Vi har begynt på foreldrekurs!

Jeg vet ikke om det er flaut å innrømme det eller ikke, men vi har i hvert fall det. Hver tirsdag i 8 uker fremover skal vi kurse oss i kunsten å være foreldre. Og vet du hva? Det synes jeg faktisk ALLE småbarnsforeldre burde 🙂

 

Painted hands with smile isolated on white

 

For det handler ikke om å være en god forelder eller ikke, det handler om å få litt kunnskap inn i den viktigste og vanskeligste jobben man kan ha. Det handler om å få noen verktøy som gir deg svarene du kanskje har famlet etter, og selvtilliten til å vite at det du gjør er riktig eller ei. Eller.. det handler for så vidt ikke så mye om å ta “riktige” valg, men å bevisstgjøre de valgene man tar og hvorfor. Det handler om å lære barnet sitt å kjenne og hjelpe deg i jakten på å bli en så god forelder som mulig.

For er det ikke det vi alle vil, da? Gjøre så godt vi kan? Stikk i strid med hva jeg tror mange tror, så anser ikke jeg meg selv som verdens beste pappa. Ikke engang i norgeseliten, ganske midt-på-treet egentlig. Men jeg gjør så godt jeg kan og prøver å ta riktige valg. Noen ganger bommer jeg skikkelig, og det er helt greit, for det er ikke om å gjøre å være best eller aldri gjøre feil. Det handler kanskje mer om å komme i kontakt med sine egne og barnets følelser.

Om å styre sine impulser og løse situasjoner med barnet så godt som mulig, uten å famle i lufta etter svar og reagere i affekt. For det er kanskje det verste jeg vet, når jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre og lar følelsene ta overhånd. For det skjer. Jeg blir sur og løser situasjonen feil. Så blir det som kunne vært en liten sak, brått til en stor sak og alle blir misfornøyd. Gjerne over bagateller. En situasjon som kunne vært unngått blusser opp fordi man rett og slett ikke vet hvordan man skal reagere eller hva barnet tenker.

Jeg har alltid tenkt at dette er sånt man må skolere seg skikkelig for å bli bedre på, men etter bare noen få samlinger med kjeks og kaffe på kurs, føler jeg allerede en mye større trygghet rundt min papparolle og de beslutninger jeg tar. Jeg rekker å tenke på hvordan jeg best skal løse en situasjon, før jeg lar mine egne følelser ta styringen. Så langt har det vist seg å fungere som en klokke! 🙂

Og det er faktisk alt jeg har tenkt til å si om det for nå. Jeg kunne selvfølgelig raljert side opp og side med grunner og argumenter, men nøyer meg heller med en hyggelig oppfordring til alle småbarnsforeldre der ute om å vurdere å melde seg foreldrekurs. Ikke for naboen, ikke for svigermor, ikke for meg – for barna og deg selv.

Jeg trodde lenge at dette opplegget egentlig var en slags parterapi i forkledning og var veldig motvillig til å dra, for jeg mener, jeg har jo to barn, jeg trenger da for pokker ikke noe kurs. Viser seg at det antakeligvis er det aller beste jeg har gjort for barna i år 🙂

 

Image of happy kids representing youth and fun

 

Vi fikk tilbud om deltakelse gjennom vår lokale helsestasjon. Les mer om kurset her:

COS (Circle of Security) –  foreldreveiledningskurs

 

/ Trygghet, selvtillit, kjeks og kaffe 😉

* Følg Kurshjerte på Facebook *

45 kommentarer
    1. Nå er jeg så glad og imponert! Supert at du bruker den innflytelsen du har gjennom bloggen til å promotere slike gode tiltak:)

    2. Supert kurs! Har selv hatt mye om det på skolen ift barnehagelærer men også på jobben. Trygg tilknytning og temaer knyttet til dette er noe alle foreldre burde høre mer om. Supert at du skriver om dette 😊

    3. Applauderer!!! Elsker at du slår et slag for dette. Jeg håper mange foreldre tar oppfordringen din, for dette kurset er gull verdt for de aller aller fleste foreldre.

    4. Kjempeflott kurs! På en måte er mye en lærer på lurset helt logiske ting, men det er så viktig at en blir bevisste på dei 😃 👍

    5. Det kurset er helt supert. Det har jeg og samboer vært på og vi lærte masse 😀 Flott at du skriver om det her på bloggen, da mange kan ha nytte av dette 🙂

    6. jeg har vært på COS-kurs, og det gjorde meg rett og slett til en bedre mamma ❤️ bedre enn det kan det ikke bli vel?

    7. Var på COS-veiledning når lillemor var nyfødt, samt at jeg fikk gratis ICDP-kurs fordi en bekjent holdt det i forbindelse med helsesøsterutdanning, og synes det var uvurderlig! SÅ bra kunnskap å ha, kjenner spesielt det nå når “trass”alderen har satt igang for fullt.
      Enig i at dette bør gjøres tilgjengelig for alle som ønsker <3

    8. Er alenemor og ba om å få kurset selv på helsestasjonen, mange utfordringer som d er greit å få hjelp t å takle🙃
      Flott at du setter fokus på det, for dette er et kurs alle foreldre burde fått tilbud om👍
      Etter kurset er 80% av konfrontasjonene mellom meg og min sønn borte – fantastisk kurs! 😄
      Har også gått PMTO etterpå – er å anbefale til alle😊
      Klem fra lykkelig mamma❤️

    9. Takk for tips, det skal jeg sjekke ut. Ja, jeg opplever det samme selv faktisk. Det er noe med at jeg er mer bevisst på min egen holdning, rolle og følelser når jeg går inn i en situasjon. Jeg rekker å tenke på hva som antakeligvis er best for situasjonen før jeg reagerer i affekt. Helt nydelig! Mulig jeg høres litt frelst ut her, men jeg synes seriøst det virker som jeg har fått bedre kontakt med barna allerede!

      Uansett, nyfrelst eller ikke, dette er absolutt noe alle foreldre burde sjekke ut 🙂

    10. Haha, dette kurset er jo som skapt for å takle trassalderen, haha! Glad vi tok det nå, før lillesnuppa kommer så langt, for det kommer til å bli noen tøffe tak 😉 Men nå vet jeg i hvert fall at vi kommer til å løse det så godt som mulig og antakeligvis unngå mange kjipe misforståelser og unødvendige krangler 🙂

    11. Vet du, jeg er faktisk helt enig. Litt uggent å erkjenne (implisitt at man var dårligere før), men godt å vite at man har tryggheten i ryggen om at man gjør bedre, mer bevisste valg 🙂

    12. Jepp, synes absolutt dette er noe å slå et slag for! Det er jo så utrolig lite som skal til og egentlig er det bare logisk alt sammen. Fra konflikthåndtering til dette å følge barna i følelsene. Gleder meg til å lære mer 🙂 🙂

    13. Så gøy! Driver med studier rundt programmet nå, definitivt noe flere burde gått på 🙂 Godt at du/dere er åpne om det, det er mange som tror at sånne kurs betyr at man har “feilet” og at det bare er folk med problembarn som går på de

    14. Hei!
      Dette høres jo veldig bra ut! Jeg vil også på kurs 🙂
      Jeg sjekket linken du delte,men fant ingen slike kurs i det hele tatt 🙁
      Og kan noen forklare alle disse forkortelsene dere opererer med her i kommentarfeltet ang disse kursene? PMTO f.eks..

    15. Helt off topic, men jeg må bare si at jeg hver kveld gleder meg til å lese bloggen din. Du er vanvittig flink til å skrive, levende og engasjerende :). Samboeren min rynket på nesen de første gangene jeg fortalte om pappahjerte sine herlige innlegg.. Pappahjerte? Men vi har jo ikke barn en gang? Nå vet han at denne Pappahjerte skriver for alle og enhver som trenger litt varme, hygge og humor i hverdagen sin! Ja, også litt alvor når det trengs, for det trengs i blant det også :).
      Hvis du ikke stikker av med årets gullpenn i år, så skjønner jeg like lite som da Trump stakk av med serien… Hvis du skjønner hva jeg mener 😉
      Uansett, jeg heier på deg! 🙂
      Hilsen fast leser :o)

    16. Prøvde å finne kurset her oppe i Tromsø men det var ingen kurs nord for Harstad. Vi er vist for gode foreldre eller nedprioritert. Teit siden det hadde vært veldig greit å få med seg når jentungen på 2,5 år er i trassalderen eller som fagfolkene sier “srlvsyendigets fasen”. Og guttungen på 11 mnd kommer vel dit snart han også

    17. Litt trist å se at man må kurses i å være forelder. Det er den mest naturlige ting i verden å være forelder, hva med å stole litt på seg selv? Sånn som det blir fremstilt på blogg og andre sosiale medier gjør dere en formidabel innsats med de skjønne barna deres. Jeg bare synes det er litt rart at man skal ta er kurs i den enkleste ting i verden.

    18. Hurra. Flott kurs. Går på det samme kurset for øyeblikket. Må innrømme jeg var noe skeptisk før vi meldte oss på. Som 4 barnspappa trodde jeg at jeg kunne kalle meg ekspert. Men jeg ser nå at jeg fortsatt har mye å lære. 🙂

    19. Hahaha, tuuuusen takk for det, Benedicte!!! I love you 😀
      Nomineringen til årets Vixen har startet nå og hvis jeg ikke vinner gullpennen i år, skal jeg stille til valg i USA i 2020 😉
      /Suss klapp og klem 🙂

    20. Gled dere,det er et fantastisk kurs. Vi har rett og slett lært oss å bli bedre foreldre:) Gled dere til hai musikk,der lærte mor i huset rett og slett mye:) Personlig mener jeg alle burde ta dette kurset. Kos dere:)

    21. Circle Of Security var supernyttig for meg (jeg leste bok, har ikke gått kurs) men er litt overrasket over at du har glede av det nå når minstemann har rundet 2 år. Jeg synes det var desidert mest nyttig fra 6 mnd til cirka ett og et halvt års alder, men det kan jo være at det mest reflekterer tiden jeg brukte på å internalisere det.
      Ift trass liker jeg Berit Baes tekster (ligger gratis på Nasjonalbibliotekets nettsider). Hun er brukt mye i barnehagelærerutdannelsen, og det hun har lært meg om annerkjennelse av barn er magi. Podcasten «Respectful Parenting» av Janet Lansbury har også vært nyttig ift å konkretisere anerkjennelse av barn for meg.
      Jeg er ikke noe naturtalent når det kommer til foreldreskapet, så da gjelder det å jukse litt 😉

    22. Jeg gikk kurs tidligere i år. Et litt annet kurs, men tipper det tar for seg en del av det samme. Kurset jeg gikk på var et PMTO kurs. Dette var fordi jeg har 2 gutter med ADHD, men det vi lærte der kan fin også brukes i forhold til han uten bokstavene 🙂 Veldig ålreit i grunnen 🙂

    23. COS handler like mye om å bli kjent med, og anerkjenne sin egen oppvekst, for dermed å kunne reflektere over hvordan dette påvirker egne reaksjonsmønstre. Særlig når stress og følelser kobler ut fornuft og klokskap er COS nyttig både i foreldreskap og andre “skap”.
      PMTO (parent management training -Oregon) er mer intro til “verktøykassa” man kan trenge hvis/når samspillmønsteret i heimen krever at den voksne “tar tak” for å bedre samspill/samarbeidsklima mellom foreldre og barn.
      Takk til Pappahjerte for super omtale!

    24. Japp, var tredje kurs på tirsdag og begynt å se mer på egen oppvekst. Det tenner noen lyspærer, for å si det sånn 😀 Kjempefint kurs som alle burde gått på 🙂

    25. Hahaha, fantastisk! 😀
      Tror ikke man har egne barn om man sier at det er den enkleste jobben i verden.. 😉 Haha!
      Denne tror jeg seriøst jeg må lage et innlegg av. Genialt. Takk!

    26. Hei Pappahjerte! Pleier normalt sett ikkje å kommentera på blogger, men blir veldig glad av å lesa om at dåke har meldt dåke på Cos-P- kurs! Dette er eit fantastisk kurs, eg er sjølv sertifisert til å undervise dette kurset (og eg har enda ikkje barn), men tenker at dette er eit kurs alle burde fått og tatt utan at det er flaut. Det å forstå hjernen, utviklinga og oppførselen til små barn det er utfordrande og krevande! Så å få litt hjelp til å forstå og møta dei på gode måter, det tenker eg alle har nytte av! lykke til på kurs, er sikker på at dåke kjem til å få nokon “a-aha” opplevinga!

    27. Det heter COS (Circle of Security). Vi tar det via helsestasjonen og det er helt gratis. Håper du finner noen som kan avholde kurset, for det er helt supert! 🙂

    28. Vet du, jeg er faktisk skikkelig glad for at vi både har meldt oss på kurset og for at jeg valgte å skrive om det, for dette er noe jeg synes alle burde delta på. Ikke fordi man er en dårlig forelder om man ikke tar kurs, men fordi ..ja, akkurat det du skrev 😀

      Bare hatt tre samlinger så langt, men hele forrige økt var en eneste lang aha-opplevelse 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg