Dagens gullkorn – Lørdag i barnehagen

Noe av det herligste med 4-åringer er det rare brytningspunktet mellom barn og veslevoksen, og i dag kom pjokken med en ganske uventet salve 🙂

 

 

Det er lørdag morgen og vi tasser ned i stua, bare 4-åringen og jeg. De andre sover fortsatt, de latsabbene. Det er tidlig, Teo ser ut som han kommer rett fra nachspiel, plutten har herlig bustehår og fattern ser ut som han har tapt en krig.

Jeg stasjonerer plutten foran tv-en i stua og subber ut på kjøkkenet for å starte dagen med det viktigste: Lage kaffe.

Så hører jeg plutselig et pip. Det kommer fra ute i stua. Jeg tasser bort til døråpningen og ser inn. Ingen plutt i sikte. Jasså ja, så det er gjemsel på gang? Jeg er med.

Jeg lister meg rundt på elefantføtter og snakker høyt og teatralsk til meg selv…

– “Å neeei, hvor kan han være? Å nei, har han dratt på hytta? Kanskje han har reist i barnehagen allerede? Nei og nei, også jeg som ikke rakk å si ha det engang.”

 

Så spretter den lille pjokken opp fra bak bordet med et kjempehopp, et kjempesmil og et kjempehøyt: “HER!”

Jeg hopper bakover og later som jeg nesten besvimer av sjokket. Han kommer svinsende fornøyd bort til meg og jeg rufser til det allerede rufsete håret.

– “Haha, så det var så det var der du var. Trodde du hadde dratt i barnehagen, jeg.”

Da stopper han opp, ser på meg med et rart blikk og tenker seg om. Det rare blikket endrer form og blir til en lettere oppgitt og forklarende mine. Jeg mistenker at noe veslevoksent er på vei, og jeg har rett.

– “Nei jeg hadde ikke dratt i barnehagen, fordi.. For det første, det er stengt. For det andre, det er lørdag nå. Og for det tredje, jeg har akkurat stått opp.”

 

Den er grei, lille lektor 😉

/ God hælj!

–> Flere gullkorn finner du her 🙂

* Følg Gullkornhjerte på Facebook *

11 kommentarer
    1. FANTASTISK😂😂 best å ikke trø feil her,du får svar på “tiltale” uansett…😎
      Barn har en herlig måte å kommunisere på😎😎

    2. Jeg har alltid trodd at barn skjønner mye mer enn hva vi voksne forledes til å tro. Det er like greit å forklare alt med en gang, frasen “det forstår du ikke før du blir større” er bare tull! 😀 (Men selvsagt må man alderstilpasse forklaringen…)

    3. Som min 2,5 åring svarer når jeg sier at det er en grønn buss. Overdrevet sukking, stønning og: mamma, det er en lysegrønn buss, ikke grønn.

    4. Mine treåringer er langt inne i den “gjemme-seg-fasen”. Og de HAR fått med seg min største skrekk: “Hvor er søster?” Bror svarer, helt alvorlig “Jeg tror hun har gått ut på veien, mamma! Da kanskje hun blir kjørt på…” Og så kommer det begeistret fra under bordet: “jeg er ute på veien, mamma! Jeg er under en bil!!”
      Hva skal man si….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg