Mandelkvern og fjåselever

Hva i all verden er det som gjemmer seg i kjøkkenskuffen?

 

 

La meg ta dere med til et av våre aller mest rotete områder i hele huset – den store kjøkkenskuffen. I bruk hver eneste dag og like ofte til stor irritasjon. For stekespaden gjemmer seg alltid bak ørten grillspyd og kakespadene ligger i veien helt til den dagen man trenger dem. Da har de på magisk vis “forsvunnet”.

Så derfor, armert med min nye ryddehobby, gikk jeg løs på både den store og lille bruksskuffen på kjøkkenet, for å rydde, kaste og sortere. Og oppi der fant jeg så mye rart jeg ikke kan navnet på,at det er grunn til å lure på om dette kan være noen annens hus.. Bli med 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Dagens fangst

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Alle kandidatene klare for audition 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Mandelkvern? Kan ikke huske å ha brukt denne noensinne. Må være Christina sin.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Denne kjøpte jeg i 19-pil-og-bue fordi jeg syntes den så tøff ut. Fortsatt ikke brukt. Men man vet jo aldri 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Dette rare sugerøret overlevde sortering, men døde i vask. Viste seg at det ikke tålte 65 grader :´-( R.I.P. (2013-2017)

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Melkeskummer som ikke har fungert på pluss minus 5 år. Kjekt å ha!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Verdens minste rivjern, for de gangene man har maur over på middag.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Avocadobeholder som gjør 0 % nytte. Men den tar plass da 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
En boksåpner fra fremtiden?

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Verdens tristeste steketermometer :-/

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
8 slikkepotter, hvorav 3 identiske…

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Dette lokket lagde jeg i forbindelse med en kampanje for å lage egne leverpostei-lokk. Sendte inn dette på tull, bare for å sjekke om det gikk gjennom systemet. Gjorde det, gitt 😀

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hva i all verden er dette? Tror ikke jeg vil vite.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Og ikke minst: Et verktøysett for kvinner. Præ hæ 😀

 

Som dere kan se, lite av nytte, mye som brukes særs sjeldent på et kjøkken. Slik som en rosa skrutrekker. Men nå er det så rent og ryddig i skuffen at du kunne spist middag der, og da er´n far fornøyd 🙂

 

/ Nå skal det lages mandelmel og marsipan 😉

* Følg Fjåsehjerte på Facebook *

21 kommentarer
    1. Det minirivjernet er genialt til å rive parmesan med😋 Vi pleier å ha både rivjernet og parmesanen i en tett boks i kjøleskapet. Enkelt og greit!

    2. Minirivjern er genialt til å raspe muskattnøtt over hvitsaus og gratenger, kokesjokolade over kakao og andre småting.
      Popchef “pumpen” er vel ganske nytteløs uten resten av delene, men gøy for å lage kakepynt, fruktkebab etc.
      Inspirert av ryddingen din har jeg begynt på kassene med arvegods, og når man finner en sekspk juletrekuler med prislapp pålydende kr 17,50 og årstallet 1948, da blir man forsiktig da….

    3. Den oransje er popchef! Den hører sammen med et plastrør og forskjellige utstikkerformer. De er på øverste bildet! Morsomt om sommeren til å lage fruktspyd!

    4. Men hvorfor så lite? Kan se at det kan funke på muskatnøtt, men når jeg lager parmesan går det unna ganske voksne mengder, så da trengs sterkere lut 😉

    5. Kjenner virkelig til de rote skuffene på kjøkkenet, og man kan finne bra mye rart å ting man kanskje har ” savnet” men så har man liksom sjekket de skuffene men man ser det ikke oppi der 😛
      Men godt å få ryddet oppi der også 🙂

    6. eg rydda skuffa mi for litt sidan. Samtidig som vi skulle kaste mykje anna på miljøstasjonen. Det som fekk bli med inn igjen var blomsterkrukker som var lagt til hiving. Så no stend det meste av redskapa i krukker i skuffa! Så no finn eg det eg treng 😃

    7. Og det første man tenker når man er ferdig: Hvorfor i all verden gjorde vi ikke dette før? 😉 Men så går det noen uker og måneder og vips så er man tilbake igjen 😉

    8. Bank koteletter og kyllingfileter litt tynnere enn centimetertykke med den kjøttklubba før de stekes. Veldig fornøyelig: man får dengt fra seg og supersaftig kjøtt på null komma niks steketid.

    9. Rydd og KAST! Sistnevnte den brutale men effektive løsningen 🙂 Still bare spørsmålet: ”når brukte jeg den sist?

    10. 1. Man kan aldri ha for mange slikkepotter
      2. Muskatnøttjernet kan eventuelt doneres til barnas lekekjøkken hvis du ikke vil ha den selv. Min er kjempepopulær og brukes ofte.
      3. Rosa verktøy for damer er genialt. Dem får man nemlig ha i fred! Har prøvd meg med vanlige manneverktøy, og de forsvinner som sokker i vaskemaskinen.
      4. Jada, mye du kan kaste. Men gjør det når du er alene hjemme, og kast det ordentlig så det ikke dukker opp igjen. Det har jeg opplevd noen ganger.
      Og så kan jeg svare på spørsmålet fra det forrige ryddeinnlegget ditt: Hvem som skulle ha sponset innlegget ditt? Mange muligheter: En ryddeguru som ville selge seg selv, en forfatter av ryddebøker/systemer eller helt enkelt Ikea, som helt sikkert kan tilby systemer for å få orden i rotet. For jeg leste ikke mer enn et par tre linjer før jeg scrollet opp og sjekket. Har nemlig ingen problemer med å lese sponsede innlegg, men jeg liker å vite AT de er det før jeg leser dem.

    11. “Slikkepott” nr. 3 fra høyre er ikke en slikkepott. Det er en skje til å ta ris ut fra riskokeren med. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg