Missekonkurranse på barselavdelingen

Mage meg her og mage meg der, er det bare jeg som driter i størrelsen på magen til mor rett etter en fødsel?!

Hvem faen bryr seg om du er tynn som en tannpirker eller flabbete som en hval noen dager etter en fødsel. Du har akkurat født et barn, hvordan kan noe annet ha verdi?!

Er det ÉN gang i livet man kan legge overfladiske behov til side, bør det være på barselavdelingen. Hvem er det uansett som har tid, ork og energi til å bry seg om hvordan man ser ut rett etter en fødsel? Hva har det å si om magen ser ut som et vaskebrett eller en vaskeball?

Er det ikke meningen at man skal se forslått og herjet ut etter en fødsel eller er det bare jeg som har misforstått alt? Altså, hallo, man har akkurat født et barn! Å føde er ikke akkurat som å smøre seg en brødskive. Det fremstilles kanskje slik i folks skinnhellige solskinnshistorier, men tro meg, det er det ikke.

En kladd på størrelse med en liten hund skal først ligge inni et annet menneske og fete seg opp i 9 måneder, før det på brutalt vis skal dyttes helskinnet ut gjennom en bitteliten kroppsåpning! Jeg gjentar: Et helt menneske skal i løpet av kort tid presses ut av et annet menneske! Og man tenker at kroppen ikke kommer til å synes dette er en anelse ubehagelig?

Det er blod, det er gørr og det kan føre med seg store komplikasjoner. Før i tiden var det ikke helt uvanlig at mor strøk med i prosessen, og enda er det helt normalt å slite med skader og skavanker i lang tid etterpå. Hvordan i all verden kan man forvente at kroppen bare retter seg opp igjen over natten etter noe sånt?

Den har akkurat overlevd en krig, og dere gnager om størrelsen på magen? Dytter unna den brysomme babyen så det ikke skal se så rotete ut i bakgrunnen på det flotte instagrambildet? Hva med å for en gangs skyld bare gi totalt faen i ting som ikke betyr en dritt og heller bry seg om det som betyr alt: Det nyfødte barnet.

For magen kan godt henge som et hengebuksvin, det er tross alt det som er normalen, snarere enn at man ser ut som man kommer rett fra spinning. Ikke at det er feil hvis man er så heldig at kroppen ikke ser ut til å ha tatt nevneverdig skade av fødselen, bare vit at det vil gjelde de færreste. Kanskje 1 av 100.

Og uansett: Hva i all verden har det å si? Du har satt en liten tasseladd til verden, og han eller hun fortjener all din tid og oppmerksomhet. Flat eller flabbete, størrelsen på din egen mage burde være det siste du tenker på. Vær heller stolt av en kropp som har gått gjennom en krig for kjærligheten.

La barselavdelingen være en høyborg for livets største mirakel, ikke en missekonkurranse.

 

 

P.S. Dette er ikke ment som et stikk til Caroline Berg Eriksen, men et tankekors til alle. Jeg synes heller hun skal ha honnør for at hun deler ammevidoer på Snapchat, for amming er tross alt langt viktigere enn midjemål.

 

* Følg Magehjerte på Facebook *

24 kommentarer
    1. Amen, halleluja, og alt i de baner! Størrelsen på magen min rett etter sønnen min kom til verden for 3 år siden var da virkelig det siste jeg tenkte på, med det nydelige vidunderet i armene mine. Undertøysbilde var ikke noe som falt meg inn i halvsøvne.

    2. Du er ikke alene. Har akkurat skrevet “Jeg deler noe vondt. Undertøysbildet av Fotballfrue overbeviste meg”. Det er heller ikke ment som kritikk mot CBS, men det er helt hinsides hva dette faktisk gjør med samfunnet…

    3. Vet du hva? Denne trengte jeg virkelig i dag!:)
      Ikke at jeg har født enda, er 2 mnd igjen til termin, men i dag gråt jeg faktisk foran speilet fordi jeg føler meg som en elefant. Fått større lår, større mage.. alt er større!
      Folk sier: Hei tjukka, når de møter meg. Fordi det er liksom ok å si sånt når man er gravid.
      Leste bloggen din nå, kledde på meg og dro ut en tur og følte meg bra:) For jeg er faktisk ikke tjukk, jeg bærer på et mirakel:)
      Så tusen takk for dette innlegget!:)

    4. Jeg er bekymret for hva det bildet vil gjøre med hodene til fremtidige mødre. Det er så utrolig mange som vil føle seg ulykkelig etter fødsel hvis de tror dette er oppnåelig. Jeg håper virkelig ikke at dette fører til at flere teller kalorier i svangerskapet og ønsker seg liten mage og tynn baby. Frisk baby trumfer alt, det er det eneste som betyr noe når alt kommer til alt. Hva er viktig i livet, liksom? Spør deg selv om det før du ønsker deg flat mage etter fødsel.

    5. Halleluja! Tusen takk!!!
      Blir helt oppgitt over dagens samfunn..
      Det siste jeg tenkte på etter å ha født mine tre barn var hvordan magen så ut. Jeg var alt for opptatt med å beundre mine nydelige små <3

    6. Blev så glad av att læsa det du skrev. Jag tænkte inte på hur min mage såg ut efter fødsel. Var allt før upptagen. Men jag fødde også innan det blev in att lægga ut bilder . Tack:-)

    7. Takk for dette flotte innlegget. Det kom jammen meg en liten tåre samtidig som jeg leste dette. Hilsen en som skal føde om under en måned og er livredd for å ikke komme seg gjennom fødselen eller tiden etterpå, spesielt nå med alle meninger der ute om hvordan man burde se ut 4 dager senere.

    8. Jeg bryr meg katta i hvordan hver enkelt ser ut etter en fødsel. Jeg har venninner som har gått opp 30-40 kg og som har brukt laaaaang tid på å få de bort igjen, så har jeg noen som det ikke har vistes på i det hele tatt etterpå at de har født et barn. Jeg var selv en av de som fikk min normale ikke-gravide kropp tilbake innen en uke, men jeg har virkelig ALDRI tenkt over hvordan noen andre har sett ut etter sine fødsler! Det er jo et splitter nytt lite menneske som akkurat har kommet til verden, verken hengemage eller en pannekakeflat mage kunne tatt bort fokuset fra det.. Folk altså.
      Noe annet jeg derimot har oppdaget mer og mer i det siste, og som jeg blir oppgitt over er å se alle mamma-instagrammerne som bruker helt hinsides mange FILTER (?!) på bildene av ungene som de legger ut hver dag. Really, synes du ikke ungen din er fin nok uten filter? Bildene av ungene er så glamifiserte med store glitrende øyne, forsterkede farger på øynene, smooth-filter og div andre filter som får ungene deres til å se ut som porselensdukker… Hjelp, alle barn er fine/søte nok som de er, UTEN filter!

    9. Takk takk takk!!!!
      Nå fikk jeg mine barn for 7 og 5 år siden, men jeg aner faktisk ikke hvordan magen min så ut fire dager etterpå. Jeg har ikke snøring i det hele tatt. Jeg tok bilder av en voksende mage, og når ungen kom ut var jeg opptatt med å ta meg av ungen (og muligens ta ett par hundre bilder av ungen :p). Å stå i tanga foran speilet med knekk i hofta og trekke inn magen for å være stolt over meg selv har jeg faktisk ikke tatt meg tid til enda engang….

    10. Så utrulig bra skrevet 🙂
      Er så enig med deg, kropps presset har virkelig tatt av den dag i dag, når man skal slange seg når man er gravid å man skal få så liten baby som mulig, jeg skjønner virkelig ikke hva folk tenker med når de holder på slik :/ Får vondt i meg på den lille babyen sine vegne 🙁
      At noen kan sette seg til å gjøre noe slikt som å slange seg mens de går gravide å samtidig skal gjøre så de får en mindre babyen enn det venninnen fikk, er rett å slett for galt 🙁

    11. En ting er magebildet… hun har nok jobbet beinhardt og i tillegg hatt lottogevinst fra naturens side for å kunne ende sånn etter fødsel… men hvem i huleste klarer å gå med sånne små truser rett etter en fødsel? De første ukene er jo et sammensurium av lite søvn, grannypants og bind så store som overmadrasser…hvis jeg ikke husker feil….

    12. Jeg er egentlig enig… Samtidig har jeg akkurat født mitt andre barn, og har begge gangene vært opptatt av magestørrelse etter fødsel. Denne gangen tok det lenger tid før magen skrumpet sammen, og det var et mareritt å gå på butikken og føle at “alle” lurte på om det var et barn til inni der (samt få akkurat det spørsmålet fra min lille niese – må innrømme at den svei). Jeg kunne ønske at fokuset mitt hadde vært et annet, men jeg føler at jeg har sviktet når jeg pga svangerskapsrelatert sykdom ikke har greid å trene under graviditet (selv om jeg la på meg for lite). Jeg kan jo ikke akkurat påstå at dette er fotballfrues “feil”, men heller at hun og hennes bilder er en del av vår tids kroppsfokus – også i barseltida.

    13. Fantastisk! Eg tenker at det først og framst handlar om integritet. Vi har jo ei bloggdronning som igjen har stilt opp på eit lettkledd bilde for å vise sin perfekte kropp. Ok. Greitt. Men ho vil ikkje oppgi fødselsvekta på barnet sitt, kanskje fordi den er lav (innanfor normalen, men lav). Med andre ord: Du vil sjå bra ut og få skryt for det, men vil ikkje innrømme konsekvensane – at barnet ditt er født med lav vekt. Integritet? Nei.

    14. Hei
      Takk for fint innlegg. Jeg leser vanligvis kun den fabelaktige Konatil-bloggen men nå fortjente mannen til kona til en kommentar.
      Men vet du- jeg syntes det burde være et stikk til CBE jeg. At hun poster bildet er en ting, men den teksten under bildet ble jeg faktisk litt lei meg av- jeg følte meg litt trakket på. Om hun tror at er godt kosthold og en balansert livsstil er det som skal til for at alle skal se sånn ut 4 dager etter fødsel er i beste fall svært naivt. Og det viktigste: at det skal spille noen rolle hvordan man ser ut 4 dager etter fødsel er veldig leit. Fordi det er faktisk ingen sammenheng mellom det å være en god mor og det å ha flat (eller uflat) mage.

    15. Jeg klarer ikke å la kroppsfokus gå innpå meg, (heldigvis) og ser ingen problem med at folk legger ut bilder etter fødsel. Den dagen jeg plopper ut en unge så kommer jeg til å være fornøyd jeg “overlever” og barnet overlever. Synd at folk har så lav selvtillit, for jeg mener det er det det går på. Tenk alle som legger ut bilde og har noen kilo for mye, de får så mye positiv respons, de er så tøffe og det er ikke måte på. Mens når Caroline legger ut… Syns det er tragisk at folk skal henge seg opp i det. Like mye som du skriver her at kroppen skal være herja etter å vært i “krig”, så er faktisk den kroppen Caroline har etter fødsel normal. Synd oppriktig synd på de som kommer fort tilbake i normalen etter en fødsel, som ikke kan være stolte over hva kroppen klarer. For når kroppen din går så fort tilbake til normalen er det en bragd det også!
      Folk må slutte å ta seg nær av alt! hva med å være glad på andres vegne? Akseptere at alle kropper er unike? Og er du ikke fornøyd med deg selv, gjør noe med det!! Og til de som da tror jeg mener de skal begynne å trene minuttet etter ungen er ute… Er ikke det jeg mener. Bli glad i deg selv, ved å akseptere deg for den du er. Tenk om alle brukte den tiden de bruker på å slenge dritt på å jobbe med seg selv!? Selvom jeg har 20-30 kilo for mye, hater jeg ikke de som er tynne/trente. Jeg syns Caroline er helt rå! Aldri i livet om jeg noen gang kommer til å legge så mye arbeid i min kropp, men jeg må da akseptere meg, og ikke hate hu..
      Ble rotete kommentar, men blir så engasjert i det tema her, over hvor mye folk MÅ bry seg…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg