Hva er en god far?

I hele dag har jeg vridd hodet mitt rundt for å komme opp med et kløktig svar på dette spørsmålet. Det er først nå i kveld jeg innser at svaret er ganske enkelt.

For det finnes ingen fasit på hvordan en god far skal være. Hva han sier eller hvordan han ser ut, hvilken jobb han har eller hvor han bor. Men en god far gjør så godt han kan og det han kan for familien.

Han innser at det å være en god far krever mer enn bare å sette et barn til verden og se seg fornøyd. Han vet at det er mer enn bare en deltidsjobb du kan si opp når du vil. Han vet det er en tittel verdt å kjempe for. For en god far tar aldri fri. I kroppen selvfølgelig, men ikke i hjertet.

Jeg tror det å være en god far krever langt mer enn mange tror. Det holder ikke å bare være snill, det holder ikke å bare være streng. Det er en evig balansegang mellom lekeonkel og tyrann. Forbilde og diktator, en sjef og en venn. Likemann og overmann kokt ned i samme mann.

Hvem som helst kan bli far, men å bli en god far er noe ganske annet. Det er noe man må være villig til å jobbe for. Ofre og jobbe, for det kommer ikke automatisk. Det krever tid og dedikasjon, men mest av alt kjærlighet. Massevis av kjærlighet.

Dette er bare mine tanker, kanskje er de alle feil. Jeg liker å tro at jeg er en god far, men jeg er jo ganske inhabil. Jeg tror ikke det finnes noe riktig eller galt, så lenge man gjør så godt man kan. For mer enn det kan ingen gjøre.

Å være en god far er ikke bare nok en jobb, et ansvar eller en plikt. Ikke noe du bare ramler over eller en hobby du går lei.

Å være en god far er ingen selvfølgelighet. Det er en ære.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ Gratulerer med dagen alle pappaer der ute <3

* Følg Pappahjerte på Facebook *

25 kommentarer
    1. Flott skrevet, Peter! Og et fantastisk bilde av deg og Plutten, blir glad hver gang jeg ser det dukker opp på bloggen din 🙂

    2. Se der, du hadde noen kloke ord på hjertet likevel, jo. Man trenger absolutt ikke analysere alt mulig, men det er nå engang det som slo meg i kveld. Og siden dette tross alt er min blogg, så følte jeg for å skrive det. Trenger vel ikke være “IDIOT” av den grunn.. 😉

    3. Så hyggelig å høre! Da er det bare å kjøre på, Tor Magnus. Ikke at jeg har fasiten altså, men da er i hvert fall vi to enige 🙂
      / Fortsatt god farsdag!

    4. Flott innlegg! Sagt det før, sier det igjen – du skriver utrolig bra!
      Virker som du er en meget god far for dine søte små 🙂

    5. Jeg mener at den optimale far er den som tillater sin sønn å bli sterk mens han selv etter hvert godtar taperrollen. En god far lar seg bekjempe, for å si det slik.
      Historien er dessverre full av fedre som “hater” sine sønner for at de blir sterkere enn dem. De fedrene er like på bærtur som moren til Snehvit som hater datteren sin for at hun er blitt penere enn henne. Vi foreldre skal vike. Det er vår rolle.
      Som rollemodeller for det å være en god far så bruker jeg Gandalf og Yoda. Ha en fin kveld!

    6. Man Är inte en bra pappa pr. automatik. Bara för att det är “blod”. Man -blir- en bra pappa. (förälder) Detta är något man jobbar för. Var eviga dag. Så är det föräldrarollen.
      I våran familj är det ju bara jag och dotra. För hellre ingen pappa än en väldigt dårlig pappa. Tyvärr! Bra skrivet! Peter för guldpenna! 🙂

    7. For en fantastisk kommentar. Det er utrolig godt sagt 🙂 Jeg har vel ikke brukt de samme ordene, men jeg har tidligere innsett at der jeg før var mest opptatt av å være verdens midtpunkt, er jeg nå mer opptatt av å stå i rulleteksten for mine barns liv. Og som du sier, det innebærer at man må akseptere og heie på at de en dag vil passere deg. Takk for innsiktsfulle ord 🙂

    8. Ha ha, det går utrolig dårlig! Tenkte å skrive en egen sak på det, for det endte jo som det måtte gå. Jeg sprak så det sang i en episk banneregle det vil gå gjetord om i generasjoner. Men jeg prøver å roe det ned i hverdagen sånn ellers 😉

    9. Hehe tar litt tid med nye vaner 😂 Men lett å falle tilbake. Nå har jeg dessverre ikke barn, men drømmen er der. Heldigvis har jeg masse småtasser rundt meg 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg