Kalenderkos i sofakroken

/ samarbeid med Cappelen Damm

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Nå er det ikke lenge igjen til vi kan sprette den første luka på julekalenderen, og jeg gleder meg veldig, for jeg ELSKER jul! Og første luka på julekalenderen er selve startskuddet. 24 dager med oppladning til et magisk klimaks av gaver, mat og juleglede.

Selv om jeg ikke er et klassisk tradisjonsmenneske, så er det fortsatt en del ting jeg bare må ha med meg hvert år. Julekalender, julemusikk og julefilmer. Altså, hvis ikke jeg får sett “Tre nøtter til Askepott” på julaften, er det bare å avlyse resten av julen.

Men før det, lenge før pinnekjøtt og gavekort, venter nesten en hel måned med oppladning, og hvert år MÅ jeg ha med meg årets julekalender på tv.

For julen handler tross alt om mye mer enn bare kjas og mas. Det handler også om å sitte samlet i sofakroken, gjerne med fyr i peisen, en klementin i klypa og en skål med grøt, og nyte spenningen og gleden mens 24 små episoder jobber seg frem mot årets beste dag.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lukten av klementin <3

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De som vil ha gaver her i hus, bør best sette ut grøt til bloggnissen 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Når a mor finner frem go´tøflene – da er det jul!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Klappet og klare for julekos i sofakroken.

 

Nå som vi har barn i rette alder, er ingenting hyggeligere enn å se på julekalendere for barn med dem. Vi var akkurat noen år for sent ute for Jul i Blåfjell, men i fjor var vi totalt hektet på Julekongen. Jeg har så utrolig gode minner fra å følge den hese heltens jakt på snø og sølvhansker i fjor, at jeg allerede gleder meg skikkelig til å følge med på en helt ny julekalender i år.

Alt jeg vet så langt, er at den heter Snøfall og handler om den foreldreløse jenta Selma, som drømmer om å få sin egen familie og finner veien til eventyrverdenen Snøfall. Så da burde alt være duket for 24 episoder med julemagi fra sofakroken, hver kveld på NRK super kl.18.00.

Til tv-serien følger også en kjempefin julekalender, og den er selvfølgelig allerede i hus 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Er det første desember snart?!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sjekk den joviale julenissen a 🙂

 

Snøfall-kalenderen kan kjøpes i alle dagligvarebutikker og er en kjempefin bordkalender for alle som gleder seg til jul. Bak hver luke gjemmer det seg små hint om hva som kommer i dagens episode på tv. Med kalenderen følger det også et knippe fine julekort. Anbefales varmt for alle som ser frem til å lade opp til julen sammen med barna 🙂

Så da er det bare å begynne å telle ned dagene til 01. desember og glede seg til 24 dager med Snøfall, grøt og kalenderkos i sofakroken 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Porsjon nummer to, fortsatt ingen mandel… sukk.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

24 episoder med Snøfall – dette blir spennende!

 

/ Bare 34 dager igjen til jul! 😀

9 kommentarer
    1. Julekalendere…. ah… det er så koselig. Vår 11-åring har vært grei å ha med å gjøre der, han gidder å sitte sammen med oss og se. Julekongen var bare konge…må kjøpe filmen tror jeg, den var bra den også. Vi får se om Snøfall slår an. Satser på den rette stemningen hos oss voksen i hvert fall 😉
      God førjulstid!

    2. Det verste er at jeg ikke fikk sett de siste 3 episodene av Julekongen!! Også jeg som var helt hekta! Vet ikke hva som skjedde der, men tror jeg må se både Julekongen og Snøfall i år. Kanskje på tide med The Julekalender igjen også? 😉 Haha!

    3. Adventstiden er magisk, elsker jul….men, i år blir den litt amputert, føler jeg da Snøfall omhandler et fosterbarn med en sint fostermor som ikke vil ha henne….tenker vi som fosterforeldre lar vår barn se noe annet jeg. Er greit å argumentere (Nrk) med at barn skjønner det er fantasi, vel, et fosterbarn føler seg vel kanskje ikke så fantasifull som lever i den verden de gjør. Husk det er hverdagen til mange barnevernsbarn det, å lengte etter å få være vanlig, bo i en vanlig familie, gjøre vanlige ting. Tenk den redselen for at en dag sier fosterforeldre at de ikke vil ha deg mer….
      Kos dere i adventstiden 🙂

    4. Æh, helt ærlig.. Synes det høres litt spekulativt ut, jeg. Nå har jeg ikke sett serien, men synes det høres litt drøyt ut å dra historien fra en julekalender over i virkeligheten på denne måten. Det kan man jo i så fall gjøre om alt. Slike serier og historier handler jo ofte om det onde vs det gode, uten at man trenger å kvantifisere det til virkeligheten av den grunn. I så fall synes jeg postvesenet burde saksøke produsentene av Postmann Pat, som gir et bilde på postmenn som klønete og rare, for det er jo ikke spesielt heldig for rekrutteringen 😉

      Ikke meningen å fjåse bort poenget ditt, men tror jeg skal se serien før jeg lar ett enkelt, og må jeg få si, noe spekulativt avisoppslag legge føringer. Hvem vet, kanskje ender serien i en forherligselse av fosterforeldre og alt er bare flott? Either way: Julekalender for barn, er julekalender for barn, tror dette kommer til å gå helt bra. Hvis ikke lukter det bloggsak og opprydning 😉

      Ha en fin uke 🙂

    5. Vi har kjøpt inn kalender 🙂
      Den er delevis filmet på Borrehaugene og i bøkeskogen så jeg tror det blir ekstra kos for de små fra vestfold som har vært de plassene.

    6. Woho!! Her klarer vi nesten ikke vente 😀 I år prøver vi derimot en annen kalendervri enn i fjor (selv om kanskje kalenderen til serien kan kjøpes). Vi prøver å gå for aktiviteter, merker at mine små har godt av små gleder i stedet for gaver og pengebruk. Vi har ikke alltid hatt mye å rutte med og synes det er greit at mine små får noe annet enn “gaver” hver dag ( sluttet med det for et par år siden, men da ble det jo lego og duplo kalender som igjen koster skjorta 😛 )
      Men jeg håper jo selvfølgelig at min mamma husker å kjøpe kalender til meg ( det har hun gjort i 30 år, kan ikke slutte nå som jeg er blitt 31 😉 ) Og kalenderen er den superbillige for 6 eller 10 kr på europris med sjokolade (som ikke er verdens beste, men hallo, det er sjokolade! 😀 ). Gleder meg masse til juletvserie og nedtelling til jul, familiekos, nyttår og arbeid 😀

    7. Jeg har stor forståelse for det Moa skriver. Har selv et fosterbarn som er blitt flyttet mye. Barnet strever med tilknytning, noe mange fosterbarn gjør. Som mange andre barn som har opplevd vonde ting, skiller ikke “mitt” barn mellom fantasi og virkelighet. Dette kan være vanskelig å forstå når en ikke har vært nær et tilknytningsskadet og traumatisert barn over tid. Vi velger i alle fall bort de første episodene av denne kalenderen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg