Verdens enkleste jobb?

Her en dag fikk jeg nemlig en kommentar fra en leser som stusset over at Christina og jeg har begynt på foreldrekurs, og at jeg oppfordrer andre til å gjøre det samme.

For å være forelder er jo “den enkleste ting i verden”, så hvorfor i all verden skal man gå på kurs? Kan man ikke bare stole på seg selv? Rett og slett trist å se at noen må kurses i noe som er enkelt!

 


Say whaaat?

 

Vel… Kjære leser og andre som måtte ha samme oppfatning.

For det første: La meg sette 500 kroner på at en person som sier noe sånt, ikke har egne barn.. 😉

For det andre: Se videoen under. Jeg lover at det kommer til å endre ditt perspektiv på ting. Anbefaler alle å se denne herlige lille videosnutten! Den kommer til å gi deg en god start på dagen, et smil om munnen og et helt nytt perspektiv på “den enkleste ting i verden”…

Enjoy!

 

 

/ Muttern ass <3 (del gjerne med en god mor. Eller far 😉

P.S. Siden videoen er laget i anledning morsdag, kan jeg akseptere at fattern er utelatt, men bare såvidt 😉

* Følg Foreldrehjerte på Facebook *

24 kommentarer
    1. Så kan man jo si at man ikke får med noen bruksanvisning når barna kommer til verden, og det finnes ingen fasit på hvordan man blir den gode/perfekte forelder heller 🙂
      Men ett slikt kurs kan være fint å ha for å få noen tips å triks å ha i bakhodet 🙂

    2. Jaaa, og når man endelig tror man kan noe og har funnet ut hvordan ting fungerer, så komme det en til unge som fungerer helt anderledes!! Og så skal man kombinere denne søken etter hvordan barna fungerer, med tidspress og null søvn! Joda. Går ikke helt knirkefritt alltid! 😆💪🏻👶🏼👶🏼👊🏻

    3. Jeg må si jeg synes foreldrekurs er tullete. Og jo,jeg har barn,3 egne og 2 bonus,og har vært mamma i 25 år.
      Førstemann kom da jeg var tenåring og sistemann da jeg var 40.
      Hvor kommer all denne usikkerheten rundt foreldrerollen fra? MÅ man følge boka for å være en god forelder?
      Jeg er på div mammaforum og barnegrupper på Facebook,og jeg må si det forundrer meg alt det som spørres om.
      Enkelte tør knapt sette grenser for barna sine av frykt for å få barnevernet på nakken… Kom igjen a!!!
      Jeg er langt fra en perfekt mor,hvem er vel det? Men barna mine har klart seg bra de altså,til tross for en mor som har klikket i vinkel innimellom i oppveksten deres.
      I dag skal all atferd på barnet forståes ihjel,man skal være så pedagogisk at det grenser til omsorgssvikt,da barn i dag slett ikke blir forberedt på hvordan verden faktisk er.
      Petter,fortell meg hva dere lærer på slike kurs?

    4. Circle of security er et kjempefint kurs hvor man lærer utrolig mye, både om barna og ikke minst seg selv! 🙂 Og så mange aha-opplevelser man får! 😂
      Vi har gått kurset, og bruker det flittig fremdeles, og det har hjulpet min sønn mye. 🙂
      De som synes det er “trist” at foreldre går på kurs for å forstå barna sine bedre, vet ikke hva de prater om. Er slike folk som faktisk kunne trengt et slikt kurs, men da kan de møte seg selv i døra – og det er skummelt 😉
      Btw; fast leser av begge bloggene deres og digger dere begge! Hils fruen, og gi Teo en nuss fra Hulk! (Staffelaff på 19 mnd)
      Lene.

    5. Skulle gjerne gått et sånn kurs selv. Fantes ikke da sønnen var barn.Nå er han voksen,men masse kjærlighet er viktig, og grensesetting. Lurt å indoktrinere tidlig at mobbing ikke er akseptabelt.Voksne må gå foran som gode eksempel,og ikke kommentere utseende til mennesker f.eks på tv ect. Ungene får det med seg å tar etter. God helg:-)

    6. Hvordan kan du si at foreldrekurs er tullete hvis du ikke har vært på et..? Jeg synes også det virket rart før jeg deltok, men etter noen få samlinger ser jeg hvordan dette kan berike min rolle som fattern og hjelpe meg å ta bedre beslutninger og forstå hvordan barnet tenker. Ikke bare det, men det har også gitt meg en fin innsikt i hvordan jeg selv ble oppdratt og hva jeg tenker om det kontra hvordan jeg selv vil oppdra mine barn.

      Synes du skal være forsiktig med å si at dette er tull når du ikke egentlig vet hva du prater om, for det kan faktisk være viktig for mange. Hadde det vært opp til meg skulle det vært obligatorisk for alle småbarnsforeldre å ta et slikt kurs. Ikke fordi man ikke klarer seg uten, for all del, men fordi det kan gi deg verdifull innsikt i deg selv og din kontakt med barna 🙂

      Så skjønner jeg hva du mener med at folk nærmest ikke tør å sette grenser lenger og hele den sulamitten der, men det er en annen debatt. Og akkurat der er jeg enig. Det er absolutt lov å være streng. Tenker å skrive om det til uka 😉

      Ha en fin dag videre 🙂

    7. Nemlig! Aldri feil å få litt ny kunnskap uansett. Hvis man ikke får noe ut av det, er det ingen skade skjedd, men jeg tror COS-kurs er for alle. Hadde det vært opp til meg, ville det vært obligatorisk 🙂

    8. Helt 100 % enig. Tror mange føler det litt truende og rart at man skal gå på kurs for noe så naturlig som å være forelder, men igjen.. de folka har ikke vært på kurset og vet ikke hva som er greia. For det handler ikke om å gjøre noe feil eller la barna være sjefen eller noe i den gata. Men dem om det 😉

      Skal gi Teo en smask på truten så snart han våkner opp fra sofadvalen, haha! 😀

    9. Veldig godt poeng. Trodde helt ærlig at dette kurset ikke skulle være noe for meg, men innser at det kanskje ikke er så dumt med litt selvinnsikt likevel 😉
      /God helg!

    10. Som aktivt hunde- og hestemenneske, så kan man meske seg i alle verdens kurs og det finnes alltid en trener som kan hjelpe deg med alle slags problemer som skulle dukke opp. Så får man barn, og står der mutters alene. Ofte så må man få et “problembarn” før man tilbys noen form for kurs eller hjelp. Litt spesielt egentlig…

    11. Annu. Skulle gjerne deltatt på et kurs som dette. Min eldste er 30 år. Såpass ydmyk, at jeg erkjenner at jeg ikke vet alt. Hurra for pappahjerte og konatil💖

    12. Som kommende barnehagelærer, har jeg lært mye om trygghetssirkelen, og det pedagogiske. Det er en grunn til at det er fokus på det, fordi samfunnet er i stadig endring. Det er ingen som tar skade av å lære mer om hvorfor barna gjør som de ofte gjør. F.eks barn er ikke en utfordring, men de kan ha utfordringer. Og når en faktisk kan forstå det, som både barnehagelærer og forelder, da er vi komt langt! 🙂 high five til pappahjerte og konatil som faktisk søker mer kunnskaper – som igjen er til det beste for barna! 🙂 INGEN tar skade av å lære mer, selv om en har mange unger å har vært forelder hele livet. Håper mange andre tørr å ta steget ut for å søke mer kompetanse, med dere som forbilder. Tenker dere har brutt en barriere, for mange 🙂

    13. hmmm… den var veldig bra den videoen, og før jeg skjønte at det var en greie for morsdag, så følte jeg faktisk et ørlite stikk av pappadiskriminering … ALL ære til alle fantastiske mammaer der ute (spesielt min/vår). Som alenefar på 14. året, håper det kommer en lignende video for pappaer en gang også – HAPPY FATHERSDAY BRO –

    14. Hør hør og tusen takk for det! 🙂 Ligger et slags merkelig tabu over dette for noen, men det er synd, for dette handler kun om å gjøre ting bedre for alle parter 🙂

    15. Jeg har også vært på Circel of Security,
      dette er nå 5 år siden og det brukes fortsatt
      i vår hverdag.. Handler ikke om at man er
      dårlig forelde, men å få tips og råd til å
      møte utfordringene barnet møter..

    16. Takk. Det må jeg bare si. Jeg blir ikke mer glad av foreldre som tør å ta det steget å gå på foreldrekurs, og snakke om det i tillegg. Finnes ikke noe flaut i det, det er så naturlig som det går an.

    17. Helt greit med foreldrekurs, men hvorfor må du bruke argumentet om at de som mener noe annet ikke har barn? Jeg ergret meg over de kommentarene før jeg fikk barn, og også nå mange år etter at jeg fikk barn (har 3 stk).
      Jeg så smilefjeset bak, men allikevel. Man kan tenke og ha veloverveide meninger om det å ha barn/foreldrerollen selv om man ikke har barn selv. Mange jobber med/omgåes mye med barn, og mange av oss greier å se ting som vi selv ikke opplever også.
      Så selv om ikke du (generalisert, ikke deg spesielt)hadde snøring før du fikk barn selv, så er det en god del observante mennesker der ute som erfarer og forstår uten nødvendigvis å ha gjennomgått alt selv.
      For meg var det ikke noe sjokk å få barn. Jeg var godt forberedt. Alt går ikke på skinner ellers i livet heller, man lærer underveis, og er man normalt oppegående så finner man ut av det, eventuelt hva man må søke hjelp for.
      Hjertesukk der, altså. Foreldrekurs er helt sikkert fint det. Lykke til!

    18. Nei altså, jeg tenker ikke egentlig på alle, men den spesifikke personen som i brede ordlag var så veldig fast bestemt på hvor utrolig enkelt det er å være forelder. Var noe i tonen der som fikk meg til å tro at den personen ikke egentlig visste hva han/hun pratet om. Ikke meningen å generalisere 🙂

      Men å dra på foreldrekurs anbefaler jeg uansett, både til de uten barn og de som allerede har en hel gjeng. Fin måte å lære litt nytt og reflekte over ting på en ny måte. Ikke at det er noe krav, men så kan det ikke skade heller 🙂

      Fun fact: Det aller aller mest irriterende jeg visste om før jeg fikk barn, var folk som sa: “Du vet ikke hva kjærlighet er før du får egne barn”. Men… så stemmer det jo litt også da 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg