Nå skarre soves!

Etter altfor mange år med avbrutt søvn og korte netter, er det endelig på tide å ta tak. Bli med på en 2-ukers soveutfordring!

/ samarbeid med If forsikring

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Høres dette kjent ut? Du går til sengs til vanlig tid, kanskje litt senere enn du egentlig ønsker. Du skal akkurat til å legge inn årene for kvelden, men først tar du en rask sjekk på mobilen. Ikke noe stort, bare svare på et par Snaps. Så svinger du innom Instagram og scroller deg ned et stykke, før du titter innom Facebook. Brått har klokken blitt… Å herregud, er den så mye alt?!

Så hiver du fra deg telefonen og kaster deg ned på puta, vel vitende om at du burde lagt deg for lenge siden. Så våkner du trøtt og muggen neste dag og forbanner at du ikke la deg tidligere. Høres det kjent ut?

Da er du ikke alene, for dette har faktisk gått så langt at det har blitt et samfunnsproblem! Bruken av nettbrett og mobiltelefon på sengen fører til mindre søvn og dårligere søvnkvalitet, og dette skjer blant annet fordi lyset fra skjermene reduserer produksjonen av kroppens eget søvnhormon (melatonin). Dette fører til økt trøtthet, som igjen øker risikoen for sykdom og ulykker (20 % av alle trafikkulykker kan kobles til trøtthet, og for lite søvn øker sannsynligheten for tidligere død med 12 %).

Det er jo egentlig bare logisk. Selvfølgelig blir hjernen stresset av å fylle hodet med nye tanker og ideer, når den egentlig skal koble ut og forberede seg på en real cowboystrekk. Ikke bare det, men det stjeler også masse tid! Tid man egentlig skulle brukt på å sove, går med på å flikke gjennom bilder og se videosnutter halve natten lang.

Og det, kjære leser, begynner jeg faktisk å bli skikkelig drittlei. Jeg sover dårlig nok fra før, om ikke jeg skal gjøre det ekstra ille for meg selv ved å ligge på mobilen og fjase.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hmmm, lurer på hva han la ut på Instagram i fjor…

 

Derfor har jeg takket JA til utfordringen fra IF forsikring, om å delta i eksperimentet Offline O´Clock! Dette går rett og slett ut på å koble ut og gå offline fra kl. 22.00 til 06.00. Ingen sosiale media, ingen internett, ingen mobil, ingen skjermer.

På én måte høres det latterlig enkelt ut, men samtidig er jeg jo helt avhengig av både mac og mobil og mac, og tyvlåner veldig ofte noen timer av natten. For å jobbe. Eller scrolle bilder. Hvordan skal dette gå? Kommer hele mitt system til å kræsje eller er det faktisk dette som gjør at jeg alltid henger bakpå?!

I førsteomgang skal jeg gi dette alt jeg har i to uker, for å se om det har noen merkbar forandring. Så tar vi det derfra. Det kommer til å bli vanskelig, men jeg vet jeg kan klare det. Og jeg er ikke alene, for flere kjente profiler og bloggere har nå tatt utfordringen og er klar for å prøve seg på et nytt og bedre liv.

Så gjenstår bare det store spørsmålet: Er du med?

Heng deg på hvis du også er lei av dårlig søvn og er klar for å ta natten tilbake og gå #offlineoclock

 

 

/ Blir du med å gå Offline O´Clock?

Lese mer om eksperimentet? Klikk her

17 kommentarer
    1. Hørtes deiligt ut☺ Pga sykt barn som fortsatt er våken, ser det ut som at det blir litt seinere enn 2.00 som blir av tid, men ellers har jeg faktisk ingen problem med å være offline fra 22.00 til 06.00 ☺ Lykke til☺

    2. Jeg sover som en stein hele natta!! Merker ikke at sambo flytter på meg så og si hver kveld, legger meg alltid før han og når han skal sove ligger jeg gjerne med hode på puta hans og bena på min side 😂 Er som regel avkoblet rundt 22.30 og står opp 06.40 ish! Nattesøvnen er hellig!!! ❤️😴

    3. Absolutt ikke dum ide, desverre uaktuelt for meg siden jeg pga smerter/sykdom ikke sover mere enn 4-5 timer pr natt uansett. Noe må jeg jo ha å fordrive den våkne tiden med 🙂
      Ønsker deg lykke til med eksperimentet og håper du/dere klarer det 😀

    4. Åååååå fineste dere ! Så gøy å se dere på tv, en skikkelig herlig familie 😀 Skulle ønske det var bare dere på bloggerne, så vi fikk se eeeeeenda mere av dere !
      “Er dette salat?” Hihi, så søt 🙂
      Gleder meg til å se masse mere av dere fremover 🙂 Goooood natta 🙂

    5. Passet veldig fint at jeg ligger i sengen og leser dette.. 5,5 timer til jeg må stå opp… Legger fra meg mobilen nå jeg! Kanskke jeg har lært noe til i morgen 😉

    6. Så lenge jeg ikke er på nattevakt så er jeg av logget av kl 22:30 til kl 08:00 ( til ungene er gått på skolen ) og av logget fra kl 22:30 til 12:00 I helgene 😊

    7. Siden min dag starter med vekking kl 0430 synes jeg det er litt lenge å vente til 0600…..men jeg logger av i god tid før 22 da😫 lykke til

    8. Altså… det lurte jeg på også, for den er tøff. I utgangspunktet tror jeg det viktigste er å ikke ligge med mobil eller nettbrett på senga, men heller klare å koble av i god tid før man legger seg, men for eksperimentets del skal jeg koble ut tv-en også.

      Men Bloggerne er jo uansett ferdig kl. 22, så da trenger man jo ikke se på mer 😛
      /high5

    9. I’m in! Jeg har oppdaget at telefonen min har en natt-modus, som jeg kan sette til å aktiveres og deaktiveres til faste tider hver kveld og morgen. Og samtidig kan jeg velge selv hva som endres når natt-modus aktiveres.
      Så nå blir wifi og mobilt bredbånd automatisk deaktivert klokken 21:30 hver kveld, samtidig som ringelyden reduseres. Jeg har ikke vært heeeelt disiplinert tidligere, men kaster meg på oppfordringen og skal skjerpe meg! 🙂
      Alt rekativeres forøvrig først 07:30 om morgenen nå, da er jeg på toget og klar for å begynne å tenke på verden utenfor huset hehe.

    10. Stå på 🙂 tror dette er noe vi her også kunne ha hivd oss på 😉 ser timene går fort på kveldene når du ligger i senga å trykker på mobilen :-0 skulle bare skjekke ditt eller datt å vips så er klokka 1-2 :-p gammle vaner vond og vende ? :-/ tar det til meg, så i kveld er det stopp 22.00 😉

    11. Tenkte faktisk at dette må jeg prøve, men så ble det med tanken. Nå fikk jeg det nødvendige sparket bak, så fra i morra av er det null data/telefon etter kl 22. (Dagen i dag teller ikke siden jeg leste dette etter kl 22)

    12. Ironisk nok leser jeg dette midt på natta (morgenen?), våknet for et par timer siden, trykka på mobilen, så var det gjort…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg