Sånn metallgreie vettu..

Jeg hater når jeg føler av barna er smartere enn meg, men nå for tiden synes jeg det skjer oftere og oftere..

 

 

Vi ligger på senga og leser. Om bamsen Kokos, hunden Bassa og alt de finner på. Jeg leser høyt mens Plutten lytter lavt med øynene halvveis igjen. Like før han sovner nå.

Det er en sånn pek og let-bok der man først skal lese litt tekst og deretter finne ulike elementer på siden. Jeg sier ordet og han peker trøtt. En tinnsoldat, en blomst, en fugl.

Det tar ikke mange sidene før han nærmest snorker våken, men jeg fortsetter litt til og han peker trøtt. Så kommer vi til en kjent side med en brannbil i bakgrunnen, ripsbusker, pinnsvin, fugler og en… ja, hva var det nå det het igjen…

 

 

– Tekanne?

– Der.

– Dukke?

– Der.

– Ehm.. sånn… metallgreie.

– Hæ?

– Nei altså, sånn vannsklie liksom. Eller ikke sklie da, men liksom.. Åh hva heter det igjen da?! Sånn metallgreie vettu, eller vannrør liksom, eller –

– Takrenne, pappa.

– JA! Takrenne, selvfølgelig. Takk.

– Joda..

Så latet vi som ingenting og leste ferdig boka. Så skrudde han av lyset og sovnet tvert. Og der lå jeg i tussmørket og følte meg som en idiot, for han trengte ikke si mer, jeg forsto godt hva han tenkte: “Og du skal liksom lære meg om livet? Trukke det. Jeg mønstrer på så fort jeg blir gammel nok”.

… og vet du hva, jeg kan ikke klandre deg. God tur 😉

 

 

/ Hilsen pappskalle

* Følg Vannskliehjerte på Facebook *

2 kommentarer
    1. Vi har en kokos-bok vi og. Der er det en ting jeg påstår er en “ball” men gudene må vite at det er ikke en ball. Det er en kule!! Hilsen han på 5 som har lært seg om former.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg