Små barn eier jo ikke filter!

Problemet med små barn er at de gjerne sier nøyaktig hva de tenker, nøyaktig når de vil. Høyt. Og det skjedde i dag…

 

 

For i dag startet uka med en tur til et bilverksted for å fikse litt her og trekke litt der. Og siden vi hadde time tidlig på dagen, tok jeg med plutten for å trivelig liten kaffedate før barnehagen. God plan! Det eneste problemet med å ha med en pratsom 4-åring på tur, er at du aldri vet når han plutselig sier noe ganske upassende, ganske høyt. Og det skjedde selvfølgelig i dag 🙂

For dagen startet bra den. Vi leverte nøklene og slo oss ned på en nærliggende kafé. En kaffe og en kakao, takk. Løsprat og god stemning. Plutten må også ha kost seg, for han lånte telefonen min underveis og la ut dette bildet på min snapstory helt på egen hånd 🙂

 

 

Tilbake på bilverkstedet gikk ting sakte. Uvisst hvorfor, men vi ble i hvert fall sittende og vente og kjede oss. Men det var inntil vi oppdaget kaffemaskinen. Ny runde med kakao før lunsj på en mandag? Ehm… okei da, men ikke si noe til mamma!

 

 


Greit med litt ekstra søtt i kakaoen… haha!

 

Og det er mens vi står der og venter på kakao, at det skjer. I stolen nærmest kaffemaskinen sitter en godt voksen mann og leser avisen mens tiden tikker lydløst avsted. Venterommet er stille, rolig og veldig veldig stille.

Plutten står bak ham og ser på ham, mens han undrer. Så spør han meg, med en stemme som er minst dobbelt så høy som nødvendig for at absolutt alle i rommet skal høre hva han sier:

– Pappaaa?

– Mja? svarer jeg litt halvhjertet med begge øynene på kaffemaskinen.

– Han mannen har ingen hår…

– Eeeeeeh, hehe, jaaa, neeei, han synes nok det er fint da, svarer jeg forfjamset, vel vitende om at håret har reist sørover for mange år siden.

Men plutten gir seg selvfølgelig ikke, peker rett på bakhodet hans og sier:

– Jammen, han har ingen hår! Hvorfor det?

– Eeeh…. ja altså.. jeg har jo også klippet meg kort før, altså… HEY, kakaoen er klar!

 

#kleinface

 

Da vi satt oss ned igjen, lå det en veldig klein tone i luften. “Heldigvis” varte det ikke lenge, for det tok ikke mange sekundene før plutten etter en halv slurk klarte å slå koppen overende og søle kakao over heeeeeeele bordet. Hele.

Og akkurat mens jeg hang over bordet og panisk prøvde å redde unna mobiler, salgsbrosjyrer og fjernkontroller, ja da kom mannen fra kassa og sa at bilen var klar. Blikket han sendte meg liknet veldig på blikket fra den hårløse mannen.

Det er en av de tingene som er så forfriskende/frustrerende med småttiser: Du vet aldri når et koselig kaffeslaberas kan bli til en fornærmet gammel mann og kakao overalt. Så nyt de gode stundene, for en veltet kopp og et uventet “gullkorn” er aldri langt unna 😉

 

 

/ God ny uke!

* Sjekk ut Pappahjerte på Snapchat og Følg Pappahjerte på Facebook *

31 kommentarer
    1. Hahhaha!!!! Super-kleint!!
      Men jeg må ærlig innrømme at hvis jeg hadde vært han mannen så hadde ikke jeg brydd meg nevneverdig altså.. Jeg hadde sikkert bare svart Plutten og sagt at det er sånn som kan skje når man blir litt gammel. At håret rett og slett bare drar sin kos :p
      Nei, barn er som de er og det er ikke noe å bli hverken sur for eller noe annet 😉 Ta det med et smil!
      At barn er nysgjerrige er i mine øyne et tegn på sunne og friske unger som rett og slett bare er nysgjerrige på andre kropper, og det synes jeg ikke at andre skal bli hverken fornærmet for eller sure for 😉

    2. Fantastisk 🙂 Perfekt start på dagen. Vet ikke om jeg skal glede meg eller grue meg til hvilke kleine kommentarer Poden kommer til å servere

    3. En ganske så stor dame (les smel feit ) sa til meg en gang at det værste var når våksne ble flau /snakket vekk når barn kommenterte vekten hennes hun viste at hun var feit. .. Så om mine sier slikt sier jeg bare ja noe har hår andre ikke.. Han veit jo at han han er skallet selv😂😂

    4. Haha 😂😂
      Jeg syns oppriktig synd på min mamma som daglig kjørte buss med meg da jeg var sånn 2 år gammel og til jeg nesten var fire. Fra hauketo til Kolbotn. Var visst mye “mammaaa hvorfor er hu så tjukk” “Mamma se SÅ grått hår han har da!” “Men hvorfor har han så mørk hud da?!” Herregud 🙈

    5. En mørkhudet mann sto foran oss i køen på butikken og datteren min som da var ca 3 sier etter å ha gransket ham lenge…”Mamma….Han var møkkete!”
      Huff…Da hadde jeg lyst å synke i jorden!😳😳😂

    6. Haha. Kjenner til den. Døds kleint. Har hatt alt for mange sånn opplevelser med min snart 5åring. Spesielt pinlig med høylytte spørsmål om andres kropp i garderoben i svømmehallen og en del kommentarer og spørsmål på toget. En av mine værste øyeblikk tror jeg var nå hun spurte en eldre dame hvorfor hun brukte rullator. Hvorpå damen svarte blidt at det var fordi hun var gammel. Da kommer det en fin oppfølger fra frøkna: ja du ser veldig gammel ut, du blir nok dø snart. Tror du også det? Damen tok heldigvis dette pent og hadde både barnebarn og oldebarn og de prata sammen resten av togturen men jeg ville synke i jorda. Heller ikke så gøy når vi hadde med vogn før på toget og ble sittende utenfor doen og frøkna høyt spurte meg og alle stakkarsene som gikk på nevnt do mens vi var på toget om de hadde tissa eller bæsja og huska og vaske hender. Haha. Men men. Alle småbarns foreldre opplever nok dette. Når de blir eldre blir de flaue av oss, livets sirkel😂

    7. Hahaha…ler godt her…må innrømme at jeg elsker at barn ikke har filter..selv om det sjelden passer at de kommenterer høylytt 🙂 Her har vi 3 barn i alderen 4-16 og listen er lang av uventede hendelser med filterløse barn..Tips til deg: noter deg dem og spar de til konfirmasjon/bryllup til plutten..vi gjorde det til konfirmanten vår ifjor..Da var det hans tur å bli skikkelig brydd 😉 haha

    8. Kjenner til den. For 4 år siden var vi på ferie i Bergen og skulle spise middag i restauranten på hotellet. Guttungen presterte da å slippe en liten fjert. Og det var kun oss 3 og et eldre ektepar som satt ett godt stykke onna oss i restauranten. Guttungen sprang da bort til de og sa at det var en fjert rimelig høyt og med stolthet i stemmen. Så der satt jeg flau og forfjamset og fikk de blikka fra dette ekteparet som da forlot restauranten.

    9. Haha! Husker en kamerat av meg holdt på sånn da vi var yngre også, helt til han en dag spurte moren sin: “Mamma, hvorfor er du så feit?”. Det blikket han fikk da… Da ble det straks stille i fjøset, haha!

    10. Sant det, for det er jo et helt legitimt spørsmål, er jo heller min teite reaksjon som implisitt sier at jeg mener det er et problem. Som det jo ikke er, bare vi voksne som er livredde for alt. Barn altså, for en gjeng 🙂

    11. Når datteren min var på den alderen hadde vi en prat om det der. Jeg prøvde på mitt mest pedagogisk å forklare at man må tenke seg om før man sier ting foran folk, fordi de kan bli triste og lei seg om man sier noe som kanskje ikke er så fint. Så dro vi på kjøpesenteret, det går en dame i motsatt retning av oss og datteren min skriker med høy selvtilfreds stemme: “Mamma, hun der snakker vi om når vi kommer hjem!!” ……

    12. Plutten er så flink til å skrive, og til å ta bilder!
      Kan ikke du la ham bruke snapchaten din en hel dag eller no? Hadde vært gøy for oss følgere hahah 😀

    13. Vi har noen her og.
      Utrolig morsomt.. etterpå 😂
      Eldste når vi kom til ei venninne av meg:
      -Ja her var det rotete. På tide med en
      vask her. 😨
      Takk å lov at hun ikke er av den høytydlige
      sorten😂

    14. Også var det det å prøve å forklare at vi ikke trenger å snakke om andre, evt at vi kan snakke om det vi tenker/lurer på hjemme. Neste gullkorn kom høyt og tydelig: mamma, han kan vi snakke om når vi kommer hjem!! Ehhh…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg