Dagen da Skam ble ødelagt

Ok, greit, jeg trekker meg. Sorry! Jeg tok feil, du hadde rett. Da jeg skrev teksten “Skam deg, din tullebukk” som et motsvar til Steinar Solås Suvatnes´ påstand om at folk i 30-40-åra er i ferd med å ødelegge suksess-serien Skam, var jeg ikke klar over én ting: Han hadde faktisk helt rett.

Først trodde jeg at jeg hadde rett. Helt oppriktig talt. Jeg var fornøyd med egen tekst og støtteerklæringene haglet. Alle var enige. Bu med Steinar, heia Peter. Skam er for oss, vi er Skam og sånn er det bare.

Men så gradvis begynte det å lukte på dassen.

Litt for mange av mine jevngamle venner viste litt for mye interesse.

Jeg trodde først det toppet seg da alle begynte å gnåle om at William måtte svare snart. Du vet, den kleine perioden for noen uker siden, da alle gikk rundt og latet som de var oppriktig bekymret for hvor William var hen. Greit nok for jenter i 16-årsalderen, men da en mannlig bekjent som faktisk er eldre enn meg igjen, begynte å skrive om det på facebook, da begynte det for alvor å lukte.

Men det var ikke før på torsdag det virkelig toppet seg, og skammen er nå komplett. Vi har ødelagt William, vi har ødelagt Skam.

Jeg tenker selvfølgelig på Elle-festen, som samlet stort sett alt som kan kravle og gå av mediefolk og se-på-meg-kjendiser i landet til en eneste stor fest. Men hva fikk vi se? Flotte kjoler? Store overraskelser? Merkelig grillmat? Erotiske skandaler?

Neida.

William.

William.

William.

Intet mindre enn 44 kjendiser, hovedsakelig PR-kåte mediefolk i 40-åra, la ut selfie med Skam-William i sosiale medier. Alle bildene er samlet i saken “Topp 44 skambra William-selfies” og det er så flaut.

 


(faksimile: 730.no)

 

Det var først da jeg så dette at jeg forsto. Han hadde rett hele tiden, han tullebukken. Det er faktisk vi som ødelegger Skam. Jeg trodde vi skulle klare å ære og hedre serien, men nei, vi er som en gresshoppesverm. Vi gnager i stykker stakkars William og spytter ham ut igjen.

Jeg trodde folk på min alder likte Skam fordi serien er bra og jeg tok til orde for det, men fra torsdagens pinlige selfie-o-rama å bedømme, blir jeg nødt til å svelge den kamelen. Det er noe med blikket. Mediefolk i 40-åra med stjerner i øynene der de står og poserer med stakkars Thomas. Som om en selfie med ham gir dem en slags ungdommelig bekreftelse. Som en rappende lærer på skoleavslutning med capsen bak frem. Det bare… nei.

Så beklager til alle, på vegne av min generasjon. Vi trodde vi var klare for dette, men der tok vi visst feil 😉

 

 

Sad teen girl heaving depression.

 

Les også originalinnlegget: “Skam deg, din tullebukk”

* Følg Williamhjerte på Facebook *

45 kommentarer
    1. Ja dette var ekstremt pinlig! Kvelden startet jo med et småkleint intervju på TV2, men det var jo classy i forhold til alle selfiene og hooke-kommentarene som kom et par glass vin senere… Håper virkelig det er en del folk som skammer seg nå.

    2. Det var det jeg tenkte fra starten, det. Alle skulle hive seg på. Det gadd jeg ikke. Derfor har jeg aldri sett noe på den serien, heller. Tenåringene får ha sin greie 😉

    3. Gud bedre! Startet med tidenes kleineste intervju (nei, det var ikke morsomt!) også utartet det seg til dette her? Sier som ei over her: skamkleint! Hadde blitt drama i media om fullt av menn i samme alder som disse damene hadde tatt selfie av f.eks “Noora” og “Eva” og skrevet tilsvarende kommentarer under. Hadde blitt kalt gamle griser da, og det er jo faktisk det disse damene er og. Altså gamle griser 😉

    4. William representerer ikke skam-william på festen, men seg selv. Serien blir ikke noe dårligere av at skuespillerne er populære. Stå heller for det du har sagt, og gled deg til neste sesong 🙂 #deterlov

    5. Her synes jeg egentlig du bommer litt 🙂 Synes du skal stå for det du tidligere har skrevet. Det betyr jo ikke at man som kvinnelig kjendis i 40 årene mener budskapet er mindre viktig bare fordi man blir starstrucked av en av hovedrolleinntagerne . Det må jo være lov å være begeistret og litt “fjollete” og ta selfies. For nettopp det må ikke media og bloggere ødelegge – de må ikke ta fokuset vekk fra seriens viktige budskap og tabubelagte emner som både ungdommen og foreldre synes er vanskelig å snakke om. Foreldre som mener at ungdommen bør få ha denne serien i fred går glipp av en del viktig info. Hvorfor er det flaut at voksne følger med på en slik serie? Jeg applauderer de som følger med og de som hyller serien 👏😀

    6. Har jeg tyna meg gjennom Drømmehagen, Teletubbies og Dora the Explorer da ungene var små så skal jeg sannelig se SKAM uten å skjemmes over det. Har tydeligvis noe å glede med til for har enda ikke sett mer enn en episode. Sparer det til dager med dårlig vær.

    7. Jeg liker Skam selv, men er enig i at selfiene var kleine. Voksne damer fra 25 år og oppover blir helt ville av denne (flotte) unge skuespilleren. Skjerp dere damer!!

    8. Når halvgamle kjerringer vil leke fjortiss, blir det “kleint” ja…
      Var de menn ville de vel blitt kalt “gamle griser”….

    9. Hahaha – Det er bra du setter ord på det! Jeg ble faktisk ille berørt av de damene i panikkalderen som siklet over den unge skuespilleren. De ser bare så utrolig patetiske ut med sine “sexy” halvåpne munner og seiersglis, som om de har oppnådd noe selv og ikke bare elger seg innpå en ung fyr som sannsynligvis syns de er litt ekle.

    10. Forstår ikke hvordan det å vise engasjement for noe hvor man ikke var opprinnelig målgruppe kan anses som ødeleggende.

    11. Tror kanskje ikke du tar humoren i teksten. Selvfølgelig elsker jeg fortsatt Skam, men poenget er at jeg plutselig forsto bedre hva Steinar mente etter torsdagens relativt kleine selfie-overdose 😉 Les gjerne de tre tekstene i rekkefølge, så kanskje teksten gir mer mening 🙂

    12. Haha, det skulle være mulig å se at det er et drag av humor i teksten. Selvfølgelig gleder jeg meg til neste sesong og står for det jeg sier, jeg gir bare rett i at ting som de 44 selfisene i stor grad bidrar til å ødelegge serien for den egentlig tiltenkte målgruppe, ref. teksten til Steinar 😉

    13. Vet ingenting om det der jeg, aldri sett det, lest om det i avisen at kåte gamle menn og kvinner kåter seg opp på en serie som heter skam…..
      haha

    14. Det er selvsagt ikke noe galt i at man følger med på serien uansett alder, MEN, den Elle festen var utrolig pinlig! Alt som kan krype og gå av A-Å kjendisdamer på alderen min (dessverre) tok selfies med William!?? Utrolig patetisk og flaut spør du meg…

    15. Det siste tabuet for kvinner har falt: Det er nå kosher for halvgamle kvinnfolk å fantasere om nabogutten på 12 år.
      Mannsgriser derimot må fremdeles vokte seg for å antyde noe i samme bane.

    16. Du setter ord på det jeg tenkte! Stakkars gutten, hvor gæmlisene henger rundt han som vårkåte hunnkatter.

    17. Hahahah, bra du ser det! Er jo selvfølgelig greit at voksne ser serien og liker den, men når de plutselig skal begynne å fangirle som 12-åringer over skuespillerne så blir det flaut. Du har bra med selvinnsikt som tør å si det da ;))

    18. Bra tekst, du er veldig flink til å skrive Peter 🙂
      Forresten så sier du “Alle var enige.” Men jeg var faktisk uenig! Men skal ikke si “I told you so” da hahah. Men tro du har skjønt litt av poenget nå 😉

    19. For meg var downfallet da Norges mektigste motekvinne ( ifølge noen veldig viktige motefolk, med en dørgende kjedelig motenettside) gikk med ” IT” genseren ” Noora + William = Sant” Da skjønte jeg at ” skam” er så hypa, at å si at en aaaaldri har sett en eneste episode av serien blir d eneste riktige …, Bygge opp, for så å rive ned. Neste sesong kommer jeg til å skamme meg i skjul..

    20. Haha! Så veldig godt poeng 😀 Tror jeg går for din plan faktisk og skammer meg i skjul sjæl 🙂 For skamme meg, ja det skal jeg så absolutt! Krysser fingrene for at det blir full intrige med Isak, Jonas, Eskild og hele bøtteballetten 😉

    21. Haha! Takk for at du sier dette høyt!! Døde litt innvendig da jeg så den artikkelen. Seriøst noe av det kleineste jeg har sett. Mistet litt av respekten for den gjengen der altså! Heia Thomas som smilte (overbærende) gjennom alle bildene.
      Betyr dette nå at vi er en haug med folk som må se på Skam i skjul til høsten? 😂

    22. Jeg er så enig med deg! Veldig klein selfie-overdose. William sin karakter er superflott, men når man kunne vært mora hans… Eller han kunne vært kjæresten til dattera deres. Usj…

    23. Fantastisk Rett og slett en fantastisk skråblikk på skamfeberen. Jeg har nok vært gjennomført den samme (tunge) prosessen de siste ukene og vurderer serr å legge opp som voksen 😉😁😁

    24. Du verden for en privilegert del av verden vi lever i. Når noen uskyldige selfies kan skape slikt engasjement.

    25. Helt enig! Blir såå flau. Titter på Skam selv, men den besettelsen “gamlisene” har fått er det drøyeste jeg har sett. Gleder meg til neste sesong altså, men håper folk over 30 roer seg med både kronikker og selfies…
      PS: 730.no har oppdatert saken nå. Det var ikke 44 damer som tok bilder med William…
      Det var over 60.

    26. Har ikke sett serien. Hva er det som er så bra med den? (Og nei jeg gidder ikke se på den for å finne det ut).

    27. Ja jeg er litt keen, men det er jo bare pga. en hype. Jeg lurer på om det faktisk er så bra at jeg burde se en episode, eller om folk ser på det bare for å ha noe å snakke om ved lunch-bordet…

    28. Haha, jeg var faktisk ganske sikker på sistnevnte og måtte bare se et par episoder for å bekrefte at dette kun handlet om lunch-småprat-hype. Men da ble jeg hekta gitt 😉

    29. “Det er noe med blikket. Mediefolk i 40-åra med stjerner i øynene der de står og poserer med stakkars Thomas. Som om en selfie med ham gir dem en slags ungdommelig bekreftelse”
      Hva venter du av reportere? Må tenke på vi har tv2 nyhetene kanal 24/7.
      Når har du noen gang opplevd noe i lille norge,som gjør du føler vi har behov for en slik kanal?Men ska innrømme det er til tider morsomt og høre hvor mye de strever med å lire av seg relaivt stoff innemellom en stor event. Når det virkelig skjer noe
      Nettavisene lever ene og alene på kjendisene til tider

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg