Hipp hurra for hverdagens helter

I dag skjedde det igjen. På vei til å levere i barnehagen innser jeg kjapt at lillesnuppa liksom ikke er helt i humør. Kanskje litt sliten, kanskje bare litt trøtt. Uansett, ikke helt der. Men så kommer vi inn, hun får sett seg litt om og så lyser hun opp. Tatt i mot med åpne armer, klar for en dag full av glede. Smilet kommer luskende. Det er her hun vil være.

 

kids eating healthy food in kindergarten or at home

 

Så går jeg for å levere 4-åringen. Men før jeg sier hadet til ham, skal jeg bare gi en rask highfive til en av ungene. Jeg later som jeg får vondt i hånda, siden han er så sterk. Dette ser selvfølgelig de andre og henger seg på. Før det har gått 10 sekunder er jeg omringet av en klan med overgira 4-5-åringer som alle dæljer løs på en forsvarsløs far. Trengt opp i hjørnet som et byttedyr, må jeg til slutt rope om hjelp. Jeg har ikke den nødvendige kompetansen til å komme meg ut av dette. Jælp!

De ansatte bare ler og fikser floken. Selvfølgelig gjør de det, de vet hvordan de roer ned en gjeng med overtente barn. Jeg har ingen aning. Jeg klarer knapt å kle på mine egne barn og hvis jeg må ta begge på likt, bruker jeg minst en halvtime. Og må ta meg lunsjpause etterpå. I barnehagen kler de av og på barna flere ganger om dagen, og de gjør det uten å blunke.

Det er på dager som dette jeg innser hvor glad jeg er for at de ansatte i barnehagen ikke bare er vanlige folk som har tatt seg en jobb i fordi de trengte pengene. Det er folk som bryr seg, folk med store hjerter, folk med kompetanse. Men får de egentlig høre det?

Hvis besteforeldrene har passet barna for bare en kveld, er man jo så glad og takknemlig at man takker seg halvt i hjel. Men de ansatte i barnehagen, hva får de? Et halvhjertet takk for i dag i ny og ne?

Noen dager sier man kanskje ikke det engang. For det er lett å glemme, og ta ting for gitt, men fy fader så glad jeg er for at vi har barnehagen. En trygg havn der barna kan gå og bare være barn hele dagen. Der de får leke, utvikle seg og lære i trygge omgivelser. Med voksne mennesker som bryr seg og jobber dedikert for våre barns velvære og fremtid. Dag etter dag, hele året rundt.

Så dagens lille juleoppfordring fra meg til deg: Si takk. Kanskje ikke hver eneste dag, men om ikke annet, bare i dag. For nå er det jul og tiden for å gjøre andre glad.

Og hvis du har tid, lyst og råd – kanskje en pose twist til å ha på pauserommet? Eller en blomsterkvast? Det er sikkert ikke lov og de har helt sikkert regler mot å motta gaver fra foreldrene, men drit i det. Gjør det likevel.

For jeg vet kanskje ikke alt her i verden, men jeg vet at man kommer langt med et smil og en takk.

… og litt sjokolade 😉

 

Child painting in the kindergarten

 

/ Takk <3

* Følg Sjokoladehjerte på Facebook *

20 kommentarer
    1. Hei,
      Dette var en veldig hyggelig lesning for ei som driver en liten barnehage i Oslo.
      Det er alltid godt å høre at mammaer og pappaer er fornøyde med det vi gjør 🙂
      Takk for at du oppfordrer til litt ros, det er vi veldig glade for å få.
      Igjen, tusen takk.
      Hilsen Anki Evans – styrer i Sollerudstranda barnehage

    2. Her får de voksne på avdelingen hjemmelaget boks av 3 åringen og med karameller oppi:) er ikke så mye som skal til nei! Jobber selv i Bhg og det alltid hyggelig å ta ein godt jobba, eller eit takk 🙂

    3. Er så hjertens enig med deg, TENK hvilken fantastisk og ansvarsfull jobb de har med å passe på detkjæreste vi har?! Om ikke dét fortjener en takk og ti oftere enn oftest, er det vel ingenting som gjør?! Takk for at du setter fokus på det <3

    4. Varmet hjertet til ei som har jobba i barnehage i mange år å lese🤗
      Fikk en liten klump i halsen og🙈
      GOD JUL🎄🎅🏻🎄

    5. Jeg er så enig!
      De som jobber på avdelingen hvor min datter går i barnehagen får en hilsen fra oss hver jul. Stort sett med hjemmelaget godteri o.l. og et kort med bilde på.
      Når hun flyttet fra liten til stor avdeling fikk de også en hilsen til sommeren. Er så veldig takknemlig for jobben de gjør og at datteren min er trygg og glad i barnehagen hver dag.

    6. Kunne ikke vært mer enig! Vi bodde et år i USA og hadde eldstedatteren i barnehage der. De arrangerte noe som het teacher appreciation day, hvor barna og foreldrene skrev hyggelige beskjeder på et stort ark ved inngangen til barnehagen og noen hadde med gaver eller blomster. Skulle ønske vi kinne hatt noe lignende her!!

    7. I vår barnehage pleier foreldrekontaktene å sende ut brev og så legger alle en 100 lapp i en konvolutt og legger i hylla til barnet til foreldrekontakten. Slik blir det kjøpt godteri og blomster eller noe annet hyggelig til jul og sommeravslutning

    8. Du,så godt innlegg.Selv var jeg fanatisk ang å levere barn i “kennel” som jeg svær i kjeften kalte det,som litt ung,gift med sjøoffiser som ga meg valg om å fortsette som sveiser,eller være hjemme med babyen,valgte jeg det siste. I ettertid ser jeg at det var galt å overbeskytte ungen,som var ganske syk ,og derfor ble hønemor.Ser i ettertid hvor feil det var. Barn utvikler sosiale ferdigheter i omgang med andre barn 🙂

    9. Tusen takk pappahjerte😊👍 Vi trenger å lese slikt innimellom for det hagler ikke akkurat med “takk” eller noe form for oppmerksomhet i vårt yrke.
      Men allikevel vil jeg påstå at jeg har verdens beste jobb takket være disse gode trollunge som gir oss så mye❤️
      Hilsen en pedagogisk leder

    10. Noen foreldre kan gjerne bli flinkere til å takke, men veldig mange takker og bukker både titt og ofte. Barna derimot kommer løpende med klemmer, komplimenter for den minste ting og jublende hilsener når vi kommer om morgenen. DET er takk det! Tror ikke det er mange arbeidsplasser der man blir møtt med så mye takknemlighet i løpet av en dag. Så selv om det ikke er en jobb å bli rik av, og selv om vi ofte blir presset max pga dårlige ressurser ( ha det i tankene ved neste valg) så får vi utrolig mye igjen i klemmer, koser og vissheten om å kunne bety noe for så mange barn.

    11. Jeg sender med barna et julekort hvor jeg har skrevet på baksiden litt om hvor takknemlig jeg er for den jobben de gjør og for at mine barn trives så godt. Jeg er selv lærer og jeg glemmer aldri da jeg var nyutdannet og en mor kom bort til meg og sa: “Du er den beste læreren Knut noen gang har hatt! Han er så utrolig glad i deg!” Det betyr enda mye for meg.

    12. Amen! Har akkurat hatt en runde med blomster til personalet hos oss. De har slitt i høst med mange sykemeldinger og dermed gjennomtrekk av diverse vikarer. Likevel har de klart å gjøre barnehagen trygg og dagene fylte av gode opplevelser for ungene våre. Og det er jeg evig takknemlig for!

    13. Så utrolig bra!!
      Hadde med en liten boks med godsaker til avdelingen i går og håper den kommer godt med på pauserommet. Det kan jo også bare være en takk eller et håndlaget kort eller noe, det viktigste er jo at man husker å vise litt takknemlighet til de som fortjener det mest 🙂

    14. Hvert eneste år til jul, påske og sommer så,får de ansatte I barnehagen en liten oppmerksomhet fra barna. Alt fra en konfekteske, et glass med godteri, servietter, lys ++ til påske får de selvsagt et påskeegg.
      Det koster så lite, men betyr mye. Jeg syns også det er veldig viktig å vise at jeg er takknemlig for at de er der for barna mine store deler av hverdagen. Og det blir satt stor pris på av de ansatte når de får en liten oppmerksomhet. Tanken som teller! #payirforward 💙

    15. Du har helt rett i at det ikke er mye takk fra foreldre, men barna derimot! Hver dag opplever jeg jubel i det jeg kommer på jobb. Fire-fem 3 åringer som henger rundt beina mine så jeg såvidt kommer meg avgårde før de har fått en klem. Kyss på kinnet og kos er en stor del av hverdagen min. Føler meg veldig heldig 🙂

    16. Hei!
      Ved jul og sommerferie sender jeg med jentene en liten oppmerksomhet til barnehage og Sfo. Synes selv det er hyggelig å få noe i min jobb som pedagogisk leder. En gave- eller vel så hyggelig er noen fine, takknemlige ord på et kort 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg