Utblåsning om godte-terror

OBS: Dette innlegget er en skikkelig utblåsning og en raljering som skyter både høyt og lavt. Den har muligens politiske undertoner, men det er helt utilsiktet. Jeg måtte bare få tømt meg for alle ord og tanker om denne saken.

For i går leste jeg med stor interesse om helse- og omsorgsminister Bent Høies forslag om å fjerne godteri fra kassaområdet i butikkene.

–> Les hele saken her

Kommentarfeltet rant selvfølgelig over av folk som mente at dette var idioti og kaller det dårlig foreldreskap å ikke bare kunne si nei til ungene. De sier at saken er uviktig og at vi ikke trenger Bent Høie som godteri-politi, men jeg er ikke så sikker.

For det første mener jeg at han er inne på noe viktig, for det andre mener jeg at denne saken handler om veldig mye mer enn å gjøre jobben bare litt lettere for oss foreldre. Dette er ikke snakk om en hjelpende hånd til småbarnsforeldre, men en hjelpende hånd til folkehelsa.

De siste årene har inntaket av brus, godteri og usunn mat her til lands gått helt av skaftet. Folk spiser seg ut av klærne og barna våre blir bare feitere og feitere. Snart trenger vi ikke lenger se mot USA for å se en befolkning der sykelig overvekt er en av de største truslene for folkehelsa.

Og la meg bare umiddelbart skyte inn: Jeg raljerer ikke mot godteri generelt. Barna mine elsker godteri, jeg elsker godteri, alle elsker godteri. Jeg reklamerer selv for is, kjeks og godteri fra tid til annen, og er absolutt for å kunne kose seg. Sjokoladepålegg i helgene og en is i ny og ne.  Jeg sier ikke at jeg er noe bedre, jeg sier ikke at det er noe galt med å ha noen kosekilo ekstra, men det er ikke det det handler om. Hva det hele handler om, kommer vi til snart.

Men først: FRPs helsepolitiske talsmann, Bård Hoksrud, har blant annet gått rett i strupen på Bent Høie og mener vi ikke trenger ham som et godteri-politi. Han vifter det vekk som noe trivielt og nærmest latterliggjør problemstillingen, vel vitende om hvordan det står til med folkehelsa, den stadig voksende fedmeepidemien. og at tallene på fedme har doblet seg siden 1980. Doblet! Men dette er tilsynelatende ikke viktig nok for en helsepolitisk talsmann. Nei vel.

–> Les Hoksruds motsvar her

Å se bort fra dette og kalle denne saken hysteri er en vanvittig bjørnetjeneste, ikke bare overfor våre barn, men også oss selv. At Høie fører denne saken på vegne av barna er jo fint, men å bruke barn som et slags alibi for sakens viktighet kan også være en velsignelse i forkledning, for det burde ikke overskygge at dette i veldig stor grad gjelder oss alle. For fedme og sykelig overvekt er en omfattende trussel for folkehelsa og det må vi faktisk anerkjenne.

Så kan man si at det er tusen andre saker man kan ta opp, men jeg mener dette er en lavthengende frukt av stor betydning som enkelt kan la seg løse. For jeg mener at det banalt nok handler nærmest utelukkende om plassering. Dette vet butikkene utmerket godt, for å sette godteri i kassaområdet er som å spille med et ess i ermet.

Alle som har en viss kjennskap til markedsføring vet at samtlige varer i en butikk er plassert nøyaktig der de står med sylskarp kommersiell presisjon. Gjerne basert på nytteverdi, forbruksmønster og impuls. Dette er markedsføringens 101 og ingen stor hemmelighet. Melk innerst og alle ?må ha? produktene i et slikt mønster at man MÅ innom alle stasjoner av butikken. Og selvfølgelig: Impulsprodukter i gripehøyde og gjerne helt mot slutten. For impulskjøp er store penger og er absolutt mest potent når vi er på vårt mest sultne og impulsive. Og det er når man står i kø ved kassa og har handlet alt det kjedelige. Når vi begynner å bli dritsultne, drittlei og kjenner at fysingen kommer kriblende. Spesielt barna.

Men dette gjelder så absolutt ikke bare for barn. Alle impulshandler. En tyggis, en cola, en liten ventesjokolade til bilturen hjem. Alle impulshandler og det er ikke egentlig din skyld. Det er jo bygd opp slik, det er meningen at du skal gjøre det.

Igjen altså, selvfølgelig skal man få kjøpe hva man vil og dette er ikke en raljering mot verken godteri, brus eller sukker. Det handler om å gi folk en rettferdig mulighet til å si nei, for på samme måte som man har egne skap for snus og tobakk, regulerte tider for kjøp av øl og egne butikker for sterkere saker, synes jeg man kan overlate kjøpsbeslutningen rundt typiske impulsprodukter til forbruker. La det bli en bevisst handling og ikke et kynisk posisjoneringsspill basert på impuls, sårbarhet og timing.

For når man står i kassekø og tripper, er man så lett-påvirkelig at det nesten ikke er ens egen beslutning lenger. Og det vet butikkene godt, for det er god grunn til at sjokolade og donuts ikke står plassert innerst i et hjørne sammen med en boks frosne reker 😉

Men samme det, dette innlegget er ikke et stikk til handelsnæringen, men en liten påminnelse om at Bent Høie kanskje er inne på noe. Dette er selvfølgelig bare én av mange ting å ta tak i, men jeg mener det er et sted å starte. Og bare så det er helt klart: Denne saken har ingen politiske undertoner, jeg er ikke engang 100 % sikkert hvilket parti kjære Bent representerer 🙂

/ Raljering slutt.

 

A woman has sweet food snacks around her on in a grocery store. She has fear and there are donuts and cookies. Use it for a health or diet concept.

 

/ Enig / uenig? Sleng igjen en kommentar 🙂

Ble det litt tung kost? Myk opp stemningen med en dansende hund 😀

* Følg Impulshjerte på Facebook *

29 kommentarer
    1. Innførte ikke en gang rema eller Rimi 100% sukkerfrie kasser? Det synes jeg vi burde fortsette med! For en som sliter med at vekta raser både opp og ned, og nå i tillegg er gravid og craver sukker hver eneste dag, så er det et sant mareritt å gå i butikken. Du har fulgt handlelista til punkt og prikke, og du raser stolt forbi både potetgull og godterihyllene. Så kommer du til kassa, og der står du.. Sulten, gretten, sur og lei med andre utålmodige mennesker som dytter vognene sine inn i ryggen på deg og gjør at humøret synker enda mer. Og der er det. Fristelser i alle varianter. Det er ikke bare barn som ryker på en liten Snickers eller to i disse køene, nei! Men det som egentlig er det merkeligste, man raser forbi hyller med både potetgull og godteri, men man klarer ikke å la en stakkars Snickers ligge alene når man står i kø. Jeg røyk selv på en smell senest i går…. 🙂

    2. Haha! Passende raljering! Dukket opp mange sinte mennesker i kommentarfeltene… Skulle tro man virkelig innskrenket friheten deres… Men jeg tror de ser på dette litt feil.
      For jeg stusser over argumentasjonen til enkelte i denne saken, de som mener at folk må kunne tenke selv og være sterke nok til å ikke gå i disse psykologiske fellene i butikkene. Det er som å kreve at folk skal gjennom en ildprøve, en slags “Survival of the Fittest 2016”, hver gang de går inni en matbutikk og hvis de ikke kommer ut med noe ekstra, ja, da er de vitterlig noen oppegående (og helsebevisste) mennesker! Og alle de andre som faller for fristelsen er svake mennesker som lar seg lure….
      Men ALLE lar seg lure. På et eller annet tidspunkt glir det noe ned i handlevogna som ikke var planlgt på forhånd. Man kan argumentere med at “jammen, jeg var jo litt sulten”, “jeg trengte litt ekstra med energi” eller at man fortjente litt ekstra kos. Men så lenge man ikke hadde den tanken FØR man gikk inn i butikken, vel, da er man jo et “offer” for denne markedsføringen.
      Jeg vil også tenke sjæl, og bestemme over innholdet i min egen handlevogn. Helst med så lite påvirkning fra butikken som mulig 🙂

    3. Jo, det ble innført i 2008, men fall i salget og tapte kronasjer gjorde selvfølgelig at de gikk bort fra det. Og det kan jeg jo skjønne, for dette er en ordning som må gjelde alle, for ingen vil gå i bresjen om ikke andre følger. I saken fra VG sier de jo selv at de vet at det fungerer. Men salget på sjokolade falt med 18 % da ICA fjernet det fra kasseområdet, og det er ganske betraktelig. Selvfølgelig ønsker de ikke å fjerne dette deilige påslaget om de ikke blir pålagt det og blir stående alene som best i klassen, men verst på inntjening. Om alle andre lever fett på forbrukernes helse og impuls, skjønner jeg at det er lettere sagt enn gjort å ta grep for bare én aktør.

      Kanskje man kunne innført en slags folkehelse-bonus til butikker som legger om impulsavdelingen? Oj, det var jaggu et godt forslag fra meg! Skulle vært politiker vøtt 😉

      Og bare siden det er 2016 og jeg ikke orker å få på pukkelen av noen som bare leser halve teksten: Det handler ikke om å ikke få lov til å kjøpe sjokolade, men å regulere salget slik at man faktisk er herre over egne beslutninger 🙂

    4. Nå er det forbud mot så mye annet rart, at da synes jeg faktisk en slags regulering på den verste impulshandlingen hadde vært på sin plass, for her trenger vi helt innlysende litt drahjelp fra høyere hold 😉

    5. Det irriterer meg at som i går , der stod Kick og mandelstang på disken på nærbutikken min. Synes det er utrolig dårlig. Syns å huske at det ikke skulle stå på disken kunn sunne ting. Var ikke det noen politiske forslag? Noen har bærbokser knaskegulrøtter og annet sunt digg i Kassaområdet.
      Vi er jo en spise oss ihjel generasjon nå. I overkant mange av oss har endel ekstra kilo. Vi er overvektige og sliter med det. Jeg inkludert. Hvorfor skal vi være så krenkbare iforhold til dette. Det er jo bare rein fornuft. Hadde det vært opptil meg hadde godterihyllene åpnet Kl 20 på Fredag og lukket Kl 20 på Lørdag.
      Hoksrud er jo en stor mann , glad i godis virker dersom og i overkant god til høy kosefaktoren. Så klart han må anngripe Høie som er mager og lar godteri eskene stå i ro og kanskje spiser rugsprø med strømning på . Hva vet jeg som har en dobbel airbag over beltet som har håndtak på ryggen og som må bruke føneren under haken for å blåse fukten slik at det ikke utvikler seg fuktskader. Vi kan spøke med det. Men det er blitt ett samfunnsproblem ett stort ett.
      Kjenner en ung dame som ikke har latt ungen på snart tre år spise godteri . Hun fikk kritikk av andre foreldre. Barnemishandling . Ungen hadde ikke allergi engang. Utrolig artig at ungen visstet ikke hva alle digg posene inneholdt. Is fikk ungen . De laget masse digge alternativer.
      Spennende med debatt rundt dette. Vi i vår familie som er overgjennomsnittlig glad i alt som er godt har innført godteristopp . Vi har bestemt 1. Mnd på prøve. Det har gått sport i det. Livmålet og tenner, det er også viktig har blitt bedre.
      Lykke til !
      God godtefridag.

    6. Enig i alt du sier, og kjenner at jeg må fortsette å raljere litt til, siden vi er på samme flyten her 🙂

      Jeg er absolutt helt enig i tankegangen om at folk må få tenke selv, men problemet er vel bare at det ikke ser ut til å fungere spesielt bra. Impulsavdelingen er skreddersydd så til de grader at den gjengse forbruker er nærmest sjanseløs fra å stå i mot.

      En annen ting jeg stusser over er de som snakker så hardnakket MOT dette. Hva er problemet? Er det dette at politikerne ikke skal få lov til å styre landet, slik de er satt til å gjøre? Er det tanken om at de kanskje må bevege seg hele 7 meter tilbake for å finne en sjokolade? Tenker man bare på seg selv og nekter å erkjenne at dette faktisk er blitt et problem? Jeg skjønner absolutt hvorfor handelsnæringen ville tatt til motmæle i denne saken, men ikke folk flest. Bare fordi JEG ikke har et problem med at røyk og snus ligger fremme, betyr ikke det at jeg ikke kan forstå at det kan være et problem for andre og innfinne meg at det foretas innskrenkninger og endringer på andres vegne.

    7. Hei Kristian, takk for godt innspill!
      For å ta det første først, jo Rimi innførte dette i 2008, men droppet det pga tap i salget. Eller som de sier: Kundene etterspurte sukkervarer igjen… #doh
      http://e24.no/naeringsliv/rimi-dropper-sukkerfrie-kasser/20193182

      Videre: Godteri og snop trenger faktisk å løftes til samme seriøsitetsnivå som alkohol og tobakk hva gjelder potensielle helseskader og plassering deretter. Sier ikke at man ikke skal få kjøpe det, men ikke selge det som impulsprodukter i hvert fall. Det er vel en grunn til at det aldri står øl på tilbud i kasseområdet 😉

      Vi har tidligere praktisert godtestopp med stort hell. Faktisk 100 % sukkerstopp. I 2 hele år spiste vi ikke en smule sukker, sukkererstatning eller noe som helst. Da plutten kom til verden fikk han ikke noe godteri, is eller kaker før han var rundt 2 år. Da han startet i barnehagen ga vi streng instruks om at han ikke skulle ha sukker på havregrøten. Men vet du.. etter hvert fant vi ut at det ikke var der det lå. Det handler ikke om å være helt nazi eller spikre igjen døra, men en gylden middelvei. For godteri og alkohol i moderate mengder øker livskvaliteten mer enn skadene ved inntaket, og da er det så veldig innafor. Å sitte i solen med en is, å spise jordbær med fløte og sukker på, dette er gode ting i livet man så absolutt skal unna seg, men en impulsiv ventesjokolade fordi man kjeder seg i kassekø og holder på å vri av seg hodet i sult og rastløshet, ja nei det blir noe litt annet. Det er ikke hva jeg vil kalle en “bevisst” beslutning, og akkurat derfor synes jeg det er rart at en helsepolitisk talsmann snakker mot et slikt tiltak.

      Selvfølgelig hadde det vært fint om myndighetene slapp å påtvinge oss slike “fordummende” lover og regler, men synd å si: Vi trenger det.

      For min del kan vi gjerne gå for ditt forslag: Godtesalg hver uke fra fredag kl. 20 til lørdag kl. 20 😀 Nei vent… Fredag kl. 16 da, så får man med seg noko attåt til tacoen 😉

    8. Helt enig med deg!
      *sier jeg mens jeg jafser i meg siste rest av smågodtet fra sist helg* 😂

    9. Jeg ønsker gotteri vekk fra kassaområdet, ikke pga barna mine, men pga den andre voksne i husholdet vårt…han har den dårligste impulskontrollen jeg vet om når det kommer til søtsaker….spesiellt søtsaker på tilbud…”den kosta bare … og sto i en vogn rett ved kassa så jeg kunne jo ikke la være og ta med en” har jeg hørt flere ganger enn jeg kan telle… Jeg digger butikkene som har knaskerøtter og sukkererter ved kassa….da tar jeg ofte med litt ekstra ….for det er så snadder og knaske bittesmå gulrøtter og sukkererter på vei hjem….
      På samme måte som polet så skulle jeg ønske det kom egne gotteributikker jeg…for da måtte man anstrenge seg litt ekstra om man skulle ha noe…og for meg hadde det blitt mindre gotteri, for en ekstra stopp i en ekstra butikk på vei hjem er ikke veldig fristende de fleste dager….type ute av syne ute av sinn….men det ville nok laget tidenes ramaskrik og ikke blitt veldig populært….men med egen overvekt og sykelig overvekt i nær familie så stemmer jeg for den…for det er ikke bare å la være og kjøpe….sukker er mer vanedannende enn veldig mye anna….mannen påstår at det er verre å kutte ut sukker enn det var å slutte og røyke….

    10. Jeg er så enig med deg, Peter! Folkehelse-bonus til butikkene var et godt forslag😄 Samfunnsøkonomisk er det jo en belastning med alle overvektige med de følgesykdommene disse får!

    11. High Five til deg! Jeg er faktisk enig med mr høie selv! Ble ikkje obs på dette før vi fikk unger selv. 3 åringen står stadig å kikker på små godte når vi går forbi. HELDIGVIS er han såpass hærlig å gulle god at jeg trenger bare si nei,er ikkje lørdag i dag,vi har en lørdagsnisse som kommer med en liten snope ting,heldigvis så er det mye kjekkere enn å plukke selv,så melker den for alt det er verdt😃👍😎

    12. Her er problemet, godteri/barberhøvler/batteri/skjønnhetsprodukter er ikke satt i nærheten av kassa for å plage kundene/være en utfording.. dette er varer det stjeles mest av og derfor er det strategisk plassert ved kadsaområde for å skulle være godt overvåket av butikkmedarbeidere. Da burde man se på problemet det all naskingen av disse varene før man fjerner dem fra et godt bevoktet område. Mvh tidligere kiwi ansatt 🙂

    13. Fint med raljering, sånn man får luftet ut litt damp 😀
      For ja, jeg tror faktisk at folk er så opphengt i seg selv at de nekter å erkjenne at dette kan være et problem for andre (og dem selv). For så lenge de selv ikke er påvirket av et problem selv så er det egentlig ikke noe problem. Det er bare noe andre folk henger seg opp i. Og i tillegg er de skikkelig teite som henger seg opp i det!
      Det er helt greit at folk erkjenner at dette er en problemstilling som ikke gjelder dem selv, men det er problematisk at de bagatelliserer problemet for andre. Man må slutte å bry seg om at andre folk bryr seg om noe man selv ikke bryr seg om.
      Et annet dødfødt argument som dukker opp er at dette er typisk “i-landsproblem” og derav en idiotisk ting å henge seg opp i fordi det er så mye vktigere ting i verden. Men at vi lar oss påvirke av butikkenes kyniske markedsføring er jo egentlig et gigantisk problem. Folk lever i trua om at de tenker sjæl, uten å gjøre det. Hvor farlig er ikke det?
      Men ja, virker som problemet for enkelte er det at staten vil inn å regulere dette. Alle forbud eller endringer ansees som en innskrenking av friheten vår (men psykologisk markedsføring er helt ok?). Det er jo helt på sin plass at en som er helseminister kommer med dette, han tenker faktisk, i motsetning til butikkene, på helsa vår. Og det er ikke snakk om å forby godteri heller, men å plassere det et annet sted i butikken. Det er en vesentlig forskjell.
      Da røykeforbudet i sin tid kom og det ble besluttet at tobakk skulle “gjemmes” i butikkene så var jeg en av de som ristet på hodet og sa “herregud, så teit! Dette kommer ikke til å hjelpe noen. Utelivsbransjen kommer til å gå dukken!”. Men det gikk jo ikke sånn, og i dag, selv om jeg fortsatt røyker, er jeg sjeleglad for at man slipper å spise middag ute i stinkende røykelokaler. Eller sitte i lukten av sneip på offentlige transportmidler. Det betyr heller ikke en dritt at røyken er gjemt inne i et skap. Jeg vet jo hvilket merke jeg skal ha, jeg trenger faktisk ikke å se pakka før jeg handler. Og for de som har slutta å røyka så er det sikkert veldig deilig å slippe å stå stressa i en butikkø og kikke på det midlet man en gang brukte for å dempe det samme stresset.

    14. På kiwi her jeg bor er godteriet like ved kassa, men rundt disken er det heldigvis frukt, nøtter og vannflasker. Jeg er heldigvis verken glad i godteri eller potetgull, så det er kun til helgene det blir handlet det lille ekstra. Jeg foretrekker nøtteblanding foran godteri, men tenker at ja – folk kan kontrollere dette selv, men samtidig er det også greit å få det unna, for fristelsen kan vell bli for stor da? Synes innlegget ditt var bra jeg 👍🏼

    15. Meeen, om man flytter godteriet vekk fra fristelseområdet, og erstatter det med andre ting det er lettere å motstå, da vil salget gå ned. Og butikkene tjener mindre. Og da legger de på prisene på “må ha” tingene for å kompensere. Brus er billigere enn melk allerede, liksom…

    16. Mange gode argumenter du kommer med og jeg er helt enig med deg!! På Kiwien “min” har de ofte nøtteblandinger, snacksgulerøtter, sukkererter osv. ved kassene. Synes andre butikker kan gjøre det samme.
      Btw. første gang jeg kommenterer bloggen din, elsker den og konatil!! Dere har varierte innlegg, god humor og det kommer tydelig frem at dere ikke har en intensjon om å fremstå som “perfekte”. Det digger jeg, takk til alle som bidrar til å minske presentasjonspresset!! Stå på videre, dere er BRA! <3

    17. 100% enig! Det er då lett å ta med seg ei lita pakke gomp for bilturen hjem fra butikken. Skulle helst hatt godteriavdelingen bakerst i butikken, og alt av sukkerholdige frokostblsndinger høyt oppe, slik at små barn ikke bare kan gå å hente. For det er vanskelig å si nei når det fineste du vet kommer trippende og super fornøyd med en pakke med noe!
      Så behagelig med Rimi som hadde en sukkerfri kasse løsning!!! helst skulle godteravdelingen vært sperret av mellom Mandag til Fredag morgen! Slik som øl er på kveld. Kanskje litt overdrevent, men det hadde hjulpet så mange som kanskje sliter med å ikke ta med seg den lille (eller store) sjokoladen!
      Vi trenger noen som passer på, slik er det bare blitt!!!

    18. Ikke hvis jeg kommer til makten og får gjennom mitt forslag om Folkehelse-bonus. Flytt godteriavdelingen, få en million av staten eller typ tilsvarende tapt godterisalg.
      #peteforpresident

    19. Og siden det var kø ved kassa var det herlig å gripe med seg moreller og jordbær 🙂 Det handler om hylleplassering og priser – ikke minst! Vi kan ikke nekte folk å gå sultne på butikken, og dermed bør det tilrettelegges for en sunn handel. Hvorfor disse sunnhet- og fruktbonus da egentlig?

    20. Det handler så absolutt om hylleplassering og priser. Det mest groteske eksempelet på det, var selvfølgelig påsken i år. Jeg husker jeg var på Rema og fant en 2-pakning med spisemoden mango til nærmere 60 kroner! Plassert, selvfølgelig, tidlig og ganske på sidelinjen. Pall etter pall etter pall etter pall med nærmest gratis smågodt sto derimot flokket rundt kassa. Og vi husker jo alle hvordan det gikk…. 😉

    21. Helt enig! Jeg merker selv at er det kø så er det stor fare for at det faller et par ekstra ting ned i kurven fra dette området. MEN det spiller faktisk ingen rolle hva som er der, på kiwi er det ofte blåbær, knaskerøtter eller noe lignende og det går like ofte ned i kurven som om det hadde vært sjokolade eller godis. Så bytt gjerne ut sukkerhylla ved kassa med noe bittelitt bedre! Jeg kjøper i hvertfall uansett :p (spesielt hvis det er kø)

    22. Digger deg! Jeg er slank og absolutt ikke veltrent. Digger sjokolade og potetgull og brus. Men av flere årsaker skulle jeg ønsket godterihyllene og frukt og grønnsaksdiskene byttet plass i butikKen. Fordi da ville vi handlet mer frukt og grønt når vi nærmer oss kassen og handler mer innpuls av det sunde. I tillegg slipper tomat og bananer og avokado er å bli klemt flate på vei igjennom butikkens farefulle ferd.

    23. Dette er jeg så hjertens enig i at selv mine “prinsipper” om å ikke kommentere på blogger måtte vike. Det er virkelig på tide at fedmeproblematikken tas seriøst! Og jeg skal være den første til å innrømme at jeg stadig går i fella av en lite sjokolade i det jeg nærmer meg kassa. Men ikke pokker om jeg hadde gått tilbake for å tilfredsstille cravingen om det ikke var så lett tilgjengelig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg