Små barn og grove gloser

– “Hva i all verden var det du sa for no?!”

Jeg er oppe på badet sammen med barna idet jeg plutselig får bakoversveis!

Young funny surprised cat closeup isolated on white

 

Frem til nå har jeg latt barna få se og høre på stort sett hva de vil på youtube. Det går jo uansett bare i ganske uskyldige ting, rare indiske barnesanger, dyr som promper og gummibjørner på syre. Men i kveld innså jeg at det er på tide å dra i brekket.

For mens barna fylte rommet med badeskum og pappa ryddet litt i tannbørster og kremer, kom det plutselig noen gloser fra plutten så grove og upassende at de burde hatt 18-årsgrense. Han var ikke sint eller noe, det ramlet liksom bare ut av ham. Så fortsatte han å pusle med badeskummet som om ingenting hadde hendt, mens jeg sto der med bakoversveis og kjeven ute av ledd.

Jeg er absolutt ikke prippen på sånt altså, men det får vel gå en grense når det kommer til gloser så saftige at jeg ikke ønsker å gjengi dem her på bloggen engang 😉

 

Shocked Man On The Couch at Room

Hva kalte du bikkja?!

 

Men samtidig som jeg fikk meg en real støkk, så er jeg også litt lettet. For til nå har jeg fryktet at min manglende evne til å slutte å banne, en vakker dag vil føre til at barna begynner å prate som sjømenn, men så ser det altså ut til at youtube har kommet meg i forkjøpet.

Så nå tror jeg kanskje det er på tide å begynne med litt lett sensur, for det er søtt å høre små barn synge med til “jeg er en gummibjørn” eller “johnny johnny, yes papa”, men ikke fullt så søtt når de plutselig begynner å adoptere enkeltord fra sanger så grove at de kun hører hjemme i Nord-Norge.

Det er vel egentlig en passende anledning for å begynne å ta meg selv i nakken også. For jeg innser jo nå at det ligger mye sannhet i at “små gryter har også ører”, og det siste jeg trenger er en telefon fra barnehagen om at sønnen min snakker som om han kommer rett fra Rorbua.

 

/ Med vennlig hilsen, plutselig hårfeste i nakken

Les også: “Barnas 15 rareste youtube-favoritter”

* Følg Bannehjerte på Facebook *

40 kommentarer
    1. Nå e eg så nyskjerrige på ka an sa, at du nesten må sei det? Vertfall sensurer?? Please! hahah.. hate å ver så nyskjerrige 🙁

    2. Hallo, dette går ikke! Du må jo si hva han sa, haha!
      3-åringen her hjemme kalte forøvrig en vi hadde på besøk for en vagina da vi satt ved middagsbordet.

    3. Bahahaha!! x-) Å herregud, sånne øyeblikk.. 😀
      Ikke meningen å si A men ikke B her, men synes det er røddig å ikke gjengi de nøyaktige ordene. Men la oss bare si at jeg tror og håper at mesteparten av det er ting han har plukket opp fra danglebærsangen til Raske Menn 😉

    4. Ja, ikke sant? For en ufyselig gjeng. Nei, hold dere innenfor Ring 3 folkens, alt annet er bare svindlere og utyske..

      (P.S. Jeg håper ikke du er seriøs?)

    5. Som ekte Tromsø-væring vil æ si at no må du bare passe dæ litt, ellers pusse æ isbjørnen på dæ 😛😜 Og æ kan noen gode glosa!

    6. Nysgjerrig nå ja! Her er far i huset nordlending så jeg så for meg når storebror var i det snakkesalige hjørnet som 2åring at han kom til å snappe opp det ene ordet etter det andre, men ingenting. Ikke før ho mor, som passa veldig godt på hva ho sa, plutselig lirer av sæ ett stort F…ord når tåa treffer bordbeinet i en helvettes fart. Eneste ungen gikk rundt å sa den dagen: f… f… f… 😣 nå som snart 6åring harn lirt av sæ både helvettes *piiip* og f… dritt og div. grovheter. Han far må svelge noen kameler framover.
      Og lillesøster kaller bæ bæ lille lam for “ballemann”..

    7. Ah..! Danglebærsangen! 😂 Fikk en gang kommentaren: “mamma, har du danglebær i mannemusa??” Jeg lo så jeg grein! 😂

    8. Jeg har en som har startet i 1.klasse nå i høst, og du kan tro hvor mange stygge ord han kommer hjem med, de er på engelsk og han vet ikke at de er stygge før jeg sier det, og da slutter han å si de, men bare vent til plutten kommer på skolen med de store barna du..😧

    9. Hahaha, jo men da er det liksom innafor, når det er en greie alle gjør. Litt verre med en lyslugget liten 4-åring som snakker som en tatovør fra Oslo øst 😀

    10. Hahaha! Åååh, Tromsø <3 Bare vært der én gang, men det var helt fantastisk. Gikk på topptur opp til det fjellet (som jeg ikke husker hva heter) med gondolheisen, var innom akvariet, var på reinsdyrslederacing i sentrum og nøt mange fine turer i den fantastiske naturen. Må jo være en av Norges fineste byer 🙂

      ... hadde det ikke vært for alle samene og kjeltringene 😉

    11. Det var noe om et eple og en stamme, og noe som falt… husker ikke helt 😉
      Her i huset har de fått innprentet at det er ikke ordet du sier, men hva du mener med ordet som teller. Ordet “dust” kan sies med humor og glimt i øyet selv om det kommer inn under (milde) fy-ord på lista mi. På den annen side kan man kalle noen “kjøttkak” og det kan være like mye et banneord som mye annet. Ord er bare ord, til det legges en mening bak/til ordet. Og med to tenåringer så merker jeg at det er en lærdom som har satt seg, på godt og ondt.
      Og det er vel derfor man får hårfestet midt på ryggen når de søte, uskyldige krapyla lirer ut av seg noen safte gloser som ville fått Oluf til og rødme. Vi legger en annen mening i ordet/-ene. Heldigvis er 4 år tidlig nok til og bøte på “skaden”… før de blir for lik opphavet 😆

    12. Æ e fra Nordkapp kommune, å fleste av oss her e ikke sama 🙂 men vi e god å banne når vi slår lilletåa, haha !

    13. Holdt på selv å kjøre av veien da guttungen på 4 gjentok noen fraser fra Danglebærsangen i baksetet hinn dagen.
      Kan forresten anbefale “Pudding TV” på Youtube, det går det i hos oss nå. Artig animasjon og gjenfortelling av gode gamle norske sanger og eventyr 🙂

    14. Treåringen sa før helgen “herregud” for første gang. Og da mor og far lo litt måtte det jo gjengis minst hundre ganger til xO

    15. Når eldste mann skulle se på postmann pat på YouTube og det var noen luringer som hadde lagt på sin egen dialog og han gjekk og gjentok skal jeg pule deg i musa i fler dager 😨😨 heldig vis glemte han det ut igjen …

    16. Mine barn går i menighetsbarnehagen og min mann er svensk. Det er en dårlig kombo.
      Men faremann forstod alvoret da han hørte sin lille, søte datter sitte å mumle for seg selv: faen, faen, faen… med inderlig innlevelse. Jeg påtalte selvfølgelig ordbruken, og lille puslemor så forbauset på meg og slo fast at “Men pappa sier det jo hele tiden?”
      Nå har hun sluttet med det, og bruker Disneys vokabular i stedet. Det går mye i “krater”. Kan jeg leve bedre med enn tvillingbroren hennes som kalte sin søster et annet ord for vagina her om dagen.(De er tre og ett halvt) Og det har han IKKE plukket opp hjemme. Så det er andre foreldre i barnehagen som også har problemer…. 🙂 En trøst.

    17. Åh lykke til med å ta seg i nakken. Eldstejenta mi er 5,5 år men hjelper ikke for min del. Jeg banner som en skikkelig bryggesjauer. Det har faktisk gått nesten knirkefritt…
      Da hun var tre satt hun å så på barnetv, og sa fytte faen.. ehhe lovet meg selv dyrt og hellig ALDRI å banne igjen.. vel… huff 🙈

    18. Bare så du vet det; ikke alle nordlendinger banner. Jeg er født og oppvokst i Nordland, men banner meeeget lite. Går ofte i de litt mildere rekker uansett, som herregud, fillern, farsken, svarte, og sånne ord.. Men jeg må innrømme at det var litt søtt å høre lillemor på 2 si fillern når det var noe som ikke gikk slik hun hadde tenkt.. 🙂 <3
      Og ellers har du en fin blogg, men ikke skjær alle nordlendinga over én kam. De fleste a oss e grei og snill 😉

    19. Å kom igjen a, Linda, du skjønner at jeg bare tuller, sant? Hvis jeg virkelig hadde ment at alle nordlendinger enten er samer og/eller kjeltringer (samtidig som jeg sidestiller de to), hadde det gjort meg til en særs ignorant idiot eller ev en godt egnet kandidat for presidentkampen i USA 😉

    20. Hahaha! Nei jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal gå. Klarte å bite det i meg tidligere i dag, men synes alltid det har en tendens til å komme ut 1 million ganger verre når jeg endelig sprekker 😉

    21. Joda, jeg skjønte at du tulla, men det er fortsatt litt kjedelig å bli stappa inn en bås.. 😉 Men jeg skjønner hvor du har det fra. Det er jo liksom viden kjent at nordlendinger er stygge i kjeften.. Jeg kjenner flere som kan banneord man aldri tror man får høre igjen, så noen av oss nordlendinger kan vel være i drøyeste laget når det kommer til språkbruk 🙂

    22. Er veldig glad for kommentaren din 10.46, eller så hadde eg som same nok begynt å bli litt meir enn irritert over at du sidestilte kjeltringer og samer. Men pass litt på likevel, enkelte fordommer dør sakte så unngå å helle bensin på bålet. Ellers eit veldig godt innlegg👍🏼

    23. Haha HVA er det med YouTube som er SÅ morsomt?
      Jeg er så lei “Johnny Johnny yes papa” og blir litt flau når hu på 2,5 år synger “hjulene på bussen de går rundt og rundt, all tru the town” 🙊🙈

    24. Kommentaren din 10.46 var best! ” en godt egnet kandidat for presidentkampen i USA” Hahaha! So true!

    25. Hehe, ja nei beklager det. Skal faktisk ta det til etterretning, så takk for at du sa fra på en ordentlig måte i stedenfor å bare buse ut med det 🙂 Sånt liker vi. Overraskende godt formulert av en same 😉
      (sorry, måtte bare)

    26. Min 8 åring syntes jeg bannet så mye at hun lagde en krukke hvor jeg måtte legge på 5,- hver gang jeg bannet. Jeg la på en hundrings med en gang og innså at hun hadde rett når den var brukt opp på få dager. Ble litt mer bevisst da.. hahahaha.. Og jenta mi var kjempe happy for ekstra lommepenger. Hahaha

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg