Mååå være online?

I går startet #offlineoclock, et eksperiment som enkelt og greit går ut på å skru av, koble ut og gå offline fra kl. 22-06. Ikke en eneste snap, ikke en ørliten scroll på Instagram.

Jeg skal prøve dette i minst to uker og i går var min første kveld, så hvordan gikk det egentlig å gå offline for en pinlig mobilavhengig bloggnerd?

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En dachs kledd ut som en pølse i brød? Jeg dævver! Like!

 

Vel, jeg skal ikke lyve: Det var tøft! Veldig mye tøffere enn jeg hadde trodd. Spesielt siden vi var med i vår første episode av Bloggerne på TV2 Livsstil i går! Episoden sluttet rett før klokken 22 og da haglet det med snapper, kommentarer og mailer, men jeg kunne ikke sjekke noen.

Dette hadde jeg gledet meg til helt siden i sommer, men jeg rakk såvidt å svare på et par, før det var dags. Så med mobilen full av ubesvarte meldinger, gikk jeg offline ganske nøyaktig klokken 22. Så gikk jeg kveldstur med Teo. Uten mobil. Det tok meg noen runder med hjernesurr før jeg klarte å slutte å tenke: “Å shit, så rart å ikke skulle bruke telefonen, det må jeg legge ut en snap om!”.

Men, det tok ikke mange minutter før jeg forsto hvilken effekt dette faktisk hadde. Skuldrene senket seg og jeg ble bare pent nødt til å sette resten av verden på pause frem til i dag. Og det har jeg ikke klart å gjøre på gudene vet hvor mange år. Og det føltes faktisk helt fantastisk!

Etter kveldsturen med Teo fant vi frem to skrapelodd som vi skrapte i ro og mak (frua vant 75 flis) før vi tasset i seng rundt halv elleve-ish. Litt pensjonist-aktig, men like fullt ganske digg. Vel fremme i loppekassa fant jeg frem et telys som jeg brukte som lyskilde for å lese noen sider i en spennende krimbok jeg akkurat har begynt på. En bok jeg har skikkelig lyst til å lese, men som kveld etter kveld har måttet vike for mobilscrolling og altfor sene leggetider.

 

 

Endelig fikk jeg tid til å både lese og sovne med senkede skuldre uten at klokka tikket løpsk! Det første stresset og uvanen med å ikke ha mobilen tilgjengelig i klypa heeele tiden, ble raskt erstattet av en følelse av underlig velbehag. Og selv om det var opp mange ganger i natt på grunn av syke barn og hurra meg rundt, har det aldri vært så lett å stå opp klokken halv syv som i dag.

MEN: Dette kan være tilfeldig. Det kan være oppstarts-iver, det kan være nybegynnerflaks. Jeg skal ikke etter bare én natt rope halleluja, jeg noterer meg bare en enorm stjerne i taket for eksperimentet og går spent inn i de neste to ukene.

Og kanskje, bare kanskje, kan de blå posene under øynene nå endelig gå fra IKEA-størrelse til vanlig Rema-pose. For der har de ikke vært siden februar 2012 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

64 uker siden @ukjentperson var på Kypros..? Interessant.

 

/ God morgen, god natt 🙂

Les også: Genialt triks for bråkete leker!

For mer moro –> Følg Offline-hjerte på Facebook

7 kommentarer
    1. Spennende 😉
      Sitter litt i samme situasjon. Har ikke valgt det selv, men har ikke internett der eg bor så blir lite skrolling på mobilen til vanlig 😛
      Lykke til 😉

    2. Hehe, sånn som du gjorde det i går, sånn er mine vaner hver dag. Man kan ikke miste seg selv og naturen helt, heller 😊 Lykke til videre 👍

    3. Jeg har et spørsmål.
      Hvordan klarer du å nyte øyeblikkene med Plutten og Fersken, når du som oftest må tenke på nye bloggposter, fine bilder, snap osv osv..?
      Det er nok flere som bruker telefon og pc veldig mye. Og da hadde det vært greit med noen tips. For du av alle bør jo ha noen tanker om mobilbruk vs kvalitetstid med barn.

    4. Hallois Hilde,
      Takk for veldig godt spørsmål! Såpass godt at det fortjener et skikkelig svar, og derfor løfter dette til et eget blogginnlegg iløpet av de neste par dagene 🙂 🙂
      /high5

    5. Så deg å “kona til” i dagens episode av bloggerne 😉 Dere er så HERLIGE!! Gleder meg massemasse til å følge dere på tv fremover! Har vært fast leser hos deg siden du starta å blogge, men tror faktisk dette er en av mine første kommentarer :O Sjokkerende..
      Du og frua er allefall verdt titten på tvskjermen!! Dere er SUPER! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg