Snøfallspekulasjoner, ep. 7

Hvem har stjælt nissen?!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Makan til frekkhet! Med bare to og en halv uke igjen til jul, er det altså noen som går rundt og stjeler nisser! Og uten en skikkelig opptrent lærling er det ingen som per dags dato kan redde julen! Med mindre han litt-over-middels creepy IQ har noen nisseskills under ludde-pleddet, da.

Så gjenstår det store spørsmålet: Hvem kidnappet Julius? De skyldige ble jo vitterlig invitert inn, så jeg holder en knapp på at Dunkel hadde besatt Winter og reist til Snøfall i hans skikkelse. Så tok han Julius med seg tilbake til hulen og forlot kroppen til Winter. Men den svarte kappen med den spisse toppen, ligner ikke den veldig på den Albin har på seg på bildet?

Og hva med Tindre? Hun har vi ikke hørt noe mer om! Som flere har bemerket, har vi ikke sett snurten av nissemor enda… kan hun være Tindre? Jeg kan i hvert fall ikke klandre henne for å rømme til skogs, for hva er greia med Julius og Gjertrud? Noe er definitivt på gang der. Kanskje de har hatt en liten flørt på et julebord eller kan det være noe mer der? Kanskje har hun hatt en liten Julius-bolle i magen..? #juliusmåsvare

I dag så vi også det første møtet mellom Selma og barna i Snøfall. Jeg skjønner at hun ble litt satt ut av den gamle mannen med en meterlang snørrsamler og ørten huldretusser på slep, men det så ikke ut til å skremme Pil som falt hodestups og allerede har begynt å kurtisere henne etter alle kunstens regler. Go Pil!

Også er det denne Ruth da… 10 plusspoeng for at hun endelig klarte å lufte Casper, men når skal hun innse at julenissen allerede har innfridd hennes største ønske om å få alle historier i verden? Og kommer hun til å besøke Grandtanten sin for å få noen svar, og i så fall: Hvem i all verden er hun?

HEI VENT NÅ LITT!! Kan grandtanten til Ruth være den lenge ettersøkte Nissemor? Hvorfor ellers skulle Ruth bli brukt som beredskapshjem? Hun hater barn og har helt sikkert ikke meldt seg frivillig. Men hvis grandtanten derimot har dratt i noen tråder og stukket kjepper i hjulene slik at saksgangen skal gå sakte og Selma forbli i familien… Oj oj oj, dette er stort!!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Dagens leserspørsmål kommer faktisk fra min kjære Christina: “Hvorfor i all verden har innbyggerne i Snøfall bosatt seg på den kalde siden? Hvorfor bor de ikke bare i Hagen?”. For det er jo ikke som om det er noe fint i Snøfall. Ingen vakre fjorder eller steder der Nrk ville sendt Norge Rundt-teamet sitt. De bor bare på en atoll av snø, midt i ingenmannsland. Eller… kanskje det er en grunn til det? Kanskje ting ikke er så idyllisk som det ser ut til i Hagen..? Uuuuuh.

Men siden Julius er borte: Hvem har hentet julebrevene?? Kan det være Winter som allerede prøver å rappe til seg nye ansvarsområder?

Angående rapping: Er julenissen kidnappet eller kan han muligens ha blitt forvandlet til den lille nissebrikken i bymodellen til Winter? Og hvorfor hadde Winters hvite brikke en stor, svart hatt? Kan det være en slags manifestasjon av Dunkel? Og er Dunkel egentlig Albin eller er det bare jeg som roter med kortene her nå?

Vil noen snart avsløre at bollene til Gjertrud ser mistenkelig ut som kjøpeboller?

Er det bare jeg som synes det er veldig forvirrende at Julenissen høres ut som Steinar Sagen, men ligner på Bjarte Tjøstheim?!

Og det kanskje viktigste spørsmålet av alle: Kommer Pappahjerte noensinne til å ta på seg en hvit frakk og glatte ut håret for å motbevise at han ligner på Winter?

Mer om det… i morgen.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Kommentarfeltet er åpent 🙂

/ Det her er ikke rot, det er bollebaking

* Følg Winterhjerte på Facebook *

30 kommentarer
    1. Kanskje Albin og Liv aldri døde, men ble sendt tilbake på “feil” side av mørket? De kom seg aldri forbi tåka, før Winter kom og åpnet “portalen” ved å ta på den der steinen? Men hvordan vet Håkon at julenissen jobber i ca 250 år før det kommer en ny? Hvem er Håkon egentlig – altså, sånn E G E N T L I G? Jøss – hvem skulle trodd adventstiden skulle bli SÅ spennende he he…

    2. Jeg og yngstemann på 6 år er blitt hektet på Snøfall og hadde det samme spekulasjonene om Dunkel og Winter ☺ Vi må bare følge med videre !!
      Håper du fortsetter å skrive om episodene,for dette likte jeg kjempegodt ☺

    3. Nå trenger jeg litt hjelp, slik at jeg slipper å se alle episoden på nytt. Jeg var nok litt fraværende under en episode…. Hvem er Dunkel og Tindre?
      Burde ikke snart Ruth gå til politiet og melde Selma for savnet?

    4. Vil bare si at det skrives Hjerterud, og ikke Gjertrud 😉
      I følge NRK er visst Hjerterud en god barndomsvenn av Albin og har nærmest vokst opp inne hos Julius og Albin mens de var nissebarn sammen, og nå er hun Julius sin fortrolige venn og nærmeste samtalepartner:)
      Man finner ut litt av hvert når man er litt for engasjert i barnetv-kalender og ikke så engasjert i å lese til eksamen 😀
      Vil også bare si at jeg digger disse oppdateringene her, gjør at julekalenderen blir ekstra interessant! Hurra 🙂
      PS: Nevnte jeg at jeg er 23 år og ikke har barn? *High-five for barnlige* 😀

    5. Du bør merke med spoilerallert, husk ikkje alle som er helt ajour, begynte først å sjå idag. Viktig å ikkje spolere julestemninga 😉

    6. Har du hørt hele “Selmas sang” av Eva Weel Skram? Kan det være noen hint å finne der? Hvem er det som synger til Selma? Er det Ruth, som da må vite mer enn det ser ut til. Er det nissen? Eller Liv? Eller ingen spesielle?

    7. Ligger å humrer litt mens jeg leser dine komentarer til dagens episode, og kan ikke noe for at mens jeg leser så får komentarene dine stemmen å entusiasmen til fortellern i Brødrene Dahl. Å da ble det jo enda morsomere å lese. Passer så bra med alle spekulasjonene og allt. Forventet nesten en “Følg med i neste episode” med noe sjingrende, småskrikende stemme på slutten 😂

    8. Å milde 😂😂😂😂
      Ser noen fikk fortellerstemmen til brødrene Dahl i hodet, her ble det fortellerstemmen i “The julekalender” 😂😂😂 Og legg på dramatisk mørkt piano! Dette er tidenes adventsthriller 👍

    9. Ruth og Winter er jo som skapt for hverandre❤ Aner jeg et kjærleiksdrama i tillegg til nissedramaet som skjer akkurat no ?

    10. Du må definitivt få deg en hvit frakk,og Wintersveis,og stå like rett som Winter med nesen litt i været. Skal vedde på at vi knapt ser forskjell 😎

    11. Jeg lurer på hvordan snøfall får forsyninger, særlig ferskvarer som egg og melk… åpenbaring: VU er forkortelse for Verden Utenfor.

    12. Er det ingen som la merke til at “winter” var interessert i antikvariatet? Betyr det at han kan krysse over til vu? Eller har han en dobbeltgjenger i vu? Eller er det bare helt tilfeldig???

    13. Hæ? Det husker jeg ikke! Men det høres jo fornuftig ut, en ordensmann som ham. Håper han kommer seg til VU og starter geskjeft med Ruth og helt glemmer å ødelegge jula, haha!

    14. Aaaaaah, selvfølgelig! Så da vet de at det finnes en annen verden i hvert fall. Da har de kommet lenger enn oss som fortsatt ikke tror på julenissen 😉

    15. Haha! Takker for det 😀 Det finnes jo ingen andre sider på nettet som fører debatten videre, så da må jo noen ta ansvar 😉
      Har faktisk begynt å lese mine egne spekulasjoner med den Brødrene Dahl-stemmen selv nå, haha!

    16. Hjerterud? Makan. Nrk altså… Men ok, legger meg flat 🙂

      Haha, så bra at du faktisk er inne og leser deg opp 😀 Det har ikke jeg gjort engang, haha! Da får du forsyne meg med fakta hvis jeg bommer i blant. Sammen er vi dynamitt 😀

      /highfive!

    17. Dunkel levde i Snøfall for mange år siden og ble, som Winter, fly forbannet da han bestevennen Tindre ble valgt til lærling fremfor ham. Så da flyttet han ut i skogen og dyrket hatet helt til alt rundt ham døde og ja.. ting ble litt ukult. Det er Dunkel som er den mørke kraften i Mørke, og tilsynelatende besatt Winter.

      Mørke, Dunkel og Tindre forklares mer i episode 3. Hopp frem til ca. 10 minutter ut i episoden:
      https://tv.nrk.no/serie/snoefall/MSUS24000316/sesong-1/episode-3#

    18. Hei Hilde! Utrolig hyggelig å høre 🙂
      Haha, ja jeg kan jo ikke gi meg nå! Er jo så gøy å spekulere i hva som kommer til å skje! 😀
      Hils 6-åringen og send en highfive fra meg!

    19. Oj oj oj, dette er analyse på høyt nivå! Veldig godt poeng angående Håkon, hvordan kan han vite disse tingene? Hmmmmm… Her er det noe fishy på gang. Og er helt sikker på at Albin og Liv lever i beste velgående, men hvor? Kanskje på andre siden av tåka? Spennende!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg