Sleipe, lille snik!

I går fikk jeg det endelige beviset på at lillesnupp ikke lenger bare er en baby, men en utspekulert liten luring.

 

 

Vi er på butikken, bare lillesnupp og jeg. Med en handleliste fra mor og godt med tid til å romstere rundt. Hun digger å trippe rundt som en frittgående høne og plukke på alt det spennende de har der. Kjenne på kalde ting og knitre i poser.

I blant går det for langt og da må pappa kjøpe. Såpass synes jeg er røddig. Har ungen først klådd på et eple, legger man det ikke tilbake.

Og det prinsippet er det visst noen som har fått med seg…

For etter at vi er ferdige med frukt og grønt, pleier det å roe seg ned med bonusgjenstander i kurven. Bare pappa og emballasje så langt øyet kan se. Kjedelig for lillesnupp, men fint for pappa som brått får friere tøyler til å handle uten å ende opp med ørten grønne epler med bitemerker.

Men da vi var kommet halvveis gjennom runden, stoppet jeg for å sjekke handlelisten. Tilfeldigvis rett ved kjekshylla. Det gikk ikke ubemerket for lillesnupp, som umiddelbart strenet rett mot kjeksen og ropte “Oj!” mens hun dyttet, ristet og stampet entusiastisk. Men vi skulle ikke ha noe kjeks, så jeg dro henne unna. Men hun labbet rett tilbake, langt over middels fysen på kjeks. Jeg dro henne bort igjen.

Tilbake ved handlevognen innså jeg at vi hadde glemt nøkkelost. Bah! Det er jo nesten tilbake til start igjen, det! Lillesnupp vridde og kastet på seg som en sommerfrisk makrell i grepet til fattern, og blikket var fast rettet mot kjekshylla.

Så jeg slapp henne løs, mens jeg hastet tilbake for å hente osten. Hun kan fint klare seg selv et par sekunder, det er ikke stort hun får utrettet i en hylle full av pappesker uansett. Så jeg feis av gårde, fant osten og vendte tilbake mot kjeksland.

Kan det ha tatt rundt 10 sekunder da? Ikke stort mer i hvert fall, men det var visst nok… For på den tiden hadde det sleipe lille svinet gjort det mest utspekulerte trikset jeg har sett på lenge.

I det jeg nærmet meg henne kom hun gående mot meg. I hånden holdt hun en kjekspakke. Jeg skulle akkurat til å legge den tilbake i hylla, da jeg oppdaget at “noen” hadde gjort dette…

 

 

Og akkurat i det jeg så det, snudde hun seg mot meg og tittet på meg med et blikk som sa:

– “Oj, ser her da pappa, denne er visst åpnet. Kan jo ikke legge den tilbake da..?”

Først tenkte jeg at hun ikke var klar over det inntrufne, men da jeg prøvde å ta fra henne kjekspakken, snudde hun seg raskt og løp av sted. Og dette skjedde hver gang jeg nærmet meg henne. Helt til jeg fikk tak i kjeksen. Da ga hun meg dette blikket…

 

 

Så da måtte jeg velge: Kjeks eller flyalarm. Selvfølgelig kunne jeg ta kampen, men hun visste og jeg visste at jeg ikke kunne sette den tilbake, det hadde hun allerede sikret seg mot. Og jeg kunne jo ikke ta med en åpnet kjekspakke uten at noen får smake… Like mye som jeg egentlig ønsket å stå på prinsippene, måtte jeg nesten berømme henne for å ta utspekulert til et helt nytt nivå. Jeg innså at slaget var tapt. Kjekspresset ble for stort. Det sleipe lille svinet vant denne runden.

 


Victory!

 

Jeg tok motvillig en kjeks ut av pakken, og hun lyste opp og smilte fra øre til øre i det hun løp i vei med en sjokoladekjeks i klypa, vel vitende om at hun hadde fattern trygt snurret rundt lillefingeren 😉

 


That´s how you know you fcuked up.. 😉

 


I win!

 

/ Lillesnupp 1 – Fattern 0

* Følg Kjekshjerte på Facebook *

25 kommentarer
    1. For ikke å snakke om selvplukk rundstykker og boller….. Har blitt med noen hjem av de som mangler en bit.. 🙂

    2. Hehe, for ei lura:-)
      Elsker at butikkene har oppskjært frukt, vi går målrettet dit og får en smaksprøve eller to til minstemann. Ikke alltid det funker, men godt brukt:-)

    3. Hva er det med unge nr 2? Med storebror var vi knallhard på prinsippene og pedagogisk i enhver situasjon. Mens med lillesøster? Hun får ture frem som hun vil. Går ikke en dag uten at storebror undrer seg like mye over at lillesøster har forlatt bordet igjen, FØR alle har fått spist opp. For det æ’kke lov! Men a gjør det likavel!!! Makan!

    4. Haha!! Her er jenta 2 mnd yngre enn lillesnupp og jeg har enda ikke turt å latt henne løpe fritt i butikken.
      Og det med viten og vilje! 😉
      Jeg vil ikke være en demper for utviklingen og utforskningen hennes, heller omvendt! men jeg har rett og slett bare ikke råd til å måtte ha med meg alt hun piller på! 😉 Og det min venn, er ikke lite!

    5. Haha, kjenner problemet. Blir ganske mye rart man får med seg. Også ting som plutselig bare finner seg vei til kurven uten at jeg får det med meg. Smoothies, for eksempel. 😉

    6. Joa, men eh… i går gikk lillesnupp og gnagde på en appelsinbåt og jeg var bare glad til. Helt til jeg innså at hun ikke kan ha nådd opp til der båtene lå. Søpledunken der de allerede påbegynte båtene lå derimot… :-/
      Har ikke fortalt det til Christina, haha!

    7. Haha! Kjeks eller flyalarm 😂 Da blir det jo spennende hvordan hun blir i 2-3 årsalderen 😉 Da kan du jo si “det er heldig for deg at du er så innmari søt!!” 💞👍

    8. Beste med å ta med småttingen i butikken:
      Man har noen å skylde på når man kommer hjem med “litt ekstra”.
      Bakdelen:
      Det funker ikke, av erfaring, på tunge ting (les. øl).

    9. Hahaha 🙂 For en herlig liten sleiping 🙂 Og så fornøyd i handlevognen på vei ut av butikken 😉

    10. Som tante hadde jeg med meg ett stykk gutt ca 20 måneder til butikken. Ut av butikken hadde jeg i tillegg til mine varer og nevøen min samt en hodekål med en saks stukket så hardt inn i den at vi ikke klarte å få den ut. Hvordan nevøen min på 20 måneder klarte å stikke saksen så hardt inn i kålen er fremdeles ett mysterium.

    11. Må jo få si det at jeg trekker på smilebåndene, dette er jo ganske herlig og hvem i all verden kan motstå et slikt blikk fra barnet sitt. Jo da, du gikk vekk fra dine prinsipper. Men kjære vene da, du er en god pappa som blir svak i hjertet for din datter <3 Hvem er vell ikke det når de er så små? Synes både du og lillesnupp fortjente kjeksen etter å ha handlet mat til resten av familien 🙂 Ha en fortsatt fin dag med den koselige familien din!

    12. Haha! “Øøøh, nei jeg vet ikke hva som skjedde, jeg bare snudde meg rundt og plutselig hadde vi en kasse med øl og Vi Menn oppi der. Følte liksom jeg måtte kjøpe det, du veit, de dådyrøya og det” X-D

    13. Er nokk bare med eplene jeg kjenner meg igjen! 😛 halvanna åringen er såpass flink at han legger tilbake alt fra leker til kjeks når man er på butikken! Blir så overaska hver gang xD

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg