Hvert øre teller

Om 30 sekunder kan du ha gjort noe avgjørende for barnas fremtidige helse.

/ samarbeid med HLF

 

Jeg har nemlig kommet over en videosnutt som jeg anbefaler alle småbarnsforeldre å se. Jeg skal ikke si så mye om hva den handler om, men jeg lover deg: Bruk 30 sekunder på denne, det kommer du ikke til å angre på!

 

 

Videoen er en del av en kampanjen “Hvert øre teller” for HLF – Hørselshemmedes Landsforbund og det er noe med den videoen som griper meg veldig.

Det handler altså om å ta vare på hørselen til barna, for høye lyder på små ører kan fort skape varige skader på hørselen, og har du først fått tinnitus, så forsvinner det aldri. Og det er utrolig viktig å huske, for hvert øre teller!

 

 

Kanskje er det fordi jeg kjenner meg godt igjen, for i en stresset hverdag kan det være lett å være litt for rask på labben og glemme å tenke seg om.

For det finnes mange situasjoner der man ønsker å kjøpe seg litt tid og få litt pusterom ved å la barna høre på musikk, spille spill eller se film på mobil eller nettbrett, gjerne med øretelefoner på. Slik som når man sitter på et fly til Spania. 4 timer kan være lenge å kjede seg, så noen tegnefilmer og litt musikk kan fort være himmelsendt når rastløsheten tar overhånd.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Men da er det så ekstremt viktig å huske på lydnivået! Sjekk på egne ører før man setter dem på barna, og hold et øre med lydnivået underveis, for dette endrer de jo ofte selv. Derfor tror jeg faktisk man skal være litt var på å ikke sette lyden for lavt heller, for da skrur de den gjerne bare opp igjen, og kanskje på et nivå som er skadelig høyt uten at de tenker over det selv.

Verdens Helseorganisasjon (WHO) slår nå faktisk alarm om at 1,1 milliarder unge menneskers hørsel står i fare som følge av høy lyd rett i øret. Og det er ganske dramatisk. Heldigvis er det ting vi kan gjøre. Her er fire raske tips som kan være til stor hjelp, både for deg og barna:

  • Bruk hørselsvern dersom du utsetter deg for høy lyd
     
  • Bruk ørepropper hvis du skal på konsert. Det finnes ørepropper som demper lydnivået, men beholder lydbildet.
     
  • Ta pauser fra lyden. Hørselsskader avhenger nemlig ikke bare av høyt volum, men også hvor lenge du utsetter deg for lyden.
     
  • Ikke stå for nærme høyttalere om du er på konsert. Jo nærmere du står lydkilden, dess kraftigere blir trykket på ørene dine.
     
  • Demp lyden på spilleren og husk å ta pauser for hver lyttetime.

 

Nå er det jo begrenset hvor ofte man er på konsert og står helt foran, derfor mener jeg at det viktigste tipset er å huske på volum og hvor lenge man får lyd fra musikk, spill og filmer rett på øret, og da kanskje spesielt fra hodetelefoner.

For verken Frost, Marcus & Martinus eller Masha & Mishka er bra at de er verdt et liv med vedvarende tinnitus og øresus.

Så bare husk det i sommer: Sjekk lyden – hvert øre teller!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ Unge ører i fare – tinnitus forsvinner aldri. Demp lyden.

Les mer om hørselsskader og ta en hørselstest på på HLFs sider –> Hvert øre teller!

* Følg HLF på Facebook *

15 kommentarer
    1. Jeg er helt enig. Men det jeg forelsket meg i, var de små føttene som dytta i sete forran… Herregud så nydelig… 😉

    2. Så fint at du tar opp dette temaet! Jeg har selv to gutter med nedsatt hørsel, og barns hørsel er jo derfor noe som naturlig nok opptar familien vår. Supert at du er med og fremmer saken!

    3. Fantastisk at du tar opp temaet! Så viktig å forebygge lyder for framtidens barn. Det er anslått å være 1 million hørselshemmede i NORGE i 2020. Så folkens, håper dere tar hensyn til hørselen deres. Hvis ikke, så lykke til med tinnitus, nedsatt hørsel osv osv. Det vil følge dere resten av livet. Så viktig er det å ta hensyn!

    4. Viktig tema som kan være greit for oss alle å bli påminnet☺ Et lite tips er å kjøpe øretelefoner til barn som er spesial laget til barn. Der er maks volumet mye lavere, enn på et sett som er beregnet til voksne. Vi har kjøpt noen på coop obs til jenten våres som vi er super fornøyd med. Lyden er ikke høyere enn hva som er anbefalt for små ører og vi som foreldre slipper å bekymre oss for at lyden blir for høy når hun skrur volum knappen til høyest nivå. Ønsker dere en fin ferie i Spania.

    5. Endelig!! Har selv tinnitus akkurat lik den lyden i filmen. Et så viktig tema som jeg føler ofte tas for gitt. Tinnitus forsvinner aldri, og unner virkelig ingen barn å vokse opp med noe slikt 🙂 suupert med fokus på det, takk! Tror ikke mange foreldre tenker over det.

    6. Vi har de headsetta som er i filmen. De er veldig fine, for lyden blir aldri høyere enn anbefalt maksgrense for barn 🙂

    7. Tror det er veldig lett å glemme og jeg kjente i hvert fall at den videoen traff meg rett i gørra, så sikkert mange andre som kan ha godt av å lese dette 🙂
      / Hvert øre teller

    8. Kjenner at dette innlegget treffer meg, har selv en 5 år gammel gutt som står meg veldig nært som ble født helt døv. Det har vært mange utfordringer og vi vet at det vil komme flere i årene som kommer, så ta vare på hørselen dere har fått folkens! Vet om en som hadde gjort mye for å kunne høre som alle andre ❤

    9. Hei. Måtte bare slenge inn en kommentar og si tusen takk for ett flott innlegg. Er innom bloggen din i ny og ne og ble veldig glad og imponert over dette innlegget. Er aktiv i HLFU,har nedsatt hørsel og tinnitus selv og to flotte barn med nedsatt hørsel så er over middels opptatt av slikt.
      Masha og Mishka er definitivt ikke verdt ørene 😀 Igjen. Tusen takk 😊😊😊👍👍👍

    10. Heisann Veronica! Så utrolig hyggelig å høre 🙂 Fint å kunne skrive om litt mer enn bare tull og fjas også, spesielt når det er noe så viktig som dette 🙂

    11. Og så bruker de ballonger i kampanjen! En ballong som smeller midt i ansiktet er i hvertfall skadelig for hørselen! Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor bittesmå som sitter i vogner, får ballonger og sitter og gnager på dem med tennene. Bang!!! 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg