Til deg som sa hei

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle skrive om dette, men jeg klarer liksom ikke å slutte å tenke på det. Og det er rart, for det var en så utrolig liten greie, men likevel ikke. Det skjedde da vi var på flyplassen på vei til Spania sist, siste uken i september. Halvannet måned siden, men fortsatt tenker jeg på det nærmest daglig.

 

Pretty young female passenger at the airport (shallow DOF; color toned image)

 

Vi var i avgangshallen, snart klare for avreise. Barna var overtrøtte og overgira, og oppførte seg slik sirkusaper gjør den dagen de får sparken. Det er rart med det, men når man reiser med barn så klarer man ikke å glede seg helhjertet til ferien, før flyreisen er unnagjort. Og nå, bare minutter før avreise sto alle spørsmålene helt fremst i hjernen. Hva hvis ditt, har vi husket datt, men tenk om og hva om dersom..

På vei mot gaten var jeg kanskje på mitt mest stressa i hele 2016. Og det var da du kom. Jeg tror kanskje du akkurat hadde landet med det flyet vi skulle ta. Uansett. Du var en ung jente, kanskje 25, med brunt hår og snille øyne. Akkurat da vi passerte deg, så du på oss med det varmeste blikket i historien og øyne som lyste av glede. Så sa du noe så enkelt som:

– “Hei!”

Så la du til et ønske om en god flytur og gikk din vei. Jeg vet ikke hvorfor, om det var fordi jeg var så stresset, om det var oppriktigheten din eller hva det var, men noe var det, for jeg blir fortsatt glad hver gang jeg tenker på det lille øyeblikket. Hvordan det løftet moralen i et stresset øyeblikk og hentet tilbake smilet fra bekymringssekken. Og alt som skulle til var et bittelite hei.

Jeg tenkte på det øyeblikket mange ganger i løpet av ferien også. Hvordan noe så lite kan bety så mye, og hvordan vi alle er mye flinkere til å tenke på vårt og stirre i gulvet, fremfor å gi fra oss et lite smil eller oppløftende vink til noen som trenger det. Så tusen takk til deg, hvem enn du er. Du tenkte helt sikkert ikke over det selv, men for meg betydde det noe. Ganske mye, faktisk.

Så husk det: Det er ikke så mye som skal til for å gjøre noens dag et par hakk bedre. Noen ganger kan det noe så enkelt som et bittelite hei.

 

Cute smile icon thin line for web and mobile, modern minimalistic flat design. Vector dark grey icon on light grey background.

 

/ Hei 🙂

* Følg Hilsehjerte på Facebook *

9 kommentarer
    1. Det hyggeligste i verden er det smilet og hei! Skal ikke være mer enkelt enn det 😃 jeg står på venteliste på ny nyre, er innom jobben min vær dag sjefen min sier ikke HEI,noe jeg har reagert på trodde virkelig alle var født med den sosiale antenna. Ett hei kan glede en hel dag.

    2. Så herlig 🙂 Jeg har også opplevd noen sånne gode, tilfeldige øyeblikk som fremdeles varmer hjertet fra tid til annen! Måtte vi alle bli litt mer… ja, varm og hyggelig 😉

    3. Slike ting er så koselig! Etter en tur til Tenerife i forrige uke tok jeg meg selv i å si “hei” til folk når jeg kom hjem også, bare fordi jeg ble vant til å si hei til alle turistene og spanjolene der nede.
      Men her hjemme tror jo folk vi er rare om vi sier hei til fremmede, så nå har jeg lagt det av meg igjen… Rart det der.

    4. Nå ble jeg glad av å se at du kaller 25 år for “ung jente”! Jeg får ofte helt sponk av tanken på at jeg nå er 25 og føler at jeg offisielt kalles en voksen. Ikke en gang “ung jente i 20-årene”, men “voksen dame på 25 år”. Alt ansvaret, alt som forventes, følelsen av at en bachelor grad er alt for lite i en alder av 25.. for i disse dager må man jo nesten være gift, 35 år, med høy utdannelse, 10 års arbeids erfaring og 3 velutvikla barn når man selv runder året 25.
      Så der var det nettopp du som løftet en annen person’s mot og humør, noe du ofte gjør!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg