Oldefars profftips

I dag fikk vi plutselig overraskelsesbesøk fra en gammel ringrev i faget. En som har satt opp byggverk helt siden Dovre var bare en liten småstein. Jeg liker å kalle ham “Den ultimate byggherren”, men Christina kaller ham ofte for “Vaktmesteren” eller bare Bestefar.

For Christinas bestefar, er av den generasjonen menn som gjerne skulle kastet hele min generasjon av menn på sjøen. En sånn du bare kan gi en hammer og en formiddag, så setter han opp et hus – trenger ikke materialer en gang. Du vet, den typen der.

Og i dag kom både han og kone på visitt for å se hvordan det gikk med byggingen av plattingen, armert med både småkaker og kloke råd. Jeg er jo relativt klønete i utgangspunktet, men å bli fulgt med blikket av en som kunne bygget et helt land gitt nok filterkaffe og spiker, gjorde meg bare enda mer nervøs.

Han sa det ikke, men jeg kunne kjenne frustrasjonen brenne i ham over alle mine nybegynnerfeil. Og dem er det mange av. Men både han, a bestemor og svigerfar delte gladelig av sine beste tips og sannelig hjalp det også!

På slutten av dagen gikk det unna i en fei og jeg klarte ENDELIG å gjøre noe vettugt! Planker ble lagt, spiker skruer ble skrudd og plattingen begynte endelig å ta form. Helt til jeg fikk overtenning og trodde jeg kunne sage et fint snitt i en planke, da.

Først ble det kjempeskjevt, så skulle jeg rette det opp, og da ble det enda skjevere. På tredje forsøk ble vondt verre, og nå var planken i tillegg blitt så kort at vi måtte hive hele skiten. Men svigerfar tok grep og løste floken. Og det, kjære venner, er slik man lærer. Ikke bare det, men det er jo faktisk et strålende eksempel på livets gang. Den klønete ungsauen som lærer av de gamle bukkene.

Så nå kan jeg ikke bare et og annet om å bygge platting, men jeg har også fått med meg et par skikkelig stalltips på ferden. Slik som å banke ned en hel rekke med skruer før man setter drillen på dem. Mye lettere og sparer masse tid.

Og, ikke minst: Skal du skru platting, beskytt knærne! Bruk knebeskyttere, en pute eller hva som helst, for med 30 lengder à 12 meter og festeplanke hver 60 cm, blir det gaaanske mange ganger skruer som skal på plass. Profftips, der altså. Fra meg til deg 😉

Så tusen tusen hjertelig takk til dem som bidro med god hjelp i dag. Jeg kan ikke TRO at vi ble ferdige med alt grovarbeidet på TO dager! Jeg kunne ikke klart det uten dere. Eller jo, jeg kunne jo for så vidt det, men en platting bygget utelukkende av meg, ville nok ikke vært egnet for menneskeføtter. Dessuten ville den ikke stått ferdig før i 2085 😉

 

Gutta som veit hva de driver med.

 

Gutten som ikke har pipling.

 

Men han har en pute og det skal du ikke kimse av!

 

Og kaffe.

 

Og en hammer.

 

Preppa skruer, klare for å fyre løs.

 

Når Peter løker det til, må svigerfar rette opp (gammelt jungelord) 😉

 

/ Nå blir det grillfest! 🙂

* Følg Skruehjerte på Facebook *

21 kommentarer
    1. Hmm, ikke rart at du sliter med å få det til. Du skjønner det at til skruer må man bruke skrujern evt en drill 😝 Og skal man bruke hammer så trenger du spiker 😝

    2. Festeplanke=Tilfarer? Ville kanskje holdt svigerfar unna denne bloggposten:)
      Enig i at å bygge platting er balsam for sjela for oss kontorrotter?

    3. Måtte bruke et ord som folk flest forstår 😉
      (side note: Måtte google tilfarer) 😀

      Og ja, faktisk helt nydelig å gjøre litt karslige ting når man for det aller meste sitter og taster på turet 😉
      /God hælj!

    4. Nei nei nei, hør nå her. Hammer bruker du for å hamre dem ned den første halve centimeteren. Da står de på plass og det blir det mye lettere å skru til med drillen. Dette har jeg lært i dag. Men sånn ellers er jeg enig 😉
      Kan for øvrig melde om at jeg er den eneste på byggeplassen i dag som ikke visste hva en meterstokk var 😛 (les: tommestokk. Meterstokk høres ut som en larviksutrykk, red. anm.).
      /godhælj!

    5. Heter pæpling, ikke pipling 😂
      Vann pipler og renner, folk som ikke har greie på hva de gjør, de hakke pæpling 😆

    6. Jeg personlig synes du er superflink jeg.! Om ikke annet, skal du virkelig ha for forsøket 👍🏽 selvom jeg synes du klarer deg utmerket til å ha 10 tommeltotter! Dessuten har du det mest mandige av alt, som ingen kan slå! Du har pappahjerte ❤️😉

    7. Både morfar og min oldefar bygde husene sine selv, jeg må prøve å senke forventningene noe til en eventuell fremtidig ektemann 😉

    8. Du er flink du!😉 Pappa bygde barndomshjemmet mitt selv – sammen med gudfaren min. Han er ikke typ 80, men så vidt passert 50. Jeg derimot, uten å bruke unnskyldningen at jeg er jente, er helt ubrukelig når det kommer til verktøy og snekring og fiksing. Sliter med å bruke skrujern på batterilukene til minis leker, liksom… Har nettopp lært meg å håndtere edderkopper uten å få panikk😂 Søsteren min derimot – hun kunne sikkert bygd et hus bare hun hadde hatt et sted å bygge det…

    9. Jeg har heller ikke peiling, men setter dere terassen kun på isoporunderlag? Er det ikke noe form for påler eller armering en eller annen plass? Syns det så litt rart ut…men så har ikke jeg peiling da… 😉 Lykke til!

    10. Aha, men det er ikke isopor serru. Isopor suger til seg vann og ville vært helt katastrofalt å bruke slik disse platene er lagt. Dette er XPS, også kjent som ekstrudert polystyren eller styrofoam 🙂 (jepp, måtte google litt, haha)

    11. Altså, man hører om alle disse som har bygget landet (les: satt opp lettvegger, lagt belegningsstein og vet opp og ned på en lekt, foring ++).
      Godt å vite at de har lært på samme måte som oss: learning by doing! 🙂

    12. Hohohoho! Ler godt av disse blogginnleggene om terrassebygging! Men altså…Har dere virkelig bygget en hel terrasse med bare håndsag? Lite tips: Går mye raskere med kapp- og gjærsag 😉

    13. Wohooo, takker for det 🙂 Kjøpt på nett, husker ikke helt hvor. Men når du sier det, på høy tid å bestille litt nye t-skjorter 🙂

      Teksten på skjorta er: “Question everything, worship nothing” 😉
      Kan for øvrig anbefale 6dollartees og bustedtees 🙂

    14. Vet du, den gikk faktisk i glemmeboka! Var jo 25+ i helgen, så gikk for baris eller t-skjorte. Innså at det viktigste var å snakke bredt og spytte masse, så ble jeg akseptert i håndverkerkretsene 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg