Snøfallspekulasjoner, ep. 16

Barrista-Ruth, Trixter-gutt og bolleslutt – Dette er dagens spekulasjoner 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Mine damer og herrer: Ruths Antikvariat er åpent! Endelig begynner det virkelig å bli drag over Ruth og min eneste bekymring nå, er at hun ved en feiltakelse selger bøkene om Snøfall.

Det er sikkert for mye å be om, men om hun hadde tatt seg et kveldskurs som barrista, tror jeg virkelig at “Ruths Antikvariske Kaffe” kunne blitt en hit blant hipsterne i byen.

Hun ville definitivt slått an i Snøfall i hvert fall, for de stakkarne har jo ikke annet å spise enn boller og nå er det forbudt også! Eller rettelse, jeg så en person kjøpe et flettet bakverk i dag, men noe sier meg at Hjerterud heller ønsker å pushe boller med astronomisk profitt.

Jeg hadde egentlig tenkt til å legge ut i en lang passasje om hva Winter skal med en klokke, men etter dagens episode er det vanskelig å tenke på noe annet enn Trixter. Altså… Gi den mannen en Oscar!

De scenene med en vettskremt Trixter som prøver å forklare alt som har skjedd den siste tiden i løpet av et halvt sekund, er det desidert morsomste jeg har sett på evigheter. Her hjemme holdt i hvert fall alle fra 4 til 35 år på å tisse på seg av latter.

Men det store spørsmålet nå er å tolke alt det rare han pratet om. Nattfuglene er ganske innlysende brevene til julenissen, men spøkelset… kan det være Winter?

Angående Winter.. Hva er denne jobben han har satt Stål til å gjøre? Det føles vel ganske sannsynlig at han kommer til å mure igjen portalen til Hagen. Men jeg er ikke bekymret, for trekløveret Frida, Pil og Selma ser ut til å ha ting under kontroll nå 🙂

Jeg må for øvrig berømme Winter for å ha gjort mye riktig underveis, men jeg tror det var en gedigen tabbe å skrive trusselbrevet til Selma. For inntil da, kunne alt med Julius bero på tilfeldigheter og ubesvarte spørsmål. Men nå vet de at noe er galt, og kommer selvfølgelig aldri til å slutte å lete før de finner svar. Så der tror jeg gamle Winter tråkket i salaten.

Dagens herligste fra kommentarfeltet er Bodil, som kan fortelle at hun har innført snøfallspekulasjoner blant sine elever på SFO! Det er bare så utrolig moro, men også ganske genialt, for barn stiller ofte de spørsmålene vi voksne glemmer. Slik som: Hvorfor er det ingen som har spurt om den lille modellbyen til Winter??

For det er jo ingen som har gjort det, og det er så moro at vi sitter her og klager over de naive folka i Snøfall, mens ingen av oss har enset at mannen sitter og legger onde planer med en miniatyr-kopi av byen som en maktgal hærfører.

Men hva skal han med den egentlig? Og hva skal han med klokka som IQ må lage? Og hva skal de spise nå som det er bolleforbud i byen? Vil det i så fall føre til mindre promping? Og vil Trixter vinne “beste mannlige bi-rolle” under neste års Oscar-utdeling eller må vi gå i et samlet fakkeltog fra Østbanehallen til Beverly Hills?

Mer om det.. i morgen 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ “Det slafses, det smules, det fjertes”

* Følg Trixterhjerte på Facebook *

37 kommentarer
    1. Kanskje “sovetåka” forsvinner når folk slutter å prompe? Isåfall kan bolleforbudet bli skjebnesvangert for Winter som julenisse…

    2. Jeg tror IQ også aner ugler i mosen! Og at det er derfor han pusher Winter til å gjøre “julenisseting” foran publikum, som å blåse kuler og åpne postkassa. Han ble helt klart mer overrasket enn de andre da det viste seg å være brev der!
      Og vil fylle på mitt svar i episode 12(?) om at Ruth må ha vært naboen til Albin og Liv, for var det ikke Albin som hadde bygget den inngangen til Hagen fra hemsen til julius?? Vedder på at det er en ny inngang til snøfall i hans gamle leilighet!

    3. Her i huset ble vi i kveld mer overbeviste om at Winter er fra VU, og det er derfor han vil ha klokke og innfører alle disse reglene på nisseskolen. Det var jo ingen der som skjønte bæret av dette med å rekke opp hånden og sånt….. Dette må jo være noe Winter må ha tatt med fra VU.
      Ellers så digger jeg at Ruth mykner mer og mer opp. Det er jo helt tydelig at hun trives i antikvariatet nå.
      Men Trixer ja, herlighet det var det beste så langt. Hva er han for et vesen egentlig? Veldig høflige barn da, som spiste barken som de fikk servert. Men hvor er egentlig reinsdyra?

    4. Jeg pleier egentlig aldri å kommentere på blogger, men må bare gjøre et unntak for å fortelle deg at disse snøfallspekulasjons-innleggene dine er helt geniale! Jeg hadde ingen planer om å følge med på årets julekalender da jeg ikke har barn og er midt i eksamenslesing, og hoppet pent over alle snøfall-innleggene dine til å begynne med.. Men så så jeg hvor mange kommentarer du fikk på disse innleggene og tenkte at dette MÅ jo være bra! Så jeg begynte å se på det, og er selvfølgelig blitt helt avhengig! Så nå ser jeg en episode, leser dine spekulasjoner for den episoden (og kommentarene selvfølgelig!) også ser jeg neste episode osv, hahah! Passer selvfølgelig på å ikke lese spekulasjonene til de episodene jeg ikke har sett enda da 🙂

    5. Men hvordan får de tilgang til matvarer ol? Hvor kommer melet fra? Risen? Osv..? Blir det nå pasta og pizza på nissene?
      Og hvor er reinsdyra? Stakkars Trixter er jo miljøskadd! Men for en fyr 😂

    6. Hmm.. Håkon hadde en bedre teori enn meg ang hvorfor brevet ikke fløy. Han mener det er pga at det sto “til Frida”, mens jeg tror det er fordi han har fått innvilget ønske sitt allerede.. Men det vet jo ikke han.. Hmm…

    7. Og forresten: Winter må være fra vu! Å rekke opp handa er jo en helt vanlig regel i ethvert klasserom her hos oss i Vu.
      Så ikke ut som iq hellee visste helt hva en klokke er.. Selv med det navnet han har!

    8. Jeg tror Winter har kommet til Snøfall ved en tilfeldighet på samme på som Selma …. og enten er Ruth og han søsken, og derfor hun er som hun er …. eller så er hun fra Snøfall? Og at han innfører regler , sånn som i vu…det betyr vel at han er fra vu…eller har han lest eller hørt om det? Spøkelset er vel Winter? Er bare så redd han kommer til å oppdage den hemmelige utgangen og ta ungene på fersken!

    9. Ærlig talt er nissene i snøfall litt sene i julenøtta! Vinter lyger så dårlig i forsøkene sine på å overtale dem til å tro at Julius har sagt opp Julenisse stillingen sin, sett vekk fra disse tre nissebarna da som går godeste Poirot en høy gang. Trixter, ELSKER denne barkespisende nevrotiske reinsdyrpasseren!! Selvfølgelig skal han vinne pris for beste birolle. At porten til hagen vil bli murt igjen er det nok liten tvil om? Så sant ikke Vinter er medlem av Miljøpartiet de grønne og setter opp en bomring? Jeg venter bare på at Vinter skal finne ut av trioens egen vei inn til hagen og stå klar neste gang de vender tilbake til snøfall. Om julenissen hadde sagt opp? Ville han da dukket opp på nav i Vu? Kan nesten ikke vente til episode 17!!!!

    10. Selna spiste brødskive til kveldsmat hos Hjerteud for ett par episoder siden. Vil også tipse om appen til nrksuper, der ser du på datoen hvor episodene i hovedsak skal foregå hen😉

    11. Ja! Winter og Ruth vart forbytta etter fødselen! Så Ruth hører egentlig heime i Snøfall, og Winter i vu! Han kan ta over antikvariatet slik at Ruth kan reise til Snøfall og bo saman med broren sin, Julius! Ja ca slik må det vere..

    12. På nrk sine sider, står det at Ruth var en nabo som passet på Selma av og til, og så når foreldrene hennes døde fikk Ruth ansvar til hun fikk foster foreldre. Det må jo bety at Ruth var et “godt” menneske, men sikkert ikke har passet som “foreldre”. For du lar ikke hvem som helst passe barnet ditt.
      Men hvorfor har alle de andre reinsdyrene forsvunnet?
      Og Winter sa jo at sovetåken utbredte seg over hagen fordi de hadde ingen julenisse lengre, og no har de jo det. Så hvorfor trur alle forsatt at sovetåken er i hele hagen?

    13. Trixter var jo helt konge! Men jeg lurer jo aller mest på hvor alle reinsdyrene er, og om ingen har sjekket om sleden er borte eller ikke. Winter påstår jo at Julius reiste med den.

    14. Joda, så hvitkledd Winter er så er han nok spøkelset. Men jo mer jeg ser på Winter, jo mer minner han meg om grinchen, både væremåte men også utseendemessig. Mangler bare grønnfargen nå. Ansiktet er jo klin likt, i alle fall rundt munnpartiet. Skrittene han går (når vi ser han skal noe ulumskheter) minner meg også om en annen skumling og jeg lurer litt på om det kan være grinchen det og? Eller syns jeg det er merkelig at trekløveret fremdeles tror at nissen tok reinsdyra og stakk av etter det brevet de fikk. Men kanskje de tror han ble truet til det? Men hvor er reinsdyra? Winter kan ikke ha tatt dem, for i så fall ville han jo visst hvor nissens hemmelige venn bor. Og hva er jobben Winter skal ha vaktmesteren til å gjøre? Utrydde Trixter eller sperre av inngangen til sommeren for godt? I så fall enda godt han ikke vet om den hemmelige inngangen.

    15. Fleire spekulasjoner:
      1. Er det tilfeldig at både Ruth og Winter er Bergensere.
      2. Klær!! Kvifor er det ingen som låner Selma klær? Kor lenge skal ho gå i dei same klærne? Vasker Hjerterud klærne til Selma på natterstid? Er den nye lua til Selma magisk, ettersom kulden overhode ikkje påvirker henne lenger, til tross for regnjakka.
      3. Winter er tydelig ein lys versjon av Ebenezer Scrooge (A Christmas Carol). Vil han bli plaga av spøkelse/ånder dei neste dagane?
      4. Det tilliten innbyggarane i snøfall har til kvarandre, kan ikkje anna enn å imponere. Det kjem til å bli mange sjokkerte mennesker der i byen når sannheten kjem for ein dag!
      5. Kvifor er det ingen som ser at det er han som lager julekuler (pappaen til pil?) som må bli den nye lærlingen? Han er den jo einaste, bortsett frå Julius, som har skjegg!

    16. Vinter må være fra Vu siden han innfører så mange regler som kommer derfra. De andre skjønte jo ingenting om klokka og håndsopprekning. Kan det være derfor Vinter ikke kan blåse i julekulene? Fordi ingen fra Vu kan bli en ekte julenisse?

    17. Okei..hvis Winter er fra VU, så må IQ være det også. Han vet jo tydeligvis hvordan man lager en klokke og hvordan den virker…Kjenner at det snart må skje noe med Julius.. Det er tross alt ikke mange dagene igjen til jul og ungene på SFO lurer litt på hvordan han skal få tid til å blåse i tusenvis av kuler hvis han ikke våkner snart. (De er overbeviste om at han vil komme tilbake 😀 ) Jeg tok opp spørsmålet om hvorfor de voksne ikke hjelper barna eller reagerer på Winter sin oppførsel med ungene. Svaret jeg fikk var at de vet jo ikke at han er blitt ond, det er det bare vi som vet. For vi har sett det på TV….

    18. Ruth er jo aldri i leiligheten sin, så irritasjon over bordpynt kan legges på hylla foreløpig. Tommel opp for all tiden hun bruker i antikvariatet. Har observert at Winter har enda en ting til felles med Hitler. Hitler var venstrehendt og det er faktisk Winter også!!!!!! #erdetmulig #øyeforraredetaljer #elskersnøfall

    19. Så gøy med spekulasjoner! Jeg klarer ikke la være å kommentere, for ingen andre har foreslått at Trixter egentlig er en geit som Julias på magisk vis har gjort om til et menneske. I “huset” til Trixter ser vi tydelig et bilde som er av Julius og en geit. Det forklarer at Trixter spiser bark og slikt, sovestilen hans (som et dyr), at han går rundt med bjeller og at han prater så rart. Dessuten har han “geiteskjegg” og er generelt veldig hårete (pluss har “hårete” bukser). Og med det har jeg skrevet min aller første kommentar på en blogg noensinne 😉

    20. Kom til å tenke over: Ruth og Winter fikk hengt opp postkasse i samme episode. Er dette enda ett hint på en forbindelse?

    21. Eller tenk om Trixter finner den hemmelige inngangen og dukker opp i Snøfall! HAha! Eller i VU! Oj oj, da håper jeg han stikker innom julebordet mitt i kveld x-)

    22. Hahaha, gratulerer, knallbra debut! 😀
      Mye bra her, Eva. Men kan jo ikke være en hvilken som helst geit heller… Kan det være Blåmann Blåmann bukken min? Haha!

    23. Her i huset mente først guttungen at Ruth var slem.
      Hun har jo aldri vært slem. Var nok heller ikke det når foreldrene til Selma levde. Ruth skulle bare være et midlertidig hjem for Selma og Ruth har derfor ikke knyttet seg til Selma. Hun er selvfølgelig redd for å bli såret/forlatt. Kan dette ha noe med en hendelse i barndommen å gjøre?
      Jeg begynner også å bli overbevistatt om at Winter er fra VU.
      Jeg klarer nesten ikke vente på neste episode og flere spekulasjoner

    24. Hæh? Har jeg gått glipp av noe? Er sovetåka EKTE? Jeg trodde det bare var oppspinn fra Winters side for å forhindre at folk gikk inn i Hagen (der Julius sover i en hule)? Skjønner at noe må ha fått Julius til å sovne selvsagt, men det regnet jeg med var Winters verk?
      Nå føler jeg at jeg har gått glipp av noe helt essensielt! Får se alle episodene på nytt når mini sover sånn at jeg kan følge med skikkelig!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg