Besteforeldre <3

Lykken er et matchende sett med besteforeldre.

Det er lett å glemme hvor heldig man er i blant, lett å ta ting for gitt. Slik som med besteforeldre.

Nå har vi vært på tur i 10 dager med farmor og farfar, som hele veien har vært der for barna (med mindre de har sovnet på stranda med en bok i fleisen). Tatt dem med på lekeplassen, badet, lekt, gått turer og dratt på kafé. Oftest sammen med oss, men også alene. Laget sine egne minner og tradisjoner, og fortalt til oss etterpå.

Om hvordan plutten liker å gjøre ditt og lillesnuppa digger å gjøre datt. Om kvelden har de snakket om barna i store ord og gledet seg til en ny dag med de små tasseladdene, og selvfølgelig må vi ta en tur på hytta sammen i løpet av sommeren.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Så kommer man hjem, og hvem møter man der? Ventende rett utenfor sikkerhetskontrollen med åpne armer og den varmeste klemmen i verden? Mormor. Huset har hun vasket, middagen står på bordet og i døråpningen står bestefar og venter. Ikke bare har han gått turer med hunden hele uka, men også vasket bilen, klippet plenen og mye mer. Nå vil han høre alt om turen, og plutten forteller med en stemme som bobler over av engasjement. Og til sommeren blir det mange turer på hytta for å hoppe på trampoline og fiske krabber.

Og vi hadde så vidt rukket å lande før oldemor var på telefonen for å si hvor forferdelig mye hun og oldefar har savnet barna. De vil høre alt og gleder seg som barn til oldebarna kommer på vafler og kos.

Det er da man innser at man er utrolig bortskjemt som har så gode besteforeldre til barna. For besteforeldre er noe helt eget. Ikke som mamma, ikke som pappa, ikke som de ansatte i barnehagen. Noe helt eget. En gammel kjærlighet som startet lenge før barna ble født, en kjærlighet som strekker seg over generasjoner. En egen plass i hjertet, et helt spesielt bånd. Og barna merker det, det er tydelig å se på både besteforeldre og barn.

Og det er hjertevarmende å se.

 

Så tusen takk til alle dere besteforeldre som fyller den reserverte plassen barnas hjerter!

Selv om vi kanskje ikke er så flinke til å si det ofte nok, så er vi så utrolig takknemlig for alt dere gjør. Takknemligheten fra barna vil fortsette å blomstre i generasjoner, inntil de en vakker dag forhåpentligvis gjør for sine barnebarn hva dere gjør for dem. Og noe særlig mer mening med livet kan man vel ikke be om 🙂

 

 

/ Lik og del gjerne hvis dere har besteforeldre som fortjener en klapp på skulderen 🙂

Les også: “Krabber, napp og sommerlykke”

* Sjekk ut Pappahjerte på Snapchat og Følg Pappahjerte på Facebook *

15 kommentarer
    1. ❤️ Så sant som det er sagt! Heldige er våre barn som har sånne besteforeldre, ikke alle forunnt.

    2. Min morfar døde for 1,5 uke siden, så dette traff meg rett i hjertet <3 Han og mormor var/er av denne typen besteforeldre, og jeg er så glad for at jeg fikk ha morfar i nesten 28 år, og fortsatt har en fantastisk mormor <3

    3. Sendte nettopp Veslefrøkna på 4 på ferie i 4 dager til bestemor og bestefar hun ikke har sett sia jul, fordi hun ønska å dra dit! For en gjensynsglede hu hadde da hu så de og stolthet over at hu skulle til bestefar og bestemor- alene. 6 timer vekk fra meg:) ja, takk for besteforeldre som gir barna våre en glede og rikdom!

    4. Jeg vet ikke helt hvorfor, men dette innlegget slo meg rett i fleisen. Jeg blir så rørt av å tenke på sånne tette, spesielle bånd.. Og vi er så heldige å stå i samme situasjon selv, med to høytfungerende, varme, omsorgsfulle besteforeldesett og ei oldemor som bobler over av engasjement for oldebarna sine. Fy søren så heldige vi er!!

    5. Nydelig ! Sitter med en tåre i øyekroken. Vi er så heldige å være besteforeldre til 6 vidunderlige gull,håper at vi klarer å gi de mange gode minner ♥ De to eldste bor like ved oss,så de har vi fått følge tett og passe rett som det er. To bor østpå,siden vi bor i sør er det litt lengre vei. Men opplever tett og god kontakt med disse gulla også,eldstejenta har vært på ferie her alene. De to yngste i flokken vår bor laangt unna,15-16 timer i fly. Vi var der i 3 uker i jula,og nå sitter de på flyet,Norge neste 🙂 Vi kan nesten ikke vente,det blir en annerledes måte å være sammen på. Intens den tiden vi er sammen,skyping og savn når vi ikke er det. Men besteforeldre som elsker “dessertene” våre,det er vi !!! Det aller viktigste tror jeg må være at vi kan klare å formidle hvor høyt elsket de er,og det tror jeg så absolutt at de merker ♥ Ha en flott sommer med flotte besteforeldre,Peter. Dette var en liten hilsen fra besteforeldregenerasjonen 🙂

    6. Så rørende!! Jeg pleier å si det sånn jeg, at jeg misunner ingen noenting, annet enn en velfungerende familie. Har selv ei lita jente og 2 flotte stebarn, og alle 3 har kjempeflotte besteforeldre på den ene siden, men noen som ikke bruker verken tid eller energi på dem på den andre siden! Og selv om alle er veldig heldige m de som stiller opp og som jeg ikke kan få fullrost nok, så er det tøft for både oss som foreldre, og dem å se at de blir så og si ignorert på den andre siden mens ungene til broren er favorittene og får all verdens tid og kjærlighet. Så pris deg lykkelig for at dere har så gode folk på begge sider av familien, det er dessverre ingen selvfølge😔 Og håper dere alle får en kjempeflott sommer sammen med dem😊

    7. Jepp farmor og farfar var best 😍 mormor og morfar var litt tradisjonelle så vi barna måtte bli opp i 6-7 års alderen før det ble ok😍 men besteforeldre er best.

    8. Ja, dere er heldige! Jeg mistet faren min brått som 31-åring. Da var sønnen min ett år. Livet er så fryktelig skjørt. Og noen har foreldre som omtrent blåser i barnebarna sine fordi de mener de er ferdige med barn og vil realisere seg selv. Godt for barn å ha besteforeldre som kan gi dem så gode minner! Jeg hadde selv en fantastisk farmor. Min farfar og mormor traff jeg aldri og min morfar døde da jeg var ti. Så man må ta vare på hverandre mens man kan – og nyte livet! 😊👍

    9. Åh- det er så fantastisk med snille gode besteforeldre. Jeg mistet pappa i kreft for 6 uker siden, før han ble syk var han verdens beste bestefar som lekte på golvet og besøkte barnebarna hver dag. Da han ble syk for et år siden endret alt seg, og livet ble forandret fra lykke til sorg på et blunk. Eldstejenta på snart 4 fikk være med bestefar hver dag, også den dagen han døde. De var liksom bestevenner de to, og det er gode minner å ta med seg. Men når jeg leserinnlegget her kjenner jeg at det er vanskelig å tenke på fremtiden uten pappa, og at jentene mine ikke skal få oppleve den fantastiske bestefaren han var og ville vært. Man må virkelig nyte hver en dag. Og det tror jeg også dere er flinke til 🙂

    10. Jeg har et helt “sett” med besteforeldre som jeg dessverre ikke har noe særlig godt forhold til, men verdens beste bestemor gjorde så opp for de to andre som er fraværende. Elsket bestemoren min over alt på jord, hun ga meg så mye visdom og kjærlighet, og jeg er så takknemlig for at foreldrene mine tillot meg å knytte så sterkt bånd til bestemoren min, ved å la meg bruke så mye tid med henne. <3 Hun hentet meg på skolen, vi gikk lange turer sammen, og hun passet på meg da jeg var syk. Vi dro på ferie sammen, og da hun ikke lenger kunne gå, trillet vi tur sammen som da jeg var spedbarn.

    11. Jeg hadde selv verdens beste bestemor. Hun var mitt hjerte og jeg var hennes. Jeg mistet henne når jeg var 9 år, men jeg husker henne enda godt. Hun hadde alltid godteri i vesken og en kam. Hvis vi gredde håre hennes, så fikk vi en HEL 10 kroning. Hun spilte alltid kort med oss og lagde favoritt maten når vi var på besøk. Vi var hos henne flere ganger i uken og i blokken hadde hun heis, som vi fikk kjøre opp og ned så mye vi ville. Hun heklet, masse, og strikket ullsokker. Men mest av alt var hun alltid blid og snill og jeg gledet meg alltid til å se henne:) Man glemmer aldri de minnene. Det er snart 28 år siden jeg så henne sist,men jeg husker enda hvordan leiligheten hennes så ut og hvordan det luktet der:) Derfor gjør det ekstra vondt når jeg vet at mine ikke vil få det samme som jeg hadde. For det er helt sant som du sier. Det er virkelig ikke alle forunt, det er ikke alle besteforeldre som ønsker å være en del av barnas liv. Noen er rett og slett “ferdig med barn, så nå er det vår tur”. Gi de fantastiske besteforeldrene og oldeforeldrene i familien deres en god klem fra meg. Det fortjener de:)

    12. Denne traff meg langt inn i hjerterota. Både jeg og mannen min mistet begge våre foreldre før vi fikk barn og det er vår store sorg at vi ikke har noen besteforeldre til vår lille tass. Vi har til og med vurdert å “adoptere” noen besteforeldre, men vet ikke hvordan vi skal gå frem. Ta vare på hverandre. Dere er heldige💓

    13. AMEN!!
      Hva skulle vi gjort uten Mommor(min mor) har eg tenkt mer enn en gang! Besteforeldre som stiller opp og gjør d med glede og største selfølgelighet er en gave som ikkje alle er sjenket!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg