Drømmehagen for nybegynnere

Dette innlegget ble første gang publisert i 2012(!), men til glede for gamle kjennere og nye lesere, her er en ønskereprise av et av mine mest populære innlegg noensinne!

(…bare med nye bilder, siden frua har klart å få lillesnupp hektet på serien).

Enjoy! 🙂

 

(skjermbilde: youtube.com)

 

Du lurer kanskje på om Drømmehagen er noe for deg? Vel, her kommer en rask innføring og et lite skråblikk på dette særdeles psykedeliske barne-TV-konseptet som utvilsomt vil gi varige mén til en hel generasjon.

Før jeg fikk barn selv hadde jeg hørt mye rart om Drømmehagen. Jeg visste at det ble en så massiv seerstorm da NRK tok Drømmehagen av tapetet at de måtte sette det opp igjen. Jeg har dessuten blitt tipset av noen kompiser om at du aldri aldri må se på programmet i ruset tilstand, men det var også stort sett alt. Er Drømmehagen egentlig noe for meg og min lille tass?

Historien er alltid den samme: Vi ser et lite barn som ikke får sove og for å få barnet til å sovne så dikter man opp historier om det merksnodige stedet Drømmeland og alle de rare karakterene som bor der. Det er noe greier med en godnattsang, en båt og en himmel, men det er ikke så farlig. Introen kommer du til å spole over uansett. Stopp når du kommer til den grønne busken. (Kjapp notis: Hvis du ikke har sett ett sekund av serien, se for deg Teletubbies).

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Hvem bor så i denne Drømmehagen?

Drømmehagen er et overflødighetshorn av særdeles tvilsomme karakterer. Hinkelpinkel kan sies å være en slags hovedperson. Ulikt alle andre, nekter han å legge seg på slutten av hver episode. Han er en blåfarget pikenes Jens som har den tøsete Hopsi Deisi rundt lillefingeren. De kliner i stort sett hver eneste episode og kommer alltid hånd i hånd ut fra skogen når man møter dem. Jeg skal ikke si det ene eller andre her, men øy, vi har alle vært russ, vi skjønner greia. Hopsi Deisi vil fra tid til annen danse som den ballerinaen hun tydeligvis aldri ble eller prøve å gjøre sagspon av hjernen din når hun setter igang med å gaule i roperten sin.

Min favorittkarakter i Drømmehagen er Makka Pakka (eller Maddafakka som jeg liker å kalle ham). Makka Pakka er en bifil vaktmester som gladelig kliner med hvem det måtte være. Han bruker stort sett hele arbeidsuka på å vaske steiner og blåse i hornet sitt (ikke det hornet?). Han bor i en steinrøys under en bru og har urovekkende mørke ringer rundt øynene.

 

“Hei døh, har du en tier til kaffe eller?”  (skjermbilde: youtube.com)

 

Tomlingene er en gjeng med meget irriterende partysvensker som bor i et løent kollektiv ute i skogen. De bedriver tiden med å spille instrumenter og flørte med hverandre. Siden det er tre av dem, vil de pipete stemmene deres bore seg inn i hjernen din som en hakkespett, det er bare et spørsmål om tid.

Konglene er en elskverdig innvandrerfamilie med åtte barn. Siden de er knøttsmå blir de ofte oversett og kanskje er det også derfor de stadig står og rister som om de har epileptiske anfall. De er rett og slett rasende. Konglene har røde klær og ved kun ett tilfelle har jeg sett deres rivaler, de blåkledde Vottene, så man får bare anta at Konglene tok innersvingen på dem i en blodig familieaffære.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Titteiene bør du holde deg langt unna hvis du er litt uttafor en dag. Dette er en ansamling fargerike fugler som dukker opp helt uten forvarsel og byr på ustemte sanger som får tankene til å gå tilbake til den LSD-innsvøpte musikken fra 70-tallet. Hahoene minner sterkt om det narkomane fintfolket man finner susende rundt på Karl Johan. De beveger seg sakte, alltid i flokk og de gjør stort sett aldri noe annet enn å stirre dødt fremfor seg. Fra tid til annen sovner de også stående. Likheten er med andre ord slående.

 

“Hei hei, vi har kommet for å spise opp hjernen din.” (skjermbilde: youtube.com)

 

I hver eneste episode blir vi loset rundt av én av to fremkomstmidler… Ninky Nonk er et vogntog som råkjøres hensynsløst rundt på plenen. Sjåføren av Ninky Nonken kjører som om han skulle være en av Solberg-brødrene men han jobber nok til daglig som bussjåfør i Oslo, for bussen stopper sjeldent lenge nok til at passasjerene kommer seg på og den følger ikke rutetidene for shit.

Med Plinky Plonk er situasjonen enda mer alarmerende og denne flyvende hasarden minner mest om partybåtene man finner vrimlende utenfor Ayia Napa i høysesongen. På dette prompende(…) luftskipet serveres drinker til alle passasjerene mens piloten selv er travelt opptatt med å kræsje i hvert eneste tre han kjører forbi, uten at noen ser ut til å sette spørsmålstegn ved dette. Kanskje ikke så rart, siden de har blitt servert Plinky Plonk juice (les: billig vodka og Red bull), helt siden de gikk om bord.

 

“Vi tar en bon, bon, bon, bon, bonski!”  (skjermbilde: youtube.com)

 

Moralen som forsvant

Fyllekjøring, meget løssluppen holdning til valg av seksualpartnere og stigmatisering av narkomane… Heldigvis er ikke jeg noen moralens vokter og kan med mitt storsinn se forbi denne lemfeldige behandlingen av det som må kunne anses som en moralsk gråsone. I følge skaperne bak serien er serien ment for å være avslappende og underholdende. Og det er løgn.

Serien kan tidvis være så enerverende at du får lyst til å rive av deg ørene, slik som når nevnte tomlinger går i gang med å spille instrumenter. Men den kan også være avslappende, det skal serien ha, om enn på helt feil vis. Jeg vet ikke om det fordi serien er søvndyssende eller hypnotisk, men i løpet av gårsdagens avsnitt klarte jeg helt seriøst å sovne med øynene åpne!

Det varte bare noen sekunder, men hjernen min hadde rett og slett bare ikke kapasitet til å utstå et eneste sekund til av Makka Pakka og den evinnelige vaskingen hans, så den bare skrudde seg av. Skremmende, men også litt kult. Det fikk meg til å innse at jeg helt sikkert kunne ha blitt hypnotisert av Paul McKenna. Husker dere det programmet? Alltid lurt på om det var ekte vare eller falskere enn wrestling og silikonpupper…

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

En slags konklusjon

Man kan si hva man vil om Drømmehagen, men det funker. Når den lille tassen ikke er spesielt interessert i grøt, er det en like sikker vinner som Dan Børge Akerø på lørdagskvelden å sette seg ned med Drømmehagen. Det tar vekk oppmerksomheten fra maten og får ham til å spise på måfå. Veldig fint triks å ha i lomma når han far er på siste skanse, for Drømmehagen er en skikkelig sansefanger for små hoder.

Det er skarpe lyder, mange farger og ikke så altfor mye som skjer i løpet av en episode, så det passer perfekt for barn fra ca. 1-3 år. Dessuten varer det bare en liten halvtime og etter én episode innser du at det er mer enn nok for én dag. Jeg er rimelig sikker på at hvis du ser to episoder av Drømmehagen etter hverandre, så vil hjernen til forvandles til ihjelkokt velling.

Sånn, da er du offisielt informert/advart.

/high-five

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

P.S. Drømmehagen kan du for øvrig sjekke ut på statskanalens egne nettsider HER

Les også –> “Endelig egen musikkvideo (m/ video!)”

For mer moro og foreldrefjas –> * Følg Drømmehagehjerte på Facebook *

39 kommentarer
    1. Altså, nå, et lite øyeblikk ihvertfal, ble jeg faktisk glad for at mine barn er blitt storbarn. Senest i ettermiddag holdt hjernen min på å sprenges av Huginn og Noobwork og alle de derre skrikende youtuberne som inntar stua etter skoleslutt. Men nå minna du meg på at drømmehagen og teletubbier og han derre lille gule fyren med en rosa elefantvenn og en til.. Husker ikke helt, men husker det var veldig irriterende! Og fordelen med store barn, er at jeg kan forlate åstedet! Jeg kan gjøre hva jeg vil! Og det kunne jeg jo ikke når de var små.. Da var det jo pest eller kolera, gretne, slitne unger, eller galskap på tven.
      Så takk! Nå må jg følge med på spakveld..

    2. Takk for forklaringen. Selv med to barn har jeg klart å slippe unna med bare to episoder. Både guttungen og jeg ble smått aggressive av å se Drømmehagen.
      Selv kaller jeg forøvrig HinkelPinkel for Hankypanky😂

    3. Her havnet vi en(!) gang innom drømmehagen…. Jeg fikk panikk og utbryter til 2-åringen “neeei, det er voksen-tv” og bytter kanal til Ellen! Siden den dagen (snart 1 år siden) har han trodd at drømmehagen er voksen-tv! Men jeg kan si at etter å ha sett Ra ra den bråkete løven omtrent 1000 ganger til nå, så vet jeg ikke om valget var helt rett! Men nå etter å ha lest dette er jeg mer sikker i min sak! Jeg tåler 1000 ganger til med Ra ra! Men du…. Et spørsmål, hva er dine tanker om Fantorangen?

    4. Fantastisk innlegg! Prøvde så vidt en episode med min datter (10 mnd) og hun syntes det ble for kjedelig (heldigvis). Men hun digger Poppeloppane da. Hun har ikke ro i kroppen sånn ellers, men hun sitter så fint å ser på det. Og de er jo i allefall morsomme 😉

    5. Jeg sitter barnevakt for ei skjønn jente på tre år… Der går det i DORA!!!!!!
      Jeg sverger, noe jeg også har sagt til tre åringens mor, jeg kommer til å bli sinnsyk i gjerningsøyeblikket om jeg må se én episode til…….

    6. Faktisk glad jeg har store barn. Jeg har lidd meg igjenom teletubbis og noddi. Sist nevnte var faktisk den som irriterte meg mest. Skulle ha en femmer fra alle han hjalp. Så når min datter skulle gjøre noe. Så kostet alt hun skulle gjøre en femmer. He he.

    7. Hehe, her går det i eventyrtid, gumball, steven universe, onkel farfar og sånne tegnefilmer, og det er innimellom så merkelig at jeg lurer på hva de som lager tegnefilmene innhalerer/røyker… Jeg skulle i alle fall hatt noe av det innimellom 😉

    8. Å joda,etter ca 4 år i drømmehagen rus så er det faktisk blitt ganske avslappende å høre på,helt seriøst😊 setter gjerne åpen DVD med tre episoder i slengen! Kanskje det egentlig er litt urovekkende…men på tross av mye sære lyder,bevegelser og hendelsesforløp så er det faktisk en ganske søt serie…og bare tilslutt,kan jeg få deg inn på tankegangen at pakka kanskje er ei jente?😄

    9. Herlig! Vi har heldigvis klart å styre unna drømmehagen foreløpig,men poppeloppane skal er blitt en stor favoritt her. Er bare dumt de har fjerna den fra NRK appen,og de kommer å går på YouTube. Tuppa har helt abstinenser etter en dag i bhg å må se på “ploppane” 😂 elsker forresten forklaringen på drømmehagen i boka di,lo så jeg rista da jeg leste det

    10. Til dere som faktisk HAR sett på Drømmehagen eller In the Night Garden, som den heter her i england. Er det bare jeg som syns hver eneste episode er HELT like den forrige?

    11. Hahaha, beste jeg har lest på lenge! Datteren min fikk ALLE filmene av drømmehagen til jul det året hun fylte to år tror jeg – og i over ett år sto det på fra vi kom inn til hun skulle legge seg. Neste kid skal ikke få noen introduksjon med verken makkapakka eller hopsi deisi, heldigvis :p

    12. Nå holdt jeg på å lo meg i hjel…som jeg pleier å si 😂😂😂 Så innmari bra skrevet! Må bare benytte sjansen til å skryte av deg og kona. Vi bor rett borti gata (Kirkefjerdingen ) og jeg er faktisk like starstrucked hver gang jeg går forbi huset deres. Syns dere skriver kjempe bra begge to og veldig gøy å få se nabolaget sitt på tv. Har ei jente på 8 mnd og hvem vet kanskje lillesnupp og lille Pia (hun heter Pia) møtes på lekeplassen en dag og forhåpentligvis snakke om noe annet enn Hinkelpinkel og Hopsi daisy! Ha en strålende påske! 😊

    13. Haha, takk for det! Viktig å få Tjølling opp og frem 😉
      Oh yes, en date på lekeplassen uten verken Pinkel eller Daisy høres bra ut, haha!
      Goooood påske!

    14. Jaaaa! Og det verste er den dansespesialen som kommer på slutten av noen episoder. Der de samler alle karakterene for å gjøre sin flotteste danseoppvisning. Så inn i hampesvarten kleint x-)

    15. Ting som er verre enn drømmehagen;
      1. Lille Jack eller baby Jack om du vil.
      2. Rara den bråkete løven
      3. Daniel Tiger
      Alternativer;
      1. Poppeloppene
      2. Masha og Miskha
      3. Totoro (film med Oscar og sjekk ut Ponyo i samme slengen.)

    16. Hehe, Gumball er bra. Christina hater det 😉
      Men ja, hva de folka der har røyka… Tror i hvert fall ikke man skal inhalere det som har vært i pipa til folket bak Svampebob Firkant! 😛

    17. Tja, det varierer vel litt. Vi begynte veldig tidlig med eldstemann fordi det funket så bra for å få i ham grøt, men lillesnuppa har såvidt begynt å interessere seg for tv nå (1,5 år)

    18. HAHAHA! Dette er en så presis beskrivelse av Drømmehagen, har tenkt AKKURAT det samme selv når jeg sitter der med sønnen på fanget og tenker “hva i all verden har produsentene gått på som har laget dette sirkuset??” Har forresten sett to episoder etter hverandre en gang. Det gikk ikke bra.

    19. Ha ha ha! Dette var et utrolig bra innlegg! Jeg har selv sett drømmehagen i snart 6 år…utrolig morsom beskrivelse! Må bare si meg enig med flere over meg: poppeloppana er (minst) like ille! PS, du kan ikke skrive et innlegg om de og? Jeg lover å være førstemann til å lese det 😂 God påske til deg og gjengen! Måtte det bli uten drømmehagen 😜

    20. Jeg er mektig imponert over at du har fulgt så godt med på Drømmehagen at du kan forklare og definere både persongalleri og handling! MEKTIG!!!
      Som tvillingmor til ett par racere på nesten tre har jeg ikke sluppet unna konseptet. Men jeg har gjort det eneste fornuftige: Med en unge på fanget og en i armkroken benytter jeg Drømmehagetiden til en liten høneblund….våkner ikke før de to trollbundne på fanget begynner å røre på seg igjen. Det betyr at episoden er slutt, og vi må lete etter en episode til på arkivet 🙂 Fantastisk serie, Drømmehagen!!! Nå begynner de dessverre å bli for store til den, og Daniel Tiger episodene er dessverre ikke like lange…

    21. Her gikk det i Noddy. Tegnefilmversjonen var til tider ok og se for mor også. Så gikk de over til animert (Toystoryanimasjon). Og fyren endra personlighet. Han ble en uspiselig, sur, uforskammet, til og med slem, fyr.
      Hender vi mimrer, da er det tegneserieversjonen som gjelder

    22. Haha, jeg ler så jeg griner!! Drømmehagen har rullet og gått på skjermen her i noe som føles som en evighet nå. Senest i dag tok jeg meg selv i å stå på Kiwi mens jeg rugget på handlevognen (les: inneholdende kun matvarer) og nynne på “Hopsi Deisi, here i come….”

    23. Haha, takk for det. Og ja, det beste (og verste alt ettersom) med Drømmehagen er jo at episodene varer en eeeevighet. Perfekt for en cowboystrekk, men helt grusomt hvis man må se hele i våken tilstand 😉

    24. Enig i alt du skriver! Storesøster elsket drømmehagen når hun var mindre, (2 år ish..) og nå som lillebror er i samme leia – og Nrk tilfeldigvis har begynt å sende det igjen, er han like fascinert. Jeg skjønner barna godt, men det er evig nok men én episode;)

    25. Fantastiske saker! Kjenner at jeg får vondt på vegne av alle dere som piner dere igjennom episode etter episode 😉
      Min eldste sønn blir nå 10 år, og det var Mikkes Klubbhus og Postmann Pat som var “in” på den tiden.
      Yndlingsepisoden av Postmann Pat var “Postmann Pat spiller fotball”, AKA “Pat sine baller” som 1-åringen så flaut kalte det..
      Får fremdeles nervesammenbrudd når jeg hører introlåta 😂 Mikkes Klubbhus er intet unntak..
      Trodde jeg hadde klart å lure meg unna Drømmehagen.. Men etter at jeg fikk sønn nr.3 i desember, så er det vel bare å stålsette seg til han kommer i “Drømmehagealder”..

    26. Jeg sverget at jeg ikke skulle være den som introduserte fantorangen for mini… meeen, hvem er det som sitter og synger med på sangene nå? Joda, det er meg det. For øvrig er jeg stor fan av Lodde og Linn😂 og nå ble jeg utrolig nok fristet til å sjekke ut drømmehagen, til tross for traumatiske minner fra barndommen, med en søster som var hekta på teletubbies. Babblarna er også ganske fengende, og jeg synger ivrig med der også😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg