Lava, vulkaner og jubelbrøl

Slik gikk det da plutten fikk kjemisett til bursdagen 🙂

 

 

Noe av det mest spennende jeg kunne tenke meg da jeg var yngre, var kjemisett. Blande pulver og væsker i reagensrør, tenne på ting og føle seg som en gal professor. Derfor har jeg nesten ikke klart å vente på at plutten skal bli litt eldre, slik at vi kan sette i gang med våre egne eksperimenter.

Derfor var jeg også helt henrykt da han til 5-årsdagen forrige helg pakket opp et “Lag din egen vulkan”-kit. Ja vel, okei, så var det kanskje jeg som hadde gitt det til ham, men de beste gavene er tross alt de man ønsker seg selv 😉

For da jeg gikk forbi boksen i butikken klarte jeg rett og slett ikke å dy meg. Det sto riktignok “10+” på boksen, men jeg mener, jeg har jo tross alt passert 10 år med god margin, så det får holde. Jeg kan ikke vente i 5 år til før vi kan begynne å eksperimentere med ting som potensielt kan smelte voksduken og brenne ned huset.

Og i dag fikk vi endelig tid til å rydde plass på kjøkkenet, finne frem kjemisettet, ta på hansker og briller, og begynne å mikse.

 


Å jadda – let´s do this!

 


Alt en gal professor behøver for en smak av verdensherredømme.

 


It´s alive!

 


Det virker, muhahaha!

 


Når det bikker over for fattern og plutten må redde dagen.

 


Hupps, ble kanskje litt overivrig på miksingen #vulkanutbrudd

 

Nå skal ikke jeg gå foran som et dårlig eksempel og anbefale potensielt farlige gaver til smårollinger, men jeg kan i hvert fall lett anbefale å kjøpe ting man egentlig ønsker seg selv i gave til egne barn.

Alt innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig, for hvis en nyfødt baby plutselig pakker opp en drone til 15 000 kroner, vil mor i huset fort lukte lunta 😉

 

/ Varsko her!

* Følg Vulkanhjerte på Facebook *

10 kommentarer
    1. Hva syntes Plutten om kjemisettet? 😀 begynte selv med kjemi på universitetet i fjor for første gang, og det ble raskt et favorittfag!

    2. Hahah. Jeg måtte le av avsnittet hvor du ble henrykt av at han fikk det til bursdagen… av deg! Dette gavetipset kan man også gjøre med samboeren sin.. Du skjønner, jeg ble henrykt da min kjære fikk Nintendo NES til jul… av meg! #gavegeni

    3. Hahahaha….husker min pappa som lå med baksia opp i timesvis når lillebror fikk nytt lego i brusdagen …… 🙂

    4. Må finne en sånn til min lille store gutt han er jo blitt 10 så då er det i vertfall innenfor han hadde elsket det! 😄

    5. her i huset er det nok først og fremst mor som ikke kan vente… Har for eksempel kjøpt det Lundbydukkehuset jeg ønsket meg selv som barn. Det står riktignok og venter på en dobbel fireårsdag i april. Mistenker at også guttebarnet får voksengave i form av bilbane ved samme anledning.
      Ser aldri på aldersmerkingen på leker. da de var mindre sjekket jeg etter små, løse deler, nå sjekker jeg om det er noe de eventuelt kan skade seg på eller ødelegge hus og interiør med. I siste tilfelle vurderer jeg også om det kan være verdt det.
      Det har selvfølgelig gitt meg noen ekstra arbeidstimer med fjerning av ulike substanser fra gulv og vegger, men den perioden tror jeg vi hadde måttet gjennomgå uansett.
      Lykke til til Plutt og far med vulkanfabrikasjonen! det finnes mye annet spennende også. Men det er jeg av en eller annen grunn ganske sikker på at du vet!

    6. Herlig:D Den gutten din virker så langt foran sin alder at jeg kan ikke tenke meg at et +10 år kjemisett var upassende for ham:)

    7. Jobbet i en lekebutikk for 10 år siden, og må si at menn/fedrene kjøpte leker til seg selv – radiostyrt lekebil til 3000 kr til en 2-åring??????
      Tror nok at vi voksne er nok skyldige i å kjøpe leker som vi selv elsket som barn, eller ønsket men aldri fikk (har selv 3 Barbiedukker i ett skap som jeg av og til ser på – OK jeg bytter kjole på dem av og til også – siden jeg aldri fikk Barbie men den billigere Cindy dukken). Er snart 50 år!!! Det er nok ikke bare leker vi “dytter” på barna fordi vi likte dem da vi selv var barn, det gjelder også bøker. Av og til bør vi kanskje stoppe opp og se at enkelte bøker kanskje er utdaterte, spesielt for litt større barn, og se at det er en del gode nyere bøker der ute også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg