Dagens gullkorn – 60-åringen

60-årslaget gikk fint det. Kjempefint faktisk, men det var inntil plutten åpnet brødsaksa…

 

 

Kaker og gaver, pølser og sang. Stemningen sto i taket og sjeldent har jeg sett svigerfar så glad og full av liv. Og siden det var et rundt tall fikk jeg lurt til meg en klem (10 år til neste gang). Feststemte venner var innom dagen lang og fra stereoen dundret Freddy Kalas på repeat. Kanskje er det noe i det de sier om at alder bare er et tall, for aldri har 60 føltes mer som det nye 30. Eller vel… Det var det i hvert fall frem til plutten åpnet munnen og drepte stemningen.

For i det siste har vi prøvd å forklare ham litt rundt dette med liv og død. At hjertet dunker og hamrer helt til man blir veldig veldig gammel, og at hjertet en dag slutter å slå. Men så er det jo sånn med barn, at man aldri helt vet hvordan det som går inn i ørene, ser ut når det kommer ut av munnen igjen.

Og i går kom det ut på verst tenkelig vis. For midt i feiringen, akkurat da vi satt oss ned for å nyte sjokoladekake med seigmenn, så plutten plutselig opp på bestefar. Han så på jubilanten med en tankefull mine, før han sa, med fullt alvor og en slags omtenksom bekymring i stemmen:

– “Arne, du er nesten død”

Og vips ble 60 det nye 90. Godt at jubilanten er sporty og tok det med et smil, men et liiiite sekund der hoppet hjertet til fattern over et par slag 😉

/ Hipp hipp!

 

Svigers, back in the day 🙂

 

Les flere gullkorn:

“Dagens gullkorn: Grøten”

“Dagens gullkorn – Smittsom”

* Sjekk ut Pappahjerte på Snapchat og Følg Pappahjerte på Facebook *

18 kommentarer
    1. Godt å høre 🙂 Ellers må jeg begynne å sette igjen pluttisen hjemme, tror jeg, for sånne kommentarer kommer som perler på en snor for tiden 😉

    2. Utrolig bra 🙂
      Minstesnuppa på 4 er også veldig opptatt av alder og døden, og vi har mange samtaler om dette.
      Vi var på besøk hos en av oldemødrene deres, der hun ble sittende å titte på henne en stund før det kom: Oldemor, er du litt gammel?
      Hun tok det veldig bra og svarte henne: Ja, jeg er over 80 år, så jeg er litt gammel 🙂
      Heldigvis for oss kom det ikke et oppfølgingsspørsmål om hun skal dø snart, for det kunne det fort ha gjort 🙂

    3. Hahaha! Blir rimelig raskt svett når sånt dukker opp, men alder er jo en ærlig sak. Verre om de begynner å påpeke ting ved utseende etc, hehe. Meeeen den tid kommer vel den også 😉

    4. Da jeg gikk i første klasse, lærte vi litt om befruktning og hva som skjer i kroppen. Min mors tante og onkel var på besøk hos oss samme kveld. De var ufrivillig barnløse og jeg følte meg temmelig smart og opplyst da jeg gikk bort til kaffebordet og sa til dem; “Nå vet jeg hvordan dere kan få barn!” Tante og onkel, som var i 50-årene, fikk seg en lang og god latter, mens jeg sto igjen litt fornærmet 😮😂😉

    5. Hahah! Jeg døøør 😀 Jeg er bare 30, men datteren på 8 var litt bekymret for ett års tid tilbake fordi jeg var så gammel og snart kunne dø.

    6. Slutter ikke i den alderen. Er vikar på en skole og der kom en tredjeklassing bort til meg og spurte om hvorfor jeg hadde så spiss nese. Rett etterpå kom ei jente bort og sa jeg hadde stygge tenner. Ikke vet jeg hva det betydde, men jeg mener selv jeg ikke ser så værst ut, så da tok jeg det med et smil og sa de ikke skulle si sånt til noen andre 😉

    7. Kanonbra Plutten!!! 😂😂😂😂😂👍👍👍
      Jeg er tante til en herlig gutt som nå er 17 år og en flott ung mann. 💙💙😃
      Den påsken han var 4 år og eldste søsteren var 4 måneder, tok foreldrene de med på biltur en dag for de måtte jo ha noe å finne på oppi alle helligdagene. Eldsteman på 7 år var med besteforeldrene på hytten.
      De tok ene dagen en tur innom en kurkegård her i Bergen, da pappaen ville se om han kunne finne graven til sine besteforeldre, altså barnas oldeforeldre. Men siden barna da hadde en oldefar i live, var det kun han som var oldefar for de. Så mammaen kunne ikke si til gutten at her ligger oldefar da de fant graven. Så hun sa at her ligger pappa sin farfar.
      Dagen etter var de på besøk hos barnas farmor og farfar, gutten går bort til farfaren, ser på han og sier…… Var du død en liten stund i går…. 😂😂😂😂😂 Han hadde nemlig fått med seg det om farfar, men tydeligvis ikke hvem sin farfar…… 😂😂😂😂

    8. Hihi. Tror det er greit å ikke ta det så tungt nei. De vet jo ikke helt hva de sier, stakkar 🙂 Her en dag spurte plutten blant annet om en gammel dame vi så i barnehagen hadde dødd (siden hun hadde veldig hvitt hår og var veldig gammel). Hihi

    9. Haha, nå måtte jeg le altså.:-) Forresten, er det bare jeg som synes Christina er veldig lik moren sin? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg