Når frua får maling på hjernen

Kjære blogg, jeg tror det har klikket for Christina.

For det er greit å ønske å få det fint altså, men må man virkelig ha doktorgrad i oppussing for å kunne ta et valg om hvilke farge man skal ha på veggen?!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Nå skal du høre. I lang stund har vi planlagt å male stua oppe. Det var faktisk en av de første tingene vi ble enige om å ta tak i, da vi kom hjem fra visning her. Det er nå tre og et halvt år siden.

Jeg har lenge trodd at vi ikke har gjort noe med det fordi vi ikke har tid. Fordi vi er så travelt opptatte småbarnsforeldre at vi rett og slett ikke rekker det. Neida. Viser seg at det er Christina. Hun er malingsgal.

For man skulle jo tro, i mitt hode i hvert fall, at å male en stue er så enkelt som:

1. Velge farge.

2. Kjøpe maling.

3. Male stue.

 

Åååå nei da!

Jeg vet ikke hvor lenge hun har holdt på, og jeg tror egentlig det er best å ikke vite, men i altfor lang tid har hun bombardert meg med spørsmål og vurderinger som jeg ikke har den fjerneste anelse hva jeg skal svare på. Og hver kveld er det samme greia:

Skal vi kjøpe et stort spann med maling og håpe på det beste eller skal vi bare kjøpe en liten boks med prøvemaling først?

Kanskje vi heller skal kjøpe sånne A4-ark med fargeprøver, eller male et bittelite område av veggen og se hvordan det blir?

Ja, for man må jo se hvordan fargen ser ut både i dagslys og kveldslys før man kan ta et valg!

Ikke bare det, men hvordan fargen ser ut i ulikt lys vil igjen ha stor påvirkning på hva vi gjør med lampesituasjonen. Kan vi beholde de vi har eller må vi kjøpe nye?

Jeg har lenge etterspurt en sofa oppe, men det kommer visst ikke på tale før veggene er malt. Ikke fordi vi ikke kan flytte på den, men fordi… hold deg fast.. Sofaen må matche veggene. Har du hørt?!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Sånn kan hun stå i timevis og bare… se.

 

Du trodde kanskje det var alt? Å nei da!

Burde vi heller vente til våren, så vi kan lufte skikkelig mens vi maler? Skal vi gå for samme maling som sist eller burde vi gå for en sånn uten skadelig avdamping siden vi har barn i hus? Hvor forskjellig vil i så fall den bli fra de matte veggene nede?

Så er det dette med hvitfarge da. Vi har visst ikke vanlig klassisk hvit på vinduene, men mer som bomull eller eggeskall. Hva vil det ha å si for fargen på veggene? Vil det bli fullstendig kræsj? Sånt ser man nemlig ikke før man prøver den på veggen. Visstnok.

Og har “Minty Breeze” blitt litt for populær i det siste? Og er den egentlig for lys? Skal vi gå for noe sprekere når vi først skal male eller ta den vi har tenkt på så lenge?

Ja da, hun bruker begrepet “vi”. Og alt dette pågår mens jeg ligger passiv og langflat som en mett hund på sofaen og stirrer i taket.

Jeg vurderer fortløpende å ringe fastlegen, men hun kommer sikkert til å si at det er lite som kan gjøres. At det muligens bare er en sak som er ganske vanlig for kvinner i 30-årene. Så alt jeg kan gjøre er egentlig bare å jatte med, kaste sjokolade på problemet og håpe at det løser seg.

Eller.. det er faktisk én ting jeg kan gjøre. Det innebærer en vanvittig risiko for ballespark, men er så godt som 100% effektivt.

For hvis jeg må sitte gjennom en eneste forelesning til om hvordan grått bryter mot klassisk hvit på en helt annen måte enn eggeskall, kommer jeg til å finne frem den tykkeste sprittusjen vi har og tegne en gigantisk penis på alle veggene oppe. Ja, da skal du se det blir fart på sakene!

 

Minner om hvordan det gikk sist gang.. Du er herved advart 😉

 

/ Eggeskall meg i ræ…..

* Følg Malehjerte på Facebook *

19 kommentarer
    1. Nå måtte jeg smile godt her for jeg kjente meg såå igjen 😂Jeg må nok si jeg er som din Christina😉Og min mann tror jeg føler snart som deg😫Men tror det er no med gener å gjorde altså..jente og guttegenet😉

    2. Haha, ler så jeg griner. Som å høre diskusjonen her i huset. Så pleier det å komme fra samboeren “skjønner ikke hvorfor du sier vi, for jeg har ingenting jeg skulle sagt om farge eller hva som skal males” 😅🙈

    3. 😂😂😂 kjenner meg såå igjen, som hun med alt for mange spørsmål om maling og han som: “nå går du til byen og kommer IKKE igjen uten å ha kjøpt maling!!😠”

    4. Du får be henne male noen løse plankebord i ulike farger og sette de opp mot veggen. Så kan hun sitte og stirre på de i alt slags lys og få stjerner i øynene. Ta bort en planke, bytte om, kanskje ha noen i eggeskall eller bomull (eller hva det var dyret hette) som hun kan sette inntil.

    5. Jeg er helt enig med C, dette er viktig! Og derfor: Jeg har malt utgangsdør, trappeoppgang OG kjøkkenvegger i Minty Breeze, og den er så SJUKT vakker og omgjengelig (man kan sikkert si det om maling altså), den er grønn, den er grå, den er blå, den er skikkelig spennende, rett og slett. Passer nydelig til Klassisk hvit. Og ja, det er bare å begynne å male alt i klassisk hvitt, fra tak til lister til karmer. For den er så fin til alt. Eller alt er fint til den. Og jeg er allergisk mot gulhvit.
      Har forøvrig også Nostalgi (gutterom), Prekestolen (stua), St.Pauls blue (snart på soverom) og Band Stone (gangen, nydelig til Minty Breeze) i huset, og alle er superfine.
      Løkke tell a!

    6. Christina har rett; dette er VIKTIG! Men.. Vi holder på å pusse opp et hus, og skal ikke ha en eneste vegg hvit. Valgte farger basert på hva som passer sammen av de små fargeprøvene, holdt de ikke opptil veggen i riktig lys engang! Kjøpte store spann og malte på, og om jeg får si det selv så har det blitt sykt fint. Og klassisk hvit er bare å kjøre på med, passer til alt og får fargene mer frem enn det eggehvit og bomull gjør syns jeg 🙂 Så, kjøp store spann, slutt å tenk så mye på det og MAL, det blir nok knallbra uansett! og desom stua deres nå er hvis så kan det hvertfall ikke bli verre enn det var syns nå jeg.. 🙂 Farger gjør så mye!

    7. TENK om jeg kunne ha fått lov å bestemme slikt alene! Men jeg har en mann som mer enn gjerne vil ha et input om hvor vidt det skal være gråtoner, bruntoner, varmt eller kaldt. Og som diskuterer ivrig rundt nyansene. Vi får heller ikke malt. Det vil si: Vi har noen prøveklatter på veggene her og der. Advarsel: Gjør IKKE det. Om man da ikke blir enig eller ikke klarer å bestemme seg for om det er pent, så ser det veldig halvferdig ut! 😉

    8. Om noe må jeg se meg enig i at det er utrolig deilig at den perioden der alt skulle være hvitt hvitt hvitt er over. Nå er det farger som gjelder og det liker jeg godt 😀

    9. hehe dette var morsomt, spes. fordi jeg selv skal ordne opp på soverommet til sommeren. Og der er det mye å gjøre…tak, gulv (slipe ned tregulv og lakke og da er vel kanskje ikke lakk bare lakk lenger heller da???) og lister og vegger. Tror jeg skal gjøre noe jeg mener jeg så tips om et sted en gang. Heng opp prøve lappene med farge på veggene, spes. der lyset treffer. Da ser du hvordan de blir i dagslys, ettermidddag og kveldslys. Da må det vel være mulig å finne rett “hvit” farge 😀

    10. Haha, trodde helt seriøst det bare var Christina som hadde mistet det, men ser at det er en hel gjeng av dere x-)
      Btw: Får fortsatt grøsninger av tanken på å male tak etter sist runde. Fy faaaarao det tok lang tid!! Men lykke til 😉

    11. Ja, minty breeze har definitivt blitt for mainstream. Minty breeze har blitt den nye “trestige lent inntil stueveggen med sauskinn/ullteppe over”. Men altså, liker man den så liker man den, go for it, you do you;)
      Forresten kan jeg anbefale fargen “Linblå”, har nettopp malt med den selv, fantastisk nydelig. Den er også både grå og blå. Fin i alt slags lys også:) Og når dere først er i gang kan dere jo liksågodt (er det et dialekt ord (nord) eller sier alle liksågodt) male det hvite i en ny hvitfarge x-D

    12. Fikk vi noen gang vite hvem som vant fotoavstemningen til deg og Steffen(?) siste dere var utpå og fotograferte?:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg