Hva kalte du bikkja??

Noen ganger, gjerne hvis vi er ute på kjøretur og jeg ser det deilige, late landskapet ligge foran meg i lange flater, kjenner lukten av havet og roen fra de landlige omgivelsene, tenker jeg at jeg er glad vi flyttet til Larvik.

Mitt nye hjem, der jeg fant kjærligheten og lykken. Et sted å vokse opp, et sted å bli gammel. Andre ganger føler jeg meg bare som en fisk på land. Slik som i går..

Vi var på stranden og nøt en nydelig sommerdag med et godt vennepar ute på Oddane Sand. Et sted jeg aldri før har hørt om, men som hadde alt man leter etter av sommerlig idyll. Nydelig strand, finkornet sand og en kiosk som selger is. Hvem trenger Syden?

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Men akkurat da vi hadde det så fint, ble jeg nok en gang minnet på at jeg er langt hjemmefra. For jeg skulle bare sette meg ned på håndkledet og ta en liten pust i bakken, da Christina spurte om ikke jeg kunne passe på plutten som lekte i vannkanten isteden.

– Æh, han klarer seg. Vi er jo bare noen få meter unna. Dessuten er det langgrunt og fritt for bølger.

– Jo, men allikevel da..

– Æh slabba, det ordner seg.

– Ja, men det er jo fortsatt maneiter da.

– Hæ?

– Ja, det er jo fortsatt masse maneiter her!

– Hæ?

– Hva?

– Hva er det du sier for noe?

– Hva da?

– Det er fortsatt… hva?

– Manæiter!

– Man.. æiter?

– Ja! Brannmaneiter, blåmaneiter og –

 

Og der kunne samtalen sikkert fortsatt, hadde det ikke vært for at jeg brast ut i et latterbrøl så høyt at det slo ut på richters skala. Resultatet er selvfølgelig at Christina og hennes venner nå mobber meg for å si brennmanet, som visstnok er litt for pent for det trevlefingrede larviksfolket.

Men altså… Brannmaneit?! Etter at jeg flyttet fra Oslo til Larvik, har jeg innsett at jeg blir nødt til å leve med en del rare dialektsforskjeller, men et eller annet sted må grensa gå. Og den går ved brannmanæit. Det er ingen som sier brannmanæit. Det heter brennmanet og det tror jeg vi alle kan være enige om.

Så beklager Larvik, men der blir jeg nødt til å trekke et poeng. Dere er kjempeflinke på å lage snitter, har nydelig kystlinje, verdens beste jordbær og gode fiskevann, men norsk er dere dårlig på 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ Manæit… x-)

* Følg Larvikshjerte på Facebook *

74 kommentarer
    1. Da jeg ble kjent med mannen min, og han snakket om maneiter trodde jeg han hadde en talefeil eller noe. Etterhvert, og etter å ha flytta til Larvik selv har jeg innsett at dialekten her er intet mindre enn snodig 😂

    2. Manæiter sier jeg fra Sandefjord også :-). Mulig fordi min far er fra Larvik og vi har hatt barndommens somre på hytta i Larvik. Derfor ingen tvil om hva Christina snakket om 😂.

    3. Hele familien min er fra Nøtterøy og jeg har feriert ved strandkanten der i en årrekke.. der sier vi manet…

    4. haha, frua har helt rett!
      Vi som vokste opp på sjølvaste 3280, i hjertet
      av Løveskæven
      har våre positive særegenheter språkmessig.
      Manæiter, pælær, mævlær.
      Så kom deg ned fra den derre sjøhesten din,
      gi Larvik og Tjølling
      poenget tilbake- og bli dialektisert – sånn at du kam være en av oss 🙂

    5. Er fra en liten bygd på Vestlandet , en perle i vest. Men språket har de også dessverre store problemer med. Kanskje det har med stor innflytelse fra sjøfolk fra fjernt og nært . Men til og med disse traktor elskende snålinger klarer å si brannmanet. Alt annet derimot behøver man en tolk for å forstå. Løye= morsomt , kjekt = bra , grævla = mye. Så du kan sikkert forstå mitt store problem da jeg flyttet til Oslo….

    6. Brennmaneit, blåmaneit og glassmaneit. Sånn er det bare i Larvik 😊 født og oppvokst i Hæljeroa, og kommer alltid til å holde fast på at det heter maneit 😁

    7. Åh, minner meg om en kollega av meg, hun har riktignok flyttet tilbake til Larvik, men jeg glemmer aldri da hun skulle ha matpause og skulle ned på “butta”! 😛 Jeg sto der med et ansiktsutrykk som skrek “hva pokker er butta?” Tror jeg lo så tårene trilla, men jeg syns det er ufattelig søtt ord for butikken da 😀 Nå er jeg Drammenser selv, så kan vel si jeg er vandt til litt forvirring fra ikke-Drammensere 😛

    8. Jeg leste samtalen og venta på poenget, aldri tenkt på at ikke det er vanlig og si maneit 😉
      Hilsen ei som har mye mævver på verandaen og 😉

    9. Larvikinger er noen snålinger 😉 vi mæler og går med pæler og mævler. Fævvler flyr i himmærn og skævven er full a de søteste markjolbær. Det er morro med disse dialektene 😊 god sommer!!

    10. Jag skal pula i trædgården sa min granne . Jeg stod med store øyne og tenkte , okei, det er sikkert greit … Min svenske mann holdt på å dø av ansiktsutrykk mitt.
      Altså, pula i trædgården er å pusle, luke litt og være i Hagen.

    11. Haha. Jeg opplevde det samme når jeg traff samboeren min som er fra Larvik. Selv er jeg fra Moss, så maneit hadde jeg aldri hørt om. Jeg trodde helt ærlig han uttalte det feil, så jeg rettet på han. Men da gjorde han det klart at maneit heter det i Larvik. Jeg fortsetter konsekvent med å si manet. MANET! 😛

    12. I Tromsø er det mye mæ, dæ, åss, æ og dåkker.
      Vi sier også “det svømte en hoind, med ett oill pledd i moinn, over Tromsøsoind” (det svømte en hund, med ett ull teppe I munnen, over Tromsø sundet)
      Men må holde her oppe sier vi manet ikke maneit.

    13. Jeg bor i skien og her sier vi også brennmanæit ( eller brannmanæit sånn egentlig)
      Litt usikker på om dere sier skaumann i Larvik, men det er da altså Flått her borte, og det er en snau halvtime fra Larvik 🙂

    14. Selv i Bodø sies det “Brennjmanet”, men som barn sa jeg “brennjmagnet” da jeg trodde manet var en Oslo-aktig måte å si magnet på!

    15. Hehehe
      Ja du ska få bryna deg med unga etterhvert…
      I tillegg til at vi mævlær, ser på fævvlær, og bruker pælær, er redde for brannmaneiter, misliker ihvertfall jeg sluer, og jeg hatær å klatre i steian/stegan…
      Og idag er dagen for flyvemævrær…!

    16. Jeg er fra inntrøndelag og her kan vi si: koppkluss om maneter(som regel glassmaneter) .. Ellers så er det vel kanskje brennmanet som er det som sies mest

    17. I haugesund sier vi, brannmanet! Har aldri hørt maneit før haha, bor nå langt unna i bø for å studere og det oppstår ganske ofte dialektforskjeller som ender i sprutlatter både fra min haugesundsk og de “bokmålerene” som jeg omgås med 😀
      Kan gjerne bistå med ett par ord om du går frem med ideén om ett innlegg om rare ord og uttrykk, det er tydeligvis en flust av ord jeg ikke visste andre utenfor rogaland ikke forstod, før jeg begynte å omgås med folk fra østlandet!

    18. Haha 😂 Er det egentlig et ord? VET de snakker snålt visse steder i Vestfold asså, men MANEIT? 😂😂😂 Jeg er jo fra svarteste indre Østfold og tilogmed der sier man MANET 😂 Søt den lille dama di asså 😘

    19. De sier det her i Sandefjord og.. De sier generelt mye rart.
      Nå har til og med 7-åringen min begynt å si “ho” i stedet for “hun”.
      😳

    20. Jeg har alltid sagt brannmaneit. Lemster er et ord mange ikke skjønner, sier dere lemster i Larvik, eller er dere støle der? Armodsbøya er det også mange som ikke har hørt om. Det er når du er så sulten at du ikke engang orker å lage mat! 😛

    21. Hehehe, vi kaller det kobb-klys og brannkobbklys på Averøya på Nordmøre. Dialekt er fantastisk 😀

    22. Mulig “butta” er mer normalt enn hva jeg har fått med meg, hehe 🙂 Vi Drammenserne er jo ikke så fisefine i språket sjæl ;P Sier som Anna Maria; Dialekt er fantastisk!

    23. Larvik å Porsgrunn har vist mye lik dialekt ser jeg.
      Å med min kjære fra kolbotn så har vi masse Dialekt forskjeller. Den han desidert har ledd mest av er vel domple (dumphuske). Men ellers ganske mye han synes er festlig 🙂

    24. Altså.. Som drammenser prater jeg litt bredt, og det er hel normalt å si pæla, påsa, skæven, fævel osv.. Men det heter jo manet!! Eller ev mannet.. 😂😂
      🙂

    25. Koppspy – eventuelt “breinnmanet”. Kommer fra skjæringspunktet mellom Lofoten, Ofoten og Vesterålen. Husker jeg hørte en som sa “brainnmagnet” en gang, men det var en unge, og jeg regnet med han ikke hadde lært å prate ordentlig ennå … Dialekter og språk er råkult, da! 😀 Bare innad i Nordland kan én si “Kom og bi med mæ”, der en annen vil si “kom og bi mæ me”. Og jeg sa “huinner” til en finnmarking, og hun forsto meg ikke før jeg kapitulerte og sa “huindre” (100). Det er om å gjøre å høre hva folk mener, ikke henge seg for mye opp i hva de sier! 😉

    26. *haha* I Trøndelag sier vi breinnmanet og koppklys (sistnevnte er det som vel heter glassmanet på fint). Traff ei fra Sørlandet på nettet en gang og lurte veldig på hva ungene deres hadde gjort da hun fortalte at de hadde ronset… Her sier vi at vi disser, andre steder husker de. :o) Dialekt er artig!

    27. Av alle ting håper jeg ikke du og gubben møtes over en øl! Han er mer enn nok oppgitt over dialekta mi om ikke du skal fyre oppunder😂.
      Brannmanæit er vel det eneste han ikke har kommentert spydig ennå så denne håper jeg ikke han kommer over😂
      Han kryper ned i fosterstilling og river seg i håret når jeg sier jeg har vondt i den øra!
      Lirer av meg ett lite dei te!
      Tenk at noen kan finne på å si møe!
      Eller Mævle😵
      Eller Gud forby- smeike!
      A og æ endingene overlever han heldigvis😂

    28. Hehe.. Har vært på Oddane hver eneste sommer, i hele mitt liv og der er det brennmaneter. Aldri sett en eneste maneit. Akkurat der må du stå på ‘krava’.
      Menneh, utenom det.. Fiiiineste stranden i Norge asså.. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg