Ballspill inne og en pappa som feiler

Sjeldent har ordtaket “Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør” passet bedre.. 😉

 

 

Vi befinner oss i stua med hodet under julegrana for å lete etter nedfallspynt og fjøsnisser. Flytter på ditt, løfter på datt. Plutselig spretter det frem en ball fra bak en stol. En ball som har ligget bortgjemt siden vi begynte å pynte til jul. Jubel.

Barna hopper av glede mens pappa holder ballen høyt i luften som et trofé. De spretter utålmodige rundt og jeg setter ballen i spill. Skal bare dempe den på foten og rulle den bort til et ventende bein. Men i min iver, glemmer hjernen å spille på lag med kroppen, som straks gir ballen et lite løft. Ikke mye, men akkurat nok til at den tar fart. Flyr av sted. Og smeller rett i panna til lillesnupp.

Hun sperrer opp øynene i sjokk og vantro. Jeg kaster meg ned for å kose og beklage, men idet jeg slenger ut med armene, treffer en av dem noe mykt. Som et lite barnekinn.. Jeg oppdager at den ene håndflaten smalt rett i fleisen på 4-åringen, som hopper tilbake med det samme blikket av sjokk og vantro.

Alt dette skjer i løpet av brøkdelen av et sekund, og jeg vet at vi bare er et hårstrå unna tostemt, øredøvende skuffagråt. Og alt er min skyld.

Men rett før den første tåren rekker å gjøre entré, prøver jeg å redde siste rest av verdighet. Men hva skal man si? Jeg har jo regelrett driti på draget og har vel egentlig ikke så mye jeg skulle sagt. Jeg føler meg bare ekstremt dum og ønsker å rettferdiggjøre overfor meg selv at jeg tross alt er en god pappa. Vel, midt oppi akkurat å ha skutt det ene barnet og rappet til det andre.

Så jeg retter meg opp, og sier med overraskende bestemt stemme:

– “Og derfor, kjære barn, skal man ikke sparke ball inne.”

 

Da ser de bare dumt på meg før protestene begynner å hagle over dobbeltmoralen. Jeg er ganske sikker på at ingen lærte noe den dagen. Annet enn meg da, som i en alder av 35 endelig har lært at ballspill gjør seg best utendørs 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ – 10 pappapoeng i dag, vi prøver igjen i morgen 🙂

* Følg Ballspillhjerte på Facebook *

17 kommentarer

Siste innlegg