Hva er din biologiske alder?

Det begynner å bli en stund siden sist jeg tok fatt på en skikkelig utfordring, men nå har jeg endelig kommet over noe som passer meg midt i blinken: Hvor mye klarer jeg å redusere min biologiske alder på 30 dager?

/ samarbeid med Prior

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jeg så nemlig en filmsnutt om biologisk alder her en dag, og den motiverte meg skikkelig! Filmen er produsert av Prior i forbindelse med et eksperiment som tar tempen på folkehelsa og ser på hva man kan gjøre for egen helse på bare 30 dager!

For selv så mye vi snikskryter og poster bilder i sosiale medier, så er faktisk nordmenn blant de minst aktive i Europa. Usunt kosthold og mindre aktivitet har gjort at stadig flere nordmenn er mye eldre i kroppen enn vi er på papiret. Dette ønsker Prior å gjøre noe med og derfor kom de opp med “Alt for klubben”, en utfordring der fire karslige fotballsupportere møtes til duell for å prøve å senke sin biologiske alder så mye som mulig på bare 30 dager.

Utgangspunktet er kanskje sjokkerende, men resultatene er helt fantastiske! Se videosnutten og bedøm selv:

 

Ser du ikke hele? Du kan også se videoen her 🙂

 

Og da jeg så dette, tenkte jeg selvfølgelig:

– Hei, vent nå litt! Hva er egentlig min biologiske alder?? Og hvor mye hadde jeg klart å redusere alderen på 30 dager?

Og DET har jeg tenkt til å finne ut nå. Derfor tar jeg herved utfordringen fra Prior og starter allerede i kveld på min egen 30 dagers utfordring for å se hvor mange år jeg klarer å kutte av min biologiske alder!

Aller først må jeg finne min egen biologiske alder, og til det har jeg en app utviklet av et team fra NTNU. Dette betyr dessverre at jeg må ut på en grusom 4×4 intervalltest nå i kveld, men fasan heller, nå er jeg så vanvittig nysgjerrig, spent og motivert at jeg MÅ prøve. Det er uansett altfor lenge siden jeg har tatt på meg en hårreisende utfordring 😉

Dette er ikke en hysterisk slankekur eller én ert om dagen-diett, men 30 dager med fokus på sunn mat, trening, aktivitet og søvn. Sistnevnte kommer nok til å bli vanskeligst, men jeg innser at jeg blir nødt til å gjøre noe med lakenskrekken om jeg skal klare dette.

Jeg kommer til å blogge jevnlig om utfordringen de neste 30 dagene og føre en personlig dagbok med matinntak, form og søvnmønster, for å se på den mentale og kroppslige formkurven og ikke tallene på klokka. Jeg kommer sikkert til å ryke på en liten sjokoladebit eller to underveis også, viktig å kunne unne seg en liten klapp på skulderen underveis og ikke bli helt nazi heller, men for det aller meste: Jobba på!

 

Go Pete, go!

 

Jeg oppfordrer selvfølgelig alle som føler at det rykker litt i ostepoppen til å bli med. Bare last ned appen Mybioage (itunes eller google play), så er du i gang. Eller dropp appen og bare bli med okke som. Så tar vi en ny test om 30 dager og ser hvordan det står til. Målet er å senke biologisk alder til rundt 17 år, slik at jeg får med meg russetiden til våren 😉

Så gjenstår det store spørsmålet: Hvor mye yngre er det egentlig mulig å bli i løpet av bare 30 dager? Time will show!

 

 

P.S. Resultat av intervalltest og biologisk alder kommer i morgen, så snart jeg har kommet meg ut av fosterstilling 😉

/ Let´s do this!

* Sjekk ut Prior Norge på Facebook *

14 kommentarer
    1. Her skulle jeg absolutt hengt mæ på, men jeg må nok vente i minst 6mnd med sånn der trening. En nyoperert rygg klarer ikke å gjøre så mye.. Lykke til!!

    2. Ååh, auda. Nei, da er det bedre å bare ta det piano og se på meg slite så lenge. Får håpe jeg får noe ordnings på det da, ellers snakker vi tidenes mest uinspirerende inspirasjon, hehe 😉

      God bedring!!! 🙂

    3. Lykke til 🙂 Appen kan jeg dessverre ikke laste ned, da den ikke finnes i windowsstore, men trening og sunt kosthold er absolutt fokuset her i huset om dagen 🙂

    4. Neste gang du reklamerer for en kul app så sørg for at det er noe alle kan ta del i……vi er flere med windows telefoner. men 170 km på sykkel så langt i juli er vel greit aktiv tror jeg 🙂

    5. Du og Anne Brith Davidsen burde slå dere sammen og heller lagd felles videodagbok på snap.Omg så mye dere filmer i løpet av en dag..

    6. Jeg har nesten ikke lagt ut en pøkk de siste ukene, men i går ble det en stor kladd. Sånt varierer alt ettersom man har noe å snappe 😉

      Men altså… Hvis du synes at både Anne Brith og jeg snapper for mye… Hvorfor i all verden følger du oss da? Du står fritt til å slutte å følge meg hvis du vil, for litt av poenget med snap er jo å legge ut hva man gjør, ikke sitte i stillhet og la dagene passere 😉

    7. Altså, DET er ikke noe jeg kan ta på min kappe. At ikke dere har vett nok til å kjøpe dere skikkelige telefoner, er ikke min skyld 😉 Haha!
      Men sånn seriøst, det finnes sikkert ørten andre plattformer der ute også, jeg kan ikke ta høyde for at alle kan være med på alt, dessverre.

      Du får heller kjøpe deg en Samsung Galaxy eller Huawei, og ta del i moroa 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg