Bruk hodet – bruk hjelm

Menn eller kvinner – hvem tar best vare på hodet? Svaret vil kanskje overraske deg.

/ samarbeid med Trygg Trafikk

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Er det flere enn meg som husker det forferdelige slagordet fra 90-tallet: “Bruk nøtta – på med bøtta!”? Ment for å engasjere folk til å bruke sykkelhjelm, men som i mitt hode i hvert fall gjorde nøyaktig det motsatte. For den gang var det litt tabu med sykkelhjelm. Det var litt ut og ikke spesielt kult, og ikke mye bedre ble det av å slenge et kjempedølt ordrim oppå det hele og referere til den allerede ukule sykkelhjelmen som “bøtta”.

Sånn er det heldigvis ikke lenger. Sykkelhjelmen står langt høyere i kurs, men enda er det dessverre et stykke igjen. For ferske tall viser at hele 250 000 unge mellom 18 og 34 år dropper sykkelhjelmen. 250 000! Det er faktisk ganske skremmende, for jeg har selv kræsjet uten hjelm på sykkel da jeg var yngre. Prøvde å imponere damene ved å slædde på grusen med bmx-sykkelen, men gikk selvfølgelig rett på ryggen og smalt hodet i bakken 😉

Dette var altså på 90-tallet, midt i den idiotiske nøtta-kampanjen, så selvfølgelig brukte jeg ikke “bøtta”. Så da jeg reiste meg opp og ristet på hodet, tok det ikke mange sekunder før den hvite t-skjorten min ble rosa, og deretter rød fra topp til bunn. Heldigvis gikk det bra (det kan kanskje diskuteres..), men jeg har i hvert fall lært. Bedre med hjelm på hodet, enn en blodig episode.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Nå som jeg har blitt noen år eldre og fattern til to små sirkusaper, tar jeg ikke så mye som et tråkk på verken sykkel eller sparkesykkel uten å få på hjelmen først. Og det tok ikke lange tiden fra plutten tok sine første tråkk, til vi fikk erfare hvor fort det kan gå galt når små kropper skal bryne seg på pedaler og asfalt.

For vi hadde, som mange kanskje husker, en episode i fjor, der selv en veldig liten bakke i veldig liten fart, forårsaket stygge sår og skader i ansiktet. Hadde han ikke hatt hjelm, ville skadene vært betraktelig større. Så kan man jo bare tenke seg hva forskjellen blir når man skrur opp tempoet enda et par hakk…

 

 

Jeg er bare sjeleglad for at vi fikk en slik oppvekker i liten skala, og det har virkelig fått meg til å innse at vi voksne må gå foran som et ledende eksempel. For hvis ikke vi bruker hjelm, hvorfor skal barna gjøre det da? Tenk over at du er en rollemodell for alle barn og ungdom som ser deg på din vei, ikke bare dine egne.

Som foreldre har vi et vanvittig ansvar, for det handler ikke bare om oss og våre egne hoder, men alle som følger i våre fotspor. Og små kropper kan være overmodige og vinglete, og så er det jo sånn med hoder da, at man får bare ett per person, og har man først ødelagt det, så… ja. Ikke ta sjansen. Bruk hodet – bruk hjelm.

 

 

Trygg Trafikk har laget en smart liten informasjonsfilm som jeg anbefaler sterkt at du ser. Selv om budskapet er seriøst, er filmen veldig artig (elsker sangen!) og viser hvem som faktisk er best på hjelmbruk i familien.

Mor eller far – hvem tror du at det er? Se filmsnutten, så får du et svar som kanskje overrasker deg 😉

 

VET DU HVEM av kvinner og menn som tar best vare på hodet? #sykkeltrygghet

Posted by Trygg Trafikk on Sunday, June 19, 2016

 

Så da er det klart: Selv om vi menn helt sikkert er dårlige på ganske mange ting, er det i hvert fall én ting vi er bedre på enn kvinner: bruk av hjelm. Og helt seriøst: Hvem bryr seg egentlig om noen visne planter i vinduskarmen og litt støv i bokhylla, hvis man kanskje kan ha reddet et liv? Tenk litt over det 😉

Bruk hodet – bruk hjelm.

 

 

P.S. Hvis du er klar for en filmsnutt til, sjekk ut denne godbiten fra da plutten og jeg var på rånertur med sparkesyklene våre rundt nabolaget i fjor. Med hjelmene på, så klart 😉

 

 

/ Del gjerne med gode venner, så ingen glemmer hjelmen 🙂

* Følg Trygg Trafikk på Facebook *

 

(function(d, s, id) {
var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];
if (d.getElementById(id)) return;
js = d.createElement(s); js.id = id;
js.src = “//connect.facebook.net/en_US/sdk.js#xfbml=1&version=v2.6&appId=469649219760554”;
fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);
}(document, ‘script’, ‘facebook-jssdk’));

14 kommentarer
    1. Helt enig . Kule mammaer og pappaer (og selvfølgelig andre) bruker hjelm. Ikke snakk om å sitte seg på en sykkel uten hjelm!!
      Har heldigvis en sønn som også bruker hjelm,alltid!
      Det værste jeg ser er barn som ikke bruker hjelm og foreldre går rett ved siden av.
      Dette innlegget likte jeg,bra at du fronter dette👍

    2. Supert innlegg!
      Hjelm er utrolig viktig! Jeg fikk en skikkelig tankevekker på Ullevål, da nevrokirurgene stod ved nabosenga og prata om alle hodeskader de får inn av folk som ikke bruker hjelm…
      En ting er sikkert, nå når jeg skal begynne å sykle att, så skal hjelmen være på! Sveis får være sveis. Vil i stedet ha hodet mitt uten flere skader!
      Utfordringa blir å få jr på 12 til å fortsette med hjelm…
      Chiarimamma

    3. Veldig bra skrevet! Det skremmer meg hvor mange foreldre jeg ser, som sykler uten hjelm, de sykler over fotgjengerfeltet med ungene på slep, og gir blanke F i trafikksikkerhet.. Når jeg tenker over hvor tankeløs jeg selv var i ungdomsårene, hvor jeg var for “kul” til å bruke hjelm, grøsser jeg.. Det var så mange situasjoner som i verste tilfelle, kunne endt med alvorlige hode/nakkeskader. Jeg sykler ikke noe nå i voksen alder, men om jeg noen gang benytter sykkelen igjen, blir det med hjelm på hodet, festet på riktig måte.

    4. Også så sinnssykt unødvendig! Tenk at en liten hjelm kan være alt som skiller noen skrammer fra store skader for resten av livet!
      Her blir det obligatorisk hjelm uansett grunn ass, noe annet blir for teit. Så får jeg heller bare verdens kjipeste pappa en stund 😉

    5. Jeg sykler uten hjelm, og det kommer jeg til å fortsette med. Mannen min kommer fra Nederland, selve sykkellandet, der ALLE sykler, men ingen bruker hjelm. Jeg leste noen studier som viser at det ikke er færre ulykker når folk bruker hjelm enn når de ikke gjør det, som blant annet skyldes at bilister ubevisst viser mer hensyn og tar større svinger rundt syklister som ikke bruker hjelm. Hjelm blir derfor ofte falsk trygghet, og bidrar dessuten til at færre sykler, og folk sykler sjeldnere.
      Skal man sykle med racer-sykkel i veikanten mener jeg man bør bruke hjelm, men om man sykler på tur eller til/fra jobb eller ellers bruker sykkelen som transportmiddel, og sykler i rolig tempo først og fremst på sykkelveier og bruker sunn fornuft, er hjelm helt unødvendig.
      Barna våre bruker hjelm, rett og slett fordi barn sykler annerledes enn vi gjør, de er mer uforsiktige og det er mer knall og fall. De har ingen problemer med å forstå hvorfor de må bruke hjelm selv om vi voksne ikke gjør det, for vi har forklart dem grunnen.
      Jeg har ingeting mot at voksne bruker hjelm, for all del, det viktige er at folk sykler og koser seg, og om hjelm ikke er til hindring for det, bra.

    6. Jeg skrev feil i kommentaren over, det skulle stå at det blir færre ulykker når folk ikke bruker hjelm enn når de gjør det. 😉

    7. Hanne: Å sammenligne Nederland som du selv omtaler som selveste sykkel-landet, med Norge, blir helt feil. I Nederland er faktisk trafikken tilrettelagt syklistene og det er en helt annen kultur der, enn hva man finner i Norge. Syklister i Norge driter i å følge trafikkreglene (de fleste, ikke alle) og veiene er heller ikke tilrettelagt for at man skal kunne ferdes på sykkel. Det kan hende det stemmer det du skriver, at ulykkene forekommer mindre når syklisten unnlater å bruke hjelm, men skadeomfanget vil også være så ekstremt mye verre, når ulykken faktisk forekommer. Skulle forøvrig likt å se den statistikken/forskningen du selv nevner her..

    8. Det handler ikke om hvordan en selv sykler, men det handler om at trafikkbildet endres hvert sekund. En annens klomsing kan være min ulykke. Dessuten er man lite nok beskyttet på sykkelen fra før, så jeg tar ikke sjansen! Hilsen jente 23 år 🙂

    9. Men nesten like viktig som å bruke hjelm, er å bruke den riktig! Jeg ser alt for mange som har den sittende alt for langt bak. Det er rundt panna og tiningen det er viktig at hjelmen dekker!

    10. Plutten din har hjelmen litt for langt bak på disse bildene. Den må lenger ned i panna 🙂
      God sykkeltur:)

    11. Kanskje du skal sette inn et nytt bilde der gutten din har hjelmen riktig plassert på hodet? 😉 Tips til alle som tror at bare de har hjelmen på, så er det greit…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg