Takk for nå, Snapchat

I går skjedde det noe rart. Jeg var i Oslo for å nyte en sjelden frikveld med svogeren min. Prate litt skit, ta en matbit og se Robert Ellis live på John Dee.

Kvelden startet med en rolig tur innom Wünderburger for å teste en vaskekte hipster-burger av verste sort, for dette er et sånt sted du ikke slipper uten en vinylplate under armen, vintage-veske og rare briller.

Så vi bestilte hver vår kjempeburger med grillet sopp, glasert løk og avocado, i tillegg til pommes frites med parmesan. Jeg sa jo at det var et sånt sted 😉

Ikke lenge etter kom maten og den så nydelig ut. Såpass nydelig at det første som slo meg, yrkesskadet som jeg er, var: Dette må dokumenteres. Få opp et bilde på Snapchat, kom opp med en artig tekst. Vis at du spiser en hipp hipsterburger, fortell at du er i Oslo. Vis at dere spiller Shuffleboard på Tilt, det er kult. Bruk det morsomme rådyr-filteret! Ta bilder fra konserten, selv om det er fotoforbud, hva gjør man ikke for å vise alt man gjør på Snapchat? Kanskje få til en selfie med vokalisten og ei litta video eller to? Plutselig innså jeg at det som skulle være en rolig frikveld, var i ferd med å bli jobb.

Og da, akkurat i det jeg skulle til å fiske frem telefonen for å dokumentere resten av kvelden på Snapchat, fikk jeg en aldri så liten åpenbaring. Der og da bestemte jeg meg: Nå gidder jeg faktisk ikke mer. Nå er jeg drittlei av at Snapchat skal invadere hvert eneste ledige sekund. Man kan jo ikke ligge å pille seg i nesa lenger, uten at man føler for å legge det ut på Snapchat. Alt skal snappes og helst med et morsomt filter.

Så jeg la ned Snapchat. Og jeg kommer ikke til å plukke det opp igjen, i hvert fall ikke på en stund. Kanskje aldri. Jeg er lei av å ha Snapchat hengende over meg som en skoleoppgave man må jobbe med hver eneste dag, men som aldri skal leveres inn.

Så til alle mine rundt 10 000 daglige følgere på Snapchat: Tusen, tusen takk for følget! Det har vært fantastisk moro og jeg har hatt mye glede av alt det rare dere har sendt meg. Fyllevideoer, hester, søte barn og rare katter. Så tusen, tusen takk for det, men nå må jeg ta privatlivet mitt tilbake. Det er ikke dere, det er meg. Jeg vil kunne se et ekorn i skogen uten å tenke at jeg må fiske frem mobilen.

Hvem vet, kanskje kommer jeg tilbake på Snapchat en dag, men inntil videre vil jeg holde meg til det jeg elsker mest: leke med barna, blogge og spise hamburgere i fred 🙂

 

Businessman jumping for joy celebrating a successful achievement in a lush green field under a blue sky

 

/ Me sjåst! …men ikke på Snapchat 😉

* Følg Hamburgerhjerte på Facebook *

57 kommentarer
    1. Veldig bra skrevet, og er forsåvidt helt enig med deg, selvom jeg syns det er veeeldig dumt å ikke kunne følge deg der lenger :-/ Kos deg med barn, blogg og hamburger😅

    2. Skjønner deg veldig godt, slitsomt å være “på” hele tiden!:) Men det er kanskje ikke noe sjakktrekk med tanke på bloggen og lesertall. Så jeg tipper du er tilbake ganske snart;)

    3. Skjønner deg godt, og tror det er en god avgjørelse, selv om det var knallmorsomt å følge deg. 🙂

    4. Endelig! 🙂 Mange bloggere som også er foreldre til småbarn som jeg ikke har giddi å fulgt på snap lenger da jeg syns de snapper for mye, og helst av unga. Blir jo helt deprimert :p Så bra for deg!

    5. Ikke spesielt rart, egentlig. Jeg har vurdert det lenge og da jeg så hvilken effekt det hadde på henne, fristet det veldig å hive seg på. Klarte bare ikke å ta en endelig avgjørelse før i går 🙂

    6. Takk for alle de artige snappene, du har vært morsomt å følge. Du vil bli savnet, men skjønner deg godt😊🖒

    7. Takk for det, Hanne! Kommer til å savne Snap selv, men tenker at det er bedre å legge mer tid og elsk i blogging, Instagram, facebook og, hvis mulig, litt fritid 😀
      /Highfive!

    8. Se der ja! Synes selv at trenden på snap begynner å gå den veien, så derfor føles det greit å forlate festen mens det enda er kake igjen 😉
      Nå gleder jeg meg til å begynne å legge ut mer på Instagram igjen 🙂

    9. Tusen takk for det, Chris! Har hatt det mye moro med Snap også, men følte at det tok mye fokus. Vil heller bruke mye av den galskapen på bloggen og lage artige filmer etc, fremfor å stå på kjøkkenet og filme meg selv synge D.D.E. låter gang på gang til rådyr-filteret sitter, haha!

    10. Har selvfølgelig tenkt på det, men er villig til å ta sjansen. Bloggen er mitt hjertebarn og fortjener min fulle dedikasjon, fremfor å løpe rundt og ta bilder hver gang jeg ser en fin hamburger, haha 😀 Så satser vi på at folk liker gode historier og fine bilder, fremfor bare korte impulsive videoer og face swaps.

    11. Kjempeavgjørelse 😀
      Må si at selv om bloggen er blitt fulgt, så har den tapt seg bittelitt, samtidig som snappene ble mer og mer fantasifulle. Så blir spennende å se om den lille snerten som ofte har manglet nå kommer tilbake 😀

    12. Må det være enten eller? Går vel an å legge ut når man føler for det og ikke tenke at det er noe man må?

    13. Joa, men det er ikke helt det samme å snappe privat som å holde en aktiv story for over 10 000 følgere. Må liksom være litt mer enn bare et tilfeldig bilde av katten i ny og ne 😉

      Man må se etter ting som kan snappes stort sett hele tiden og jeg kjente i går hvor utrolig deilig det var å kunne ta seg en frikveld ute uten å måtte snappe hele veien gjennom.

      Dessuten synes jeg snap egentlig har blitt litt kjedelig i det siste. Det gir meg ikke noe å sjekke andre storier lenger og jeg synes gleden begynte å ebbe litt ut, så da hopper jeg heller av og satser knallhardt på blogg og insta 🙂

    14. Jeg tenker vel at alle burde tenke over bruket av både det ene og det andre innimellom. Og klarer man ikke å begrense aeg er set bare sunt med pause eller stoppe helt. Men syns forsåvidt du kunne fortsatt med litt snap innimellom, men alt trenger faktisk ikke å snappes!

    15. Veldig hyggelig å høre <3
      Kommer til å savne de gode snappestundene jeg også, men i dag gikk jeg en tur med Teo og lillesnuppa helt uten mobil, og det føltes så utrolig befriende! Da er det på tide med en liten pause 😉

    16. Joa, men som jeg skrev over her, så er det dette med å snappe privat VS snappe som blogger. Hver dag får jeg kanskje 100-200 snapper fra folk og alle forventer svar. I tillegg må jeg komme opp med historier til snapper, for jeg synes det blir for sløvt å bare legge ut bilder av mat og juletrær, og alt dette blir faktisk ganske mye etter hvert. Spesielt når jeg har blitt litt lei. Da vil jeg heller legge all min kreative energi og gnist i å skrive gode blogginnlegg, lage teite videoer og hele den sulamitten. Dessuten føltes det utrooolig deilig å gå en tur med Teo i dag og la telefonen ligge hjemme. Jeg er nok bare litt yrkesskadet, haha!

    17. Good decision!! Følger bloggen din og synes du skriver veldig godt, men kuttet ut å følge deg på Snapchat fordi det ble too much, så intet savn fra min side.

    18. Tusen takk for det! Ser jo hvordan det har påvirket henne og kjenner at jeg har misunnet henne å ikke sitte med mobilen i fleisen halve dagen, så da ble det å hive seg på 😀

      Det høres veldig banalt ut, men du skulle bare visst hvor deilig det var å spise en fancy middag uten å tenke at det måtte dokumenteres i hue og ræva 😀

    19. Takk for fin tilbakemelding! Det er litt det jeg føler også. Mye av den spontante kreativiteten går med til snapper og det er det liksom ikke verdt. Det er bloggen som er mitt hjertebarn og gleder meg til å få mer kvalitetstid med den fremover 😀

      / God helg!

    20. Haha! Kan faktisk se den 😀
      Da er det bedre å lage haraball på bloggen, så lar vi rådyrfilter og sminkefilter bli opptil noen andre 😉
      /highfive

    21. Er en av 10 000 på snap som ikke har giddet å se storyen dine. Det var for mye, jeg synes ikke dette med filter er morsomt, og det ble for nært. Takke meg til bedre historier på bloggen. 👏

    22. Faktisk enig, haha! Selv om jeg teknisk sett mener 10k visninger pr snap, ikke antall følgere. Samma det, begynte å bli lei av mitt eget snapfjes også, så på tide å hoppe av kua og gjøre mer av det man liker mest 🙂 🙂

    23. Det forstår jeg veldig godt!! Kos deg med bloggingen og legg et bilde på Instagram i ny og ne😉😘 Ingen orker å være på jobb 24/7!!

    24. Akkurat det 🙂 Tenker å legge ut litt mer bilder på instagram fremover, for den har fått lide under Snapchattens velde. Takk for at fine ord, Liv 🙂

    25. Å huffda..
      Forstår godt hvor det kommer fra og er veldig enig i begrunnelsen!
      Unner deg alt godt, så detta er “bra”!
      Eneste jeg synes eg kjipt er at jeg, som ikke egentlig leser blogger, har fulgt deg på snapchat i over ett halvt år nå og du har gjort dagene bedre!
      Ofte bruker jeg ikke snapchat selv, men MÅ inn og sjekke story’en din hver dag for en update..!
      Vell vell.. Vi se’es for denna gang!
      For en kar som ikke liker å lese (tar altfor lang tid..) så var snapchat “bloggingen” din genial.. Så detta var en skikkelig nedtur!
      Men god helg og ha en riktig god jul!

    26. En liten pause 😉 Det hørtes jo positivt ut <3 Da er det mulig du kommer tilbake da 🙂 JIPPI !!! Nyt pausen din og førjuls-tiden med familien 🙂

    27. VELDIG lurt gjort av deg, selv om jeg digger snappene dine. Men det blir litt mye når du nesten føler det som en plikt. Man må huske å faktisk leve i nuet og oppleve ting med øynene uten å ta frem mobilen og dokumentere det 🙂 Jeg var fæl på å ta bilder av alt før, men nå glemmer det ofte, særlig med barna mine. Jeg koser meg heller med å være til stedet med dem uten å tenke på noe annet 🙂
      Kos deg med barna, kona, blogging og andre ting uten å måtte snappe hvert minutt 😀 stå på!!

    28. Jepp jess, Vanja, det er AKKURAT det det handler om! Leve i nuet uten å måtte dokumentere alt. Takk for at du satt gode ord på det 🙂 🙂
      /highfive på en laurdags kveld!

    29. Usjda, det var ikke bra. Får vel nesten beklage, men takke for følget 🙂
      Skal prøve å skrive litt kortere innlegg i blant, men kan ikke love noe. Elsker å skrive og “bable” bak tastaturet, hehe.

      Om det er noen trøst, så er det litt nedtur for meg også, for jeg har hatt det mye moro med snap. Men samtidig skal det bli veldig fint å kunne fokusere mer på blogg og ikke ha Snap oppi hodet 24/7 😉

      /highfive og takkskarruha!

    30. Selv om jeg syns det er SKIKKELIG trist at du stopper å snappe, så er jeg enig i at det er en god avgjørelse. Bloggen er tross alt en fulltidsjobb i seg selv, så det er fullt forståelig at Snapchat blir lagt bort. Jeg både håper og håper ikke at du kommer tilbake – kone, barn, familie og burger er såå mye viktigere! Kommer fortsatt til å følge deg slavisk her, som alltid 🙂
      God snap-fri lørdag, a 😀

    31. Ah, nei.. Eller, så bra!! Eller egentlig, så sinnsykt misunnelig jeg ble nå…
      Jeg elsker snapchat, og har ledd MYE av det du har lagt ut! Har ofte spart storyen din til kvelden, så jeg har kunnet se hele greia sammenhengende som en morsom liten kortfilm 😉 MEN, når det er sagt, jeg forstår fullt og helt at både du og Konatil har tatt den avgjørelsen, og jeg bestemte meg nå, i dette minutt, for at jeg skal skjerpe meg… Jeg er jo snapavhengig… Jeg skal roe litt ned nå fram mot jul (det er jo så mye fint å snappe om i juletida), og så skal jeg ha ett eneste nyttårsforsett, og det er å halvere snappinga mi, og kanskje etterhvert legge ned hele skiten.
      Det tar tid, og det er egentlig helt sykt hvor mange ganger i løpet av en dag jeg ser det hoppende spøkelset som lyser mot meg i påvente av å sende en haug av uinteressante snapper til mine snapvenner…
      Så takk for følget, det har vært kanon! Men jeg sier også takk for et spark i ræva, det trengte jeg.
      Nyt jula sammen med familien din, så “ses” vi på insta og blogg 🙂

    32. Så bra Pappahjerte! ☺️ Håper flere kan gå i dine fotspor hva snap angår. Logga selv “på livet” i begynnelsen av måneden å det var sykt befriende! Hadde besøk av noen venner med barna denne uka, å etter en stund satt alle (unntatt meg) med trynet i mobilen, mens barna lekte.. da gikk det virkelig opp for meg hvor idiotisk det er 😂😂 her skjer livet liksom, men man er mer opptatt av å dokumentere alt som skjer, enn å være tilstede. Nei håper akkurat den trenden håper jeg flere kaster seg på! Når det er sagt, så er du og konatil sine blogger noe jeg leser hver kveld, å det til stor underholdning. Litt nerdete må man være.. God snapfri jul til deg og dine, de beste ønsker fra meg til dere ☺️

    33. Fornuftig! Dagens foreldre som sitter med nasa i skjermene,er de nye “alkisene”. Barna kommer til å hudflette skjerm-foreldrene,på samme vis. Mamsen og papsen,så meg aldri…

    34. Vet du hva, det der er faktisk et veldig godt poeng! Kanskje bedre enn du aner, for vi har jo nylig vært på foreldrekurs og et økende problem blant foreldre er dette med å være “fraværende”. De fleste kjenner til at man enten blir for streng eller for svak, men få tenker over dette med fraværende, og distraksjoner som Snapchat er absolutt med på å bidra der. Så ja, kjenner at jeg er glad for å få litt mindre tid med mobiltryne fremover 🙂

    35. Enighet! Om dette kunne vært starten på en trend, hadde det vært helt supert, for det har tatt litt av med mobilbruken nå for tiden. Har lenge hatt lyst til å lage en artig video om det, og nå som jeg har kuttet ut den verste tidstyven i hverdagen, kan jeg kanskje endelig få tid til det 😀

      Bifaller for øvrig valget av blogger du leser, to kjempegode bloggere det der 😀 Hilsen inhabil.
      / Goooooood snapfri jul!

    36. Digger bloggen din 👍😊👍
      Så det er nok et veldig klokt valg
      du har tatt nå.
      Gleder meg til neste blogginnlegg😊

    37. Jeg har ikke fulgt deg på Snap, så jeg er veldig fornøyd med at du fokuserer på bloggen 🙂 Skjønte aldri helt greia med Snap jeg, syntes det bare var masete. Hoppa av det toget for leeenge siden :))

    38. haha enig. la ned snapchat for lenge siden.. får hele tiden beskjed om at jeg går glipp av mye.. vet nå ikke helt jeg :p

    39. Jeg sluttet med snap for nesten et år siden, og angrer ikke. Savnet det jo litt av og til, men ikke nok til at jeg tar det tilbake. Sender en god gammeldags MMS til de nærmeste, jeg, når det er noe som bare MÅ vises til noen! Hehe!

    40. Tusen takk for det! 🙂 🙂
      Føler snapchat tok litt fokus vekk fra bloggen og livet generelt, så blir fint å få litt mindre bomull i hodet fremover 😉
      /highfive

    41. Skjønner deg godt. Jeg har aldri hatt snapchat, instagram eller twitter. Kun facebook. Da jeg ble mamma for første gang for snart 3 år siden fikk jeg også en slik åpenbaring. Og da tenkte jeg: Jeg vil ikke være en sånn mor som sitter å fikler med tlf når jeg heller kan tilbringe tid med barnet mitt. Så på nyttårsaften feirer jeg 2 år uten sosiale medier og jeg har ikke angret ett sekund. Jeg har fått livet mitt tilbake og bruker all min ledige tid med familien 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg