Topp 10: Beste Super Bowl-reklamer

Forrige helg var det Super Bowl; en av årets desidert største sportsbegivenheter. I år meldes det om at ca. 111 millioner tv-seere fikk med seg Super Bowl-finalen i amerikansk fotball. 111 millioner!

Men selv om finalen er kjent for å benke vanvittige mengder med amerikanere foran skjermen, er den årlige begivenheten også berømt for noe annet: Reklamene.

 

 

Prisen for å kjøpe seg reklametid under tv-sendingen av Super Bowl er nemlig viden kjent for å være de dyreste sekundene med tv-tid man kan kjøpe. I år skal prisen for en 30-sekunders reklamesnutt ligget på ca. 40 millioner norske kroner, så da sier det seg selv at reklamene ofte er veldig forseggjort.

Nettopp derfor har Super Bowl også blitt et av årets høydepunkter for reklamenerder som meg. Vi som ikke forstår en pøkk av sporten, men som elsker artige, rørende, provoserende og engasjerende reklamesnutter om alt fra avocadoer og biler, til vaskemidler og øl.

Og nå har jeg endelig rukket å se gjennom alle fra årets Super Bowl (tro meg, det er mange!) og plukket ut mine favoritter. Jeg legger ingen profesjonelle krav til grunns, annet enn at det må engasjere meg på en sånn måte at det skaper effekt, vekker kjøpslyst eller får meg til å huske merkevaren.

Så len deg tilbake, skru opp lyden og gjør deg klar for det jeg mener er de 10 beste reklamefilmene fra Super Bowl 2017 🙂

 

10. Skittles – Romance
Vi starter med denne gladsnutten som viser amerikansk humor akkurat slik jeg liker den: Overdreven, banal, teit og sjarmerende 😀

 

9.Mr. Clean – Cleaner of your dreams
Jeg er ikke egentlig noen fan av dansende, animerte skikkelser, men avslutningen er så ekstremt gjenkjennelig at den lett berger en plass på topplista 🙂

GDzMxlw2Fgo

 

8. Lexus – Man & Machine
Bilreklamer pleier ikke å være min greie, men jeg elsker dynamikken mellom mann og maskin. Ikke bare det, men musikkvalget og klippingen, gjør dette til ren kunst!

h_iktzXK4K0

 

7. Wendy´s – Cold storage
Altså… hvordan kan man ikke elske han duden med hårføneren? 🙂

nfrmSVZXfuE

 

6. It´s a 10 haircare – Awful hair
Dette er bare nydelig. Å gå rett i strupen på den grusomme sveisen til den nyvalgte presidenten, krever baller. Tror ikke vi får se samme taktikk brukt i Norge med det aller første 😉

BH2bCJ5xm9I

 

5. Hulu – My name is Offred
Sånn skal det gjøres! Det tar meg ikke mange sekundene her før jeg innser at denne serien jeg se! Aldri hørt om Hulu før, men det må jeg visst skaffe meg. Og det er definisjonen på effektiv reklame 😉

jMrDTDEmS4c

 

4. Avocados from Mexico – Secret society
Reklamene fra Avocados from Mexico har sneket seg inn på topplista mi i tidligere år og gjør det lett igjen, med denne utrolig teite og morsomme snutten om en av avokadofruktens best bevarte hemmeligheter.

VneoEvAJX0g

 

3. Audi – Daughter
Som far til et råskinn av en datter bare elsker jeg denne reklamen. Veldig i tiden og viktigere enn noensinne, med tanke på holdningene til kvinner uttrykt av en ikke helt ukjent, nyvalgt president.

G6u10YPk_34

 

2. Evony – Let your reign begin
Det er så stort, så pompøst, så utrolig amerikansk, men det funker. Dette kunne like gjerne vært trailer for tidenes beste krigsfilm, dokumentarserie eller noe i den gata, men neida. Det er et mobilspill. Legger ved “langversjonen” på 2 minutter og anbefaler varmt å se hele. Mobilspill, der altså…!

nh2D2SnhOfI

 

1. 84 Lumber – The journey begins
Dette er uten tvil den reklamen som har høstet mest omtale i år. Og ikke uten grunn, for denne videoen går rett i strupen på det kanskje mest omtalte “fenomenet” i verden for tiden: Donald Trump og hans fascinasjon for høye vegger. Kortversjonen på 90 sekunder ble vist på tv (veldig mot manges vilje), og da 84 Lumber la ut fullversjonen på nettet underveis i kampen, kræsjet nettsidene 😉

Selv om denne kanskje ikke vekker noen umiddelbar kjøpslyst, så er det noe med å bruke verdens dyreste reklametid på å vise noe så sterkt og politisk betent som dette. Uansett om man ser denne som et stikk til Trump eller bare et kall til verden om å ønske andre velkommen, denne snutten skapte mer liv og røre enn alle de andre til sammen. Og igjen: Ikke uten grunn.

 

Tv-versjon (90 sek):

J0Uk6ctu7nI

 

Fullversjon (6 min):

nPo2B-vjZ28

 

/ Takk for meg – Ha en makaløs fredag! 🙂

* Følg Reklamehjerte på Facebook *

4 kommentarer
    1. Haha, ja den ække dum 🙂 Eller den med de tatoverte folka. Er ikke det DnB da? Uansett, en reklame som du kan huske flere år i etterkant er en bra reklame 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg