Terrorist på tilbud

Endelig fredag og på tide å fortelle en artig liten historie fra den gang jeg jobbet på Ikea 🙂

 

Portrait of a shopkeeper in his store

 

For i 2004 jobbet jeg en periode på Ikea. Sto i kassa, voktet ballrommet, den type ting.

Jeg skal innrømme at å stå der i kassa og pipe varer kanskje ikke er så mye å skrive hjem om, men én dag skjedde det noe uvanlig. For mens jeg sto der og peip kom det plutselig en hel kortesje med menn og kvinner med utenlandske klesdrakter og utseende. De hadde plyndret billigkroken for varer og mens damene tok ansvar for betaling av varene, gikk mennene i samlet trupp forbi meg uten å sende meg så mye som et blikk.

Men jeg så på dem med mitt påklistrede kundeservice-glis og midt blant dem var ingen ringere enn en av Norges mest kjente “terrrorister”. Jeg vet ikke om jeg har lov til å nevne navn, så la oss bare si at dette er Norges kanskje mest omdiskuterte mann. Og han har jeg solgt billigkrokenmøbler til!

Det i seg selv er kanskje ikke så spektakulært, men det som gjør historien så spesiell er at det bare skulle gå 2 år fra denne hendelsen til han plutselig dukket opp på terrorlista over folk tilknyttet al-Qaida, og har siden den gang blitt etterforsket en rekke ganger for diverse dubiøse forhold.

Og det har tvunget meg til å tenke… Kan det ha vært meg? For hvis man tenker over det, 2 år er ganske nøyaktig så lenge man kan forvente at et skranglete møbel fra billigkroken vil holde.

Jeg kan liksom se for meg hvordan raseriet hans må ha bygd seg opp i et hus fullt av møbler som knekker hele tiden. Han sitter der og spiser sin corn flakes til frokost og plutselig kollapser både stolen og bordet. Så legger han seg på sofaen for å ta en hvil, men da knekker den sammen også. Og lampa faller ned fra taket.

Jeg vet ikke om det er nok til å gjøre terrorist av en fyr, men jeg vet at jeg hadde blitt rimelig forbannet selv. Og i etterpåklokskapens navn har jeg blitt nødt til å stille meg selv spørsmålet: Hvordan kunne jeg la dette skje? Alt det hadde tatt meg var tre sekunder! Jeg kunne jo bare stoppet ham og sagt:

– “Eh, unnskyld, men jeg ville bare si at den stolen der ser rimelig skranglete ut. Legger du 100 kroner mer i det, får du en kliss ny til fullpris. Den tror jeg du kommer til å bli langt mer fornøyd med.”

Men det gjorde jeg ikke, og siden da ser det ut til at han har lagt ut på et hevntokt mot Vesten og møblene som har gjort livet hans til et helvete.

Så hvis det var min skyld, vil jeg bare si unnskyld. Jeg burde sagt fra, men jeg ble vel bare litt starstruck. Men jeg har sett du har laget mye fint i fengsel og virker som en nevenyttig fyr, kanskje du skulle vurdert en karriere hos Ikea? Gode rabattordninger på fullprismøbler og så mye is du vil. Bare sånn hvis hele den der hellig krig-greia skulle gå i vasken, altså.

God helg!

 

Broken office chair casting shadow on wall

 

* Følg Billigkrokenhjerte på Facebook *

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg