Et litt annerledes nyttårsforsett

Jeg hadde jo tenkt til å gå for den vanlige greia, du vet: Spise sunnere, trene mer, gå ned noen kilo, lese flere bøker og hele den suppa der. Men under festen i går, dukket det brått opp en helt ny målsetting.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

For i går feiret vi fatterns 70-årsdag med hele familien. Tanken var at barna skulle få være med så lenge de holdt ut, men at de helt sikkert ville være i seng lenge før midnatt. Derfor hadde vi ganske tidlig en liten session med fyrverkeri for de ivrigste små. Bare noen små futter og snurrer for å la dem smake litt på hva det går i. Det var vel allerede da jeg la merke til det.

4-åringen ble så gira, så veldig veldig gira! Kanskje.. litt for gira. Hoppet og danset og jublet som om det regnet penger fra himmelen.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Etterpå var det tilbake for litt rolig nedtrapping frem mot kvelden, men barna ble liksom aldri trøtte. Først skjønte jeg liksom ikke helt hvorfor, men så kom jeg på det: Fyrverkeri. Vi hadde jo fortalt barna at de fikk sitt eget lille barnefyrverkeri, så kunne vi heller fyre av de skikkelig saftige sakene etter at de hadde lagt seg.

Viste seg at det var en kjempetabbe, for da ble jo barna bare overgira og slukte hver eneste gjesp i mils omkrets. Og det fungerte. Slik ble det at da klokka slo 00.00, var det bare lillesnuppa fra hele den store flokken som hadde lagt inn årene for kvelden.

Plutten og hans to jevngamle fettere utgjorde et fyrverkerielskende trekløver. De løp rundt og hoiet, jublet og hoppet rundt som om de hadde vunnet Champions League. Og da jeg så den entusiasmen, gleden og vanvittige kjærligheten de viste for ild, smell, krutt, røyk og store eksplosjoner, slo det meg..

Nyttårsforsett for 2017: Sørg for at 4-åringen ikke brenner ned barnehagen. Drit i om badeshortsen ikke passer, bare sørg for at ikke taket en dag plutselig blåser av huset og guttungen står der med hånda på avtrekkeren og gliser 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ Hilsen han hvis tidligere største drøm var å kjøpe alt fyrverkeri i hele verden og sette det av på likt 😉

9 kommentarer
    1. Vi feiret med en toåring for første gang, og han var fremdeles full av energi klokka to(ikke vår)… Da satte vi ned foten, og lempet i seng: den ungen ville visst aldri stupe av seg selv 😛

    2. Føler meg jo nesten litt utdatert her: Vår to som er nesten fire ble lagt klokken halv åtte. Helt uten fyrverkeri. Og at de ikke våknet av det voldsomme levenet de nye naboene laget klokken tolv, er et under!
      At de kom, fulle av energi for en ny dag, sånn ved femtiden er IKKE ett under, men noe vi håper de skal vokse av seg.
      ps: Nei, det hjelper ikke å holde dem oppe lenger, snarere tvert imot.

    3. Vi har visst ganske så forskjellige forsett – men så er også mitt avkom så gammelt nå at det jeg frykter mest i forbindelse med nyttårsaften, er at de skal få mer boblevann innabords enn de takler 😉 Ellers satser jeg på en litt annen type løfter, som du kan lese i dagens innlegg 🙂 Godt nytt år til deg og dine!

    4. Jeg ligger litt etter på blogglesingen, men da jeg så dette innlegget måtte jeg bare kommenterer. Min lillebror på 4 år var nemlig våken til halv to på nyttårsaften. Pappa tenkte han kunne legge seg litt på dagen for å få med seg de ekte sakene. Mamma mente han fikk få en smakebit litt tidligere på kvelden og heller sovne når har sovnet. Men, selv uten en høneblund på dagen ble ungen altså mer og mer gira på fyrverkeri og holdt det gående til langt på natt.

    5. Haha, der kan du se 🙂 Jeg tenkte også at en høneblund ville vært fint, men han holdt koken hele veien og gikk til sengs med støvlene på. Tok riktignok en natt eller to å komme skikkelig tilbake i rutinene, men én gang i året får det værra lov 😉

    6. Virkelig? jeg elsker bloggen din, men å skyte opp raketter før midnatt og itilleg skrive det på bloggen slik at haugevis ser det?! ikke kult. Har du glemt alle hunder, hester, katter, rådyr og gudene hvet hva rundt om som har det bokstavelig talt miserabelt denne dagen.?.
      jeg oppfordrer alle til å politi anmelde enhver som skyter opp raketter før lovlig tid. Det er et evig stress å måtte dope ned, pakke inn vinduer og ha på høy radio for dyra fra før av. men skal ikke dyra få lov å gå ut å tisse engang før rakettoppskytingen uten å frykte for livet? Minner om at hvert år forsvinner mange hunder og katter i landet vårt, nettop fordi folk skyter opp raketter til alle døgnets tider og gjerne en uke før og en uke etter nyttårs feiringen. Nei, jeg ble faktisk litt skuffa nå, forventet mer av deg. som min favoritt blogger..

    7. Hallais,
      Var ikke så ille som det kanskje høres ut, derfor jeg skrev “barnefyrverkeri”. Bare sånne som snurret på bakken, lagde lys og pip, uten store smell og haraball. Har hund som er redd for fyrverkeri selv, så dette kjenner jeg altfor godt til.

      For min del kunne de gjerne avskaffet privat oppskytning av fyrverkeri. Da jeg var yngre var vi ofte i Frankrike på nasjonaldagen deres og da er det offentlige instanser som tar ansvar for fyrverkeriet. Alt ble skutt ut fra båt eller ytterst på en molo og det hele var planlagt til fingerspissene. Et fantastisk skue og et lysshow uten like, som varte i bare få minutter. Så var det over. Ingen private som fløy rundt i dagevis og lagde helvete. Det har jeg skikkelig sans for og gjerne et sånt opplegg for min del, hvis det hadde latt seg gjennomføre i vinterkulda 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg