Min rosa lille tøffing

Det er så rart med deg. Du har lært meg så mye om livet, og enda kan du ikke engang prate.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

For jeg er så altfor mann til tider. Tenker som en mann på sitt enkleste. Så da jeg skulle få en datter tenkte jeg at det enkle liv var over, nå var det frem med silkehanskene for å passe på den sarte lille kroppen herfra og ut. For du er jo bare en liten jente, du trenger en stor og sterk mann til å våke over deg, passe på deg og holde deg trygg for alltid.

Det slo meg aldri at du kunne bli så tøff! Du kan løpe på dører, gå med nesa først i grusen eller treffe bakken med et smell, men du børster det bare av og er på´n igjen. Selvfølgelig kan du gråte, men det er mer som et brøl, for du blir ikke lei deg, du blir bare sint. Og jeg skjønner det ikke! Du som er så liten og søt, hvordan kan du være så tøff?

Tidligere har jeg bekymret meg mye over at jeg må passe på deg hele livet, spesielt når du blir eldre og det begynner å ringe på døra her. Men nå er jeg egentlig mest bekymret for de pjuskete dunbartene som lar seg lure av et søtt lite fjes med rosa lue.

Nåde han som kødder med deg, han kommer til å trenge både omsorg, hjelp og en pose frosne erter på nøttene 😉

For du er ikke sterk til jente å være, du er bare sterk. Og bak nydelige øyne er du tøff som natten er lang.

Min rosa lille tøffing <3

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ Pappa stolt 🙂

Les også: “Noen ganger kommer tårene” (skrevet da Nora var bare 1 månned gammel!)

For mer moro og historier om rosa, små tøffinger –> Følg Pappahjerte på Facebook

27 kommentarer
    1. hehe… yngstemann vår hadde som mantra da han var liten.. “Det går bra”.. omtrent uansett hva som skjedde og hvor hardt han slo seg så smalt det: “Det går bra”… og så lekte han videre.. 🙂

    2. Blir virkelig irritert over folk som ikke tror jenter er tøffe. Som om det å være tøff kun er en mannlig egenskap…

    3. Ja, fy flate! Lillesnupp er seriøst på nivå med en 12-åring, haha!
      Og jeg har jo sett to fødsler på nært hold også, så jeg er ikke så sikker lenger på at jenter er det svake kjønn 😉

    4. Som mamma til tvillinger (jente/gutt) kan jeg si at min helt useriøse forskning viser at jenter er tøffere. Storesøster blir dytta, sparka, bitt og slått av den sterkere broren sin, og er derfor MYE flinkere enn ham til å takle farer, smerte og skuffelse.
      Men en ting som jeg har fått bite i meg, er at jeg trodde jenter var mer omsorgsfulle enn gutter. Det stemmer ikke hos oss. Lillebror har verdens godeste kos, er kjempehjelpsom, også mot søsteren sin og viser alltid gode, varme snille sider (unntatt når han blir sint, da. det er da angrepene på tvilling kommer. Og de er ofte et resultat av provokasjoner fra denne.) Søster kan være en så stor bitch av og til at jeg lurer på om hun har kommet i puberteten 🙂 (de er tre)
      Så jeg tror vi trygt kan kaste noen gamle fordommer på båten og se på hvert barn for seg. de er heldigvis unike og ulike uavhengig av kjønn og legning.

    5. Den lille frøkna mi er nok ganske lik din, og ca like gammel 🙂 Stadig når vi henter i barnehagen så får vi servert dagens scenario etterfulgt av “det har vi aldri opplevd før). For eks. “A har badet i vasken i dag……det har vi aldri opplevd før!”
      Hurra for tøffe jenter!

    6. Kjenner det igjen! Røverprinsessa vår er to år, og knalltøff. Første dagen i bhg, hun var rundt 1 år, så hun en av de store guttene klatre. Og etter det klatret hun også. Overalt, hele tiden. Falt ned, kjeftet, opp igjen. Jeg sa til mannen at vi er heldig hvis hun kommer seg til to års dagen uten å knekke armer og bein. Og det gjorde hun, med nød og neppe. Til å ha en sånn søt liten og myk potetnese, har hun ganske mye bein i den. Det føles av og til ut som om det er vi som bor hos henne.

    7. Haha! Dette hørtes veldig kjent ut. Plutten trengte en god stund for å bli helt tilvendt i barnehagen, men lillesnuppa tror jeg seriøst jeg kunne sendt ut av gårde på egen hånd i skogen med bare en kniv og litt tau, så ville hun klart seg på egen hånd i ukesvis, haha!

    8. Haha, ref. dette med omsorg, så kan min særdeles useriøse forskning backe opp din her, for eldstebror er full av omsorg og empati. Lillesnupp… njæh. Ligner kanskje mer på far sin 😛

    9. Så flott skrevet! Vi har en rolig gutt og etter det vi har sett i barnehagen så er jentene absolutt de som lager mest drama. Guttene knuffer litt til hverandre og så er de ferdige. Jeg som ettbarnsmor til en rolig gutt, får totalt bakoversveis av et par av de jentene nå og da! (Eeeh, skal ikke ha flere barn, jeg) 😉

    10. Så kult skrevet om tankene til en pappa som har fått jente. (for meg er jo dette en selvfølge da jeg er jente selv og vet godt hvor tøffe jenter kan være, men fantastisk å lese om at fedre får fordommene sine motbevist :))
      Jeg har selv en liten jente i magen nå, og er klar over at vi kan få en liten tøffing eller en liten mer følsom, forsiktig jente. Her går det jo på personlighet, noe min svigermor IKKE forstår. Hun er fast bestemt på at jenter er sånn og sånn og gutter er sånn og sånn. Provoserende! Hun burde forsåvidt lese bloggen din, men tror ikke hun skjønner seg så godt på detta internettet 🙂
      Ellers burde også min samboer lese bloggen din, da jeg tror han har mange tanker om hvordan det blir å bli jentepappa (ikke like mange fordommer som sin mor heldigvis og masse tanker om at jenter og gutter skal få like muligheter til å utrykke seg uansett kjønn, tenkte mer at han hadde likt å lese andre pappars tanker) Men han vil selvfølgelig ALDRI bli forbundet med dette å lese BLOGG. Så det tror jeg også blir en umulig oppgave det og. Æsj.
      Men keep up the good work. Kan anbefale denne boken, som handler om akkurat dette med å gi barna alle muligheter uansett kjønn 🙂 http://barnehagebutikken.no/book.asp?bookID=343

    11. Så herlig innlegg, Du får tanktene dine så utrolig godt frem, og utrolig god til å formulere deg.
      Men selvfølgelig er dattera di tøff, jenter er tøffe, og spesielt de med en storebror. 🙂

    12. Jeg er oppvokst med 2 brødre en god del eldre enn meg…..resultatet….en jente mange trodde var gutt til hun gikk på ungdomskolen 🙂 Aldri vært “jentete” og omsorg…….=reis deg opp og slutt og grin 😉

    13. Min lille prinsesse (nå snart 14) er vokst opp med to eldre brødre ( 16 og 20 ). Den sommeren hun fylte tre, kom besteforeldrene hjem med en liten sammenleggbar turstol, den lå i en bag og hadde sylinderform. Prinsesse Aurora ble kjempeglad, slang den over skuldra og utbrøt ; juhuu, eg har fått en bazooka….😂😂😂

    14. Fint innlegg 😀
      Signerer dette. Har selv ei jente på 1,5 år, og hun er ikke redd noe som helst! I barnehagen sier de støtt at den jenta der…. hun finner på det meste. Dessuten leker hun helst med de eldre barna i bhg :p
      Mammaen er skikkelig pysete, så lillesjefen er mye tøffere enn meg 😀 det lover kanskje godt i fremtiden, da.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg