Sprettrumpe og mattetips

Jeg skulle akkurat til å poste en skikkelig hissig tirade, men så skjedde det noe fantastisk 🙂

 

 

Lørdag morgen og jeg ligger på sofaen. Scroller hjernedødt gjennom facebook og slurper til en kaffe. Så ser jeg noe som får meg til å kvekke til og sette kaffen i halsen. Sekunder senere står jeg utenfor huset, full av irritasjon og blod på tann. Så stamper jeg i vei til nærbutikken i regelrett krigsmarsj. Nå skal det f… meg bli månelyst!!

I min scrolling kom jeg nemlig over en magasinforside som fikk meg til å fyre på alle plugger:

 

Men hva f…?!

 

Jeg ble rett og slett så forbannet av å se hvordan et magasin løfter frem så mange usunne idealer på en og samme forside, at jeg tenkte at nå får det f…. meg være nok. Derfor la jeg i vei for å se hva annet jeg kunne finne i magasinhylla, for hvis forsiden av bare ett magasin kunne være teppebombet med så mye drit og usunne idealer, hvor ille ville det bli med 10?!

Men så skjedde det noe ganske fantastisk. For i min ivrige overtenning, fikk jeg nemlig ikke med meg at bladet var over to år gammelt.

Og akkurat i det jeg var i ferd med å nedskrive håpene for menneskenes fremtid, ankom jeg butikken og møtte et helt annet syn enn forventet. Jeg skjønte det ikke først, for det som møtte gikk så absolutt ikke overens med det jeg hadde sett for meg. Jeg tenkte rad på rad med snuskete oppfordringer om livsfarlige behandlinger og Hollywood-opererte botox-fjes så langt øyet kunne se. Men hva fant jeg? Ingenting!

Ikke et eneste andenebb, rumpeløft eller anti-rynke-tryne. Tvert i mot! Magasin på magasin frontet sunne artikler med strikketips, treningstips, vårens trender, fine kakeoppskrifter og den slags. Og best av alt: Foran de andre, fremhevet fra mengden og markert som “Aktuelt” i butikkens absolutt mest salgsutløsende plassering, fant jeg dette:

 

 

Tjora! Et magasin som utelukkende tar for seg å hjelpe norske småbarnsforeldre med å få barna til å lykkes på skolen og takle flere av livets mange utfordringer. Ikke Botox, ikke Restylane, ikke rumpeløft, ikke “Du er ikke god nok, operer deg vakker”.

Jeg kan ha vært heldig, jeg vet ikke om nærbutikken min er representativ for landet, men at vi på bare to år har gått fra botox-guide til sunn mat-guide ga meg brått nytt håp for menneskeheten. Ikke et eneste magasin hadde en eneste nedbrytende artikkel som frontet usunne idealer eller saker som implisitt forteller deg hvorfor du ikke er god nok som du er.

Derimot fant jeg at “Anti age-spesial” var byttet ut med “Sporty-spesial”. Og Henne, som var selve ankerpunktet for min irritasjon, bød på gratis godis!

Nå sier jeg ikke at gratis godteri er veien å gå, men å gå fra “Kroppen er som en bil uten bremser i bratt nedoverbakke, på tide å få panikk” til “Her, ta deg en sjokoladebit, vær deg selv, les litt og kos deg”, er et stort steg i riktig retning. For når skoletips og strikk trumfer botox og restylane, da er vi faktisk på vei et sted.

 

 

 

 

P.S. Takk til COOP for å fronte Tjora! 🙂

Klar for en liten latterkule? Les: “Humor for småbarnsforeldre”

 

/ Faith in humanity restored!

For mer moro og gladsaker –> * Følg Magasinhjerte på Facebook *

8 kommentarer
    1. Tjora er en grom kar…
      Har den æren å ha kjent til ham i mange år, helt fra vi var ryttere på samme stall på 90-tallet 🙂
      Håvard var en god rytter og godt likt av alle… Jeg skulle virkelig ønske at Tjora var lærer da jeg gikk på skolen, slik at jeg kunne skjønt noe mer enn pluss,minus,gange og dele…
      Jaja, skal ikke legge under en stol at jeg var småforelsket i ham på den tiden…

    2. Jeg vet at du skrev mye fornuftig i dette innlegget, men det eneste jeg klarer å huske nå er den gratis sjokoladen.. Må handle blad.

    3. Hmm. Bra nå. Kan du ta en update etter jul igjen? Hvis ikke noe er pepret med “bli kvitt juleribba på x uker” da blir jeg sjokka, men det var vel ikke det verste. Bra facials osv. ikke blir promotert slik som før.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg