Kjære grillmatprodusenter: HVORFOR?!

Jeg ber ikke om en lang utredning.

Jeg spør ikke om innsyn i styrets årsberetning eller generalforsamlingsprotokoll.

Jeg vil ikke vite deres nøkkeltall, hva dere stemte ved sist valg eller hvordan dere liker det i senga.

Jeg bryr meg ikke et fnugg om hvilken blodtype dere har eller hva dere tenker om Donald Trump.

Men én ting spør jeg dere, og jeg forlanger faktisk et svar!

 

  • 8 grillpølser
  • 3 bratwürst (3 for 2-tilbud = 9)
  • 10 lomper
  • 6 store pølsebrød
  • 12 små pølsebrød
  • 8 hamburgere (én type)
  • 4 hamburgere (en annen type)
  • 2 veggisburgere
  • 6 hamburgerbrød

 

HVORFOR?!!??!?!

Kan det virkelig være så forbannet vanskelig å lære seg å telle?! Én pølse, ett pølsebrød – hva er problemet? Kan dere vær så snill å ta et møte med produsentene deres og bli enige en gang for alle?! Det burde ikke ta mange minutter, bare en rask kaffe for å si:

– “Okei, Leif og Børre, hør nå. Fra nå av lager vi LIKT antall pølser som pølsebrød per pakke. Så når Leif lager 10 pølser per pakke, følger Børre opp med 10 lomper. Eller pølsebrød. Det samme gjelder for hamburgere. Er det forstått?”

Og vips, på 10 sekunder har dere løst en av sommerens desiderte mest irriterende logistikkproblemer. Eller er dere sånne folk som liker å kjøpe ny bil med bare tre hjul? Fire flasker øl i en six-pack? 11 kurver jordbær på et brett? 7 dl melk på liter´n?

Nei, for dere er ikke ravende gale psykopater, dere er bare litt dårlig i matte. Det høres kanskje ikke ut som en stor sak, men sånn som dette kan vi faktisk ikke fortsette. Man sitter jo og lurer på hvorfor det er krig i verden, men er det så rart, når ikke en gang pølse- og pølsebrødprodusenter kan prate sammen?

Så la oss heller spille hverandre gode. La oss jobbe sammen som tangentene på et piano og danse gjennom livet i full harmoni.

10 pølser, 10 pølsebrød – det er ikke så forbanna vanskelig.

 

 

/ All grill – no chill

* Følg Pølsehjerte på Facebook *

63 kommentarer
    1. Må si at jeg tenkte på filmen Brudens far når jeg leste dette. Han endte opp innelåst. Hehe. Men er helt enig! Tar de høyde for at for eksempel ei lompe revner?

    2. men atte altså….lomper brukes også til grillribbe må vite. Og hamburgerbrød til overs……det er en snasen sandwich dagen etter på tur, med smør og digg pålegg 🙂 no problema

    3. OMG! Dette har jeg irritert meg grønn over også! Nå er det like før det blir Peter for President altså!! La oss håpe du kan lage like mye fuzz for pølse-lompe-hamburger-brød-problematikken som S.E klarte å lage med påskeeggene til Freia (eller Mondelez da, om man skal være helt pertentlig)!
      Peter for President!

    4. Dette er egentlig bare ett utspekulert triks for å få oss til å hele tiden Være nødt til å kjøpe nytt 😉
      Men ja… forbandet irriterende….!

    5. Helt enig. Men jeg syns faktisk der er større problemer med maten vår. 1. Der er alt for mye salt i …vel ja…alt!
      2. Men det er et mye større problem at der er kreftfremkallende og ellers helseskadelige stoffer i ufattelig mange varer som vi kjøper hver eneste dag…brød, syltetøy, selv kjøtt i frysedisken. Ikke rart at antall krefttilfeller eksploderer når folk får dritten i seg hver eneste dag igjennom maten.
      Hvis man tar seg tiden og ser igjennom ingrediensene av ting og sjekker hva de gjør (http://www.matvareguiden.no/sider/e_nummer_alle.asp) så finner man ut av at man spiser ganske mange helseskadelige ting og ting som kan føre til alt fra ADHD, allergier, nyreskader, Alzheimers etc.

    6. De jeg kjøpte i går var 2×8. Og ikke bare det, men noen lompepakker er vel også bare 6 stk.. Whyyy? Hvorfor ikke bare et standardisert opplegg. f.eks 10. metrisk system, enkelt å huske.

      Forventer at Erna kommer på banen med et svar rimelig brennkvikt 😉

    7. Kjøp pølser i løsvekt hos slakteren så kan du kjøpe pølsebrød først. Ikke minst slipper både du og barna dine spise MUK pølser, vinn vinn 🙂

    8. Inntil videre skal vi bare være glad at de svina ennå ikke har oppdaget oddetall og primtall. Les: Saken kan glatt forkukes opptil mer enn der vi er pr i dag.

    9. Her er det snakk om kroner og ører. Du må kjøpe 2 pakker istedenfor 1. Dette blir det mye penger av iløpet av året. Hadde du solgt noe lignende, ville du da gått med på å gå ned i salg med la oss si 2mil. Bare for at folk skal ha det lettere ? Er vel et klassusk ilandsproblem 😉 . men for all del, jeg ser problemet selv, men sånn er det bare 😉

    10. Hei. Nå følte jeg du hadde litt lite å gjøre eller kjedet deg for det der er vel litt vel smått å irritere seg over.. Hvis man er redd for å brenne inne med ett par pølsebrød og lomper etter grilling da bør man komme seg ut litt tror jeg. Dessuten så tviler jeg på at du griller bare en gang pr sommer.. God sommer uten Pokemon Go😃

    11. Såååå irriterende!
      Regner med du arrangerer en underskriftskampanje slik at vi kan få slutt på dette

    12. Enig! Var nesten hallelujastemning når jeg rasket med meg en pølsepakke og en pakke med lomper til båtturen, for å finne ut når vi skulle grille at det var – hold deg fast – 8 i hver pakke! Matchende antall! Det har ikke skjedd siden ca for alltid. Akkurat nok til at jeg og gubben fikk spist opp alt også 😉

    13. For å la deg bli gladere har faktisk best pris og nordfjord stappet 12 pølser i pølsepakkene sine 🙂

    14. Det er noen pølsepakker med åtte i, også (wienerpølser gilde eks) Det kommet vel an på vekt. Når det kommer til lomper varierer det på 8 og 10 – igjen vekt. Og pølsebrød kjenner jeg ikke til…. Hamburgere derimot er det 4 og 6 burgerbrød. Den synes jeg er irriterende når jeg steker opp 8 kaker av 800g deig. Her må vel alle produsentene bestemme seg for et gitt antall, hvis ikke går det ikke!

    15. Så enig!! Tenk bare på hvor mye MATSVINN dette fører til da! Forventer at dette blir rettet opp, og at de ansvarlige legger seg helt flate, beklager og går av. 😉

    16. Nei, vettu, det tror jeg faktisk ikke noe på. Jeg tror du jobber for en av de store pølsegigantene og bare er en lobbyist for å roe stemningen i kommentarfeltet 😉

    17. Endelig en som stiller de viktige spørsmålene. Det er forsvidt greit om det hadde vært 8 pølser og 10 lomper, siden det alltid revner en lompe eller to. Men 10 pølser, og 8 lomper? Hadde kanskje vært greit i Nord-Korea.
      Hva med 4-5 pack pølser forresten? Det hender jo man bare skal ha et parr pølser på si.
      Lukter fakkeltog detta..

    18. Yes! På tide at jeg blir tatt på alvor med mine dagsaktuelle problemstillinger. Og vet du, jeg er helt med på tanken at dette lukter Kim Jong Korv.
      Jeg ønsker også svar på hvorfor man kjører 3 av spesialpølser som bratwürst og chilipølser. Det hjelper ikke en skit med 3 for 2, for da ender man bare opp med 9 som blir feil enten man får tak i 6, 8 eller 10 lomper. Dafuq?!

      Erna, dette må du rydde opp i sporenstreks, ellers må du gå. Jeg tenker folkeavstemning og pølsetog, men kanskje vente til alle er ferdige med Pokemon Go først 😉

    19. Jeg skjønner ikke hva som er galt med det metriske system? 10 pølser, 10 lomer, 10 hamburgere, 10 hamburgerbrød. Evt. 5 av hver. Bare lag en bransjestandard! Folk altså…

      Og wienerpølser må holdes utenfor dette, da det ikke er grillbart. Selv om… Spør du meg smaker grillet wiener bedre enn grillet grillpølse, men det får bli en annen debatt 😉

    20. Dette er salgsstrategier,som med alt annet. Det som irriterer meg mest er hvorfor jeg må kjøpe 1kg.gulrøtter,3 paprika i plast,5 smaksagurker, svære salatposer osv. Hva med oss enslige? Det blir uendelig matsøppel fordi man er nødt til å kjøpe store kvanta av alt.

    21. haah ! det er for å tjene cash!! du må kjøpe 2 poser brød hver gang du kjøpter kjøttet. Og står det igjen mye brød kanksje du kjøper mer kjøtt? 😛

    22. Jeg er helt enig. Dagen dette oppsto, skulle jeg ha hamburgere. Trengte ca. 8. Men 8 var kanskje litt for lite. Så da måtte jeg kjøpe… 16! Trengte hamburgerbrød til disse og disse kommer i 6-pack, så da måtte jeg ha… 18! 16 vs 18.The deuce?!
      Nei, verden står ikke til påske.

    23. Ah, jeg er så inmarri enig, er speiderleder og alle de gangene man skal kjøpe pølser i litt store kvanta blir det et he”’tes regnestykke, i stedet for en pakke pølser = en pakke lomper. Og ale de som bærer med seg en hel pakke fordi man ikke får kjøpt mindre enheter en 8 eller 10 grillpølser, er det så vanskeligå lage en mindre pakke også, de fleste andre får det til.

    24. Dette er jo helt agurk. Hva hvis man kjøper en 10 pk grillpølser, noen vil ha brød og noen vil seff ha lomper? Det vil ikke gå opp uansett! Noen vil kanskje ha brød og lompe eller to lomper.

    25. Men det er 12 pølsebrød i en pakke, 12 wienerpølser i en pakke, så om kjøttprodusentene øker antallet i pakkene grillpølser til 12 per pakke og 6 hamburgere per pakke til å passe hamburgerbrød pakker, så går det opp i opp med wienerpølser, grillpølser og spesial pølser(4 i en pakke blir 3 pakker pølser på en pakke pølsebrød, 3 pakning spesial pølserblir 4 pakker på en pakke pølsebrød) 😀
      Problem løst <3

    26. Det finnes nok mange slike saker å irritere seg over. Selv var jeg i min ungdom mer irritert over at geitosten passet til knekkebrødet

    27. Et råd for å spare dere for denne ” irritasjonen ” .
      Slutt å spis pølser og pølsebrød eller hamburger og hamburgerbrød.
      Bare vomfyll og usunt 😉

    28. Det er vel pga pakking for frakt det er forskjellig. Om man legger til ell tar bort noen pølsebrød (eller i andre ting du nevner), vil det ikke passe i eskene de pakker å frakter det i

    29. Hvis folk synes det er dyrt nå, så kommer nok prisen til øke i smug. Ingen forandrer noe uten at det koster i ene eller andre enden. Så bare fortsett å klag hvis dere vil betale mer!

    30. Ja, nå har jeg opplevd flere ganger at pølsebrødet går i stykker, og om de i tillegg fjerner de ekstra som følger med blir nok prisen den samme tenker jeg, så jeg er bare glad til 🙂

    31. Eneste som er mer frustrerende på sommeren er ispakkene som kommer med 5 Stk i pakken når man er 2 personer i hus, blir alltid loddtrekning om den siste isen, eller så må man også her kjøpe 2 pakker for å få det til å gå opp 😂

    32. Jeg er enig når det gjelder pølser og brød, men jeg vil ha flere lomper i pakkene enn det er pølser i pakkene, ettersom jeg spiser lompeR med pølse. Altså 2-3 ferske deilige lompeR pr pølse. 🙂

    33. Godt poeng, men kunne ikke det blitt solgt som et slags nisjeprodukt? Pølsebrød + lompe – kombo? For min del kunne de gjerne lagd en mellomting mellom grill og wiener også, for helt ærlig synes jeg wiener smaker best på grillen, men det blir liksom litt feil. Som å varme brunost eller ta ketchup på syltetøy. Så gjerne en Griner i hyllene 😀 (grillwiener, haha)

    34. Hei.
      Kjøp Gilde sine grillpølser, de kommer i pakker på 10stk.
      Hvis du da i tillegg kjøper lomper, så er du bankers, de fleste lomper kommer også i 10pack 🙂

    35. Der er vi inne på et annet problem: Wienere er jo mye bedre å grille enn grillpølser, men de kommer vel bare i 8? Uansett, der er det bare jeg som er vanskelig. Synes fortsatt alt kunne vært produsert i 10-pack fra alle produsenter. Det metriske system funker for alt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg