Et stort JA til Kongens nei

Jeg har vært på eksklusiv førpremiere og rullet terningen for årets norske storfilm!

/ sponset innlegg

I går hadde jeg nemlig gleden av å bli invitert på en kjendisspekket førpremiere av norske storfilmen Kongens nei, i samarbeid med filmsjokoladen M.

Med meg på kjendisfest tok jeg med meg en helt spesiell gjest, for hva er vel mer naturlig for en film som omhandler et viktig stykke norsk historie, enn å ta med seg sin historieinteresserte far 🙂

 

 

Til en stor film som dette, må man selvfølgelig også ha dertil egnet godteri, og der er filmsjokoladen M en selvskreven vinner. M-posene kommer nå i tre ulike varianter: Peanøtt, Mandel og Toffin.

Selv holder jeg en knapp på mandel-varianten, som seriøst smaker som et lite stykke himmel. Røstet, saltet og karamellisert mandel med et trekk av Freia melkesjokolade… Altså hallo! Jeg vet ikke hvor mange jeg spiste i går, men jeg forlot salen mett og det sier vel sitt 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gratis godteri, sier du? Say no more!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Snurr film!

 

Men nå, over til filmen. Altså… Jeg vet faktisk ikke helt hva jeg skal si. Eller, la oss bare hoppe rett til konklusjonen: Terningkast 6. Soleklart!

Jeg kan liksom ikke helt forklare følelsen, jeg bare kjenner det på kroppen hver gang det er på tide å rulle frem sekseren. Det skjer ikke ofte, sist var vel da jeg så Inception i 2010, men i går var jeg ikke i tvil.

Det er noe med den følelsen når du forlater kinosalen og ikke klarer å tenke på noe annet. Du er oppglødd og gira, men samtidig litt trist for at det er over. Jeg kjente det allerede under åpningsminuttene, da historiske bilder rullet over skjermen tonesatt til stemningsskapende musikk. Frysningene gikk sin seiersgang langs ryggen og jeg kjente den nasjonalromantiske stoltheten boble. Og sånn fortsatte det hele veien gjennom.

(skjermbilder fra trailer: Nordisk Film Norge)

 

Fra dramatiske krigsscener til rørende familieøyeblikk, det hele føltes så ekte at jeg ble helt klam i håndflater og øyekrok. Det er noen skuespillerprestasjoner i filmen som griper deg så veldig og etterlater deg med en gladtrist følelse som gjør at du bare vil se filmen igjen og igjen. Her vil jeg trekke frem det tyske sendebudet, spilt av Karl Markovics, og den unge, norske soldaten Fredrik Seeberg, spilt av Arthur Hakalahti.

Parallelt med førpremieren i Oslo, ble filmen vist på et eldresenter der de som selv levde under krigen, så filmen samtidig som oss. En direkteoverføring fra gamlehjemmet ble vist på storskjerm og det var veldig stort å se dem sitte der med sine rødvinsglass og gi tommel opp.

Men kveldens største øyeblikk kom faktisk etter filmen, da Erik Poppe kom på scenen for å presentere alle som hadde jobbet med filmen. Det viste seg nemlig at den faktiske krigsveteranen Fredrik Seeberg var i salen og det var utrolig rørende da regissøren selv hyllet ham foran hele salen, som selvfølgelig svarte med tidenes applaus for en ekte krigshelt i levende live.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Så ja.. En soleklar 6 på terningen fra meg. Både for opplevelsen, Kongens nei og filmsjokoladen M. For en god film blir selvfølgelig enda bedre med godt selskap og noe godt å gnafle på 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

VINN EN KINOSAL FULL AV VENNER!

Akkurat nå kan du vinne en utrolig kul premie ved kjøp av filmsjokoladen M. Gjemt på posene er en unik kode, registrerer du denne på nettet, kan du vinne mange kule premier, deriblant en eksklusiv kinoforestilling for deg og inntil 200 venner! Hvor kult er ikke det? 🙂

Se trailer:

Så kom deg på kino og se årets desidert største norsk film. Kjøp deg en pose filmsjokolade og bli med i konkurransen om mange kule premier.

Les mer og registrer kode her–> Knekk koden – Vinn kinosal!

/ God film!

Advertisement
10 kommentarer
    1. Vi har nettopp vært og sett filmen.Den var helt utrolig bra.
      Litt spesielt syns jeg også det er at eldstedatteren vår gikk på Elverum Folkehøgskole akkurat da filmen ble spilt inn.
      Veldig kjekt å ha vært der og sett “kongerommet”.

    2. Åååh, ja han møtte jeg til boksignering en gang. Aldri vært mer ydmyk i et håndtrykk noen gang. All respekt til de gutta der, jeg har ikke engang ord.

    3. Oj, så kult! Ja dæsken, ble helt satt ut av den filmen. Hadde Christinas besteforeldre på besøk i dag og veldig artig å høre historier fra akkurat den perioden, hvordan det faktisk var på den tiden. Helt absurd å høre historier fra virkeligheten om noe som virker så fjernt.

    4. Er du virkelig seriøs. Jeg har sett filmen og den var bra, men ikke så bra. Og når du så åpenbart får penger for å skrive postivt om filmen blir det hele litt kleint.

    5. …eller så kan det bare hende at vi er uenige? Jeg vet om mange som elsker jazz, jeg derimot, hater jazz! Christina er sånn midt på treet glad i bacon, jeg ELSKER bacon. Jeg mener for øvrig at Inception er den beste filmen jeg har sett, mens mange sikkert vil si den var “bra, men ikke så bra”. You dig? Handler ikke om å være kjøpt og betalt det. Ikke for min del i hvert fall 🙂

    6. Joa, skjønner hva du mener, men lover at dette er min oppriktige mening. Hadde vært litt pinlig om jeg dro til med terningkast 6 og hyller filmen, hvis absolutt alle andre hadde dømt den nord og ned, haha!

      Mitt samarbeid handler mer om filmsjokoladen M og den gode kinoopplevelsen, så at filmen falt sånn i smak, var egentlig bare flaks. Men hvis du ser meg gi toppkarakter og trampeklapp for typ “Lovlig Blond 3”, ja nei da kan vi snakke kjøpt og betalt 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg