Dagens gullkorn – Grøten

Jeg hater når jeg blir overlistet av en 4-åring og i går kveld ble jeg spilt rett ut i pølsekiosken…

 

Vi sitter rundt middagsbordet og jeg klør meg oppgitt i hodet mens jeg skuler bort på 4-åringen. Han har knapt nok pirket i maten.

– Pappaaaaa?

– Mjaaa?

– Kan jeg få yoghurt?

– Nei, ikke før du har spist opp maten din.

– Jammen, jeg orker ikke.

– Nei vel, da orker du ikke yoghurt heller.

– Jooo…

– Så fint, men yoghurt er ikke mat, og du må spise skikkelig mat først, ellers kommer du bare til å våkne opp midt på natten og være kjempesulten.

 

Da blir det stille. Så spiser vi videre i stillhet. Vel, Christina og jeg i hvert fall. Plutten sitter bare og ser tomt rundt i luften og holder en armlengdes avstand til middagen. Han smaker så vidt på en bit og sier at han ikke liker maten. Og jeg tror ham, på en måte. Men vi blir enige om at han skal spise én bit til, for han må gi maten et oppriktig forsøk og smake på alt før han kan legge inn årene.

Men etter en stund må jeg innse at den utsøkte middagen ikke falt i smak, og jeg går slukøret mot grytene for å piske sammen et alternativ. Et kikk på klokken viser at det uansett begynner å nærme seg kveldsmat. Vi slår middag og kveldsmat sammen og går for grøt. Men så kommer det…

– Pappaaaa?

– Mjaaaa?

– Kan jeg få yoghurt nå?

– Hæ? Nei, absolutt ikke. Du har så vidt rørt maten og jeg sa at vi må spise mat før yoghurt.

– Jammen, jeg vil ha yoghurt.

– Ok, kanskje etter kveldsmaten.

– Jammen, jeg vil ha yoghurt nå.

– Ikke noe jammen, det blir ikke noe yoghurt nå.

– Jammen-

– Øøøy, Johnny Bob! Slutt å mase om yoghurt ellers blir det ikke noe grøt eller noe som helst, bare marsj rett i seng, skjønner du?

 

Han tenker seg om og parerer litt for raskt med et svar som treffer litt for bra:

– Men eh… vil du at jeg skal våkne midt på natten da?

 


Why you little..!

 

Klar for flere gullkorn? Les også:

Dagens gullkorn – Godteri

Dagens gullkorn – Flis

 

/ Et grøten din og klapp igjen 😛

* Følg Grøthjerte på Facebook *

15 kommentarer
    1. Når 2 åringen her i huset ikke tar i på “mat”, får han yoghurt med havregryn i. På den måten får han i seg noe han liker, samtidig som han får i seg litt næring!

    2. Haha, herlig fireåring med god logisk sans. Han har jo sikkert fått med seg at våkning på natta ikke er din favorittaktivitet:d og beklager at jeg nevner det, men den kom jo litt som fortjent;)

    3. Haha, på særs dårlig vis. Måtte krype til korset 😉 Sa vel noe sånt som at han var en lur liten prompenisse og fortsatte på grøtlagingen. Men det ble grøt før yoghurt i hvert fall, så jeg vant 😛

    4. Jeg SÅ den komme da jeg leste det om å våkne sulten… 🙂
      Fort gjort å gå i egen felle, ja! Hos oss har vi alltid praktisert det slik at det ikke blir noe alternativ, da må de vente til neste måltid. Det funker. (så håper jeg at de ikke legger merke til at det ofte er litt kortere tid til neste måltid, og at det dessuten da ofte blir servert “sikringskost”.. noe jeg vet de spiser)
      Og så serveres grøten MED youghurt, så da får vi det beste fra begge verdener.
      Har ikke vært plaget av unger som våkner og er sultne 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg