Snøfallspekulasjoner, ep. 17 & 18

Yatzy, saft og popcorn – Dette er dagens regler.. ehm, spekulasjoner 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Ser man det, ser man det. Så var det altså penger som skulle klare å lure frem smilet til Ruth. Tenkte jeg det ikke. Herlig å se at Ruth sakte men sikkert mykner opp, selv om hun virker veldig standhaftig på å ikke tro på fuglebrev hun selv har sett med egne øyne. Hvordan er det mulig?

Jeg tenker følgende: Da Ruth var bare ei litta tulle, tok Grandtante Torbjørg henne med til Snøfall. Om Torbjørg var nissemor eller ei, vites ikke, men hun har garantert en kobling til Snøfall. Altså, man har ikke bare en magisk portal i antikvariatet sitt sånn helt uten videre, har man vel?

Men etter hvert som Ruth ble eldre, så fikk hun problemer på skolen og med venner da hun gikk rundt og sa at julenissen fantes. Derfor ble hun kurert/hjernevasket med store mengder terapi for å fungere i VU. Derfor plager det henne også å se at Håkon er så dedikert i sin tro. Men langt der inne, langt forbi den harde rustningen, finnes et mykt punkt i Ruth som fortsatt vet. Det må bare vekkes til live igjen.

Noe annet som må vekkes til live, er Julius. Hvis ikke den mannen våkner snart, blir det bare rugbrød til jul på alle mann. Men Trekløveret er på saken, og nå som Stål også er blitt tatt under brorskapets vinger, begynner det å se rett så bra ut.

Litt irriterende at verken Pil, Frida eller Selma la merke til at Trixter ropte ut “Spøkelse!” når de snakket om Winter, men samme kan det være. Kanskje litt vanskelig å stole 100 % på en halv geit, halv mann uansett.

Noen andre jeg ikke hadde stolt på er Hjerterud. Ikke fordi hun lager illegale boller under bolleforbudet, men fordi hun uten å nøle svarte “ja” på spørsmålet: “Kan jeg gå ut og overnatte utendørs midt på vinteren i denne syltynne regnjakka?”. Lukter egentlig litt omsorgssvikt på hele bygda der, sånn bortsett fra lojale Thom Hell, som trofast produserer julekuler hver eneste dag.

En av mine største bekymringer nå, er at det bare er seks episoder igjen og en hel skog med løse tråder. Og med så lite tid igjen, hvilke tråder vil ikke bli nøstet opp..?

Blir det noen forklaring på hvorfor Ruth geiper til Grandtante Torbjørg? Kommer vi til å få vite noe mer om hvordan det gikk med Dunkel og Tindre? Hva med Albin og Liv? Dukker de plutselig opp igjen eller har de faktisk parkert tøflene? Og har ingen tenkt til å kjøpe de forbaskede bøkene som dekker til portalen snart??

Mer om det… i morgen.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

P.S. Hvis en av mine lesere vurderer å skrive brev til nissen i år, vennligst gjør meg en tjeneste: Legg inn et ønske om en kjøkkenmaskin til Hjerterud. Herregud, dama jobber seg jo halvt i hjel.

P.P.S Og hvis du først skal gjøre det, gidder du å legge inn et ønske for meg også? Ønsker meg en sånn VR-slede. Takk 🙂

 

/ “Det oser av julemagi”

Pssst: Har du 2 sekunder? Stem på oss i Vixen Blog Awards 🙂

Årets GullpennÅrets LivsstilsbloggFolkets FavorittÅrets Stjerneskudd (Kona til)

(Du kan stemme hver 12. time i alle kategorier frem til nyttårsaften. Tusen takk!)

61 kommentarer
    1. Og så dårlig Winter ble idag da! Hahaha! Har han blitt med til snøfall ved en tilfeldighet da han var liten, blitt skikkelig sledesyk da også ?🤔

    2. Haha! Selv frissa var uflid. Tenker Yndis måtte jobbe overtid på den nøtta i kveld 😀

      Men ja, kanskje noe sånt. Kanskje han.. egentlig er sønnen til Albin eller noe? Tatt med hjem fra VU, men aldri returnert grunnet sledesyke og tja.. omsorgsbehov fra Julius? Altså, nå er vi inne på noe stort. Men vent.. I så fall er han jo Selmas storebror.. Tja tjo, hvorfor ikke?!

    3. Man kan jo lure på hvorfor Winter ville bli Julenissen? Greit, fyren er maktsyk. Ser den, men nekte å reise til VU? Selv han må jo skjønne at de voksne i Snøfall vil sette STORE ??????? ved det, liksom?!
      Forresten, slik situasjonen i Snøfall er pr 18.desember, så tror jeg Hjerterud trenger å få ut litt frustrasjon 😉 Ingen kjøkkenmaskin i år, men kanskje neste jul?! 😉
      Når skal Selma, Pil og Frida inn i Mørke?! Enig med deg, Pappahjerte; det begynner å minke på episoder, og det er jo såååå mye som må oppklares! 😮
      Anyways, gleder meg til ny episode imorgen og nye spekulasjoner. Frøken Snupp gir seg over for Mamma som er småfrustrert når dagens episode slutter (hver eneste dag). “Det fortsetter imorgen, Mamma!”
      #jegmåhamersnøfallepisoderfort!
      #snøfallabstinens

    4. Jeg dævver av Trixster 😂😂 Calle er legendarisk i rollen 😊
      Digger at det blir liv i både Ruth og antikvariatet.
      Er biiuittelitt skeptisk til at Stål er innrullert, han ER tross alt gift med den største Winter-fanen i Snøfall 🙈
      Gleder meg allerede til imorra!

    5. Hahaha! Ja nei, ikke engang begynn å snakke om hva vi skal gjøre fra 25. desember. Det… nei, det snakker vi ikke om. Har en hemmelig drøm om at Nrk overrasker oss med at de selvfølgelig har laget en serie a la Hotel Cæsar som starter 1. juledag, hehe 😀

    6. Å søren, godt tenkt! Stål kommer jo til å avsløre hele greia! Nei nei, nå ble jeg skeptisk også og kjenner at dette kommer til å gå på nattesøvnen løs.
      Men Trixter altså.. fantastisk! Bare helt fantastisk 😀

    7. 1.Stakars fantastiske Trixter har nok fått en reinsdyrhov for mye i hodet.
      2.På tide at trekløveret får med seg en voksen
      3. Jeg elsket det lille smilet til Ruth, men hvorfor sa hun ja til at antikvariat er til salgs?
      #Ruthmåikkeselgantikvariatet!!

    8. Her er en liten teori til deg som jeg og ei venninne har tenkt og lekt litt med… Siden Selma er så flink til å holde pusten kanskje hun kan klare å komme seg inn i mørke og forbi sovetåka? Slik at hun får vekt opp Julius og redder Snøfall fra Winther😊

    9. Det er jo her Stål får sin hevn over kona sin upassende fascinasjon over Winther. Den sjalusien vi aldri ser, og irritasjonen over hvordan W behandler han – nei Stål kommer ikke til å avsløre trekløveret.
      Men hvor er reinsdyrene? Hvorfor vil ikke Winther til VU? Hva er greia, liksom?
      Forøvrig så vet man at man er hekta på barne-TV når man er sliten etter en natt med omgangssyke, ligger på sofaen og spekulerer i når NRK legger ut neste episode 😁

    10. Jeg tror kanskje Winter har kommet seg til Snøfall på samme måte som Selma . (Kan Winter være broren til Ruth?) Dette opplevde Ruth som lita jenta og har blitt hjernevasket av de voksne til ikke å tro på julenissen, da de mente hun fantaserte om at Winter forsvant inn Snøfall.
      Håkon har nå sådd et stort frø av tvil i henne.
      Grandtante betyr jo søster av ens besteforeldre….. Jeg tror at Grandtante Thorbjørg og Julenissen har en form for slektskap. Og derfor har også muligens Ruth noe slektskap der. Var ikke julenissen over 200 år eller noe…?

    11. Oy oy oy nå er det spennende 😁
      Jeg tipper Ruth og Winter bir et par…?!
      Like grå å triste begge to 😆

    12. Er ikkje Ruth og Winther søsken då? Begge hysterisk opptatt av orden og system, og klokka. Og begge er bergenser… Spørs om ikkje Winther har blitt med til Snøfall ved eit uhell ein gang i tida, han passar jo ikkje inn der.

    13. Altså Winter og Ruth må jo være søsken? De er jo de enste som har verdens kuleste (eller var det verste) dialekt! Så er Ruth egentlig fra snøfall eller er Winter egentlig fra Vu? Han sa jo til Selma at han alltid har følt seg litt utenfor i snøfall.. Men Ruth er jo så herlig, prøver å være hard på utsiden, men er sikkert egentlig myk som smør!
      #NåmådefinneJulius!

    14. Jeg har spekulert i om Ruth er tanten til Selma, og Winter.. godeste Winter. Kan han være fra VU? Er han broren til Ruth, onkelen til Selma? Nei nå, gleder meg til morgendagens episode!
      Trixter er forøvrig en herlig..geitemann? Som vi ler.
      #snøfallmania

      1. Det er det jeg har kommet fram til eller ja tror da for jeg er ikke sikker, men jeg føler Ruth og Winter er søsken ja.

    15. Hmm kom på å tenke på det brevet som va klistra bak postkassa, va det ikkje fra ei lita jente som heite Ruth ? Å ønska dej alle historier i Værden?
      Kanskje det har nokke med kafør ho så inderleg ikkje tror på julenissen?

    16. Kommenterer videre på det Katrine sa; ja, det var en Ruth som ønsket seg alle historier i verden. Rett etterpå arver Ruth antikvariatet. Når hun gikk inn dit sa hun cirka: ‘her er alle historier i verden’. Jeg er helt sikker på at det var hennes brev julenissen oppfylte nå flere år etter det var sendt 😀

    17. Å, håper bare Stål viser seg som en ekte helt nå og ikke plaprer til den duste kona si.
      Hadde vært veldig kult om Winter var broren til Ruth, men er litt skeptisk.
      Angående det at Ruth passer på Casper og klarer det fint – det må hun da være vant til? Selma og hunden flyttet jo inn da Selma bare var 3, hun kan jo ikke ha tatt mye ansvar for hunden da hun var så liten?
      Å, gleder meg til neste episode alt. Av barne tv. Jeg er snart 30 år… Oioioi.

    18. Jeg har hele tiden tenkt at brevfuglen lagde portalen da den fløy forbi antikvariatet. Det lyste jo opp der inne. Men du tenker at den har vært der hele tiden?
      Jeg lurer på om Hagerup-klanen har kommet over, og lest noen av spekulasjonene her inne. Det hadde jo vært veldig artig i så fall!

    19. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor Winther vil være julenisse. Han liker jo ikke barn, oppmerksomhet, julebrev, boller eller sleder. Hvorfor?!

    20. Jeg har blitt hektet på Snøfall og jeg ser på serien alene og mitt yngste “barn” er 21 år og ser ikke på serien…
      Ville se begynnelsen av serien fordi Ruth skulle være en sånn veldig ond fostermor som fosterbarn ikke måtte se på alene, så fæl skulle hun være. Så viser det seg at hun er jo ikke fæl, bare veldig uvitende om hvordan man behandler barn.
      Winther vil bare ha makt og bestemme over hele Snøfall, tror ikke det var så gjennomtenkt at han skulle være Julenisse, levere gaver i VU og ikke minst kjøre slede i høyden 🙂

    21. Elsker spekulasjonene! Og er hekta. Vi hadde barna på overnatting hos besteforeldre på fredag, og skulle jobbe lenge og gjøre unna noen juleting lørdag morgen. Så jeg kommer hjem fra jobb rett før seks, setter på Dagsnytt 18, setter meg og blar litt i Morgenbladet og nyter freden som råder, og så bare SHIT! Det har begynt! Mannen i huset fikk seg en rå latter da han kom hjem til forlatt radio og avis på kjøkkenet mens jeg satt oppe og så på barne-TV 😀

    22. Jeg begynner også å bli bekymret for antall dager igjen i forhold til antall løse tråder. Føler teoriene mine krasjer litt. Ruth og Winther er søsken. Ruth er fra snøfall, Winther er fra VU. Men kanskje Ruth ikke er fra Snøfall, men så at broren ble “kidnappet” av nissen. Ikke rart de sendte henne i terapi da… Men hvor kommer grandtante Tordis inn. Og geipebildet?

    23. Julius sa til Winther at han ville bli fornøyd med personen orakelet hadde utpekt til etterfølger. Det må jo bety at det er en som er arbeidsom, liker orden og nøye med den jobben han gjør. Slik jeg ser det er det en som passer inn i denne beskrivelsen; pappaen til Pil (som lager julekulene). Han er også mer i rette alderen hvis julenissen holder på i 250 år. 🙂

    24. ny teori: Julius hadde en affære med grandtante Torbjørg, hvor Winther ble resultatet, Julius hentet ham til Snøfall da han var liten. Han har alltid vært sjalu på Albin, og det er derfor han er så opphengt i at det er hans tur å være julenisse, selv om han egentlig ikke liker noen deler av jobben. Ruth har blitt som hun har blitt fordi hun så grandtante i full sving med nissen. Hun ble så traumatisert at hun har fortrengt hele julenissen.

    25. Og sånn btw. Orakelet viste seg for Julius først når Selma skrev brev til Julenissen. Og Orakelet har vist seg for Selma (bl.a da hun la seg ned på vidda da hun kom til Snøfall), var det ikke bare Julenissen som Orakelet viste seg for?
      Men det stemmer jo ikke helt om Julius faktisk fikk vite navnet på den nye lærlingen, for han fikk jo ikke brevet før dagen etter han hadde prata med orakelet? Om jeg ikke husker feil.
      Det kan være at Julius har fått beskjed om at det kommer noen fra VU som skal bli lærling og tenkt på Håkon, utifra kommentarene til Julius da han leste brevet som Håkon hadde sendt så virket det ut som han visste at Håkon var en “skikkelig” gutt. Og derav tenkte at Winter ville bli fornøyd?
      Det er mye som kan spekuleres i, men vi får vente og se, jeg har min egen teori om hva som skjer, men den holder jeg for meg selv 😛

    26. Jeg tror ikke den portalen i antikvariatet er der lenger. Jeg tror der var orakelet som ledet Selma inn i bokhylla og at portalen var der bare da. Den trestokken hun kom ut av på vidda forsvant ganske fort og det gjorde lyset i bokhylla også. I tillegg så var jo dette rundt samme tidspunkt som Julius fikk vite av orakelet at det hadde funnet en ny lærling. Så tror så absolutt Selma er den nye lærlingen 😉 Ser ikke ut til at hun rekker å bli det i år, men skulle gjerne visst hvordan de lærer opp en ny julenisse.
      Jeg tror de finner Julius og nøster opp i mysteriet akkurat tidsnok til at de rekker å sende Julius og Selma til VU på julaften og at Selma får se igjen Casper, Ruth og Håkon. Spørsmålet er om hun får ta med seg Casper til Snøfall eller om Selma blir igjen i VU?

    27. Kan det være Ruth som er den nye lærlingen? Om hun er i slekt med Winter så mente kanskje Julius at han ville bli fornøyd fordi hun kom dit? Ruth kommer til å ombestemme seg ang. salg av antikvariatet når den potensielle kjøperen dukker opp i dag, det er jeg overbevist om! Et annet lite spenningsmoment i Spekulasjonstrådene er Hvem er det som ser på barne-tv hos Pappahjerte i kveld? ;o)

    28. Ååh, så portalen kan ha forsvunnet igjen? Mon tro da om vi får noen forklaring på hvorfor de kommer og går? I så fall må det jo bety at Selma er lærlingen, og at det var derfor Orakelet fikk henne til Snøfall.

      Tenk så kult om lærlingen skulle vise seg å være… Casper! 😀

    29. Å jasså? Egne teorier som vi ikke deler med resten? Fy flate. Men greit, da holder jeg min teori hemmelig også (holder en knapp på Casper som lærling) haha x-)
      / Ha en makaløst god dag!

    30. Ja, i frykt for å avsløre noe må jeg holde det for meg selv, jeg har jo sett en episode mer enn deg 😉
      Det kan jo være at det har skjedd noe der som forsterker/avkrefter det jeg eventuelt tror?

    31. Ja, hva skjer med det?! Han vil jo ikke være julenisse engang, bare lærling, den fjotten. Æsj, vet ikke om jeg klarer å vente helt til kl. 18 i dag.. 😛

    32. Haha, ja det hadde vært helt rått! Men nei, de sitter vel fast i Snøfall et sted, eller bruker tiden på å lese nyinnkjøpte Klaus Hagerup-bøker fra antikvariatet, haha!

    33. Hva om den som ringte for å komme å se på antikvariatet er en som kjenner til snøfall og portalen, og kan hjelpe Ruth, Håkon og Casper til sbøfall? 🤔

    34. Ruths tante visste helt klart noe om Snøfall, men nisse er hun kanskje ikke, for nisser blir jo over 200 år før de dør. På en annen side kan hun jo ha dødd i en ulykke, så det er vel likevel mulig.
      Og apropo 200 år: Julius må ha ventet i evigheter med å få barn, siden han ikke har etterlatt seg mer enn to generasjoner på så mange år.

    35. En tanke ang. Alle de løse trådene og alt som ikke går bra… Mannen min påpekte at den første l-en i Snøfall logoen ser ut som en i, fordi den har en sånn rar “krusedull” øverst, dermed står det egentlig Snøfail… kan det være et frampek?

    36. Herremin. Ruth og Winter trenger en god dose christmasloooove. Makan til stivpromper skal man lete lenge etter.
      Synes hun søsteren til Pil skal bli julenisse jeg. Hun er supersøt, ærlig og rett på sak. #bæsjenisse #drittdag
      Liker det 👌

    37. Hei! Vil bare bidra med litt spekulasjoner, vet ikke om du har vært borti denne før men:
      Selma er virkelig god til å holde pusten, så hun får sikkert i oppgave (sånn i episode 22 eller 23) å gå igjennom sovetåka ved å holde pusten. Onkelbarna syntes det i hvert fall var en strålende teori.
      Liker forøvrig bloggen, fikk nyss om den gjennom et hemmelig blad for noen år siden 😉
      Mvh Per Olav

    38. Albin skulle nok vært på alder med Winter, så at de to skal være far og sønn høres litt usannsynlig spør du meg!

    39. Joa, men kanskje en fetter eller noe? Og som Anonym skriver her, så virker det som at tiden går saktere i Snøfall. Kanskje 10 år i Snøfall er som 3 år i VU? Har ikke finstemt den teorien, så ikke sikkert det henger på greip, hehe.

      1. Ja det kan jo hende, men at det er slekt føler jeg det er. Siden begge er ganske like i måten de er på osv.

    40. Hei
      Vet dette er lenge siden ble skrevet, men jeg tro faktisk du har rett i at Ruth og Winter er søsken siden jeg har sett opp igjen snøfall 1 og jeg har funnet ting som kan kobles mellom de to, men jeg vil ikke røpe for mye om folk ikke har sett snøfall 2 enda.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg