Hvem har de arvet det av?

Ofte blir man sittende og se på barna og tenke: “Lurer på hvem de har arvet det der fra?”

 

father and son punching fists for agreement on beautiful christmas lights background.

 

Er det noe fint, tar man gjerne æren selv. Er det noe dårlig, skubber man det over på partneren eller deres side av slekta. Men noen ting blir man pent nødt til å ta på egen kappe. Som da lillesnupp enda var en liten bebis, men 100 ganger mer aktiv enn plutten noensinne var på den alderen. Jeg spurte min mor om jeg var så ille da jeg var liten, og hun svarte: “Peter, du var mye verre”.

Inntil nylig har jeg også lurt på hvordan det er med barnas sovehjerte. Vil de være som frua eller meg? For Christina har alltid sovet som en stein. Da hun enda var bitteliten, ble hun oppgradert fra ribbeseng til stor seng, siden hun ikke rikket seg om natten uansett.

Jeg derimot… Jeg har hoppet fra en køyeseng, revet opp et vindu og vært på vei ut i snøen i 10 minusgrader før noen ropte og vekket meg. Jeg har gått inn på badet hos en venn, funnet frem et håndkle og brukt det som kappe, før jeg gikk inn på hans foreldres soverom. Jeg har gått fra ett hotellrom til et annet, og lagt meg i en annens seng. Ukentlig romsterer jeg i klesskapet etter innbruddstyver og snakker i søvne stort sett hver eneste natt.

Og lenge har jeg lurt på hvilke av disse to sovemønstrene barna vil følge. Håpet på det første og fryktet det andre. Inntil i går var det litt uavklart, men da jeg kom inn på rommet til plutten i går, en knapp time etter at jeg la ham, fant jeg ham slik…

 

 

Så sorry plutten, den der får jeg ta på min kappe. Men hey: Du kommer i hvert fall til å gå mange interessante netter i møte. Men hvis jeg skal gi deg ett råd for fremtiden: Husk å låse hotelldøra 😉

/ God helg!

Følg Sovehjerte på Facebook eller Stem på meg som Folkets Favoritt i Vixen Blog Awards (bare 6 dager igjen) 🙂

12 kommentarer
    1. Haha, den der kjenner jeg meg selv igjen på. Sover ekstremt urolig selv. Og har fortsatt ikke funnet ut hvem jeg har arvet det fra enda. Kanskje verken mamma eller pappa vil innrømme at de og sov urolig?

    2. Mine tvillinger er en av hvert: Jenta sover som en stein og rører seg knapt. Hun er også ekstremt glad i sengen sin og legger seg gjerne. Gutten roterer som en hjulvisp, våkner flere ganger i løpet av natta, og det tok lang tid å lære ham å bli liggende i senga etter at han endelig bemestret utklatringen av sprinkelsenga.
      For egen del har jeg hørt at jeg blant annet dukket opp i stua med madrassen på ryggen. Fastsatt som jeg var i noe som het “babysafe”. Historien vil ha det til at jeg var totalt nonsjalant og lot som jeg ikke merket at jeg hadde madrassen min på ryggen, selv om det må ha vært en stor og vanskelig jobb å komme seg ut av senga slik… Så jeg vet ikke, jeg! 🙂

    3. 17 åringen i hus må ha dobbelt seg for å ikke falle ut…….turner ennå i søvne og det er en fare for liv og helse å sove siden av denne…… har nok arvet det av sin far som kjørte helt til jobb i søvne….

    4. Hahaha 😂
      Min sønn ligge heldigvis i ro. Aldri klatra ut av senga uten lov. Veldig høflig gutt😍 sover i stor gutt seng nå som han kaller det.
      Meen duu? Har du hørt om Dream Talk Recorder?
      Siden du sier du snakker i søvne😛 hadde vært morro å hørt hva du sier. Jeg selv sier mye rart jeg også.

    5. Her har ungene holdt seg i sengen om nettene (og vi voksne og!), men en gang vi var på Mallorca våknet guttungen, da 14,5 år gammel, midt på natten i korridoren i etasjen under. Antagelig skulle han på do og gikk ut feil dør i søvne. Han hadde listet seg opp igjen og prøvde fortvilet å banke på døra for å vekke oss, men vi hadde for en gangs skyld flottet oss med 3-roms så ingen sov på rommet innenfor døren og begge soveromsdørene var lukket. Han var ganske flau da han tasset ned i resepsjonen og på stotrende engelsk forklarte at han hadde gått i søvne og låst seg ute fra rommet. Iført kun bokser. Herregud som jeg lo da han fortalte det neste morgen! Jeg lo så tårene strirant! (litt av en mor!) Resten av ferien hadde vi en stol stående foran utgangsdøra om nettene og han sov iført shorts med nøkkelkort i lomma. Han har ikke gått i søvne verken før eller etter det.

    6. Ja huff, jeg er uheldigvis av samme slaget som deg, bare hakket værre. Her er det snakk om natteskrekk hvor man våkner i full panikk, roper skriker og løper over og i alt som er i rommet. Har både brukket armen og skadet hele venstre side av kroppen i søvne. Håper så inderlig at dette ikke er noe arvelig!

    7. Hehe. Et tips hvis det er fare på ferde er å ha sensormatte ved senga. Da går det en alarm når man tråkker den. Brukes på demente for at pårørende skal våkne hvis de går ut på natta 😉

    8. Herlig bilde 😅 3åringen min roter bokstavelig talt rundt til ho sovner. Men etter at ho har sovna ligger hun rolig som et lam til det er morgen. Men finner henne stadig i alle utenkelige stillinger; sittende, stående med bare hode oppi senga, på gulvet, under vasken på badet, med rompa i været, føttene oppetter veggen, på tvers, i vinkel og balanserende på sengekanten 😂😂😂 Knipser bilder av alle sovestillingene og tenkte å samle sammen til et album 😄

    9. Kjenner meg såååå igjen.
      Da jeg var lita måtte min mor/far hente meg flere steder i huset og dører måtte låses og trapper måtte sikres til jeg var bortimot 10 år. Da begynte det å roe seg. Jeg ble funnet på vei ut, inne i et kjøkkenskap. Jepp, jeg hadde rydda ut alt i søvne og satt meg inni skapet 🙂 Min mor sov praktisk talt med et øye åpent og vurderte å stroppe meg fast i senga. (Takk kjære mor, vet du var meget i underskudd på søvn mine først leverår)
      Jeg går heldigvis ikke i søvne lenger (tror jeg), men både snakket og synger. Senest i kveld kom denne kommentaren fra min kjære sønn “Du ler mye når du sover, mamma” Jepp, kan stadfeste at jeg har det moro når jeg sover da 🙂
      Så har min kjære sønn tydeligvis arvet dette av meg igjen. Det synges, det prates og han ler. Gud hvor mange sovestillinger det finnes. Er det mulig å sove med beina oppetter veggen? Jadda! Han har heldigvis ikke gått mye i søvne. Har ferskan kun 5-6 ganger de 7 første leveårene. Men klok av skade så er utgangsdører sikret slik at han ikke skal kunne klare å spasere ut i natten:-)

    10. Episoder du har gjort i søvne hadde vært interessant å lese som blogginnlegg! Det du husker, blitt fortalt eller hva du tenkte/gjorde da du våkner 😊

    11. Haha, godt å høre at jeg ikke er alene! 😀 Vi får ha et årsmøte en gang, vi som går i søvne. Årsmøtet avholdes midt på natten i sovende tilstand, selvfølgelig 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg