Hva er greia med Pokémon GO?!

Da jeg først hørte om Pokemon GO, tenkte jeg som alle andre over 12 år: “Næææh, ikke noe for meg.” Så hørte jeg om det igjen. Og igjen. Og igjen. Og til slutt tenkte jeg: “Okei da, jeg får vel laste ned da, bare for å se hva alle maser om.”

Og nå… er jeg helt hekta!

Fra å tenke at jeg er minst én generasjon for gammel for Pokemon, flyr jeg nå gatelangs for å jakte på Eevee, Zubat, Squirtle og selvfølgelig den ultimate gullkalven: Pikachu.

 

 

Jeg vet ikke om jeg skal gidde å prøve å forklare hvordan spillet fungerer, men kort fortalt skal man altså jakte på ulike dyr/pokemons. Disse finner man overalt på tilfeldige plasseringer og spillet tar plass på et ekte kart. Derfor må man bevege seg rundt for å finne pokemons, pokestops og gyms, og det er grovt sett alt du trenger å vite for å lese videre.

Jeg har alltid ansett Pokemon for å være en av de tingene som skaper en tydelig generasjonskløft, og derfor er det så herlig ironisk at det er akkurat Pokemon Go som skal smelte generasjonene sammen igjen. For her en kveld tok jeg meg en joggetur. På turen tok jeg med mobilen for å se om jeg fange pokemons på veien.

Rett oppi gata for oss er det et Pokestop, der man går for å samle goder i spillet. Når jeg kom joggende den kvelden, så jeg en bil stå parkert der pokestoppen er. Jeg tittet inn og der satt to karer i 20-årene og sveipet iherdig på mobilene. Bak dem sto firer karer til, disse kanskje 15-ish, alle med hver sin sykkel og mobil. Alle tittet på meg da jeg jogget forbi. Jeg ga dem et lite nikk og viftet med mobilen. De sendte anerkjennende nikk tilbake. Vi er dus.

 

 

Rent økonomisk er dette også et pengeeventyr uten like for alle som har utviklet spillet. Nintendos aksjer fyker til værs og Apple ligger an til å tjene astronomiske summer på kjøp-i-app.

Men den virkelige revolusjonen i spillet ligger i at det over natten har klart det ingen andre har klart før: Få de mest hardbarkede spillnerdene opp fra kjellerstua og ut i naturen! For selv om spillet har vært ute i hardt vær og man leser saker der fanatiske spillere hopper over gjerder til stengte lokaler eller skaper farlige situasjoner i trafikken på jakt etter pokemons, hylles spillet kanskje først og fremst for at det har klart å knekke koden til hvordan man skal klare å aktivisere den stillesittende dataspillpopulasjonen.

Og det er faktisk ganske stort, for plutselig har de som kanskje ikke har sett solen på en god stund, begynt å fly gatelangs, enten til fots eller sykkel, og dekker avstander på opptil flere mil om dagen!

 

Vattnisse in tha house! 😉

 

Og dette er ikke bare noe jeg har lest, dette ser du overalt. Spør en som spiller om hvor det ligger et pokestop eller gym i nærheten og legg merke til hvor mye aktivitet det er rundt der for tiden. Spesielt på kveldstid. Barn, ungdom og voksne, alene eller i grupper, flokker rundt dem til alle døgnets tider. Mange sykler for å dekke større avstander over kortere tid, mange har med hunden.

Uansett form eller fasong: Du kjenner dem fort igjen der de virrer rundt som sankthansormer med mobiltelefonen som sin ledestjerne i en konstant jakt på pokemons, baller, egg og XP.

 

 

Dette er også strålende nyheter for alle landets hunder, som får flere og lengre lufteturer enn noen gang før. Bare spør Teo 😉

Så enten du er med på greia eller ikke, nå vet du i hvert fall litt mer av hva det går i. Jeg skal ikke stikke under en stol at det fortsatt er utrolig nerd, og som tobarnsfattern føler jeg vel egentlig at jeg er hakket for gammel, men samtidig… Må fange alle 😉

 

 

/ Game on! #pokemonkroppen2016

* Følg Pokemonhjerte på Facebook *

27 kommentarer
    1. Tips: ser du har mange eveee. Behold den med mest Cp, gå inn på de andre, bla ned og trykk transfer. Da får du cookies for å øke level osv på de 🙂

    2. Veldig mange av de som var barn på 90 tallet når de samlekortene var populære og det gikk pokemon på tv (husker det jeg) tror jeg også liker pokemon. De som var barn på den tiden er vel voksen nå , altså godt over 20. Kanskje begynner noen til og med å nærme seg 30 årene av de som vokste opp når pokemon først ble populært på 90 tallet 🙂

    3. Vil dette ende slik som da du var hekta på Skam 😂😂😂😈 Blir da det neste Jodel? Neida kødder, her i huset er hele familien på jakt fra 40år til 12. 😂 Happy hunting. Og du!!! We got Picashu på Hvaler. 🤘🤘🤘👍☀️☀️

    4. Heheh…kongebilde det nederste 😀 Pokemon Go er gøy det…trodde ikke jeg noen gang skulle høre setningen jeg fikk servert av jentungen i går … Mammaaaa , kan du slutte å fange pokemons så vi kommer oss videre?

    5. Hehe! Jeg er nesten en halv generasjon eldre enn deg (46) og spiller… 😉 (Har forresten aldri hatt noe forhold til Pokemons tidligere i noen variant…)

    6. Ooooh yes! Tenkte på det, og det er mye det samme.
      Er faktisk såpass fjortiss at jeg allerede er på Jodel. Kokte bra der inne i går, da serverne hang stort sett hele dagen 😉

    7. Hei 🙂 du, jeg lastet ned dette spillet i går, tenkte å teste det ut med sønnen min i dag, vi hadde en pokemon på verandaen vår, men så har vi ikke flere sånne baller for å ta dem, hvor får vi tak i det? Må det kjøpes eller kan man lete etter det også?

    8. Hei Tina!
      Pokeballs får man på pokestops. De ser du som blå firkanter på kartet. Pleier å være endel av disse rundt om kring, alt ettersom hvor du bor. Ligger ofte på monumenter og den slags. Så går du helt opp til den og når du er nærme nok, bytter den form. Klikk på ikonet og sveip på sirkelen som dukker opp, så får du pokeballs og andre ting (egg, revives etc).

      Får gjerne 3-4 baller per gang og pokestoppen kan brukes med få minutters mellomrom. Et kjempetriks er å finne seg en fast løype med typ 3 pokestops etter hverandre. Aktiver alle tre på veien til den lengst unna, så er de første klare for en ny runde på veien tilbake 🙂

      Skal være mer enn nok for å slippe å kjøpe baller, selv om jeg har måttet gjøre det én gang. Plutten fikk prøve spillet og brukte opp ørten baller i prosessen, haha!

    9. Når 10 åringen uttaler :Jeg gleder meg til fjelltur i morgen, kanskje det er en pokestop på toppen. Da vet man at spillet er en suksess. Fantastisk…
      Selv er jeg gretten fordi incencene mine ikke virker 🙁

    10. Og takk for at du beskrev litt om spillet, har nesten blitt litt halvgal av alle som skal annonsere på facebook at de er ute å jakter pokemon – så derfor etter at du beskrev spillet nå så trenger jeg heldigvis ikke å laste det ned selv for så å bli avhengig :p

    11. Jeg er født i 92, det vil si at i dag så er denne tobarnsmoren 24 år, og jeg kjenner nostalgien kommer løpende når jeg finner frem mobilen og jakter pokemons mens jeg triller den minste kidden. 😉 Selv om jeg prøvde å rope om at Pokemon var kjedelig når det kom på barnetv fordi mine brødre ville se det, så var jeg nok smått hekta allerede på bleiestadie. 😉

    12. Jeg har aldri vært noe Pokemon fan i hele mitt liv og solgt alt av Pokemon spill som har kommet innenfor disse veggene hjemme.. men Pokemon Go måtte jeg bare ha!

    13. Er så heldig(eventuelt uheldig) at det er en pokestop i bakgården, så kan spille konstant. Finnes noen fordeler med å bo midt i byen!

    14. For Guds skyld, ikke gi bort alle Eeveene! Du trenger tre stk for å utvikle alle tre typene, så jeg ville beholdt de tre sterkeste til en hver tid og heller samle godteri ved å gi fra seg de svakeste etter de tre. 😱 Ryktene sier at du ikke kan velge andre enn den aller første, så man må kanskje prøve flere ganger før man får tre ulike.

    15. Haha, I knooooow! Sliter med godteri der nå, for jeg har utviklet to av dem og fått Flareon på begge. Har mer enn nok å gå på da, de dukker opp i hagen her hele tiden, haha!

      Er på en personlig jakt etter Oddish jeg nå, hengt meg helt opp i at jeg skal maxe ut han 😀

    16. Et litta eevee-tips; for å få utviklet alle tre kan du bytte navn før du utvikler 🙂 For å få en Jolteon må du bytte til ‘Sparky’ før utviklingen, for en Vaporeon må du bytte til ‘Rainer’ og for en Flareon må du bytte til ‘Pyro’. (http://gamerant.com/pokemon-go-guide-eevee-evolution-flareon-vaporeon-jolteon/)
      Er for øvrig 94-modell og vokste opp med dette (hadde pikachubamse, tskjorte og sengetøy for å nevne noe, haha) OG DETTE ER SÅ GØY. At jeg skulle gå rundt og fange masse pokemons i en alder av 22 hadde aldri falt meg inn. Har to pokestop rett utenfor leiligheten, og kan love deg at det er litt av et party hver eneste kveld med dobbel dryss og hele pakken!

    17. Aaaaaaaah, er det SÅNN det trikset funker! Har lest den saken selv serru, men trodde de ville auto-evolve hvis man byttet navn. Men NÅ er jeg med. Sweeeet! Har nemlig fått Flareon begge ganger til nå og trenger noe nytt 😀

      Btw: Tok akkurat min lokale gym med en 900 Pidgeot mot en 1100 Flareon. Nice 😀

    18. Jeg elsker spillet jeg også. Tvang mamma til å kjøre sakte rundt i nabolaget, tror hun aldri har vært så flau i hele sitt liv. Ble akkurat 20, men jeg rører enda i isen, så synes jeg har lov. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg