Posekake eller hjemmelaget – hvem f… bryr seg?

Jeg hadde egentlig tenkt til å la hele debatten om posekake vs hjemmelaget passere, men i dag lagde jeg muffins med barna og da fikk jeg plutselig et helt nytt perspektiv på saken.

 

 

For dere som ikke vet hva jeg prater om, så har det en stund vært en pågående debatt om hvorvidt det er innafor å stille til skoleavslutning etc med posekake fremfor hjemmelaget. Uperfekt mammablogger Casa Kaos har gått i bresjen for posekake og selvfølgelig eglet på seg en hel armé av mammapoliti, samt konfektkonge Pascal, som tilsynelatende mener at hjemmelagde kaker er minst like viktig som jord, sol, luft og ild.

Jeg hadde egentlig tenkt til å la hele debatten skli, men det var inntil jeg sto på kjøkkenet i dag og det slo meg: Dette synes jeg er skikkelig trivelig! Vi knekker egg, vi søler og koser oss, og det skikkelig moro! Men… det tar tid, det blir grisete og resultatet er ikke garantert perfekt. Man kan potensielt ha kastet bort en times tid på en kake som smaker grevling, men hva så? Hva er viktigst? Å sette tenna i mest mulig kakestoff eller kose seg langs veien?

Videre følger en ektefølt raljering skrevet i ett strekk uten en eneste pause, ei heller for å puste 😉

 

 

For debatten handler jo ikke egentlig om kakebaking, men om prioriteringer, holdninger og verdier. Hva noen mener er latskap, mener andre er en prioritering av andre interesser. Der noen ser muligheter, ser andre tidsklemme. Konfektkongen Pascal har gått ganske langt i å antyde at de som bruker posekake er en gjeng med latsabber som bruker tiden sin feil. På motsatt side er det blitt sagt mye godt om posekaker for de som ikke nødvendigvis bryr seg så fryktelig mye om kaker.

Og det var ikke før jeg sto der med slikkepott og eggeskall og kakaopulver overalt, at jeg endelig fikk et klart perspektiv på hva jeg mener om alt jeg har hørt nevnt i denne saken.

 

1. TID

De som sier at det tar like lang tid å lage hjemmelaget kake som en posekake, lyver. Det tar lengre tid. Fra litt lenger tid, til veldig mye lenger tid, alt ettersom. Å si at det tar like lang tid, blir like Johnny som å si at det tar like lang tid å smelle sammen en hjemmelaget pizza som en frossen grandis. For det gjør det ikke, så ikke gidd å prøv dere engang.

Jeg skal innrømme at å lage hjemmelaget muffins fra scratch i dag gikk mye fortere enn jeg først antok, men man må fortsatt knekke egg, piske opp eggedosis, smelte smør etc og til slutt står man knedypt i et hav av oppvask. Men så kommer spørsmålet da: Hva er egentlig hensikten med kake? Er det ikke å kose seg? Hvis man ikke har tid til å lage en stusselig kake for å kose seg, har man da egentlig tid til å kose seg?

Og la oss være ærlige her: Posekake er latskapens krykke. Jeg sier ikke at det er feil, jeg bare kaller en krykke for en krykke. Og det er ikke alltid bra, for å lage kake kan være skikkelig kos! I hvert fall hvis man får med seg to små hjelpere på kjøkkenet. Men igjen, det var meg i dag, på en fridag, ruset på kaffe og med god tid på klokka. Hadde jeg vært på min syvende kveld med kommandokake til nok en skoleavslutning, ville jeg garantert gått for et posekake-maraton uten like.

For kake handler jo nesten mer om en slags sosial kontrakt enn noe annet. Man kan liksom ikke møtes til staselig lag uten at det skal være flere kaker enn hoder involvert. Jeg har ikke tenkt til å bite av hodet på noen her, jeg mener bare at hvis ingen har verken tid, gidd, lyst eller råd til å lage kake – kan vi ikke bare drite i det og heller servere potetgull? Men for all del, la oss inntil videre holde på fasaden og mikse pulver og vann mens ingen ser på 😉

 

2. SMAK / NÆRING

Så er det dette med smak da. Og næringsinnhold! Helt ærlig: Når det kommer til kake, er jeg ikke så fryktelig opptatt av næringsinnhold. Man spiser ikke kake for c-vitaminene, man spiser det for kos. Om den inneholder 150 eller 160 gram sukker pr bit, er ikke så veldig farlig. Selv liker jeg å eksperimentere med dadler og den slags, men noen ganger det like greit å kjøre full pupp og heller legge ved en gratis tannbørste.

Å spise kake for næringsinnholdet, blir som å røyke for å få seg litt frisk luft. Om næringsinnholdet i kakene derimot er et stort problem, burde man heller vurdere hvor ofte man befinner seg rundt kakefatet.

Og hva gjelder smak: Posekake kan være vel så godt, om ikke bedre, enn hjemmelaget. Posekake er tross alt laget på en idiotsikker mal. Du får ingen orgasmisk smaksopplevelse for historiebøkene, men ofte er det mer enn godt nok. Det er bare kake. Du vil bare stappe fjeset med noe søtt inntil kaffen. Om det er økologisk vanilje eller first price vaniljesukker spiller oftest liten rolle.

Hjemmelaget kake er dessuten en lang prosess med russisk rulett i hvert ledd. Eggeskall kan snike seg med, bunnen kan brenne seg, glasuren kan bli for tynn, vitale ingredienser kan bli glemt etc. Og hvis du ikke liker å gamble, blir posekake som å sette penger på Rosenborg på 90-tallet.

Dette blir kanskje som å si at billigvin kan være bedre enn franske skatter fra 19-pil-og-bue, men igjen: Hvert til sitt bruk. Skal du på din niende skoleavslutning for uken, trenger du ikke diske opp med croquembouche. Skal du derimot bidra i et bryllup, blir det litt klamt med en langpanne fra toro 😉

 

 

3. VERDISYN

Folk som er lidenskapelig opptatt av kaker vil selvfølgelig skilte dette som det viktigste i verden, men sånn er det jo med alle ting. En baker vil si at godt brød skaper folk, en bilselger vil liste opp ørten tusen grunner for hvorfor man bør legge veldig mye penger i bil, en madrasselger vil gi deg antall timer du sover i løpet av et liv og heve ett øyebryn og ikke en gang tenk på å spørre en gymlærer om viktigheten av å bevege seg.

Jeg skjønner hva Pascal mener når han føler at posekaker truer våre verdier og hva vi lærer våre barn, jeg mener bare at det blir helt banalt å sette streken ved kake. Hvorfor ikke hjemmebakt brød? Eller pizza? Eller brun saus? Kake er tross alt bare snop, uansett hvordan man vrir og vender på det. Brød derimot. Eller vaskehjelp. Eller robotgressklipper. Eller automatgir. Eller fuckings omelett på kartong!

Noen barn vil lære å bake kaker fra bunnen av, andre vil bare mikse pulver med. Noen barn vil lære å bygge en bil med bare nevene, mens mine barn vil lære hvordan man fyller spylervæske…

Visse ting er viktigere for noen enn andre, og enten det er kaker, politikk eller bildeler, poenget blir det samme: Folk må få gjøre hva pokker de vil. Om det betyr å pelle buser, lage posekake eller sove på spikerseng, får bli deres sak. Og uansett: Lager man posekake, så lager man da i hvert fall noe – er ikke det tross alt bedre enn ingenting?

Nå er ikke jeg noen stor kakesnobb, men folk har ofte sine grunner til å gjøre som de gjør og jeg synes ikke noens nese hører hjemme i andres pepperkakehus. Rent personlig mener jeg det er verre å være en moraliserende gjøk som hever seg over andre og ser ned på deres valg basert på en antakelse om at ens egen sannhet er den eneste rette, fremfor hva enn den andre personen måtte servere på en skoleavslutning.

 

 

Sånn. Det var alt. Jeg velger derfor å avslutte denne raljeringen med en leveregel jeg mener burde overgå det meste annet og stå aller fremst for ens valg her i livet: Kardemommeloven.

“Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil”

(med mindre du lager posekake, da kan du brenne i helvete, red. anm.)

 

 

/ Sing it, politimester Bastian!

P.S. Del gjerne egne meninger i kommentarfeltet 🙂

* Følg Kakehjerte på Facebook *

23 kommentarer
    1. Vel skrevet! Jeg har selv laget mye muffins fra bunnen av, da treåringen elsker både bakingen og resultatet, og de blir veldig ofte mer kompakte og tørre enn poseblandinger. Jeg synes det er bra å ha mer kontroll på hva ungene får i seg, men jeg er langt fra fanatisk og synes poseblandinger funker i en travel hverdag. Mindre søl, mindre oppvask og minst en halvtime ekstra søvn 😉
      I den ideelle verden skulle man gjort alt selv, men med små barn må man prioritere. Og hva vil barna huske? Den perfekte hjemmelagde maten man bruker timevis på eller den ekstra tiden til lek og oppmerksomhet? De som klarer begge deler er supermennesker, så all kred til dem. Jeg har hvertfall gjort mitt valg <3

    2. Jeg har til dags dato ikke smakt en bedre og mer saftig sjokoladekake enn Toro sin langpannekake. Mulig jeg bare har dårlige kakebakere rundt meg, men den er supergod! 😀

    3. Jeg må si meg enig i det du sier. Jeg selv lager kaker ol fra bunnen av om det er for hyggen eller jeg har muligheten til det. Står man oppi tidspress eller har dårlig tid så er det enkleste ofte det beste xP
      Ha en fin kveld !

    4. Lager stort sett kaker fra bunnen av, uten om Pavlova. Veldig grei kake å lage fra pose. Slipper alt sølet 😃

    5. Her i huset er det en lett blanding av alt. Noen ganger blir det posekake, mens andre ganger lager vi fra bunnen. Noen ganger kommer den brune sausen fra pose, mens andre ganger fra bunnen. En god balanse 🙂 Noen ganger har man god tid, andre ganger dårlig. Men så vidt jeg har muligheten og tiden, liker jeg å lage ting fra bunnen, og jeg liker å lære det bort til gutta mine 😀

    6. Halleluja for Toros pannekaker, vaffler og lyse muffins 🙌 Alt annet vi lager her hjemme blir laget fra bunn av 😉

    7. Jeg syns dette var et utrolig godt og velskrevet bidrag i kakedebatten, og gir deg 10 av 10 mulige poeng. Alt til sitt bruk, alt til sin tid osv.
      Jeg har bakt posemuffins fler enn én gang, mens sjokoladekaka jeg bidrar med i alle mulige sosiale sammenkomster er en slager jeg har bakt så mange ganger at jeg kunne gjort det i blinde. Kjedelig, vil kanskje noen si. Bra nok, sier jeg. Søtt og godt smaker det igrunn uansett😊
      Flotte kjøkkenhjelpere du har! Neglelakken gjør seg så absolutt på små kokketær 💙

    8. Min mening er at hjemmelagde kaker er mye bedre enn posekaker.. Jeg klarer ikke en gang lage Toro sin Brownie.. Men selv null problem!
      Kari: Pavlova er en av kakene jeg lager hvert fall med minst søl 😅
      Cecilie: Da burde du søke opp Nesquik kaka, den er super God og saftig! 😊
      Nå liker jeg best å lage kaker fra bunnen av fordi jeg får en mestringfølelse når det blir vellykket og det blir det som oftest og det er bare såååå mye bedre enn pose 😊
      Til 17. Mai lagde jeg norske flagg kaka! Det var jobben sin det å måle opp med passer og målebånd 😅 Og 9 timer +.. Men resultatet ble så vellykket og det var så verdt det 😊😊

    9. Dette syns jeg er kjempebra Peter.
      Flott at du skriver dette innlegget slik du gjorde om barnemat på glass. Hjemmelaget er best, men ferdigprodukt faktisk er godt nok dersom man ikke har tid til å lage alt fra bunnen av hvær gang. Kjempeflott!! Jeg syns det er viktig at man kan vise nyansene, alt trenger ikke være sort-hvitt. Mange i mammapolitiet og andre foreldrebloggere vil at alt skal være perfekt helt fra bunnen, økologisk og dekorativt. Mens f.eks slik som Marthe i Casa Kaos, som nesten ikke gidder å forsøke å imponere. Nyanse og balanse er bra.
      Fortsett slik som du gjør 😀

    10. AMEN!!
      Folk må prioritere sin egen tid, og ingen kan komme å si at de prioriterer feil. Kanskje de prioriterte posekake, så de kunne bruke mer tid på andre ting.
      Uansett, et viktig poeng er å la folk få gjøre ting på egne måter, uten å legge seg borti. For du vet, man vet best hvor skoen trykker osv.
      Og du, takk for herlig lesing, til både deg og din fru. Dere bringer frem latter og hygge, selv hos trauste totninger 😉 🙂

    11. Tja. Det kommer an på. Jeg hadde kappløp med mamma. Hun lagde toro brownies og jeg etter oppskrift. Hvem var først ferdig? Det var jeg. Jeg tror folk tenker at posekaker er så raskt og lettvint, men de skal jo tilsettes ting og bearbeides for så og bli stekt!

    12. Enig med deg. Godt skrevet!
      Det er tullete når man ser på hvor mye annen “latskap” og enkle løsninger vi har. Kanskje vi burde begynne å vaske klær i bekken igjen? Sikkert mindre kjemikalier!! 😛

    13. Herlig 😊
      Du får fram et utrolig godt poeng på en måte som er ordentlig morsom 👍😂 Om alle hadde sluttet å bry seg så innmari med og heller brydd seg om, hadde verden blitt et litt bedre sted. Tror jeg. Når det er sagt syns jeg det var en innmari god ide å ta med potetgull i stedet for kake 👍😃

    14. Vil du være min helt på skoleavslutninger (og andre avslutninger), lar du kake være kake uansett hvor den kommer fra. Ta med et fat oppskåret frukt i stedet 😉 Trenger heller ikke være avansert -en oppskåret vannmelon, et par bananer delt i tre eller fire og en boks druer gir heltestatus i min bok.

    15. Hvorfor bryr folk seg om kake? Seriøst? Har vi INGEN ordentlige problemer her i dette landet?
      Jeg elsker å bake selv, men gir vel fullstendig f*** i om naboen baker;) Tenkte først at jeg ikke gadd å lese enda et innlegg om dette, men er glad jeg gjorde det, KUN for den siste setningen. Da måtte jeg le høyt og klappe i hendene, for satt på spissen så er hele greia slik:) well played… Well played.

    16. Goddagen 🙂
      Kardemommeloven henger i gangen her hos meg, verden ville bli en kakesmule bedre om flere fulgte den!
      Alle må få lage kake (eller ingen kake!) som de vil! Her på bygden “min,” er det mye ang matlaging som er fy. Man er ikke et skjepeleg menneske hvis man bruker lettvinte løsninger! Mange ville nok stått i ring og klappet hvis noen tok klesvasken i bekken om vinteren 😀 Må le av sånt, jeg.
      Verden er så full av valg nå, og alt kan brukes som det passer seg etter interesse og tid. Kun mine fantastiske brownies blir alltid laget fra bunnen. Det tar like lang tid å røre sammen sakene i bollen som ovnen bruker på å nå 180+
      Fin dag til dere <3

    17. Selv lager jeg kaker fra bunnen av fordi jeg synes det er koseligst. Jeg har enda ikke lagt en kake for en avsluttning eller et kakesalg, så da synes jeg at det er best å lage fra bunnen av. Men jeg er helt enig; folk skal få lov til å gjøre som de vil!

    18. Amen – og en velfortjent klapp på skuldra! Kunne ikke vært mer enig eller sagt det bedre selv!
      Bake fra bunnen er koslig, og noe jeg ønsker å gjøre når jenta mi blir stor nok! Men på avslutning nr ørt-og-førti kan posen komme inn hvis man rett og slett er for sliten til å bake sent på kvelden etter jobb,lekser, kveldsstell osv osv.
      Som du sier – alt etter anledning, kleint med langpanne fra Toro i bryllup 😉

    19. Posekake kan vel, som de fleste andre kaker, være gode eller fæle , har smakt begge deler…
      Uansett, det jeg ville si var at jeg lager hjemmelaget pizza kjappere enn man kan steke en grandis. Så det er ikke umulig 😉

    20. Godt sagt. hjemlagd er best. Og pose mat er søppel mat.
      Prøv solo muffins med sjokolade bunn
      Eller banan . samme oppskrift. Bytter ut melka
      Med så si ei flaske solo og skvisa appelsin saft.
      Slupper litt.. Kos dere og gris mye på kjøknet
      Da ser man alle barna har ser Godt. Kjærlighet til
      Hjemlagd snop og mat. Din kjærlighet til god mat og
      Lærer barna riktig lov å grise litt
      Det er slik vi vokser på.
      Og minne rike. Og mye latter. God sommer.

    21. I…LOVE..YOU!!!
      jeg er en posekake-mamma for øyeblikket. Før barn laget jeg alle kaker fra bunn, pisket og blandet og stekte. Jeg steker alltid en muffins først for eksakt tid og gram per muffins. MEN etter barn er dette ekstremt vanskelig. Det er så mye mad at kosen med baking er klin vekk for min del.så jeg kan bale fra bunn men kjører stort sett toro sjokoladekake og den får alltid skryt 😉
      Og jeg er så enig m deg. Vi lager kake kanskje annenhver mnd. men den daglige maten består av stort sett helt greit sunne matvarer. Unga skreller gulrøtter og hjelper til når det passer. Da er det greit med posekake hver åttende uke.

    22. Man får gjøre det man liker best, jeg personlig er ikke så glad i å bake, men en TOROpose kan jeg gjerne slenge sammen, vi koser oss jo med bakingen likevel, koselig å både lage og spise sammen 👍 Unga hjemme hos meg er litt mer bakeglade enn meg, så de baker gjerne, og en gang i mellom glimter jeg til med ei hjemmelaga ei jeg å 😄 Av og til blir det vellykka å 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg