Når pappa nesten brenner ned huset

Det er utrolig hvor fort ting snur, og i kveld kunne vi gått fra hjemmekos til hjemløs på under 1 minutt.

 

Chef shocked holding a pot with flames

 

Jeg står på kjøkkenet og kokkelerer mens Christina sitter oppe og skriver. Lillesnuppa sitter på kjøkkenbenken og hjelper til med matlaging, mens plutten ligger på sofaen og løser verdensproblemer på nettbrettet.

Det er fredag kveld og jeg lager min desiderte favorittrett i livet: Taco. Matlagingen tonesettes av dundrende høy musikk og alt er bare velstand. Glade barn, god musikk, taco på gang – alt er perfekt.

For å virkelig sette prikken over i-en, lager jeg tacokrydderet selv. Og det begynner, som alltid, med å steke koriander- og spisskummenfrø i panna. Dette gir smaken det lille ekstra, men frøene kan fort bli brent så det gjelder å følge med.

Nå sitter lillesnupp på en krakk på gulvet i bare pysjen. Sitter og ser på fattern. Kjøttdeig på den ene panna, krydder på den andre. Men så, helt uten forvarsel søler hun et glass saft over hele seg. Hvor kom det glasset fra? Samme det, brått er det klissvått på krakk, pysj og gulv.

Jeg skrur av varmen på kjøttdeigen og plukker opp den lille tulla. Skal jeg skru av varmen på frøene? Næh, jeg rekker det. Eller? Jeg går for å skru av varmen, men blir avbrutt av lillesnupp som trenger umiddelbar hjelp.

Jeg tar henne under armen, løper opp trappa, spør om frua kan overta og setter den lille tutta i dusjen. Men så, fra bunnen av trappa, hører jeg et massivt brøl. Det er plutten. Jeg hiver meg rundt og sprinter ned. Han skulle løpe opp trappa, men skled på et ullplagg som lå på gulvet.

Nå ligger han og holder seg på leggen mens han roper av smerte. Jeg setter ham på fanget og trøster som best jeg kan, mens han skriker utrøstelig. Må ha vært veldig vondt. Så vi blir sittende litt og trøste. Jeg skrudde jo uansett av varmen på stekeplatene.

Jeg tar pluttisen i armene og skal til å bære ham opp trappen, da jeg hører en knitrelyd fra kjøkkenet. Hva kan det være for noe? Sikkert ikke noe, kanskje bare… FRØENE!!

 

 

Jeg løper inn og der står panna på full guffe med svart røyk som velter opp fra gryta og inn i vifta. Jeg kaster fra meg plutten og drar panna av varmen. Alt er svartbrent og freser som en illsint slange. Det stinker av brent røyk i hele rommet, selv om vifta står på.

Det går opp for meg at istedenfor å slå av varmen, må jeg ha satt den på maks. Frøene er som små kullbiter.

Og alt dette på under 60 sekunder. Hadde jeg gått opp på badet med ungene, hadde jeg ikke hørt den svake knitringen.. Hvem vet. Jeg vet ikke om frøene plutselig kunne selvantent eller ei, men det slipper jeg heldigvis å finne ut av.

Selv nå, timer senere, stinker det fortsatt på kjøkkenet. Selv om vifta sto på full guffe, lukter det fortsatt intenst brent over hele kjøkkenet. Og det er egentlig helt greit, for det funker som en påminnelse om hvor fort det kan gå, og at man aldri aldri skal forlate noe på plata uten oppsyn.

For taco er kanskje det beste jeg vet, men fortsatt ikke bedre enn tak over hodet.

 

 

/ God (og trygg) tacofredag! 🙂

* Følg HMS-hjerte på Facebook *

6 kommentarer
    1. Hehe…
      E sikkert medlem av samme “klodrian” klubben så Kånå du.. For hu sko koka poteter ein gang.. For så å setta seg ner å amma Mini’en..
      Eg stod på loftet og hengte opp bilder, så eg sko gjort for fleire månader siå.. Når brannvarslarane gjekk av..
      Eg holdt på å detta ner fra gardintrappå, ungane kom skrekkslagne ut fra rommene sine.. Og når eg hadde spurta ner trappå, og kom inn på kjøkkenet..
      Så stod nesten potene i full fyr, kjøkkenet va røyklagt og i stuå satt ei Kånå med ett skrekkelig skyldigt ansikt.. Ein av dei få gangene Kånå har sporenstreks lagt seg flat og beklagd seg… Uten noe form for motstand.. =D =D …
      Godt det ikkje gikk verre.. Både for Kånå og deg… =D

    2. Hvordan i alle dager kan du løpe fra en middag bare på grunn av et veltet saftglass? Man kan aldri stole blindt på plata, om du har induksjon må du trekke den til side eller som nevnt over, kjøpe komfyrvakt. Håper du lærte noe uansett 🙂

    3. Du milde som flash-backen tok tak i minner:-O Opplevet litt av samme ang matlaging. Venninne på besøk som hadde jobbet nattevakt på sykehjem.Jeg i dusjen,hun ut for å sole nyrene mens maten puttret på plata:-) Rabalderet startet da venninna mi sovnet og brannvarsleren pep.Ikke nok med det,så ringte det hysterisk på borettslag-døra:-) Da var jeg egentlig glad jeg kjøpte leilighet i blokk.Alle følger med.Godt det gikk bra med dere:/

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg