Nå blir det barnebok!

I dag har jeg endelig begynt på arbeidet jeg har gledet meg så utrolig lenge til.

 

 

For i dag er første dagen jeg endelig kan jobbe med min helt egen barnebok! Jeg har allerede møtt et forlag og lovte selvfølgelig å sende dem utkast og illustrasjoner for flere uker siden, men med syke barn og regnskap for 2016 som skal i boks, har de blitt pent nødt til å vente.

Men jeg har gledet meg så veldig, og de siste ukene har jeg følt meg som en hund i bånd som kommer bare centimeter unna et saftig kjøttbein. Derfor føltes det så fantastisk å endelig bryte fri, fylle kaffekoppen og gi seg i kast med arbeidet! Arbeid er vel egentlig ikke ordet, for dette er mer som en drøm enn arbeid 🙂

 


Proft. Kan ikke tegne da, men det ække så farlig.

 

Det viste seg derimot fort at jeg ikke har den fjerneste anelse om hvordan man faktisk skriver en barnebok. For det er fint med ideer, men å få ideene fra hode til papir er en helt annen ting. Så i dag vil tiden for det meste gå med til å tømme hodet for tanker, starte på et manus og prøve å forstå formatet.

Og det er så mye jeg ikke har tenkt på! Skriver jeg ferdig manus først eller begynner jeg med en tegning? Skal jeg ha dialog eller bare fortellerstemme? Skal jeg holde det lettbeint og gjenkjennelig, eller burde jeg skrive inn et romvesen?

 


Utkastet er i gang! Innholdet må dessverre holdes litt konfidensielt inntil videre.

 

For det er jo det som er så fantastisk: Jeg kan skrive hva jeg vil! Hvis jeg plutselig føler for å slenge inn en kamel, ja så gjør jeg bare det. Men det er kanskje også denne friheten som skremmer meg, for jeg har stor respekt for barnebøker og er livredd for å stupe i det, bare for å lande på glattisen.

Samtidig skal man også prøve å tenke som et barn, som viser seg å være langt vanskeligere enn først antatt. Her har jeg heldigvis et ess i ermet, da jeg for tiden er i besittelse av en meget leseglad 5-åring. Å kunne bruke ham som testpublikum og dommerpanel er helt fantastisk og føles nesten litt som juks. Som doping for barnebokforfattere.

Men det blir uansett ingen lett oppgave, og derfor har jeg i det siste studert bøkene til barna med lupe.

 


Dagens pensum.

 

Jeg har også kjøpt meg tegnebrett til macen for å prøve å lage noen digitale skisser. Ikke fordi jeg skal lage illustrasjonene selv, men en viss fremstilling av hva jeg ser for meg, kan jo være greit.

Problemet er bare at jeg har tegneferdighetene til en nyfødt ape, men men: Ett sted må man jo starte. Og nå som jeg endelig er i gang, gleder jeg meg så sinnssykt til reisen videre 🙂

 


Seriøst min beste tegning siden 1994!

 

OBS! OBS! Jeg har tidligere skrevet at jeg ønsker å inkludere dere på denne ferden, og det har jeg selvfølgelig ikke glemt. Så første mulighet for å legge din hånd på verket kommer allerede i morgen 😉

 

/ Dette blir gøy!

* Følg Barnebokhjerte på Facebook *

11 kommentarer
    1. Kos deg med barnebok jobben. Et lite tips til meir pensum kan være, Den store pæreboka. Den falt hvertfall i smak her hos 4-5- åringen 😉😊 Ønsker deg ein god dag!

    2. Har jobbet i barnehage i 20 år. Hvis du skal lage en bok som er morsom så er mitt tips å bruke fortellerstemme med innslag av dialog. Noe barn syne utrolig morsomt er hvis det er åpne felt på de som er med i boka og man kan kalle dem etter navn etter hvem det blir lest for. Barna blir på den måten dratt inn i boka, de føler at dem eier fortellingen.

    3. Så gøy! Husk at barn er det meste nådeløse publikum som finnes – liker de ikke boka så får du klar beskjed. :o) Har du sett på Herve Tullet “Trykk her” (også utgitt under tittelen “En bok”)? En bok hvor barna deltar underveis og vi har brukt den i mange lesestunder her og ungene elsker den!

    4. Jeg har trua, dette blir bra!
      Et lite tips (som sikkert er vanvittig vanskelig) er å lære litt fra Disney/Pixar. Har du lagt merke til at barn og voksne ler på forskjellige steder når man ser filmene deres? De har jo lagt inn ting som både fenger barne og de voksne. Det beste må vel være å skrive en bok voksne også vil lese!

    5. Du skulle tatt ett årsstudium i barnelitteratur. Jeg har studiepoeng i barnelitteratur som jeg fikk gjennom førskolelærerutdanningen min. Bildebøker til barn er så komplekst og så mye mer enn de kommersielle Disneybøkene. Mitt tips må være å lage en bok med flere fortellinger i en. Du har hovedfortellingen, men så er det kanskje små detaljer i bildene som forteller en parallellhistorie. Det synes ofte barn er gøy, og det gjør at boka kan leses med nye øyne hele tiden. Mine favoritt barnebokforfattere er Svein Nyhus og Gro Dahle og Akin Duzakin, Kari Grossmann, Eric Carle, Anna Clara Tidholm.
      Anbefaler deg å ta deg en tur på biblioteket, låne litt barnebøker og få litt inspirasjon. Og trenger du noen tips, ta gjerne kontakt! ☺️

    6. Jeg stemmer også for at det er voksenhumor innimellom som gjør det underholdende for de voksne å lese bøkene høyt også. Jeg sliter også med denne gjespingen skjønner du ;). Gummitarzan er bra humor :D. Lykke til!

    7. MEN…. skulle jo også skrive at du må jo tegne selv!! Spiller ingen rolle hvordan du tegner. Er jo bare artig hvis det er litt dårlig 😀 . Det er mange rare tegninger “ute og går” i barnebokverdenen, så hvorfor ikke gjøre det selv?

    8. Åh, så gøy! Særlig med tanke på at jeg selv også driver med det samme. Manus er allerede klart, illustrasjonene derimot… De er IKKE ferdige! Elsker å tegne og vil egentlig bidra mest mulig selv, men vi får se. Så er det en annen viktig ting som gjenstår… Og det er å finne et forlag som napper!
      Gleder meg uansett til å høre mer om dette 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg