Min rare ryddehobby

Jeg har alltid vært ekstremt rotete, men i det siste har det skjedd noe veldig rart..

 

 

For jeg har alltid vært han fyren som bare slenger ting rundt meg og manøvrer meg rundt rotet. Tenk bever i en beverdam. Og når jeg først rydder, blir det mest til at jeg flytter og omorgansierer rotet. Jeg legger ting på langtidslagring på fryserrommet eller kaster det til vask, bare for å kjøpe meg tid.

Så egentlig rydder jeg aldri, men nå har plutselig skjedd noe! Jeg vet ikke om det er hjernen som har fått nok, om jeg har blitt voksen eller om jeg går gjennom en slags 35-årskrise, men jeg har plutselig blitt glad i å rydde!!

Jeg tror gleden springer ut av at jeg i bunn og grunn liker å kaste og kvitte meg med ting. Og når man får kastet og ryddet ser man plutselig at man har ledig plass likevel. Og det gjør godt for hjernen 🙂

For i et hus fullt av ting, hoper det seg fort opp med ting og tang man aldri bruker, og det er bare lenge jeg kan kjempe med et fullt kjøkkenskap før jeg blir drittlei. Tidligere har jeg da bare kastet inn litermålet med makt, lukket døra og tenkt at det får jeg ta hånd om senere. Men det gjør jo alt bare verre!

Trikset er å ta bare ett lite område av gangen. Ikke tenke at man skal rydde hele kjøkkenet, men bare én skuff. Et helt rom er så uhåndgripelig, men en liten skuff er noe helt annet. Det blir mer enn nok jobb bare det 😉

Og takket være den tankegangen har jeg, Norges største rotetryne, fått meg en ryddehobby! Den følger et enkelt system som er like sikkert som banken:

  1. Ta ut ALT
  2. Dra over skuff/hylle/skap med en klut.
  3. Gå gjennom hver eneste ting og sorter. Gi bort, selg eller kast det man ikke trenger.
  4. Sett det tilbake, gjerne sortert i et system eller bare tynnet ut.

Hemmeligheten er å sortere alt og ikke tenke “Æh, denne vet jeg ikke helt, så den legger vi bare på bakrommet så lenge”.

Med min nye ryddehobby ad hende, gikk jeg derfor løs på en av de store kjøkkenskapene som har skapt mye hodebry det siste året. Skapet som inneholder alt fra lørdagsgodt til proteinpulver, kjeks, babygrøt og vannkarafler.

Slik gikk det 🙂

 

Se i nåde!

 

Jobben blir selvfølgelig langt triveligere med en hemmelig hjelper på laget 🙂

 

Warum? Hvor lenge har dere stått der inne og lurket i skyggene?

 

Såpass ja..

 

Dagens fangst 🙂 Nei-mat og tørrfisk, hånd i hånd.

 

Et lite drag med kluten, så er vi klar. (obs: Her har telefonen skrudd på et “skjønnhetsfilter”. Jeg har absolutt ikke så glatt hud, haha!)

 

Visse ting går raskere tilbake i skapet enn andre 😉

 

Boom!

 

Se den forskjellen! Og her er alt(!) ryddet tilbake (med unntak av det som er kastet).

 

Siden dette er 2017, får jeg vel legge til at jeg ikke oppfordrer til å kaste mat. Men dette systemet gjør faktisk at man har bedre kontroll og kaster mindre mat på sikt, da man vet bedre hva man har og ikke. På den måten slipper man å finne knekkebrød som gikk ut i 2014 😉

… ikke at jeg oppfordrer til å kaste 3 år gammelt knekkebrød, men det luktet seriøst som harsk plastelina. Da er det innafor.

… med mindre man liker harsk plastelina da 😉

 

/ God rydding!

* Og du..? Det er bare 1 uke igjen til Vixen Blog Awards og jeg hadde blitt kjempeglad om du vil stemme på meg som Folkets Favoritt 🙂 Du kan stemme hver 12. time og hver stemme tilsvarer en massiv highfive fra meg 😉 *

–> Stem på Folkets Favoritt her

28 kommentarer
    1. Jeg scrollet seriøst tilbake for å sjekke om dette var et sponset innlegg, men det var det jo ikke! bøyer meg i støvet, kjenner meg inspirert og skal ta for meg tilsvarende skap i heimen (hvor jeg i går trykket inn en halvspist pose med potetgull med vold og tenkte “Dette lød ikke bra”) i din ånd. Jeg VET at den inneholder årgangssjokolade fra før barna ble født. Nå er det din skyld at jeg kommer til å kaste sjokolade. Og rett i koppen. Og kinanudler med kyllingsmak (Som vi bannlyste for flere år siden pga palmeolje. Men det er jo så godt, så jeg har ikke kastet lageret…)

    2. se så … har du endelig lest boka du fikk til jul for en god del år siden? …. noterer meg for ny bok neste jul og tenker du snart er klar for Feng Shui 😀

    3. Haha, jeg hadde ikke tatt et sånt bilde med vilje da, din fjåsepromp 😀 Ser jo så utrolig fake ut, men klart, kunne absolutt vendt meg til å ha hud som en baby x-)

    4. Haha! Sponset for hva da?
      “Før var jeg rotete, men nå elsker jeg å rydde takket være BETAKAROTEN!”
      “Se min ryddige skuff, full av næringsrik FREIA MELKESJOKOLADE”

      Hehe. Men joa, skjønner at du kan tenke sånn. Selv føler jeg at det må være noe galt. Vurderer å ringe fastlegen, må bare melke dette for alt det er verdt og rydde resten av huset først 😉

    5. Kjempebra jobba du er god👌👌👌😊 Men sjokoladen hvor ble den av? 😁😁 kansje det ble en belønning for at du var så flink 😎🙄 hehe det hadde vertfall jeg hatt som premie 👌

    6. Du er jammen flink stå på petter dette ble bra du og lillegutt tok dere vist en belønning etterpå ser jeg for sjokoladen ble vist borte.
      Man skal kaste mindre mat, men de knekkebrødene var langt innafor.
      Fint og oversiktlig etterpå.

    7. Du bør lese Magisk opprydding av Marie Kondo. Jeg lover deg, metoden fungerer, og da har du ryddet, en gang for alle!

    8. Kan du legge linken til vixen nederst på innleggene dine hver dag? Da er det lettere å huske å stemme. 🙂

    9. Haha! Men det er fint å ha litt skrot, fet gjør prosessen mye enklere. For når man først er i gang og har kastet noe som er helt opplagt skrot, blir man raskt varm i skjorta og plutselig er det like før man hiver ut både tv-en og kjerringa x-)

    10. Haha, VELDIG godt observert! Plutten fikk en av tre sjokoladekjekser som lå i skapet, haha! Må jo få litt lønn for strevet 😉
      Men melkesjokoladen ligger der altså, jeg lover.

    11. Hahahaha! Nei nei nei, det er ikke noe sånt, jeg lover. Bare vet ikke helt hvor den er. Eeeh…
      HEI VENT! Jeg måtte jo gå ut med Teo mot slutten, så Christina satt inn de siste tingene, men er sjokoladen der?! Kanskje hun har tatt den?! Nei vent.. 400 gram melkesjokolade på en 50 kilos jente? Hmm.. Jeg antar at den bare er gjemt bakover i rekkene for at den ikke ligger foran og frister 😉

    12. Hahaha, hva dere legger merke til x-) Men jeg har ikke tatt den altså, jeg lover. Tror Christina har lagt den bakover i skapet for å ikke bli fristet i disse nyttårsforsett-tider 😉

    13. Ref andre svar: Jeg skylder på at Christina la inn de siste tingene mens jeg var ute med Teo. Tror hun har gjemt den vekk fra øyesyn, for å minke på fristelsen. Håper jeg da. Hvis hun har spist opp nærmere en halvkilo med sjokolade, ja nei da er det bare å sette en stor strek over nyttårsforsettene, haha!

    14. Haha! Det har akkurat vært jul, da må man være sikker på at det er nok 😉
      Men okei da, skal vel innrømme at kakao har dukket opp litt her og der takket være rot, men nå som alt er samlet slipper vi å kjøpe kakao på en stund 😀

    15. Jeg fikk en sånn idé for en stund siden.
      Jeg kjøpte masse små kurver på eurporis og har da sotert alle gryteretter, supper og baketing etc i hver sin lille kurv. I grunnen veldig praktisk og blir lettere å se hva man faktisk har 😊

    16. Har prøvd meg på å kjøpe massevis av plastbokser til å ha ting i, jeg også. Ender stort sett bare med mange tomme plastbokser som tar opp masse plass, haha!

    17. Jeg ble også bitt av denne ryddebasillen.. Har sett litt på YouTube-videoer som har gitt tips om hvordan man kan gå fram, det er både inspirerende og deilig for kropp og sjel 🙂

    18. Haha! Tror dette må vere en manneting fortiden..
      Mannen har gått nesten ei uke i strekk, å ryddet både skap, skuffer, skitten klær, vasket og støvsuget..
      Med nermere ettertanke, kan det også vere den nye fitbit klokka hans også 😂 Godt jobba foresten, tenker Christina ble glad for den gode ryddejobben! 😄👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg