Kjøttfri måned – Forventning VS virkelighet

/ sponset utfordring

Oktober nærmer seg slutten og med det kan vi sprette champagnen for å ha gjennomført “Meatless October” – en hel måned uten kjøtt (med unntak av bittelitt fisk). I forkant av utfordringen hadde jeg mange tanker og bekymringer om hvordan dette skulle gå, men hvordan gikk det egentlig?

Her er de 5 største bekymringene jeg hadde i forkant, og en liten kommentar om hvordan det faktisk har gått 🙂

 

 

1. Jeg kommer til å savne kjøtt

Dette var nok min største bekymring, men vet du hva? Jeg har faktisk ikke savnet det! For jeg innså at de gangene jeg savnet kjøtt, så var jeg egentlig bare sulten. Så fort jeg var mett igjen, forsvant savnet. Dette har nok vært spesielt enkelt siden vi har spist endel kjøtterstatningsprodukter fra Hälsans Kök. Dermed har det egentlig føltes som vi har jukset og spist kjøtt flere ganger i uka, haha!

 

2. Jeg kommer til å gå sulten

En ganske vanlig oppfatning blant kjøttspisere går slik: “Jo da, salat er ålreit det, men det er jo ikke noe å bli mett av!”. Tro meg, det er feil. Som med kjøttretter, handler det bare om hva du putter i maten og hvor mye du spiser 😉

Helt ærlig kan jeg ikke huske at jeg en eneste gang har følt meg skikkelig sulten hele måneden og det er en ganske stort for en storspiser som meg 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Og lillesnuppa digger det. Ja forresten, barna elsker parmesan 😀

 

3. Matlaging kommer til å bli vanskelig

Dette er kanskje en av de største overraskelsene, for matlagingen har jo aldri føltes enklere! Jeg synes derimot det har vært langt mindre pes å jobbe med vegetariske råvarer fremfor kjøtt. Kylling må jo behandles som giftig avfall om man ikke skal få salmonella i hue og ræva, men det slipper man med soyaprodukter og grønnsaker.

Soyaburgerne fra Hälsans Kök for eksempel. Bare å ta rett opp fra fryseren og varme i panna. Det er ikke så farlig om de blir gjennomstekt, for det er ikke noe rått kjøtt som gjemmer seg i midten uansett. Dessuten smaker de helt smashing! Og for ikke å snakke om farsen/kjøttdeigen – perfekt til taco!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Taaaaacooooo!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

4. Maten blir pregløs og kjedelig

Igjen må jeg si at realiteten nærmest har vært motsatt. Det er jo en rar frykt egentlig, for man kan fortsatt lage den samme maten som før, bare at man tar ut kjøttet eller erstatter det med noe annet. Dette fikk jeg blant annet virkelig bevist med den kjøttfrie omeletten som skulle vise seg å bli verdens kanskje beste omelett!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

5. Matlagingen kommer til å ta en evighet

Jeg vet at jeg helt sikkert kommer til å høres nyfrelst ut nå, men igjen har realiteten vært helt motsatt av forventningen. For med kjøtterstatningsprodukter har vi kunnet fortsette å spise mange av de samme rettene som før, bare med kjøttfrie alternativer.

Disse er gjerne ferdigbehandlet og må bare varmes opp / stekes. De rettene som derimot har tatt relativt lang tid å lage, slik som indisk suppe og lasagne, ville tatt lang tid uansett. Men også her har det gått mindre tid til å steke og behandle kjøtt, så alt i alt har vi spart tid, stikk i strid med forventningen.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Spart tid på matlaging, betyr mer tid til å leke med maten 😉

 

Konklusjonen må rett og slett bli at vår kjøttfrie måned har gått over all forventning. I starten tenkte jeg at så snart utfordringen var over, kom jeg til å bestille en hel ku i biter, men nå er jeg ikke så sikker lenger. For jeg har virkelig ikke savnet kjøtt, men derimot fått mange nye kjøttfrie favoritter, slik som schnitzler, “kjøttboller” og burgere. Så alt i alt: To tomler opp for Meatless October! 🙂

Tusen takk til Hälsans Kök som turte å gi oss denne utfordringen. Gå gjerne inn på nettsidene deres eller besøk Hälsans Kök på Facebook for å finne fristende og inspirerende oppskrifter.

/ Bon appetit!

26 kommentarer
    1. Hva med den store mengden vegetarianere/veganere som er studenter eller som rett og slett ikke kan økonomisk tilrette kjøp av kjøtterstatningsprodukter til hvert måltid? Dette var ikke særlig belærende om realiteten til en kjøttfri hverdag ELLER dens miljøforsvarlige hensikt, heller direkte rævslikking av sponsor.

    2. Jeg prøver så smått selv å spise mindre kjøtt og mer plantekost, men som datter av en mor som døde av brystkreft er jeg svært skeptisk til soya og holder meg unna det. I morra skal jeg prøve vegetardag tacofyll fra Coop, laget av erteprotein og helt uten soya. :o)

    3. Men altså… Hæ? For det første så trenger ikke kjøtterstatningsprodukter å være dyrere enn kjøtt. Har du sett prisen på indrefilet eller? Det blir vel opp til mengde og bruk. Jeg har heller aldri skrevet at dette handler om økonomi. Hvis du vil ha et billig alternativ, gå for vann. Det er gratis. Men nå handler altså dette om mat. Jeg vil for øvrig gjette på at den omeletten jeg beskriver i teksten, er veldig(!) studentøkonomisk, for 2 soyapølser, en gjeng med egg og pittelitt grønnsaker, blir MYE mat for en fattig student. Har vært student sjæl, veit hva jeg prater om. Mvh, svensk kyllingfilet, hurtigris og sweet-and-sour på alt 😉

      Jeg har heller aldri skrevet at dette handler om matens miljøforsvarlige hensikt, som jeg forstår er STOR (mtp. storfekjøtt-industrien), men siden dette var en utfordring som strakk seg over kun en måned, synes jeg det ble hyklersk å gyve løs på en hel industri som jeg straks ville komme tilbake til (i hvert fall delvis). Det miljømessige aspektet er absolutt interessant, men det ville blitt rart om jeg skulle stå på barrikadene for det, og deretter klatre ned igjen etter noen uker, haha!

      Så hvis du ønsker en belærende blogg kan jeg med en gang fortelle deg at du har kommet feil. Om du derimot ønsker min ærlige vurdering og en blogg full av hverdagsøyeblikk og fjas, ja da har du kommet rett. Og til neste gang: Kom gjerne med forslag til hva jeg skal skrive om før det er for sent. Hvis du hadde rettet dette som forslag tidligere, kanskje jeg kunne sagt noen ord om det 🙂

      Men alt i alt: Hvis du mener at det er “rævslikking av sponsor” (godt ordvalg forresten, du viser deg her fra en meget sjarmerende side), så gjerne for meg. Godt smakte det okke som 😛

    4. Dette kan jeg ikke nok om, men er det ikke sånn at man får kreft av rødt kjøtt da? Og jordbær? Og melk? Jeg synes det greiene der går frem og tilbake hele tiden jeg, men det viktigste er vel å spise variert og tenke over hva man spiser ja 🙂

      Lykke til med veggistaco, det har vi hatt stor suksess med her i hvert fall! Frua har også en helt rå oppskrift på tacofyll laget med bløtlagte nøtter, bønner og masse annet snask.

      God tacofredag!

    5. Fra en veggis: Må si jeg digger at dere gjorde dette, og at dere klarte det (noen tabber/sprekker må være lov)og at dere setter et fokus på st det faktisk er mulig (det er nemmelig det jeg får mest spørsmål om: hvordan klarer du det?). At dere er sponset og dermed har spist mye soya får man akseptere da dere også tidligere har pressisert at dette er jobb, og sponset innlegg er en måte å tjene penger på å underholde oss på (selv holder jeg meg unna kjøtterstattninger da jeg føler at det blir litt teit).
      Men til min egentlige grunn til å skrive her: Det er bare teit og urettferdig å legge ut bilder av spagetti og deilig mat 10 om kvelden….. Jeg har så lyst på spagetti nå, men jeg har jo spist middag alt….. Urettferdig gjort synes jeg… Det er noe å ta lærdom av….. :p

    6. gøy å lese om hvordan det har gått for deg og familien din med kjøttfri måned 🙂 du er så ærlig og det liker jeg virkelig. Har selv prøvd å spise mindre kjøtt, men er vanskelig da jeg bor hjemme og er mine foreldre som står for innkjøp av mat. Hvordan reagerte barna dine på kjøttfri måned? eller har de ikke lagt noe spesielt merke til det? hilsen fast leser

    7. Så flinke dere har vært! Er ikke noe vegetarianer selv, men syns det så spennende ut de rettene dere har prøvd ut 🙂 Har dere tenkt på å prøve å ha mer middager uten kjøtt nå?

    8. Takk for det! 🙂 Barna har faktisk ikke lagt merke til det! De har fått noen få unntak da, slik som litt salami på skiva, men middager og alt har gått helt sømløst 😀
      Du kan jo spørre om foreldrene kan kjøpe inn f.eks schnitzler til et måltid for å teste om de smaker forskjell. Kan nærmest garantere at de kommer til å like dem bedre enn originalen 🙂
      /Ha en fin kveld!

    9. Tusen takk, men helt ærlig så har det vært utrolig mye lettere enn forventet 🙂
      Japp, vi kommer definitivt til å kjøre flere måltider uten kjøtt fremover. Artig å se at man har klart seg helt uten kjøtt, men også at matlaging uten kjøtt faktisk kan være raskere og enklere enn kjøttmat, for det er stikk i strid med hva jeg egentlig trodde 🙂
      Hjelper veldig å kunne bruke sånne kjøtterstatningsprodukter i en travel småbarnshverdag, fremfor å måtte lage vår egen tofu fra scratch, haha!

    10. Haha, beklager det, Nina! Lover å ikke legge ut matbilder så sent igjen. Hyggelig å høre at du skjønner greia med sponsede innlegg, for uten dem, ville det jo ikke blitt noen kjøttfri måned og da er det jo bedre å skrive om det og informere om at det er reklame innimellom, fremfor å ikke skrive om det i det hele tatt 🙂

      Men det var jo bare flaks at vi likte produktene deres så godt også, ellers kunne det blitt skikkelig klamt etter hvert, haha! Synes vi har spist mye godt denne måneden, men de schnitzlene tror jeg står igjen som favoritten. Eller burgerne. Omnomnom. Tror seriøst jeg kommer til å kjøpe de fremfor vanlige hamburgere neste gang 😀

      Og som en siste ting: Så utrolig stolt av meg selv som ikke har glemt meg bort noen gang og plutselig fortært en halv pakke bacon før jeg kommer ut av kjøtt-transen, haha!

    11. Ang. soya – soyaproteiner ligner veldig på det kvinnelige kjønnshormonet østrogen og dersom man er disponert for eller har østrogenpositiv brystkreft bør man ikke spise soyaprodukter. Nå vet jeg ikke om dette er tilfellet for meg, men jeg tar rett og slett ikke sjansen. :o) Nå ser det ut til at noen nyere forskningsrapporter viser at soya kan forebygge brystkreft, men enn så lenge holder jeg meg unna, frem til det evt. kommer noen veldig overbevisende forskningsreaultater. Og det finnes jo så mye annet godt! :o)

    12. Men altså… så inntil videre kan det være at soyaprodukter kan føre til brystkreft og/eller forebygge det? Høres ut som en forskning som i aller høyeste grad er pågående ja, hehe. Blir vel litt på samme måte som melk, som man ikke blir enige om forårsaker eller forebygger benskjørhet 😉

      Men jo, hvis man er litt usikker, er det like greit å spise noe annet 🙂

    13. Men altså.. nå er jeg sikkert sånn skikkelig lat, men jeg orker ikke å lete etter informasjonen selv:
      Hvor får man tak i disse produktene?
      –> mvh, fysen på noe nytt

    14. Kjempekult at dere hadde positiv erfaring med dette:) Jeg begynte selv med å bytte ut kjøtt med erstatninger som halsans kok, anamma og andre merker før jeg gikk over til å bli 100% veganer.
      Å blogge er en jobb, som innebærer at man lever av sponsede innlegg, noe jeg forstår og syns er helt greit. At folk syns det er så forferdelig så kan de heller la være å lese blogger da?
      Jeg syns også at du alltid velger gode samarbeidspartnere som du skriver innlegg med. Halsans kok er et veldig godt eksempel, hvor du fremmer vegetarisk mat og viser hvordan en kjøttetende familie taklet en veggismåned.
      Håper dere fortsetter med å kutte ut kjøtt og at dette ga dere mersmak:) Anbefaler dere å se dokumentarer som cowspiracy o.l
      Når det gjelder soya, så er det veldig omstridte kilder på at dette skal være “farlig”. soya inneholder planteøstrogen. Det er mye mer østrogen som kan påvirke kroppen i kumelk, og dette er animalsk østrogen og dermed påvirker oss direkte.
      Digger bloggen til deg og din frue 🙂

    15. To små skrivefeil her helt i starten og slutten hvor jeg tror navnet til sponsoren skulle stått, så du vet det:)
      For min del kan folk få være så mye vegan/vegetarianer de vil og spise så mye wannabe-kjøtt de vil, og flott at det finnes alternativer. Hadde sikkert likt det selv, men kommer ikke til å prøve. Jeg er imot selve ideen om vegetarmat, fordi jeg er for å støtte bonden og landbruket, og kjøttproduksjon er en vesentlig del av det norske landbruket. Jeg er imot import av utenlandsk kjøtt og for å øke etterspørselen i Norge, slik at det faktisk blir lønnsomt for bonden å drive og kjøttet ikke blir for dyrt slik at man må importere. Har spist veggis-taco og veggis-suppe selv på noen arrangement. Tacoen var ok. Hadde ikke kjøtterstatning men bønner, og suppa var fæl. Der ble det ikke servert kjøtt, noe jeg mener også er feil da kjøttspisere burde vært inkludert like mye som veggiser.
      Jeg har gått på landbruksskole og vet hva det innebærer. Uhyre synd at det ikke brukes mer hestekjøtt i Norge f.eks. Slaktereglene er superstrenge så kjøttet er bra så lenge det er norsk. Det er så mye godt kjøtt som bare havner på dynga. Forstår at enkelte ikke vil spise egne dyr, men da kan de bytte med noen andre. Ett eksempel er om man driver avl og har en unghest som er så hard og vanskelig at det ikke er råd å få temt den så man kan bruke den hverken som familie- eller konkurransehest, den bør altså avlives. Da er det mye bedre at den havner i tacon enn at den ligger og råtner ett sted.
      Har ikke smakt hest selv enda, men vil smake det når jeg får mulighet, og når jeg en gang starter egen drift med hest vil det nok være hestekjøtt i min taco 😉
      Import av kjøtt er noe dritt, da jeg tror dyrene har det mye bedre i Norge enn i utlandet. Når det blir kjøpt mindre kjøtt blir det dyrere å drive og dermed blir kjøttet dyrere, da tar de inn billigkjøtt fra utlandet. Vet jeg gjentar meg men det er så viktig å støtte landbruket og komme seg ut av “bybobla” 🙂

    16. Ikke at jeg er veldig nysgjerrig på hestekjøtt, men er absolutt enig i det andre du skriver. Å støtte det norske landbruk er bra, samt det å tenke miljøvennlig
      Jeg synes ikke man skal velge enten eller 🙂

    17. Til kristine rett over her: Ikke at jeg er veldig nysgjerrig på hestekjøtt, men er absolutt enig i det andre du skriver. Å støtte det norske landbruk er bra, samt det å tenke miljøvennlig
      Jeg synes ikke man skal velge enten eller 🙂

    18. Nok en kommentar herfra – jeg kommer heller aldri til å bli vegetarianer, er alt for glad i kjøtt til det og vi spiser en del vilt som er lokalt skutt (vi skyter ikke selv, men på landet kjenner man alltid noen som jakter). I går prøvde jeg et vegetarisk tacofyll fra coop, knallgodt, men når det er laget på vann og erteproteiner (og diverse annet) så er det i overkant med en kilospris på 163,- når karbonadedeigen koster 112,50 for en kilo… Blir ikke så attraktivt å spise vegetarisk da altså.

    19. Takk for heads up, men litt usikker på hvilke skrivefeil du mener. Hvis du tenker på navnet, så skal det stå Hälsans Kök. Svensk, må vite. Kanskje det kommer opp feil på din pc 🙂

      Men takk for fin refleksjon rundt hest. Øystein Sunde ville sagt seg enig (“hest er best som pålegg”), og ja, så snart oktober er over, kunne jeg absolutt spist hest om jeg fikk det servert, haha.

      Er jo ikke noe forskjell fra storfe, på samme måte som hunder, men tanken på å spise hund sitter vel litt lenger inn kontra ku, haha!

      Hva gjelder kjøtt vs vegetarmat for landbruk, bønder og hele den industrien der, skal ikke jeg legge meg altfor mye opp i det 😉

    20. Tusen takk for det, Sol! 🙂 🙂
      Har hørt mye godt om cowspiracy, og mistenker at å få se realiteten bak en pakke kjøttdeig kan være en stygg affære. Derfor burde man jo absolutt se slike ting for å i hvert fall vite hva man spiser.

      Ikke alle som helt forstår det der med sponsede innlegg, for det er jo faktisk det som får bloggen til å gå rundt. Ingen samarbeid, ingen inntekt, ingen blogg. Sånn er det vel for alle, for jeg mistenker at selv en rørlegger tar seg betalt for å jobbe. Det er egentlig litt rart at man klager over det på bare blogg, for det er jo ingen som ville funnet på å ringe TV2 og klage på reklamen mellom sendingene? Og for NRK slipper man jo reklame fordi man selv betaler for det. Hah, det tenker jeg hadde blitt populært, om jeg innførte en “blogglisens” for å lese denne bloggen, haha! Nei, da synes jeg det er bedre med noen reklameinnlegg i blant, som ikke bare gir meg muligheten til å teste ut produkter og gi dere en ærlig tilbakemelding, men som veldig ofte også byr på unike rabattkoder, kule konkurranser med veldig fine premier. Vinn-vinn, spørru meg 🙂

      /highfive!

    21. Synes det er veldig kult gjort av dere å ta en slik utfordring, og å ha vegetariske dager innimellom er absolutt noe å fronte. Men jeg må si meg enig i noen av kommentarene om at det å leve på erstatningsprodukter kanskje ikke er helt realistisk (rent prismessig, var vegetarianer selv noen år som student og disse tingene var ikke aktuelt som en del av hverdagen). Hvis du mener at det ikke er dyrere enn typiske hverdagsmiddager, så hadde det jo vært kjempeinteressant med et innlegg som viser det helt konkret- det ville isåfall vært en stor myte å avkrefte.
      Men hvorfor skal alt handle om å lage kjøtt-ting som ikke inneholder kjøtt? 😛 Jeg tror det finnes mange spennende oppskrifter å utforske utenfor den boksen. Hvis dere skal dele oppskrifter og lignende fremover hadde det sikkert vært interessant for folk å se flere oppskrifter uten erstatningsprodukter, kanskje noen slags oppskrifter på budsjett eller lignende. Uansett, som sagt synes jeg det er veldig fint at dere fronter vegetarmat, dette er bare ment som noen løse tanker om temaet 🙂
      God helg!

    22. Hmm, kjenner eg vert litt provosert av Kristine sin kommentar oppfor her. I mot vegetarmat? Eg skjøner at det å støtta det norske markedet er ei interesse for mange, men alle næringar er ikkje bærekraftige eller etiske. Verken vegetarianarar eller veganarar er for å leggja ned det norske landbruket på dagen – men frontar heller ei gradvis utfasing (alá noko som må til med oljenæringa skal planeten overleva). Folk som spis vegetar/vegansk ynskjer å signalisera noko til både bøndene og øvrige styresmakter om ei endring i kva som er rett og bærekraftig. Status quo er ikkje alltid det beste, i mi meining.
      ELLES: min fyrste kommentar til deg Peter (trur eg) – så kult at de åt vegetarisk! Etter at eg og mi venninne byta over til vegansk er kosthaldet vårt vorte mykje meir spanande! Me et meir internasjonalt, og har lagt vår elsk på indisk, thai og afrikansk. Vonar at de fortsetter med vegetarisk så mykje som mogleg, det er så viktig for dyra, planeten vår og helsa dykkar! Kveldshelsing 🙂

    23. Tar dere nå da utfordringen om å klare en hel måned kjøttfri UTEN erstatningsprodukter? Måneden etter det igjen, kan dere satse på å være veganere. Da har dere jo faktisk gått inn i det med passe store museskritt:) Så hva sier du? Kjøttfri november?

    24. Vet du hva, Silje, det er faktisk en kjempespennende idé! Jeg tror vi fint kunne klart kjøttfri måned uten erstatningsprodukter også og det ville kanskje gjort utfordringen større, for når man kan lene seg på erstatningsprodukter til nesten hvert måltid, har det nesten føltes for enkelt. For de produktene er jo som å spise kjøtt! Haha.

      Men veganer…? Ååh.. usikker. Uten barn, veldig gjerne, men i en travel småbarnshversdag der ting gjerne skal gå litt raskt og enkelt, vet jeg ikke om jeg har det i meg til å legge om så totalt som til veganer. Da burde man ha både tid og energi til å virkelig gå all in for en slik utfordring og det er jeg litt usikker på akkurat nå. Spesielt med tanke på at vi nå går inn i kjøttets høytid, nemlig jul og omegn, haha!

      Så vi får notere oss disse utfordringene for neste år, for jeg er allerede invitert på pinnekjøtt i november og har ingen planer om å avlyse den middagen 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg