Snøfallspekulasjoner, ep. 9 & 10

Suspekt blotter, betutta Ruth og Winter med sitronøyet – dette er dagens spekulasjoner.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fun fact: Bare jeg som la merke til at IQ og hesten i stallen hadde samme sveisen?

 

I går satt jeg spekulasjonene på pause for å nyte en kveld med andre aktiviteter i VU, men det må jeg helt innlysende slutte med, for herregud så mye som skjer i løpet av to episoder!

First things først: Hvem pokker var han creepy fyren som tilsynelatende sto og onanerte bak et tre mens Winter ropte på Orakelet? På skjermen i 3 sekunder og vips så var han borte igjen. Noe sier meg at det ikke er det siste vi ser av ham. Brannfakkel: Kan det være Albin?

Og når vi er inne på Albin: Hvordan i all verden rakk han å møte Liv mens han var på jobb som nissens lærling? Har ikke de gutta dårlig tid nok som det er på årets viktigste arbeidsdag? Én kveld, 7 milliarder julegaver og han bruker tiden på å fly etter damene? Her er det noe som skurrer.

Over til andre ting som skurrer: Winter. Altså… Det er så mye galt at jeg vet ikke hvor jeg skal starte. Vi snakker altså her om en maktgal type som liker å ha orden i sysakene, har sansen for å tale til folket, styrer med jernhånd og er glad i moralen om at hardt arbeid gjør deg fri.. Ehm… Er det bare meg eller er Winter bare en ørliten bart på overleppa unna å minne mistenkelig om en illsint østerriker på 30-40-tallet?

Ikke bare det, men midt oppi alt har han nå begynt å invitere småjenter på date? Jeg er forvirret. Prøver han å ta henne av dage eller er han forelsket? Jeg mener, du inviterer ikke folk over på ertegelé sånn helt uten videre. Og uten sammenligning for øvrig, så var det jo faktisk 22 års aldersforskjell på Adolf og Eva. Men vi satser på at gode gamle “Sitronøyet” har bedre intensjoner, bare litt.. misforstått.

Angående misforstått: Ruth. Herlige Ruth. Hun alle trodde var et hespetre i starten, viser seg mer og mer å være bare en hardt forknytt ball med følelser som er i ferd med å åpne seg.  Dagens høydepunkt for meg var trynet til Ruth da fuglebrevet kom flyvende inn døra. Det ble selvfølgelig for mye for far, som umiddelbart måtte gløtte på et vindu for å kunne skylde på trekken 😉 #duggpåbrillan

Ja forresten, jeg trodde først jeg var helt på viddene med mine sammenligninger tilbake til personer fra andre verdenskrig, men det var inntil Frida på julefesten leste kapittelet om nissen som kastet lua og forrådte sitt folk i Snøfall. Quisle, sa du? Minner dette vagt om Quisling eller er det bare jeg som er i ferd med å gå fra vettet..?

Angående å gå fra vettet: Skal ingen snart gi Selma en skikkelig vinterjakke? Tasse rundt i en tynn regnjakke midt på vinteren, har ikke befolkningen i Snøfall et eneste ludde-pledd å avse?

Og når vi er inne på befolkningen: Hvorfor har alle ulike dialekter? Hva for slags rar smeltedigel er dette stedet egentlig? Og hvorfor har ingen av dem lært barna å ikke spise snø? Jeg kan i hvert fall ikke huske at det har snødd i Snøfall på snart to uker, så den snøen der ville jeg holdt meg langt unna. For det er jo ikke som om de har noe apotek der du kan en røddig markkur heller 😉

Og hvorfor er det ingen som klipper seg? Eller på den annen side.. En person som maler bilder av sauer med klær på, burde kanskje ikke overlates med ansvar for en saks.

Dagens perfekte detalj var alle brevene som flakset i været og ventet på julenissen utenfor hulen. Ikke vet jeg hvordan de kom seg forbi sovetåka..

Men altså, nå vet vi jo at brevet Selma skrev til nissen kom frem. Så hvorfor skriver ikke bare Selma et gigantisk brev til nissen, type seilduksstørrelse, så kan de hoppe opp i brevet når det blir til en fugl og sitte på hele veien til nissen?! Genialt! Tenk om jeg egenhendig kan ha reddet julen! Vær så god 😉

Dette besvarer forresten hvorfor postkassen var tom for brev. Det er ikke Winter som har rappet dem, men brevene har selv fulgt etter nissen. Herregud, så vakkert. Jeg elsker Snøfall!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ “Selma…” #sitronøyet

* Følg IQhjerte på Facebook *

31 kommentarer
    1. Jeg så ikke på snøfall opprinnelig, men så leste jeg ditt innlegg med spekulasjoner for episode 6 tror jeg det var og måtte ha snøfall maraton umiddelbart for å skjønne hva du babla om og det er det smarteste jeg har gjort!:D Snøfall er garantert en bra julekalender i seg selv, men med dine spekulasjoner i tillegg har det blitt absolutt den perfekte nedtellingen til jul! 😀 (slenger meg på hu over her) #Pappahjertemåskrive

    2. Etter jeg begynte å les disse oppdateringene dine, måtte æ bare begynn å se 😂 så nå har jeg mange gode samtaler med barna på Sfo der jeg jobber 😁 thank You.

    3. Du skriver bare helt fantastisk og spekulasjonene er knallgode ☺
      Jeg koser meg med hver episode på skjermen og gleder meg til å lese her etterpå ☺
      Har faktisk gått over til å se dagens episode før 6-åringen og så fore henne med mine spekulasjoner. Hun derimot drar sine spekulasjoner like langt som deg ☺

    4. Det ligger et hint i rulleteksten,
      på hvem denne onanisten i hagen er.
      Å det er nok ikke Albin ❄️

    5. Haha, tusen takk for det! 😀
      Liker tanken på at det spekuleres rundt om i det ganske land. Synes serien har blitt enda mer interessant å følge, etter at jeg begynte å lete aktivt etter spekulasjoner og sladder 😉

    6. Bloggen din (og fruen din sin) leser jeg fast, og jeg ble D Y P T sjokkert når du prioriterte andre ting i går…. makan, liksom 😂 Jeg var innom et håp om at Winter egentlig var snill, og hjalp nissen med et hemmelig oppdrag – men den tanken fikk en ørliten skrape i lakken den 10. Tror mor i huset her er aldri så lite mer engasjert i Snøfall enn de to barna på snart 12 He He – men vi har mange gode samtaler ved frokostbordet, både egne spekulasjoner og dine. Fra i morgen av blir det høytlesing fra pappahjerte 😜

    7. Er det bare meg eller ligna han som kom ut etter at Winter prøvde å få kontakt med Orakelet på Calle Hellevang Larsen ? Og hva om det er han som er Orakelet? Eller kanskje Tindre ?? Og hva kommer til å skje i neste episode? Kommer alle de voksne til å dra ut på vidda for å lete etter Julius og la alle barna bli igjen alene i byen med Winter og IQ? Og Vil da Winter sørge for at de voksne ikke kommer tilbake ?
      Jeg gleder meg til å se hva som skjer videre 😁 også håper jeg snart at de folka fra barnasbeste blir flinkere på kommunikasjon sånn at Ruth skjønner at Selma ikke er i det nye fosterhjemmet, men at hun faktisk har forsvunnet!

    8. Her i huset er det en lang slamp på 16 + oss to gamle. Jeg ser alltid på barne-TV i desember, så det er bare slik det skal være. Men da mannen min lot andre viktige gjøremål vente (gulvvasken…), for å se barne-TV sammen med meg, da ble jeg nesten litt rørt! Fredag bakte jeg julekaker sammen med min mor på 70. Vi måtte ta en pause for å få med oss Snøfall. Dette engasjerer. 🙂 Jeg tenker også at de som gikk høyt ut etter å ha sett de første episodene og sa at dette er å henge ut fosterforeldre som dårlige, de må ta seg en bolle. Det er håp for alle! Men ja, noen må gi Selma ei ordentlig jakke!

    9. Min favoritt-teori for hvordan Selma skal få oppfylt sitt juleønske om en familie, er at Ruth og vaktmesteren slår seg sammen og adopterer Selma.
      Andre spørsmål rundt Ruth: Vokste hun opp hos grandtante Tordis? Manglet hun bøker som barn? Har hun en forbindelse til snøfall? (siden portalen gikk gjennom antikvariatet til snøfall) Og når skal hun kvitte seg med tidsuret sitt?

    10. Hvis Ruth var “nabodamen” som passet Selam da hun var liten… så vil jeg tippe på at Albin og Liv bodde i leiligheten over gangen der som Håkon og Kjell har flyttet inn nå. Må jo være noe mystisk i den leiligheten som Håkon kan forske på og finne en måte inn til Snøfall!

    11. Jeg syns det er ganske spennende at Det var sjeldne nissebøker i antikvariatet! Ruth skulle bare passe Selma litt, men hvorfor Ruth? Hun må jo være beslektet med enten Albin eller Liv.
      Forøvrig er hulen (i mitt hode) utenfor snøfall, og brevene har ikke behøvet å føy gjennom sovetåka. Eller så er det fordi de er fra VU at de tåler den. Eller så ligger den bare nede langs bakken, og de har flydd over.

    12. Grunnen til at Winter ba Selma over på “middag” var vel for å presse noe ut av henne? Han inviterte henne jo rett etter han skjønte at Selma kom til å bli den nye lærlingen…
      Samtidig kan jeg ikke skjønne det hvis det er henne. Da Selma kom til Snøfall ble Julius veldig overrasket, og det ville han vel ikke ha vært hvis han visste at det skulle komme en Selma (han hadde jo vært hos Orakelet)?

    13. at brevfuglen klarte å komme igjennom ventilasjonsluken til antikvariatet, mens det stusselige krattet foran hulen var ugjennomtrengelig…

    14. Han kan jo ev. ha blitt overrasket fordi det var et navn han aldri hadde hørt før 🙂 Men skulle veldig gjerne likt å ha fasit her, dør av nysgjerrighet 😀

    15. Er det helt tilfeldig at Winter og Ruth ikke bare deler samme dialekt, men også samme sans for orden??
      Digger bloggen din, og dine spekulasjoner – uten tvil dagens høydepunkt!

    16. Hvor blir det av dagens oppdatering? Har trykt oppdater uendelig mange ganger siste timen….
      #pappahjertemåskrive

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg