Barten og barndommen

Det er noe ved dette bildet. Jeg fant det mens jeg ryddet i gamle saker og papirer tidligere i dag, og det er som om det på et eller annet vis oppsummerer en upåklagelig barndom.

 

 

Se på den herlige sokkeføringen. Og den barten! Og det fornøyde smilet til den smørblide gutten. Tatt en gang på 90-tallet på Norsk Folkemuseum på Bygdøy. Jeg husker at jeg digget det stedet og synes det var så utrolig spennende å se på hus og ting fra ulike tidsaldre, dukke inn under lave takhøyder og klappe griser. Best av alt var selvfølgelig godteributikken mot slutten, som solgte kremmerhus fulle av lakris og gammeldags sukkertøy.

Men dette bildet vekker ikke bare minner til live fra turene til Bygdøy, det viser så mye mer enn det. Det gir et utrolig godt bilde av min barndom, der jeg vokste opp i et godt hjem i en stor familie full av humor og kjærlighet. Sant å si så har jeg bare gode minner fra oppveksten. Tja tjo, kanskje med unntak av et par turer for mye på rektors kontor, men bortsett fra det, helt perfekt.

Da jeg var yngre tok jeg selvfølgelig dette for gitt, men jo eldre jeg blir, dess mer setter jeg pris på og verdsetter alt hva mamma og pappa har gjort for meg. Alt de har gjort for alle sine fire små for å gi dem en best mulig oppvekst. Alt de har ofret og gitt, bare for at vi skulle vokse opp og bli til ålreite folk. Og det er jeg så utrolig takknemlig for!

Derfor liker jeg dette bildet så godt. En perfekt avbildning av en barndom som ikke manglet så mye som en drue. En kul far og en fornøyd sønn som har det som plommen. Og dette bildet har vel blitt et slags mål for hva jeg ønsker å gjøre for barna mine.

Gi dem en best mulig start på livet, gi dem et trygt hjem med masse humor og kjærlighet. Gjøre det jeg kan for at de skal ha det bra og få en barndom som jeg fikk, for at de igjen kan se tilbake på sin barndom om 20-30 år og tenke at de også ønsker å gjøre akkurat det samme for sine barn.

 

 

/ Mams og paps <3

* Følg Bartehjerte på Facebook *

7 kommentarer
    1. Elsker fremdeles Folkemuseet, hadde tradisjon med mamma å dra dit i påsken, når snøen holdt på å smelte, og kjøpe sukkertøy, male egg og leke på den gamle karusellen. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg