Glitter, glam og folkefest!

I kveld er det endelig duket for årets største folkefest, og for meg startet det hele for ganske nøyaktig 21 år siden.

 

 

Det må ha vært 13. mai 1995. Jeg hadde lagt meg for kvelden og sov søtt i min seng. Bare en vanlig dag i en 13 år gammel gutts liv. Ungdomstiden hadde så vidt begynt, jeg hadde fått mine første hår på nye steder og 90-tallet sto sterkt. Pastellfarger og midtskill, OL-pins og raveparties, bokklubber og permanent. En merkelig tid å leve.

Og den merkeligste av dem alle var kvelden jeg ble vekket av mamma som dyttet meg forsiktig i skulderen og viste meg ut i stua. Noe stort hadde skjedd. Og det var vel der den merkelige magien oppsto. Minnet av å stå i ørska og oppleve den nær sagt magiske stemningen fra Secret Gardens – Nocturne. Det var noe trolsk, hypnotisk og helt spesielt over det, spesielt siden sangen akkurat var blitt kåret til den beste i verden.

 

 

Og jeg tror jeg synes det var ganske stort. Sangen var liksom så full av følelser og den traff mitt lett-påvirkelige fjortishjerte rett i levra. Og siden den gang har kjærligheten bare vokst. I starten ganske sakte, for jeg var tross alt ungdom og opptatt av å være tøff, høre på hip hop og sægge med buksene ned på knærne.

Men like fullt, et frø var plantet og etter hvert som årene gikk ble jeg mer og mer snusen, selv om jeg for det meste måtte like musikken i smug. Slik som vinnerlåta fra 1998. Dana International – Diva. Alle var så opptatt av den mannlige kvinnen, for sånt var litt nytt på den tiden og ingen skjønte egentlig hva det var for noe rart som hadde vunnet. Men jeg tenkte jeg mest på at jeg virkelig likte sangen, men jeg kunne jo ikke si det høyt 😉

 

fZ5B6w-Baxs

 

Å virkelig elske Eurovision ble vel ikke skikkelig stuerent før 16. mai 2009. Den kvelden husker jeg ekstremt godt. På fest på Bislett i en leilighet full av festglade folk. Jeg var nok den eneste som egentlig var oppriktig interessert i å se på hele tv-sendingen, men etter hvert som 12-erne begynte å rulle inn, var plutselig alles øyne rettet mot skjermen. For hver toppnotering var det skåling og shots, og når seieren var et faktum… Ja, dere husker jo hva som skjedde.

Hele landet tok av. Alexander Rybak ble hyllet som folkehelt, det var folkefest i gatene og folk gikk helt bananer. Og det var vel første gang jeg for alvor så hvilken vanvittig energi og kjærlighet som ligger i denne konkurransen. Den fantastiske forbrødringen som ligger bak all musikken, glitteret og staffasjen.

Jeg får fortsatt frysninger hver gang jeg gjenopplever den kvelden…

 

uiH4BFTELME

 

Og det er dét Eurovision handler om for meg: Fest, feiring og forbrødring. En kveld der man legger alle forskjeller til side og samles på tvers av landegrenser for å feire musikken og gleden. Og på slik en storstilt aften tas rustningen av og alt er lov! De rareste sanger, de snodigeste kreasjoner og mest utspjåkete antrekk – jo mer utagerende, dess bedre. Og det synes jeg er litt fint, for slik verden er nå, trenger man en kveld der alle tar av seg rustningen og bare har det ball. Sammen.

En storstilt europeisk folkefest der alle er invitert. Det er ikke så farlig hvem du er, eller hva du er. Bare legg igjen fordommene ved døra og velkommen inn, for i kveld blir det fest! Jeg velger derfor å avslutte med en musikkmontasje fra da Norge var vertsnasjon for Eurovision i 2010. Med Madcon i spissen og ørten flash mobs fra rundt om i hele Europa, oppsummerer videoen på mesterlig vis hva det hele handler om: Forbrødring, fest og glede.

Og derfor gleder jeg meg stort til i kveld, for i kveld blir det fest og alle er invitert. Bare legg igjen fordommene ved døra.

 

P9QBK1W9Ag4

 

/ Heia den som vinner, buksa full av menn og/eller kvinner 😉

* Følg festen på Snapchat –> Pappahjerte og Følg Pappahjerte på Facebook *

13 kommentarer
    1. Haha, håper du har lagt merke til den EPISKE sikkerhetsjobben som gjøres i den siste videoen du la ut (madcon). Starter fra cirka 0:52 til høyre i skjermbildet. Nydelig! Ble først obs på det da P3morgen kommenterte det for en stund siden. Topp underholdning 🙂
      Og ja: ESC i mitt hjerte.

    2. Hahaha! Det har jeg faktisk ikke lagt merke til før! Å herregud, han er jo helt vill jo. Lite forbrødring og kjærlighet der, gitt, haha! Fantastisk.

      Goooood festkveld til deg!
      /high5

    3. Herremiiin jeg gauler som en unge! Elsker det showet madcon pulla off og ikke minst Rybak! Blir alltid tårevåt når masse folk samles for å ha det gøy – uten fordømming og fæle greier. Her skal jentegjengen samles i kveld og det skal danses og skåles til langt på natta 🙂 Kos deg ikveld!

    4. TAKK! Takk for at du skrev dette innlegget og fikk meg til å glede meg til kveldens finalesending likevel 😀 Var litt nedtur da Norge ikke gikk videre, men må gjøre det beste ut av det og finne en ny å heie på. Russland er jo ikke så halvgæren 😉
      Nå er det på med paljettkjolen, så er man klar for en skikkelig “grann pri”-feiring 😀

    5. Ja, Grand Prix må man se! Secret Garden er noe helt spesielt, da. De lager musikk basert på norsk folkemusikk, med melodier så inderlige at man kjenner sine norske røtter langt inni hjerterota 😊👍

    6. Venter på en kommentar om hva du synes om vinneren, og hvem som burde vunnet! Regner med du som de fleste andre ikke er helt fornøyd….

    7. Jeg synes det nye poengsystemet var helt fantastisk og fint å se at seerne får like mye makt som juryen. Spesielt artig å se hvor utslagsgivende det kan være for f.eks Polen. That being said… Vinnerlåta var min absolutt, desidert, mest soleklare ener på terningen for kvelden. Men men, forstår at budskapet var veldig tidsaktuelt og treffende, selv om politisk sørgeballade ikke er noe for meg. Jeg går nesten utelukkende for MGP-greatness og den jublet for Russland, Østerrike og Australia.

      Og når vi først er inne på det, synes jeg faktisk det var helt greit at ikke Norge gikk videre. Selv om sangen i utgangspunktet er bra, har fremførelsen i semifinalen alt å si og der synes jeg ikke det klaffet.

      Må også få legge til at jeg synes Måns var helt fantastisk som programleder og jeg liker tanken på at man legger inn et nytt element med et storstilt nummer i pausen for å skape noe a la amerikanernes “half time show” under Superbowl.

      Men til neste år håper jeg det kommer mer galskap igjen, litt mye likt og trygt i år. Få budeier og idiotiske utskeielser, men ellers tipp topp tommel opp 🙂 🙂

    8. Takk for artig tilbakemelding. Selv var jeg ikke særlig begeistret for vinneren, men heller Australia, Spania og Nederland – og også Østerrike. Poengsystemet gjorde absolutt det hele mye mer spennende!
      Jeg er enig i at Norge ikke fortjente å gå videre, og savner definitivt delfinaler slik at folk virkelig får mulighet til å gjøre seg opp en ordentlig mening. Det tar tid før en sang fester seg, og det er tydelig at dette var litt desperat stemmegiving fra folket. Og også det at A hele tiden skulle trekke fram sin psykiske helse gjorde ikke saken noe bedre. Misforstå meg rett. Jeg har full respekt for henne, men synes ikke hun holdt fokuset der det skulle være – og heller ikke at sangen var bra nok!
      Ja, Mons var knall. Har jo sett han i Skansen, så det viste jeg på forhånd 😉 Litt mer sirkus underveis ville vært topp!
      God pinse!

    9. ENDELIG ET MENNESKE SOM JEG “KJENNER” SOM ER LIKE FAN AV MEG!
      Eurovision er like stort som julaften for meg. Jeg teller ned hver år, jeg har sommerfugler i magen og lyden på fult!
      Så vil oppsummere min mening om årets show! Her:
      ESC 2016
      Det var et show, det var gøy- jeg lo, Måns og de gjorde en fantastisk jobb. Sangen deres skulle jo nesten ha vunnet! Jeg likte humoren og fremtoningen deres for hele showet. Eneste jeg ikke likte av pause snakk var hun som liksom skulle være morsom EBU dame, den falt ikke helt i smak hos meg- men det er meg!
      Mine favoritter under showet;
      Polen – kan du finne noe mer fantastisk vesen å se på? Jeg ble faktisk forelsket, sommerfuglene, den vonde følelsen av at han ikke kan bli min? Stemmen?? Den bygde seg opp og var en fantstisk ballade låt for ESC! Perfekt sammensatt! Rock og ballade er noe av det beste i verden! Skal innrømme at jeg satt med klump i halsen når de hadde bare fått 7 poeng fra juryen var jeg redd altså! Heldigvis var jeg ikke alene om å ha en soleklar favoritt her! Men han er min!! 😍
      Italia – har allerede en forkjærlighet for Italia, selv om de var enda bedre i fjord var det noe med måten låten gikk på, som solgte meg. Her må jeg også påpeke at det var ikke noe gøy sceneshow, og at de hadde senket farten på låta var egentlig unødvendig. Innspillings låta var bedre enn live låta her. Dessverre, men likte sangen!
      Kypros – liker at det var noe rock med, Ifjord var Kypros kjedelig- i år var det gøy! Ikke bare en ballade eller noe typisk dame wink! 😉 pluss, ikke noe gale med han heller
      Russland – fin mann, spektakulært gøy show, sang som fester seg i hjernen. Føler jeg de ble snutt for seieren?? Ja, egentlig.
      Belgia- fantastisk åpningsnummer, ikke favoritt til å vinne, men så himla gøy den ble når jeg fikk sett den live i finalen! Synd jeg syntes den ble for mye med Queen sin del, men ellers veldig gøy låt!
      Vinnerlåten:
      Altså, holde meg i korthet her; den er politisk, hører ikke til i ESC. Sangen skulle ha vært helt på deres språk, da det var orgasmisk for hjernen når hun sang på sitt eget. Hun hadde en utrolig kontroll på stemmen og tok scenen med hele seg- i motsetning til andre som stod alene på scenen.
      Syntes jeg den er en verdig vinner?? Nei… Den er politisk, de kan si hva de vil. Var sangen fin? Ja, men blir med det!
      Australia; jeg likte den Ifjord så godt at det hjalp ikke meg at hun var flink å synge. Låten manglet sceneshow og det dro den veldig ned for meg. Fin låt, men syntes det var helt OK at den ikke vant 🙂 liker at Australia er med jeg!
      Norge: veldig OK at vi ikke kom med her. Stilig låt men, den hadde ikke hatt sjangs her. Greit den ikke er en typisk esc låt men, Sorry Agnethe, love The song But- den hadde ikke klart seg i finalen! 🙂
      Så det er min oppsummering! 😄 Gleder meg som en baby til neste år! Nedtellingen har startet!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg